Vizuální obsah v roce 2025: Poznatky, trendy a vývoj

Vizuální obsah v roce 2025: Poznatky, trendy a vývoj
Kam dospěl a jakým směrem se ubírá marketing vizuálního obsahu v roce 2025? Poznejte klíčové trendy a připravte se na to, co přinese blízká budoucnost.

Všechny moderní marketingové strategie jsou postavené na vizuálním obsahu, který se z někdejšího doprovodného prvku textů změnil na stěžejní faktor komunikace značek. Jeho prostřednictvím dnes posilujete důvěryhodnost a sbíráte konverze.

Jak uvádí výroční zpráva za rok 2024 vydaná společností Venngage, která provozuje stejnojmennou aplikaci na tvorbu infografik a vizuálů, názorný obsah dnes zažívá velký boom. Investice do odvětví rostou jako nikdy dřív, vznikají nové nástroje a roste poptávka po znázorněném vyjádření dat. Podívejte se na statistický přehled a na bližší rozbor jeho jednotlivých položek.

Zásadní zjištění o vizuálním obsahovém marketingu v roce 2024

  • 63,3 % marketérů provedlo úpravy strategie pro vizuální obsah.
  • 21,9 % z nich mělo více než tři čtvrtiny obsahu vizuálního charakteru.
  • U 52,2 % tvořily většinu vizuálů grafy a datová zobrazení.
  • Pro 34,3 % je nejlepším řešením vlastní originální grafika.
  • 39,05 % marketérů hodnotilo obrázky z fotobanky jako slabě fungující.
  • 34,3 % dotázaných trávilo tvorbou obsahu 10-15 hodin týdně, 20,9 % pak více než 20 hodin týdně.
  • Umělou inteligenci používalo při tvorbě obsahu 61,5 % respondentů.
  • 51,4 % marketérů tvořilo vizuály pomocí software, 50,5 % se spolehlo na interní designéry a 40 % využilo online nástroje.
  • 50 % mělo potíže s vymyšlením správného rozvržení.
  • 45,7 % vyčlenilo ze svého rozpočtu 20-50 % na vizuální prvky.
  • 56,2 % marketérů utratilo většinu rozpočtu určeného na vizuální obsah za nástroje a software.
  • Obtížnost konzistentní produkce vizuálního obsahu vyhodnotili respondenti na úrovni 7 z 10.
  • Nejoblíbenějšími automatizacemi jsou automatický branding (29,5 %), spolupráce v reálném čase (28,6 %) a generování designu (25,7 %).
  • Většina vizuálního materiálu byla vytvořená pro YouTube, Instagram, LinkedIn, Facebook a TikTok.
  • 41,9 % respondentů publikovalo 5-10 vizuálů týdně a 36,2 % pak 2-5 vizuálních materiálů ve stejném čase.
  • 40 % marketérů se domnívalo, že až polovina všech podniků se bude do konce roku 2024 silně spoléhat na vizuální obsah.

Strategie se posouvají k obrazovým materiálům

Design přizpůsobený mobilním zařízením spolu s krátkými videi mění tvorbu obsahu, protože marketéři reagují na zkracující se dobu pozornosti a většinově mobilní publikum. Platformy jako TikTok nebo Instagram znatelně posílily svůj vliv v online prostředí a mnoho týmů změnilo své pracovní postupy tak, aby jejich obsah poskytoval odezvu a dopad hned v prvních sekundách zapojení uživatelů. Došlo ke strukturálnímu posunu a přehodnocení designových rámců.

Poučení pro vás: Chcete-li upoutat pozornost uživatelů a zachovat viditelnost svého obsahu na populárních sociálních platformách, je nezbytné, abyste tvořili krátké vizuály přizpůsobené prohlížení především na mobilních zařízeních.

Vizuální prvky plní obsahové knihovny

Zapojení grafických materiálů do obsahových strategií prudce vzrostlo a spousta marketingových manažerů říká, že tyto prvky tvoří až 75 % obsahu, který publikují. To potvrzuje přijetí vizuálů nejen jako nástroje pro zapojení publika, ale jejich čím dál větší roli pro pochopení příběhu značky a budování dlouhodobé důvěry publika. V online prostředí, kde uživatelé na svých mobilech především scrollují, usnadňují vizuální prvky vstřebávání informací a pomáhají firmám vyniknout.

Poučení pro vás: Přistupujte při tvorbě ke každému obsahu především jako k vizuálnímu zážitku. Ať už jde o blogový článek, e-mail nebo whitepaper, upřednostněte vizuální prvky, abyste maximalizovali udržení a dopad.

Obrazovému obsahu vévodí vizualizace dat

Grafy a infografiky se staly nejpoužívanějším typem vizuálního obsahu, a to zejména pro marketing v odvětví B2B. Efektivně shrnují složité informace, usnadňují jejich zapamatování a podporují vyprávění příběhů podložená daty. Kromě toho, že napomáhají porozumění, tak také zvyšují důvěryhodnost značky díky vizuálnímu posílení analytických výstupů.

Poučení pro vás: Udělejte z vizualizace dat stěžejní součást svého marketingového mixu. Především v segmentu B2B, kde se srozumitelnost a pochopení informací stává konkurenční výhodou.

Nejlepší výsledky vykazují ilustrace a infografiky

Originální obrazové počiny překonaly snímky z fotobank jak v zapojení, tak v efektivitě. Obrázky poskytované fotobankami se sice pořád běžně používají, ale často jim chybí emocionální zabarvení nebo vlastnosti specifické pro danou značku, na které publikum nejvíce reaguje. Infografika naopak přitahuje pozornost, sděluje obsah poutavým způsobem a podle výzkumů je až 30krát pravděpodobnější, že ji lidé prostudují raději než klasický článek.

Poučení pro vás: Dejte přednost originálním vizuálním prvkům vyjadřujícím autoritu a relevanci. Publikum ocení autenticitu a úsilí více než obecné a nepůvodní obrázky z fotobank.

Tvorba obsahu zabere spoustu času

Množství marketérů uvádí, že tvorbou vizuálního obsahu tráví až 20 hodin týdně. To potvrzuje rostoucí nároky na budování dynamického marketingového prostředí zaměřeného na design. Rovnováha mezi pravidelností a kvalitou nadále představuje jistý problém zejména pro menší týmy bez zavedených automatických postupů.

Poučení pro vás: Usnadněte si produkci obsahu používáním šablon, předem odsouhlasených designových systémů a obsahových kalendářů vizualizace, které vás zbaví každodenního stresu z rozhodování.

AI se stává hnacím motorem produkce

Umělá inteligence a její nástroje významně zasáhly do všech marketingových aktivit a více než 60 % marketérů je využívá k urychlení tvorby, generování kreativních variant obsahu nebo k automatizaci formátování. AI už není neznámou novinkou, ale běžně začleněnou "pomocnou silou", která zastane spoustu práce od vytváření konceptů až po publikování obsahu.

Poučení pro vás: Využívejte umělou inteligenci pro škálování a urychlení produkce, ale ne jako něco, čím obejdete tvůrčí proces na úkor kvality. Zachovejte si lidský dohled nad výstupy AI, tak aby souzněly se značkou a udržovaly si potřebnou míru kreativity.

Nástroje pro tvorbu obsahu jsou rozmanitější

Pokročilé designové platformy jako Adobe nebo nástroje s technologií drag-and-drop (táhnout a pustit) jako je Venngage umožňují marketérům kombinovat a přizpůsobovat softwarové balíčky svým dovednostem a rozpočtovým možnostem. Zatímco profesionální řešení poskytují kreativní kontrolu, zjednodušené nástroje nabízejí snadný přístup a rychlost i pro ty, kteří nejsou zkušenými designéry.

Poučení pro vás: Vybavte svůj marketingový tým nástroji, které odpovídají úrovni dovedností členů a jejich pracovním postupům. Umožníte-li tvořit většímu počtu lidí, budete rychleji dostávat jednotnější obsah.

Největší potíže dělá design

Designové výzvy, jako je rozvržení, sjednocení značky nebo únava z kreativity umístili marketéři na vrchol pomyslného žebříčku problémů, se kterými se musejí dnes a denně vypořádávat. S rychlejší frekvencí publikování a větším počtem platforem, které musí obsluhovat, cítí neustálý tlak na zachování svěžesti a souladu se značkou.

Poučení pro vás: Zaveďte do procesů tvorby škálovatelné designové systémy, což mohou být sady pro tvorbu brandů, šablony nebo příslušné pokyny. Díky nim ochráníte kvalitu, aniž byste zpomalovali produkci.

Rozpočty na vizuální obsah bobtnají

Tvorba vizuálního obsahu si nárokuje čím dál větší část marketingových rozpočtů, což u řady značek představuje až polovinu celkových výdajů. Tento růst však musí být podpořený návratností investic. Strategicky umístěné vizuální prvky založené na tvrdých datech by měly dosahovat měřitelně lepších výsledků napříč všemi marketingovými kanály.

Poučení pro vás: Sestavujte svůj rozpočet strategicky. Investice do vizuální grafiky s velkým dopadem se vám vrátí ve vyšším zapojení, povědomí o značce a větším počtu konverzí, což generický, převážně textový obsah nedokáže.

Výdaje pohlcují nástroje a software

Většina nákladů na tvorbu vizuálního obsahu směřuje do pořízení nástrojů a softwarových řešení, nikoliv k freelancerům nebo agenturám. To dokládá posun směrem k vlastním možnostem tvorby, kdy je rychlost a kontrola důležitější než přesun činností spojených s tvorbou na externí dodavatele.

Poučení pro vás: Vyberte si takové nástroje, které ulehčují vašim interním kapacitám. V online světě postaveném na obsahu jsou rychlost a škálovatelnost konkurenčními výhodami.

Jednotná tvorba vizuálů je stále náročnější

Udržování konzistence obsahových výstupů považuje většina marketérů za velmi obtížné. Týmy tvořící vizuální obsah jsou pod neustálým tlakem, aby dodávaly materiály včas a bez vyhoření, přičemž musí průběžně sledovat a zahrnovat nové trendy a řídit soudržnost značky.

Poučení pro vás: Zaměřte se na udržitelnost. Navrhujte a vytvářejte opakovatelné obsahové rámce, které lze škálovat bez újmy na kvalitě.

Automatizace se soustředí na branding a spolupráci

Marketéři by rádi automatizovali konzistenci brandingu, spolupráci v reálném čase a generování designu. V těchto oblastech zbytečně ztrácí čas kvůli neustále se opakujícím nudným úkolům a příliš zdlouhavé komunikaci.

Poučení pro vás: Zaveďte inteligentní automatizaci v oblastech, kde to "skřípe". Snažte se zjednodušit schvalovací pracovní procesy a opakované činnosti související se značkou, abyste se s týmem mohli soustředit na důležitou kreativní práci.

Závěrečné shrnutí

Vývoj marketingu vizuálního obsahu v roce 2025 je zřejmý. Marketéři upřednostňují srozumitelnost, rychlost a zapojení dosažené prostřednictvím strategií zaměřených na vizuální sdělení. Tyto strategie jsou podložené daty, poháněné umělou inteligencí, optimalizované pro mobilní zařízení a přizpůsobené sociálním platformám.

S rostoucím objemem obsahu a zvyšujícími se nároky publika vyniknou značky, které vybudují efektivní designové manuály, investují do flexibilních nástrojů a sladí své kreativní výstupy se strategickým záměrem. Budoucnost marketingu je vizuální, dynamická, inteligentní a personalizovaná. Když tento posun přijmete, získáte tu nejlepší pozici pro upoutání pozornosti i trvalý růst.

Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: AI, pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp