Co v článku najdete
Co uděláte, když ve své e-mailové schránce najdete propagační sdělení od kohosi, o kom jste nikdy neslyšeli, a nikdy jste po něm nechtěli, aby vám něco posílal? Můžete to: a) ignorovat, b) hned smazat nebo c) s velkou nedůvěrou otevřít. A stejně to mají i vaši zájmoví uživatelé a potenciální zákazníci. Jen ti, co se dobrovolně přidali k odběratelům vašich e-mailů, pro vás mají nějakou hodnotu. Zjistěte, jak získat jejich souhlas a pozvednout díky opravdovému zájmu svou důvěryhodnost i návratnost investic do reklamy.
E-mailový marketing postavený na souhlasu
Zdokonalený e-mailing spočívá v tom, že marketingové zprávy posíláte jen těm lidem, kteří s jejich příjmem vědomě souhlasili a toto rozhodnutí vám potvrdili dobrovolným poskytnutím své e-mailové adresy. Je to pravý opak rozesílání nevyžádaných e-mailů těm, kteří o ně vůbec nestojí a vaši firmu mnohdy ani neznají. Místo toho mějte raději adresář plný příjemců, kteří vaše novinky očekávají a těší se na ně.
Souhlas v rámci e-mailingu může být:
- Přímý: Uživatel výslovně souhlasil s odebíráním vašich marketingových e-mailů, obvykle prostřednictvím registračního formuláře nebo zaškrtnutého políčka pro přihlášení k odběru.
- Nepřímý: Uživatel poskytl svou e-mailovou adresu pro jiný účel (registrace k provedení nákupu), neuvedl však, že si přeje dostávat vaše zprávy. Nepřímý souhlas je v rozporu s legislativou EU týkající se ochrany osobních údajů. Pro marketingové účely používejte vždy jen přímý souhlas.
Povolení můžete získat buď přes jednoduché nebo dvojité přihlášení. V rámci jednoduchého pouze přidáte e-mailovou adresu příjemce do svého seznamu, jakmile vám ji dá. Při dvojitém přihlášení se ujistíte, že uživatel opravdu chce vaše zprávy odebírat, protože musí svůj zájem potvrdit. Obvykle to dělá prostřednictvím odkazu v potvrzovacím e-mailu, který mu pošlete.
Proč je souhlas důležitý a jaké má výhody
Marketéři jsou často přesvědčení o tom, že ke získání co největšího počtu konverzí potřebují také co nejvíce e-mailových adres. V tomto případě ale více neznamená také lépe. Kratší seznam odběratelů, kteří opravdu chtějí zprávy dostávat, je pro vaši značku ve skutečnosti cennější než sáhodlouhá sbírka náhodných e-mailových adres.
Díky potvrzené žádosti o povolení k odesílání marketingových e-mailů získáte:
- Umístění ve složce Doručená pošta (nespadnete do spamu),
- Vyšší míru otevření zpráv a prokliků,
- Méně stížností na spam,
- Zlepšený celkový výkon kampaně,
- Větší důvěru svého publika.
Udělejte si čas na oslovení zájmových uživatelů a získání jejich povolení, i když s marketingovým e-mailingem začínáte v malém.
7 základních pravidel pro úspěšný e-mailing s povolením
E-mailový marketing založený na souhlasu není jen o tom, že do zprávy přidáte zaškrtávací políčko pro povolení odběru. Měli byste souhlas také ocenit a tím si budovat důvěryhodnost. Dodržujte následující pravidla a držte se správné cesty.
1. Jasný a viditelný souhlas
Když žádáte od zákazníků jejich kontaktní údaje, dbejte na to, aby možnost přihlášení k odběru e-mailů zřetelně viděli a bylo jim jasné, o co jde. Neskrývejte ji do textu a neschovávejte ve spodní části stránky ani nikde jinde, kde by se dala snadno přehlédnout.
2. Zaškrtnutí políčka uživatelem
Pokud ve formuláři pro přihlášení k odběru e-mailů nastavíte už zaškrtnuté políčko souhlasu, znamená to, že příjemce do svého seznamu přidáváte automaticky bez jejich vůle. Někteří si toho nemusí všimnout a připojí se tak nevědomky. Nikdy takto nepostupujte, protože to odporuje etice e-mailingu a navíc tím opouštíte samotnou podstatu rozesílání zpráv, založeného na souhlasu. Skutečné a informované povolení vám dává základ pro dlouhodobě budovaný vztah a loajalitu zákazníků.
3. Představení obsahu
Novým odběratelům byste měli vysvětlit, jaké druhy zpráv od vás mohou očekávat, když se k jejich příjmu přihlásí. Sdělte jim, jaký typ obsahu budou dostávat (propagace, nové produkty, newslettery), a jak často e-maily ve své schránce najdou.
4. Okamžité řešení odhlášení
Každá odeslaná e-mailová zpráva by měla obsahovat odkaz, pomocí kterého se může příjemce z odběru odhlásit. Když někdo o odhlášení požádá, jeho adresu ze svého seznamu odstraňte neprodleně, nejpozději však před odesláním další várky e-mailů, aby už nedostal něco, co nechce.
5. Pořádek v souhlasech
Stejně, jako sledujete historii nákupů zákazníků, veďte si také záznamy o souhlasech odběratelů s přijímáním vašich e-mailů.
Evidujte podrobnosti jako:
- Datum a čas udělení souhlasu,
- Způsob připojení k odběru (formulář na webu, zaškrtnutí políčka po dokončení nákupu),
- Jednoduché nebo dvojité přihlášení,
- Podmínky souhlasu (vybrané typy zpráv…).
Tato evidence se vám může hodit v případě, kdybyste museli dokazovat, že dodržujete platná nařízení o ochraně osobních údajů. Proto údaje uchovávejte ve své databázi.
6. Pravidelná revize seznamu adres
Tím, že získáte souhlas s odběrem e-mailových zpráv, proces nekončí. Projděte si jednou za čas svůj seznam adres, abyste měli jistotu, že pořád oslovujete ty správné lidi, kteří o vás mají zájem. Odstraňte neplatné, případně duplikované adresy, a najděte neaktivní odběratele. Těm pošlete poslední e-mail vyzývající k opětovnému potvrzení zájmu a přihlášení k odběru, a když do tří dnů nezareagují, vyřaďte jejich adresu ze seznamu.
7. Dodržování místních předpisů
Podnikáte-li ve více různých státech, ujistěte se, že dodržujete aktuální nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR) a všechny související zákony platné v konkrétních zemích.
Jak začít s e-mailingem podpořeným souhlasem
Využívejte hodnotné pobídky k odběru
Navnaďte zákazníky a ukažte jim, že přihlášení k odběru vašich e-mailových zpráv se vyplatí. Nabídněte výhody, jakou jsou speciální slevy nebo doprava zdarma, aby měli dostatečnou motivaci začít e-maily odebírat.
Vytvořte uživatelsky přívětivé formuláře
Čím jednodušší registrace do e-mailingu, tím více odběratelů. Poskytujte uživatelům snadno vyplnitelné formuláře s co nejmenším počtem povinných polí. Nestavte těm, které chcete získat, do cesty zbytečné překážky.
Nachystejte uvítací sérii e-mailů
Připravte si pro nové odběratele několik po sobě jdoucích zpráv, ve kterých jim představíte svoji značku a nabídku a podrobněji vysvětlíte, co mohou od vaší marketingové komunikace očekávat. Využijte automatizaci e-mailingu, tak aby se první e-mail odeslal hned po přihlášení k odběru a ty další na něj postupně a smysluplně navazovaly. Tyto úvodní zprávy může rozhodovat o tom, jestli s vámi zájemci zůstanou, nebo se z e-mailingu zakrátko odhlásí. Buďte struční, přesvědčiví a věrohodní.
Informujte o harmonogramu rozesílek
Otevřeně sdělte odběratelům, jak často jim budete své zprávy posílat, a co zhruba bude jejich obsahem. Nemusíte zacházet do úplných podrobností, jde o to, aby příjemci měli představu, k čemu se přihlašují. Budete-li následně tyto plány dodržovat, posilujete důvěru ve svůj obsah, na který se lidé začnou těšit.
Nastavte postupy pro správu seznamů
Jedním z nejdůležitějších aspektů úspěšného e-mailového marketingu je efektivní správa seznamu odběratelů. Usnadněte lidem odhlašování a sobě odstraňování odhlášených adres pomocí automatizace, kontrolujte, čistěte a rozdělujte si odběratele podle svých kritérií, abyste jim mohli posílat cílenější sdělení.
Měření výkonu e-mailů se souhlasem
Abyste mohli svůj e-mailing posouvat dopředu, potřebujete monitorovat jeho výsledky a podle nich průběžně provádět úpravy.
Sledujte tyto důležité metriky:
- Míra otevření,
- Míra prokliknutí,
- Míra okamžitého opuštění,
- Míra odhlášení,
- Stížnosti na spam,
- Konverzní poměr.
Stanovte si pro tyto metriky reálná kritéria vycházející z vašeho oboru a pořád pracujte na jejich vylepšování. Zkoušejte pomocí A/B testů různé strategie, abyste zjistili, které z nich jsou nejúspěšnější. Postupem času tak budete spolehlivě vědět, co na vaše cílové publikum zabírá nejlépe.
Budoucnost e-mailingu
E-mailový marketing postavený na souhlasu prochází neustálým vývojem. Sledujte nové trendy, ať nepřicházíte o hodnotné příležitosti, a vnímejte také posuny ve svém oboru i změny související s legislativou.
Zajímejte se o inovativní postupy jako jsou:
- Segmentace a personalizace,
- Automatizace a umělá inteligence,
- Propojení e-mailingu s dalšími marketingovými kanály.
Souhlas příjemců = kvalitnější a výkonnější e-mailing
Zavedení e-mailového marketingu založeného na souhlasu odběratelů může vyžadovat určité úsilí, které se vám však každopádně vyplatí. Získáte důvěru svého publika, zvýšíte zapojení jeho členů a zlepšíte výsledky svých kampaní. Souhlas je základem udržitelné strategie e-mailingu a rozvoje vaší značky v průběhu času.
Kvůli získávání souhlasů nemusíte trávit hodiny a hodiny předěláváním svého postupu při rozesílání e-mailů. Zaměřte se především na to, abyste zájmovým uživatelům poskytovali hodnotná sdělení a jejich prostřednictvím budovali loajální vztahy. To ostatní pak už přijde samo.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com