Instagram
Souboj mezi placenými reklamami na TikToku a videosekvencemi Instagram Reels. Co je výhodnější?

Rivalita mezi dvěma konkurenčními platformami – TikTokem a Instagramem – pravděpodobně neunikla nikomu, kdo se pohybuje v online marketingu. Jak si tato dvě sociální média stojí v souboji reklam? Pojďte se podívat na jednoduché srovnání.

Už na první pohled je jasné, že obě platformy, tedy TikTok a Instagram, mezi sebou vykazují značné rozdíly. Zatímco TikTok byl znám především pro své krátké video sekvence, Instagram zase vynikal obrázky. Z hlediska marketérů mají tato sociální média každé své plusy a mínusy, situace mezi nimi se však zásadně změnila a rivalita ještě narostla. TikTok Ads a Instagram Reels mezi sebou tedy vedou neustálý boj. Kterou variantu reklamy upřednostnit? Pojďme se podívat na jednoduché srovnání obou platforem, s cílem zjistit, jak si vedou tyto dvě platformy v oblasti povědomí o značce a dosahu.

Malé zamyšlení na úvod

Než se pustíme do samotného porovnání, pojďme se zamyslet nad tím, kdy vlastně došlo k tomu, že TikTok začal být i ve světě byznysu vnímán jako konkurenční sociální médium. Není to přeci ještě tak dlouho, co byl TikTok vnímán pouze jako aplikace pro tvorbu videí pro teenagery, která uživatelům umožňuje vytvářet a sdílet videa dlouhá maximálně 15 sekund. A kdo se o tuto platformu zajímal hlouběji, určitě mu ani neunikla informace, kdy se diskutovalo o tom, že TikTok bude ve Spojených státech zakázán. To se ale nestalo a už v roce 2020 měla platforma TikTok 800 milionů aktivních uživatelů měsíčně, čímž předstihla hlavní platformy, jako jsou Twitter, Pinterest, LinkedIn a dokonce i Snapchat. Netrvalo to však ani rok a toto číslo ještě narostlo – loni v září už totiž TikTok ohlásil více než jednu miliardu aktivních uživatelů měsíčně. Tím se doslova otevřely dveře obrovským příležitostem z hlediska reklamy. A začal také souboj s již zmíněným rivalem – Instagramem, jehož popularita zatím také nepřestává růst. Instagram neváhal svůj souboj podpořit a v červnu 2021 zahájil reklamy Instagram Reels a začala přestřelka mezi Reelsy a TikTok Ads.

Tiktok

Porovnání rivalů

Díky tomuto souboji se tedy naskytla skvělá příležitost otestovat rivalitu mezi těmito dvěma konkurenčními platformami. Jak ověřit, jak si vedou v oblasti povědomí o značce a dosahu? Vždy je třeba porovnat určité metriky, které nám odkryjí, jak si tyto platformy stojí, a to včetně CPC, CTR, CPM, imprese, nákladů, počtu kliknutí atd. Mimo jiné je však třeba zohlednit i některá základní fakta, kterými se rivalové liší:

Délka videa

Zatímco maximální délka videa na TikToku byla nedávno zvýšena na 10 minut, Instagram Reels aktuálně dosahuje maxima 90 sekund, což je zásadní rozdíl, který ovlivní tok obsahu na každé platformě. Nemůžete tedy zveřejňovat přesně stejný obsah na obou platformách, pokud je delší než 90 sekund.

Přístup k audiu

Dalším klíčovým rozdílem je přístup k hudbě nebo zvukům pro vylepšení videí. Asi nemá smysl zmiňovat, že zvuk je hlavní součástí zážitku. Instagram Reels však mají řadu zvuků v hudební knihovně uzamčených, a je to v tomto ohledu tedy právě TikTok, který spoléhá na zvuk, využívá trendů a přidává další rozměr zážitku z videa díky přístupu ke zvukovým klipům.

 

Demografické údaje

Když zvažujeme dosah a zobrazení, musíme brát v úvahu věkové rozmezí, které zvolíme, a také si uvědomit, že TikTok má obecně mladší uživatelskou základnu, dokonce i ve srovnání s Instagramem. Zatímco uživatelé Instagramu spadají do věkového rozmezí 25–34 let (avšak stále je vysoký poměr uživatelů i v rozmezí 18–24 let), uživatelskou základnu TikToku tvoří primárně mladší publikum generace X a mileniálů, což je třeba při plánování PPC reklamy zohlednit.

Monetizace

Další otázkou, která sice pravděpodobně neovlivní účty značek, ale je důležitá, je to, kolik mohou tvůrci vydělat na TikToku v porovnání s Reels. Není to ještě tak dlouho, kdy Reels tvůrcům vůbec nenabízely možnost zpeněžení, avšak na základě strategie přilákat tvůrce TikToku na svou platformu nedávno Instagram spustil bonusový program Reels, aby motivoval tvůrce ke zpeněžení obsahu. Oproti tomu TikTok umožňuje uživatelům, kteří jsou součástí fondu, vydělávat peníze v souladu se zhlédnutím jejich obsahu. I když se objevily kritiky ohledně toho, že fond dostatečně nekompenzuje tvůrce, stále ale na plné čáře poráží Reels.

Co z toho plyne?

Pokud se tedy zamyslíme nad tím, zda upřednostnit pro svůj obsah TikTok či Reels, je vlastně doporučení s ohledem na všechny výše uvedené informace jednoduché – používejte obě platformy, vytvářejte na nich totožný obsah a porovnejte, které sociální médium vám bude pro online marketing fungovat lépe. Univerzální odpověď zde totiž neexistuje, jelikož vždy záleží na konkrétním produktu či službě, účelu kampaně i cílové skupině. Patří-li do vaší cílovky mladší osoby, směřujte spíše na TikTok, je-li vaše cílovka starší 40 let, bude se vám pravděpodobně lépe dařit s Instagramem Reels. Ať už se tedy rozhodnete pro Reels nebo TikTok, ani v jednom případě nešlápnete vedle.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp