
Jakožto vlastníci e-shopu pravděpodobně velice dobře víte, co prodáváte. Znáte všechny detaily vašich produktů a vašim zákazníkům o nich dokážete podat vyčerpávající informace. Popisy vašich produktů na e-shopu obsahují technické parametry a podrobnosti o jejich fungování. Veškeré tyto informace jsou velmi důležité, ale mohou být pro některé zákazníky příliš technické, nerozumí jim, a proto je příliš nezajímají.
Místo toho si chtějí představit, jak jim může produkt nebo služba pomoci. Jaké funkce produktu jim usnadní život či práci? Proč si zvolit právě tento produkt?
A právě zde přichází do obsahového marketingu síla příběhu. S příběhy se každý z nás setkává od útlého věku. Jako dětem nám vyprávěli pohádky, které nám vštěpovaly nejrůznější morální zásady. Učily, jak být laskaví k lidem a že pro dosažení úspěchu musíme vyvinout určitou snahu. Příběhy nám přinesly poučení a většinou končily šťastně. I v dospělosti čteme knihy, díváme se na filmy, nebo hrajeme počítačové hry. Stejně jako připadají příběhy přitažlivé vám, líbí se i vašim zákazníkům.
Proč vašim zákazníkům záleží na příběhu produktu
Pokud například prodáváte fotoaparát, máte k dispozici impozantní množství různých parametrů - světelnost objektivu, ohniskovou vzdálenost, rychlost závěrky, hloubku ostření, počet mega pixelů, citlivost a obrovské množství dalších parametrů. Pro některé zákazníky se jedná o vysoce důležité detaily, které rozhodují o tom, zda si fotoaparát koupí či ne. Ovšem většina lidí prostě chce fotoaparát, který by dělal hezké fotky a jednoduše se ovládal. O tom, co je hloubka ostření a ohnisková vzdálenost nemají ani ponětí a příliš je to nezajímá.
►To, co je zajímá a co je dokáže přesvědčit, že je daný produkt tou nejvhodnější volbou, je příběh. Ukažte svým potenciálním zákazníkům, jak produkt změní jejich život, co všechno s ním mohou zažít, v případě fotoaparátu jim ukažte zážitky, které mohou s jeho pomocí dokumentovat.
Příběhy vás dokáží odlišit od konkurence
Na většině e-shopů se v popisu produktů setkáte jen se suchým výčtem technických parametrů, který je navíc opsán od dodavatele a tudíž na všech shopech v oboru stejný (což mimochodem vůbec není dobré pro SEO vašeho e-shopu). Pokud však přidáme k popisu nějaký příběh, ať už ve formě textu či například videa, upoutá produkt zákazníkovu pozornost, vzbudí v něm správné emoce a umožní mu ztotožnit se s aktéry příběhu.
Jak používat příběh v popisu produktů na e-shopu
Způsobů, jak zapojit příběh do popisů na vašem e-shopu, je hodně a závisí přitom na typu produktu, který se snažíte prodat. Snažte se vyvolat v zákaznících emoce. Můžete v popisu naznačit, jakým problémům mohou čelit, pokud produkt nevlastní, a jak se jejich život změní k lepšímu po jeho koupi. Popište příjemné pocity, používejte emotivně zabarvená slova. Dobře fungují třeba fotografie či videa, která ukazují šťastné a spokojené lidi, jak s produktem zacházejí. Výborně fungují také příběhy zákazníků, kteří popisují, jak jim váš produkt změnil život. Pokud prodáváte výše zmíněné fotoaparáty, vylepšete popis fotografiemi lidí, jak daný přístroj používají v nějaké exotické destinaci. Pokud například prodáváte doplňky stravy na hubnutí, můžete předvést fotografie zákazníků před a po užívání vašeho produktu. Ovšem pozor, váš příběh by měl být uvěřitelný. Na věty typu "Paní Jana zhubla 40 kg za 7 dní" již dnes sotva kdo naletí.
►Pokud to povaha vašeho produktu dovolí, můžete zmínit historii produktu, lidi, kteří se na vzniku produktu podílejí, různá zajímavá fakta nebo náročný proces výroby.
Příběhy dokáží přesvědčit
Zajímavý příběh upoutá a udrží pozornost, stimuluje představivost potenciálních zákazníků a dokáže je přesvědčit, že je váš produkt či služba ideálním řešením jejich potřeb. Když přemýšlíte o svých produktech a samozřejmě o osobě vašeho ideálního zákazníka, je zásadně důležité uvažovat o tom, jak mu můžete vyprávět příběh, díky kterému jej přimějete k nákupu. Síla příběhu je při komunikaci se zákazníkem velice důležitá a má moc přesvědčit jej mnohem lépe než suchý výčet parametrů. Využijte toho!
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com