Trendy digitálního marketingu v roce 2021
Pokrok neustále zrychluje a inovace, jako je umělá inteligence a virtuální realita, umožňují firmám lépe vyhovět online zákazníkům. Jaké jsou nejnovější trendy digitálního marketingu?

Pandemie Covid-19 zamávala světem digitálního marketingu jako máloco předtím. Kamenné obchody zaznamenaly obrovské propady prodeje, zatímco online shopy měly doslova žně. Lidé zcela změnili způsob nakupování, aby minimalizovali mezilidský kontakt a s ním i riziko nákazy. I když se opatření postupně rozvolňují a pandemie v rozvinutém světě pomalu ustupuje, změny nákupního chování uživatelů jsou zdá se trvalé. Lidé stále více nakupují na webu a řada firem proto posiluje své online pozice, aby byla co nejvíc v kontaktu se svými zákazníky.

S růstem popularity nakupování na internetu však roste také konkurence mezi firmami, což znamená, že musíte využít každé příležitosti, abyste svou firmu zviditelnili.  Abyste si proto i v roce 2021 udrželi konkurenceschopnost, musíte brát v úvahu jak nové, tak osvědčené strategie digitálního marketingu.

Nejnovější trendy digitálního marketingu v roce 2021

Pojďme se nejprve podívat na nejnovější trendy v digitálním marketingu, které vám pomohou udržet vaši firmu na špici zájmu zákazníků.
Nákupy v e-mailech a super sofistikované cílení

Ano, e-mailový marketing je tu už dlouho, ale vždy zahrnoval hlavně přidání odkazů do těla e-mailu, které čtenáře nasměrovaly na příspěvek na blogu, produktovou stránku nebo vstupní stránku webu. Nyní však budou moci odběratelé e-mailových newsletterů zasílaných přes MailChimp nakupovat přímo v rámci marketingové kampaně, aniž by opustili své e-mailové schránky. Díky super sofistikovanému cílení na základě historie nákupů dané osoby, vyhledávání na Googlu, nejnavštěvovanějších webových stránek a nejpoužívanějších aplikací, interakcí se zákaznickými službami a díky mnoha dalším možnostem budete moci v blízké budoucnosti pomocí nakupování v e-mailu dosáhnout mnohem lepších konverzních poměrů a vyšších zisků.

Progresivní webové aplikace (PWA)

Jedná se o relativně nový trend digitálního marketingu, který v roce 2018 odstartovaly velké společnosti jako Twitter, The Financial Times, Flipkart nebo Wikipedia, a to se skvělými výsledky.

Pod názvem progresivní webové aplikace se skrývají weby, které přebírají některé vlastnosti nativních aplikací - umí například běžet off-line, mají přístup k hardwaru a posílají notifikace uživateli. Díky PWA tak můžete mít to nejlepší z obou světů. Firmy, které spustily PWA, zaznamenaly několikanásobný meziroční nárůst míry konverze i nárůst času stráveného na webu.

Tato možnost může být v roce 2021 lukrativní i pro menší firmy, které mají mobilní web. S velkým nárůstem množství zákazníků na mobilních zařízeních roste obliba progresivních webových aplikací, které jsou spojením výhod prohlížení v mobilním prohlížeči a mobilní aplikace.

Pokud jde o spolehlivost, webová aplikace je tak spolehlivá, jak spolehlivé je její síťové připojení. Pokud máte pomalé nebo poruchové připojení, může se i PWA načítat nebo fungovat pomalu. Pokud je síťové připojení rychlé a kvalitní, bude PWA fungovat skvěle a dokáže uživatele zaujmout. Dosáhne toho tím, že bude efektivně a rychle reagovat na jejich požadavky.

Oproti klasické webové aplikaci má PWA mnoho výhod. Není nutné jít do obchodu s aplikacemi, vyhledat a poté stáhnout správnou aplikaci. S PWA je pro kohokoli mnohem snazší vás najít. Stačí, aby vás vyhledal v Googlu, a bude přesměrován na vaše webové stránky.

Webová stránka se okamžitě spustí do PWA - žádné stahování a čekání. Jakmile se PWA na mobilním zařízení otevře, uvidíte, že vypadá stejně jako mobilní aplikace. Vše, co byste mohli dělat v mobilní aplikaci, můžete provádět i zde. Dá se tedy říci, že s PWA získáte veškerou flexibilitu nativní aplikace, aniž byste ji museli instalovat.

Byznysman

Virtuální realita

Virtuální realita neboli VR je využití počítačové technologie k vytvoření simulovaného prostředí. Virtuální realita umožňuje zažít interakci s 3D světem, který není skutečný, prostřednictvím VR brýlí, zobrazovacího zařízení, které si nasadíte na hlavu. Zařízení vytváří okolo vás 3D virtuální svět, který je pohlcující a téměř autentický.

Virtuální realita je silný nástroj pro učení i zábavu. Pokud se používá uvážlivě, může uživatelům pomoci rozvíjet řadu jejich schopností a nadání.

YouTube VR je samostatná aplikace optimalizovaná pro VR. Stejně jako u YouTube, i s YouTube VR si můžete vybrat z mnoha videí s pohlcujícím VR zážitkem. Také v této aplikaci se můžete přihlásit k odběru kanálů, přidávat seznamy skladeb a sledovat historii stejně jako v aplikaci YouTube.
Umožňuje uživateli také přepínat mezi hlasovým a klávesnicovým ovládáním a sledovat video a vyhledávat současně. Aplikace se může pochlubit také "divadelním režimem", který simuluje zážitek na velké obrazovce. Tato aplikace je k dispozici pro systémy iOS a Android zdarma. Jistě si sami dokážete představit široké možnosti, které nabízí využití virtuální reality v marketingu.

Software pro drony

Dron je bezpilotní letadlo. Zda je řízen výhradně umělou inteligencí, nebo člověkem, na tom příliš nezáleží. Očekává se, že drony budoucnosti budou v drtivé většině automatizované.

Proč byste se měli učit o vývoji softwaru pro drony? Říká se, že odvětví dronů se stane dalším rychle rostoucím trhem. Jakmile regulační systém uvolní vzdušný prostor pro drony, komerční využití dronů způsobí exponenciální růst tohoto odvětví. Až se tak stane, vyvolá to velkou poptávku po inženýrech a vývojářích, kteří budou schopni tvořit autonomní aplikace pro drony.

Mohlo by jít o věci jako doručování potravin a balíků, bezpečnost a dohled a jednou možná i přepravu lidí.

Populární trendy digitálního marketingu v roce 2021

Tyto taktiky jsou o něco méně futuristické než technologie zmíněné výše, ale stále představují novou možnost, kterou mohou menší firmy a marketingové agentury vyzkoušet.

Umělá inteligence

Pokud se pokoušíte propagovat své produkty pomocí PPC reklamy, jistě víte, že důkladná analýza vašeho publika je velice důležitá. Pro lidský mozek je však velmi obtížné dělat to efektivně.

Umělá inteligence oproti tomu dokáže behaviorální a demografická data rozpitvat a analyzovat mnohem efektivněji než lidé, kteří to dělají ručně. Dokáže se dozvědět o každém detailu osobních preferencí uživatele. Aplikace může zohlednit informace o vašem profilu, nákupech, demografických údajích nebo historii prohlížení , aby vám pomohla a podpořila vás v tom, co potřebujete.

Můžete například denně připravovat čerstvý obsah, ale je tento obsah pro uživatele skutečně smysluplný? Klíčem ke zvýšení angažovanosti je personalizace. Umělá inteligence dokáže analyzovat a vyhodnotit velké množství dat jednotlivých uživatelů a přizpůsobit jim obsah na míru, jak to můžete vidět například na Netflixu, kde se každému uživateli zobrazuje video obsah na základě jeho zájmů a historie sledování.

Hlasové vyhledávání

Při použití hlasového vyhledávání je dotaz člověka obvykle zodpovězen okamžitě, aniž by se musel obtěžovat procházením různých možností dostupných na obrazovce. U textu máme tendenci procházet zbytek nabídek na stránce s výsledky vyhledávání. Při hlasovém vyhledávání má uživatel tendenci vybrat první věc, která se mu zobrazí, protože ta obvykle uspokojivě odpovídá na jeho dotazy.

Už tedy nebude stačit být na první stránce výsledků vyhledávání nebo dokonce být mezi prvními pěti výpisy. Nejžádanější bude první místo. U hlasového vyhledávání je to buď první místo, nebo žádné. Vítěz bere vše.

Chatboti

Chatboti umožňují firmám zapojit se do konverzace se zákazníky a vytvořit tak lepší vztahy a zvýšit prodeje. Použití chatbota je efektivní a levné. Chatbot dokáže vést se zákazníkem konverzaci a odpovědět mu na všechny jeho dotazy. Pokud si s něčím nebude vědět rady, přepojí zákazníka na lidského zaměstnance. Místo několika zaměstnanců na zákaznické podpoře vám tak bude stačit jediný, čímž výrazně ušetříte. Chatboti jsou již dnes tak dobří, že dokáží odpovědět na většinu zákaznických otázek.

Konverzační marketing

V současné době, kdy prim hrají sociální sítě, stoupá důležitost konverzačního marketingu, při kterém vedete se zákazníkem dialog. Během své propagace byste neměli prosazovat pouze svůj pohled na věc. Je mnohem lepší naslouchat i problémům svých zákazníků a pomáhat jim je individuálně řešit. Výsledkem je lepší interakce, kdy se každý zákazník cítí být vyslyšen a chytrá technologie vyřeší jeho konkrétní problém.

Díky chatbotům může vaše firma vést konverzaci s mnoha zákazníky najednou, a to s minimálními náklady. Urychluje to proces řešení problémů a pomáhá firmám vytvářet vztahy s co největším počtem zákazníků ve velmi krátkém čase. Můžete také zákazníky požádat, aby ohodnotili svou interakci s online asistentem, a pokud chtějí, mohou poskytnout zpětnou vazbu.

Rozhovor s chatbotem umožnuje zákazníkovi ujasnit si, co potřebuje a co chce koupit, zatímco chatovací robot může nenápadně zákazníka přesvědčit k uskutečnění nákupu.

Trendy digitálního marketingu v roce 2021: Vyzkoušené evergreeny

Poslední dvě zmíněné marketingové strategie jsou již nějakou dobu známé, ale jejich význam každým rokem roste.

Personalizace

Zákazníci dnes očekávají, že si firmy budou vážit jejich spolupráce a budou se maximálně snažit, aby měl zákazník dobrou zkušenost. Tato očekávání se rok od roku zvyšují, jak zákazníci stále více chtějí relevantní, cílená a vysoce personalizovaná řešení. Konkurence je dnes prakticky v jakémkoli oboru natolik obrovská, že jakoukoli chybu v propagaci nebo nedostatečně kvalitní zážitek uživatelé okamžitě potrestají odchodem k jinému poskytovateli. Pokud se chcete tomuto scénáři vyhnout, měli byste vaši propagaci důsledně personalizovat. Rozdělte vaše publika na co nejmenší segmenty a pro každé z nich vypracujte reklamní kampaň dokonale ušitou na míru preferencím jejich členů.

Influencer marketing

Influencer marketing je v současnosti jednou z nejrychleji rostoucích metod získávání zákazníků, který předčil dokonce i organické vyhledávání, placené vyhledávání a e-mailový marketing. Byl také nákladově nejefektivnější.

Dlužno ovšem poznamenat, že i když vám influencer marketing přivede kvalitnější zákazníky, spolupráce s některými influencery může být docela drahá. Udělejte si proto průzkum a vyberte si influencery, kteří co nejlépe odpovídají vašemu rozpočtu.

Současná doba je dobou překotných změn

Technologická revoluce neustále zrychluje a inovace, jako je umělá inteligence a virtuální realita, umožňují firmám stále lépe vyhovět digitálním zákazníkům, kteří upřednostňují online prodej před interakcí s lidmi. Zákazníci dali jasně najevo, že dávají přednost online a mobilnímu obchodování. Nyní je na firmách, aby se rozhodly, zda se chtějí ještě více vzdálit od reálných lidských interakcí a přejít do éry pokročilých digitalizovaných e-shopů.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp