Shopify
Máte e-shop na Shopify? Zjistěte, jak se umístit na předních příčkách vyhledávání Google.

Pokud jde o přivedení motivované návštěvnosti do vašeho obchodu na Shopify, žádná jiná digitální marketingová strategie není tak dostupná a účinná jako SEO.

Pokud věnujete dostatek času zajištění správné optimalizace webových stránek, pomůže vám to  zvýšit organickou návštěvnost, což znamená více návštěvníků a více potenciálních zákazníků prohlížejících si vaše produkty.

Navíc, na rozdíl od PPC reklam nebo reklam na sociálních sítích mohou SEO strategie přivádět na vaše webové stránky Shopify návštěvnost ještě dlouho poté, co se vyčerpá váš rozpočet na reklamu. Z tohoto důvodu je využití SEO jednou z nejlepších digitálních investic, které může majitel webu Shopify učinit.

Jak funguje SEO pro Shopify?

SEO pro Shopify je proces optimalizace webu e-shopu tak, aby měl lepší výsledky ve výsledcích vyhledávání. Ačkoli SEO lze aplikovat na jakýkoli web, Shopify SEO se zaměřuje na pomoc e-shopům, které využívají Shopify CMS, aby získaly vyšší pozice na klíčová slova a větší organickou návštěvnost.

Běžné SEO problémy u webových stránek elektronického obchodu

Obecně platí, že weby elektronických obchodů se častěji potýkají s určitými problémy, které mohou negativně ovlivnit jejich výkonnost ve vyhledávání.

  • Slabý obsah: Google má rád obsáhlý a dlouhý obsah. Protože produktové stránky mají často tendenci obsahovat pouze krátký, několikařádkový popisek, může být obtížné zvýšit jejich hodnocení ve vyhledávání.
  • Duplicitní obsah: S více podobnými nebo automaticky generovanými stránkami produktů se mnoho webových stránek elektronických obchodů potýká s problémy s duplicitním obsahem.
  • Špatná architektura webu: Google rád vidí optimalizovanou strukturu webu, ve které se uživatelé snadno orientují. Jelikož mají e-shopy většinou velké množství produktů, může pro ně být obtížné dodržet správnou architekturu webu.

Chcete-li se ujistit, že váš elektronický obchod netrpí těmito běžnými chybami, níže uvedený kontrolní seznam SEO pro Shopify je skvělým začátkem.

Automatizované SEO funkce v Shopify

Platforma Shopify má zabudované některé SEO funkce, které majitelům stránek ulehčují část optimalizace pro vyhledávače.

Mezi tyto funkce patří např.:

  • Automaticky generované značky "rel-canonical": tato funkce pomáhá vyhnout se sankcím za duplicitní obsah.
  • Automaticky generované soubory robots.txt a sitemap.xml.
  • Automatické SSL certifikáty: Google upřednostňuje v hodnocení stránky zabezpečené protokolem HTTPS.
  • Automaticky generované názvy stránek, které obsahují název obchodu.

SEO je však rozsáhlý a multidisciplinární obor.

Spoléhat se na to, že za vás práci SEO odvede pouze platforma Shopify, nepřinese nejlepší výsledky.

Níže proto najdete seznam úkolů, které byste na vašem Shopify webu měli provést, abyste maximalizovali vaše SEO pro Shopify. Nezapomeňte však, že SEO není jednorázový proces a bude vyžadovat práci jak při počátečním nastavení obchodu, tak po celou dobu jeho fungování.

Níže uvedený kontrolní seznam je uspořádán podle typu optimalizace, ale lze jej snadno vyplnit "popořadě".

Některé z těchto kroků jsou jednorázovou optimalizací, ale většinu z nich bude třeba opakovat vždy, když do internetového obchodu přidáte nové produkty nebo stránky.

Obecná SEO optimalizace

1. Investujte do vlastní domény

Obecně je lepší investovat do vlastní domény a z adres URL vypustit "myshopify".

Proč? Protože URL adresa je pro uživatele viditelná v horní části výsledku SERP. Vlastní domény vypadají profesionálněji a pro uživatele lákavěji. Lidé na ně častěji klikají a vyšší CTR vede k lepšímu výkonu SEO. Vlastní doména vás bude stát roční poplatek okolo 200 – 300 Kč. Jakmile si pořídíte vlastní doménu, například mujobchod.cz, přidejte si ji do svého účtu Shopify v nabídce Nastavení > Domény.

2. Vyberte si rychlé a responzivní téma

S loňskou aktualizací page experience je důležitost rychlosti a doby načítání stránek neoddiskutovatelná, pokud se chcete dobře umístit v Googlu. I když mohou být graficky náročnější  témata lákavá, je lepší zvolit téma, které je optimalizováno pro rychlost a výkon.

Vaše téma musí také dobře fungovat na mobilních zařízeních, protože Google bude indexovat mobilní verze vašich webových stránek.

O tom, jak rychlý je váš současný obchod Shopify v porovnání s ostatními, se můžete přesvědčit v ovládacím panelu nebo prostřednictvím bezplatné služby Google PageSpeed Insights. Pokud je vaše skóre nízké, pravděpodobně to ovlivňuje vaši schopnost umisťovat se na předních pozicích.

3. Nastavení analytických nástrojů

Na panelu Shopify Analytics získáte přehled o metrikách vašeho elektronického obchodu.

Je však třeba nastavit další nástroje, abyste lépe pochopili, odkud pochází návštěvnost vašich webových stránek, a jak se uživatelé chovají, jakmile na vaše webové stránky dorazí z vyhledávání.

Google Analytics a Google Search Console jsou nezbytnou výbavou každého majitele webu a pro uživatele jsou zcela zdarma.

Poté, co si vytvoříte účty, je zde několik dalších klíčových kroků, které budete chtít udělat:

  • Odeslání mapy stránek do účtu Google Search Console: Shopify ji za vás automaticky vygeneruje.
  • Přidejte do svého obchodu Shopify sledovací kód Google Analytics.
  • Získejte užitečné SEO aplikace pro Shopify.

Existují nejrůznější SEO aplikace pro Shopify, které vám pomohou zajistit, abyste na svých webových stránkách splňovali osvědčené postupy SEO. Mezi mé oblíbené patří např.:

  • Plug In SEO: Podobně jako Yoast SEO pro WordPress zajišťuje nastavení základních SEO parametrů.
  • SEO Pro: Skvělé pro schémata a pokročilejší optimalizace.

e-shop seo

On-page SEO

5. Proveďte průzkum klíčových slov

Než začnete optimalizovat obsah, musíte zjistit, která klíčová slova mají silnou relevanci k vašim produktům a přivedou na vaše webové stránky kvalifikovanou návštěvnost. Existují stovky až tisíce způsobů, jak mohou uživatelé hledat produkty, jako je ten váš. Nástroj pro klíčová slova vám umožní zjistit, co uživatelé hledají.

Na některá z těchto klíčových slov bude snazší získat pozici než na jiná a součástí vaší práce na SEO je zjistit, která klíčová slova představují pro váš obchod nejlepší příležitosti. Nejdůležitější metriky klíčových slov, kterým je třeba věnovat pozornost, jsou:

  • Objem vyhledávání: Chcete, aby vaše cílová klíčová slova měla přiměřený počet vyhledávání za měsíc. Nemá cenu optimalizovat na slovo, které nikdo nehledá.
  • CPC: Vyšší CPC (cena za proklik v PPC reklamě) představují silnější konverzní potenciál. Vyšší CPC jsou běžnější u komerčních a transakčních klíčových slov.
  • Obtížnost klíčových slov: Vyšší skóre znamená, že na klíčová slova je obtížnější se umístit na předních příčkách. Ujistěte se, že si vybíráte taková cílová klíčová slova, u kterých se můžete reálně umístit na první stránce.

V ideálním případě by měla každá webová stránka vašeho obchodu Shopify cílit na jiné klíčové slovo nebo skupinu klíčových slov.

Pro stránky produktů a kategorií optimalizujte na klíčová slova, která vykazují větší transakční záměr, protože tito uživatelé mají větší sklon k nákupu.

Pro příspěvky na blogu optimalizujte na informační dotazy, abyste zachytili potenciální zákazníky, kteří se nacházejí poblíž vrcholu marketingového trychtýře.

6. Optimalizujte adresy URL

Existuje několik osvědčených postupů pro URL adresy, které jsou důležité pro zlepšení vašich pozic v Googlu.

  • Udržujte je krátké.
  • Zahrňte cílové klíčové slovo.
  • Vyhněte se zbytečným slovům jako a, nebo, ale atd.

URL adresy můžete snadno upravit v náhledu výpisu pro vyhledávače v dolní části jakékoli stránky v systému Shopify CMS.

7. Optimalizujte názvy a meta popisy stránek

Při úpravách výpisu pro vyhledávače se ujistěte, že jste optimalizovali také další meta značky viditelné ve výsledcích SERP: značku title a meta popis. I zde budete chtít dodržovat osvědčené postupy tím, že zahrnete svá klíčová slova a dodržíte délku – ne více než 60 znaků u značky title a ne více než 160 znaků u meta description.

Google se na tyto části metadat dívá, aby pochopil, o čem je váš obsah a kdy ho má propagovat. A protože meta popis může být viditelný také jako nadpis a popis vašeho webu ve výsledcích vyhledávání (i když ne vždy), může ovlivnit, zda uživatelé kliknou na váš výsledek.

Google je dostatečně chytrý na to, aby pochopil výrazy a fráze, které mají sémantický vztah k vašemu primárnímu klíčovému slovu, takže není třeba tyto prvky na stránce plnit stále stejným klíčovým slovem. Vaše meta tagy by se měly číst přirozeně a adekvátně popisovat obsah stránky.

8. Optimalizujte text Alt

Váš Shopify web pravděpodobně obsahuje spoustu obrázků, které prezentují vaše produkty.

Nezapomeňte však, že Google vaše obrázky nevidí. Je důležité, abyste Googlu sdělili, co tyto obrázky představují, prostřednictvím popisných názvů souborů a alt (alternativního) textu bohatého na klíčová slova. Díky tomu bude váš Shopify obchod přístupnější i pro uživatele se zrakovým postižením.

9. Vytvářejte obsah blogu, který se zaměřuje na dlouhé dotazy

Chcete-li zachytit uživatele, kteří se nacházejí blízko vrcholu prodejního trychtýře, vytvořte vysoce kvalitní obsah blogu, který je optimalizován pro relevantní dotazy skládající se z více slov (takzvaná long tail keywords neboli klíčová slova s dlouhým ocasem).

Odpovídáním na otázky, které uživatelé kladou ohledně vámi nabízených produktů, můžete budovat povědomí o značce a předvést své odborné znalosti. Je to také skvělý způsob, jak zvýšit celkový počet klíčových slov, na která se váš Shopify obchod zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.

Technické SEO

10. Vytvoření navigačního menu vhodného pro SEO

Navigační menu pomáhá uživatelům snadno se pohybovat po celém vašem internetovém obchodě. Správně navržené navigační menu bude nejen lepší pro SEO, ale také vytvoří lepší uživatelský zážitek pro vaše zákazníky.

Několik tipů pro SEO navigaci:

  • Upřednostněte přehlednou a snadnou navigaci.
  • Věnujte čas tomu, aby byly vaše produkty dobře uspořádány do kategorií.
  • Udržujte navigaci konzistentní napříč celou stránkou.
  • Navigaci používejte k tomu, aby vás uživatelé mohli snadno kontaktovat nebo kontaktovat váš tým podpory.

11. Využívejte interní odkazy

Vaše interní odkazy umožňují uživatelům snadný  pohyb po webu a nalezení toho, co hledají, a  pomáhají vyhledávačům pochopit architekturu webu. Pomáhají také distribuovat sílu zpětných odkazů do celého webu.

Většina odkazové síly vašeho webu bude pravděpodobně na domovské stránce, proto by odkazy, které zahrnete do navigačního menu, měly být strategicky zvolené. Vyhněte se plýtvání odkazové síly na položky, které nejsou skladem, jsou sezónní, nebo je nepravděpodobné, že se dobře umístí ve výsledcích vyhledávání kvůli nedostatečnému nebo neoptimalizovanému obsahu. Místo toho směrujte odkazy ke stránkám, které chcete ve vyhledávání povýšit, jako jsou stránky primárních kategorií a vysoko maržových produktů.

12. Přidávejte recenze produktů

Pozitivní recenze na vaše produkty mohou uživatele přimět ke kliknutí nebo k nákupu.

Stáhněte si aplikaci Recenze produktů v obchodě Shopify a začněte ji využívat. Tato aplikace odesílá strukturované datové informace do Googlu, takže se hodnocení vašeho obchodu v podobě žlutých hvězdiček zobrazí u vašeho webu ve výsledcích vyhledávání.

Pozitivní recenze dramaticky zlepší vaše CTR a vygeneruje více zákazníků pro váš obchod.

Off-page SEO

13. Získejte odkazy na své stránky

Aby Google vašemu internetovému obchodu důvěřoval a zařadil ho do výsledků vyhledávání, budete jej muset přesvědčit, že vám důvěřují i cizí weby. Dosáhnete toho získáním zpětných odkazů z relevantních webů. To je pravděpodobně nejobtížnější část SEO, protože nemáte kontrolu nad tím, zda se webová stránka rozhodne na tu vaši odkazovat.

Existuje však několik snadných způsobů, jak začít získávat odkazy:

  • Vytvářejte vysoce kvalitní obsah, například příspěvky na blogu, a požádejte ostatní majitele stránek, aby na něj odkazovali.
  • Pište články pro relevantní weby a umístěte do nich odkaz na váš online obchod.

Údržba webových stránek obchodu Shopify

14. Pravidelně provádějte audit svých webových stránek

Časem se vaše webové stránky změní. Je to díky tomu, jak přidáváte nebo odstraňujete stránky na svém webu, jak vašim stránkám přibývají zpětné odkazy, nebo jak se mění algoritmy vyhledávačů. Pravidelný audit webu vám pomůže zjistit, které z vašich stránek mají ve vyhledávání nejlepší výsledky, a které jsou naopak nevýkonné.

Poznatky získané z auditu webových stránek vám mohou pomoci identifikovat klíčové problémy s obsahem, zkušenostmi se stránkami nebo autoritou, které je třeba upřednostnit a vyřešit.

15. Oprava nefunkčních odkazů

Jakmile změníte nabídku produktů nebo se zboží vyprodá, pravděpodobně zrušíte publikování nebo odstraníte stránky svého webu. Pokud byla tato odstraněná stránka propojena s jiným místem na vašem webu, vytvoříte "nefunkční odkaz". Google nerad hodnotí weby s nadměrným množstvím nefunkčních odkazů, protože to vypadá, jako by web nebyl aktivní a nebylo o něj řádně pečováno.

Jednou za čtvrt roku je dobré spustit procházení celého webu, abyste identifikovali nefunkční odkazy a opravili je.

16. Studujte data a pravidelně je vyhodnocujte

Jakmile váš internetový obchod navštíví více uživatelů, analytické nástroje vám poskytnou spoustu údajů o tom, jak se na vašich webových stránkách chovají, jak se tam vůbec dostali a podobně.

Nezapomeňte z těchto dat čerpat poznatky, abyste mohli vylepšovat cílení na klíčová slova, obsah stránek, interní prolinkování, meta tagy a další.

Závěr

Přestože SEO může vypadat jako pracná a nákladná záležitost, je ekonomicky extrémně efektivní v dlouhodobém horizontu. Jakmile se vám podaří „vychytat mouchy“, funguje SEO dlouhodobě a přivádí kvalitní zákazníky. Naučit se základy SEO pro Shopify a podniknout potřebné kroky tak může znamenat výhodu, která vám pomůže předstihnout a překonat konkurenty.

Postupujte podle výše uvedeného kontrolního seznamu a s největší pravděpodobností se vám Google odmění vyšším počtem pozic na klíčová slova a vyšší návštěvností webu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp