Jak vylepšit potvrzovací e-maily
Přečtěte si, jak můžete vytvořit potvrzovací e-maily, které vaší firmě přivedou více zákazníků.

Potvrzovací e-maily dostáváme, když si něco koupíme, nebo se například přihlásíme k odběru e-mailového newsletteru. Obvykle obsahují krátké poděkování, shrnutí a číslo objednávky. Pokud zatím nepoužíváte k udržování vztahů s klienty e-mailový marketing, je pravděpodobné, že o potvrzovacích e-mailech příliš nepřemýšlíte. Ale rozhodně byste měli. Tento automaticky odesílaný e-mail se totiž může stát mocným nástrojem, který vám přivede více zákazníků.

Co je to potvrzovací e-mail?

E-mailové schránky jsou jedním z mála míst, které vám umožňují oslovit vaše zákazníky přímo. Zatímco běžné obchodní e-maily mohou často skončit ve složce s nevyžádanou poštou, u potvrzovacích e-mailů to příliš nehrozí. Lidé na ně totiž většinou čekají, protože obsahují informace o jejich objednávce. Je proto mnohem větší pravděpodobnost, že je adresáti otevřou a přečtou.

Potvrzovací e-maily obsahují důležité informace, které si lidé potřebují uchovat na později, takže míra prokliku na ně je vyšší. To platí zejména v případě, že v nich uvedete odkaz pro sledování jejich zásilky.

Zahajte konverzaci se svými zákazníky

Pokaždé, když někdo klikne na váš potvrzovací e-mail, je to příležitost k zahájení konverzace. Můžete do něj zahrnout krátký dotazník, ve kterém se lidí zeptáte, proč se rozhodli koupit právě ten produkt, který si koupili, nebo jaká byla jejich zkušenost s nákupem u vás. Získáte tak cenné informace o preferencích zákazníků přímo od zdroje. Pokud jde o potvrzovací e-mail po přihlášení do e-mailového newsletteru, můžete je nechat vybrat, o jaký typ informací přesně mají zájem, a tak jim připravit mnohem cílenější e-mailové kampaně.

Využití CTA ke zvýšení konverzí

Pokud někdo obdrží potvrzovací e-mail, je již pravděpodobně aktivním uživatelem vaší značky. Souhlasil s tím, že si od vás něco koupí, přihlásil se k odběru novinek, nebo vás jiným způsobem pustil do své e-mailové schránky. Potvrzovací e-mail tak může být vhodnou příležitostí pro křížový nebo upsellový prodej dalších produktů, které by se dobře hodily k tomu, co si právě koupili. Zvažte, zda v potvrzovacím e-mailu neuvést návrhy produktů s jasnými výzvami k akci, na které mohou lidé kliknout a rovnou si produkt koupit. Koupili si tiskárnu? Jistě se jim budou hodit tonery za výhodnou cenu. Dbejte na to, aby tyto nabídky byly zařazeny až po hlavním textu e-mailu, který by měl obsahovat příslušné informace o jejich objednávce.

Odlište svou značku

Stejně jako při každé jiné interakci se zákazníky vám vytváření potvrzovacích e-mailů dává příležitost projevit osobitost vaší značky. Od potvrzovacího e-mailu nikdo moc neočekává, ale pokud dodáte něco překvapivého, například trochu humoru, lidé si vás díky tomu lépe zapamatují.

Různé typy potvrzovacích e-mailů

Potvrzovací maily jsou jedny z mála e-mailů, na které se lidé skutečně těší. Slouží jako potvrzení, že objednávka byla v pořádku zaregistrována a také jako pojistka pro případ, že by se něco pokazilo. Potvrzovací e-maily se obvykle rozesílají v následujících případech:

Potvrzení rezervace. Zasílá se poté, co si někdo zarezervuje například hotel.
Potvrzení zasílání novinek. Zasílá se po přihlášení k odběru newsletteru.
Potvrzení objednávky. Zasílá se po nákupu s podrobnostmi o objednávce a předpokládaném datu doručení, případně se sledovacím kódem zásilky.
Potvrzení schůzky. Odesílá se po rezervaci schůzky se všemi příslušnými údaji.
Potvrzení o odeslání. Zasílá se po odeslání objednávky, obvykle se shrnutím zásilky a sledovacím číslem.
Potvrzení o registraci na události. Zasílá se po zakoupení vstupenek nebo registraci na událost. Obsahuje podrobnosti o události.

Každý z těchto typů e-mailů lze vylepšit uvedením dalších informací. To, co přidáte, bude záviset na typu e-mailu.

V případě potvrzení vstupenek můžete například zahrnout odkazy na užitečné zdroje, které zákazníkům pomohou připravit se na událost, jako je například mapa, odjezdy autobusů, možnosti ubytování v okolí a podobně.

Jak vylepšit potvrzovací e-maily

V každém marketingovém kanálu existuje prostor pro zlepšení, potvrzovací e-maily nevyjímaje. Zde je několik věcí, které můžete udělat pro zlepšení designu e-mailu, zvýšení míry otevření a konverzního poměru.

Optimalizujte předmět e-mailu

Optimalizujte předmět e-mailu

Předmět e-mailu je obvykle to, co upoutá pozornost adresáta a přesvědčí jej k jeho otevření. U potvrzovacího e-mailu budete mít výhodu, protože jej lidé očekávají a pravděpodobně si budou chtít ověřit podrobnosti, ale to neznamená, že nemůžete udělat krok navíc, abyste předmět ještě nezvýraznili. Nikdy v předmětu nepoužívejte více než devět slov nebo 60 znaků, aby se vám zobrazil celý. Zároveň také nepoužívejte více než jeden emotikon. Váš předmět by neměl obsahovat více než tři interpunkční znaménka. Když napíšete předmět, který upoutá pozornost, je pravděpodobnější, že lidé e-mail otevřou. Personalizace předmětu pomocí jména také přispívá k získání pozornosti.

Investujte čas do vymýšlení zajímavého předmětu e-mailu, který nebude znít jako spam. A i když se může zdát zvláštní začlenit emoji, možná byste to měli vyzkoušet - může to zvýšit účinnost otevření e-mailu až o 70 %!

Zahrňte do e-mailu vše, co adresáti potřebují vědět

Důležité informace musí být na začátku e-mailu a musí být snadno k nalezení. To je totiž to, co lidé hledají, a pokud to rychle nenajdou, budou frustrovaní. Vaši obchodní nabídku proto umístěte vždy až za údaje o objednávce, sledovací číslo zásilky a podobné důležité informace.

Pochopitelně nezapomeňte adresáta pozdravit a poděkovat mu za jeho objednávku, kterou tímto e-mailem potvrzujete. Poté uveďte podrobnosti, jako např:

• Potvrzení, že objednávka byla zpracována či odeslána.
• Číslo objednávky.
• Přehled vyúčtování a informace o platbě.
• Obrázky a popisy toho, co zákazník zakoupil.
• Informace o dopravě a možnosti sledování zásilky.
• Kontaktní údaje pro případ potíží nebo dotazů.
• Předpokládané datum dodání.

To, co budete uvádět, se bude lišit v závislosti na druhu potvrzení, které zasíláte, ale v zásadě jde o to sdělit zákazníkům, co si objednali, a potvrdit jejich objednávku z vaší strany.

Poté máte možnost nabídnout další související produkty, které by se jim v souvislosti s jejich objednávkou mohly hodit – například příslušenství, náhradní náplně, prostředky pro údržbu a podobně. Můžete také připojit tipy, jak používat produkt, který si objednali, pokud je to vhodné.

Pokud objednávka spočívala v registraci do e-mailového newsletteru výměnou za nějakou odměnu, měli byste tuto odměnu v tomto mailu odeslat. V takovém případě je můžete vyzvat i k vyplnění dotazníku, abyste jim mohli v budoucnosti zasílat e-maily přímo na míru.

Nezapomeňte, že se jedná o potvrzovací e-mail, takže to s prodejní nabídkou nepřehánějte.

Udělejte dobrý dojem

Pokud zákazník potřebuje o své objednávce něco vědět, nezapomeňte mu to sdělit. Pokud například očekáváte zpoždění dodání, oznamte to a uveďte kontaktní údaje na zákaznický servis.

Lidé mají rádi, když se ujmete iniciativy a poskytnete jim jasné informace o dalších krocích průběhu jejich objednávky, aby věděli, co mohou očekávat. Pokud lidem poskytnete například odhad doby doručení, budou vědět, kdy mohou zásilku očekávat, a budou moci podle toho plánovat. Nezůstanou tak v nejistotě, kdy jejich objednávka dorazí, což by mohlo zvýšit jejich frustraci a vrhnout špatné světlo na vaši značku.

Jak na potvrzovací e-mail u registrace do e-mailového newsletteru?

I zde můžete lidem dát vědět, co bude následovat. Dejte jim obecnou představu o tom, co mohou po přihlášení k odběru newsletteru očekávat. Jaké e-maily budou dostávat? Jak často budou zasílány? Budou v nich nějaké akce nebo kupóny? Sdělte jim co nejvíce informací.

Vždy používejte vaši značku

Nejde jen o logo a název. Prvky, které tvoří vaši značku, od designu až po text, by měly být přítomny ve všem, co zveřejníte. To se týká i potvrzovacích e-mailů.

Příjemce by měl na první pohled poznat, že tento e-mail pochází od vaší společnosti. Barevné schéma, logo, písmo a styl psaní v potvrzovacích e-mailech by měly odrážet rukopis vaší značky.

Usnadněte adresátům čtení

Lidé jsou obvykle zaneprázdnění a nemají čas číst sáhodlouhé elaboráty. Váš text by proto měl být snadno stravitelný a důležité informace by měly být uvedeny na prvním místě, protože právě kvůli nim lidé e-mail otevírají. Lidé pravděpodobně nebudou vnímat každé slovo - spíše budou e-mail jen pročítat, proto se ujistěte, že relevantní informace jsou snadno k nalezení.

Použití obrázků a ikon, rozdělení textu do odrážek nebo seznamů a krátkost e-mailu pomáhají udržet pozornost čtenáře, jakmile si ji získáte. Dobrým nápadem jsou také větší, dobře čitelné fonty písma, které nenamáhají oči.

Nezanedbávejte také čitelnost na mobilních zařízeních! Přibližně polovina lidí dnes čte e-maily na svých mobilních telefonech. Pokud se váš e-mail nezobrazuje na mobilech správně, lidé vaši zprávu smažou dříve, než si ji vůbec přečtou. Vždy otestujte své e-maily na mobilním zařízení tak, že je odešlete sobě nebo někomu jinému z vaší společnosti.

čitelnost na mobilních zařízeních

Pomozte odběratelům oslavit jejich úspěchy

Potvrzovací e-maily mohou být způsobem, jak poděkovat lidem za jejich věrnost a nadchnout je pro další spolupráci s vámi. Možná jsou zákazníky již rok nebo dosáhli určitého milníku ve vašem programu odměn a vy to chcete ocenit.

Není k tomu potřeba mnoho, stačí krátké poděkování. Můžete dokonce poskytnout VIP slevu nebo nabídku, abyste vyjádřili své uznání. I když se u vás někdo právě zaregistroval nebo uskutečnil svůj první nákup, dobře zpracovaný e-mail to může oslavit a dát mu pocit, že je součástí exkluzivního klubu.

Experimentujte s výzvami k akci

Při vytváření potvrzovacího e-mailu můžete přidat vhodnou výzvu k akci (CTA), ale buďte opatrní. Lidé jsou hákliví na to, pokud se jim snažíte něco vnutit příliš okatě.

Je proto lepší používat potvrzení jako odrazový můstek k další komunikaci a použít jen jednu výzvu k akci, která se vztahuje k obsahu mailu. Může jít o výzvu k nakoupení souvisejících produktů, k registraci do programu odměn a podobně.

Můžete také potvrzovací e-mail využít jako příležitost říct více o své společnosti, pokud má zajímavý příběh. Pokud například prodáváte oblečení z recyklovaného odpadu, v e-mailu to můžete zmínit a vyzvat zákazníky, aby se o tomto procesu dozvěděli více kliknutím na vaše stránky. Tyto výzvy k akci mají potenciál udržet konverzaci mezi vámi a zákazníkem a přimět jej, aby se k vám vracel pro další informace.

Klíčem k úspěchu je poskytnout lidem to, co potřebují, a pak jim nabídnout další hodnotu prostřednictvím další, nepovinné akce.

Potvrzovací mail můžete vylepšit pomocí A/B testování

A/B testování je marketingový koncept, při kterém testujete dvě různé verze něčeho současně. Může to být webová stránka, anketa na sociálních sítích nebo právě potvrzovací e-mail.

Pro potvrzovací e-maily je A/B testování vhodné, zejména pokud máte velké publikum. Vyvarujte se však změny velkých částí e-mailu najednou. Místo toho se zaměřte na jemné úpravy určitých částí e-mailu, abyste mohli přesně změřit, co funguje a co ne.

Začněte s vylepšováním potvrzovacích e-mailů ještě dnes

Jakýkoli e-shopový systém nebo platforma pro e-mailový marketing vám pravděpodobně umožní snadno vytvářet potvrzovací e-maily. Experimentujte s různými šablonami, předměty a texty, aby vaše e-maily opravdu zazářily. Potvrzovací e-mail se tak může stát začátkem dlouhodobého obchodního vztahu a z běžného zákazníka udělat štamgasta, který bude nakupovat opakovaně. Úsilí vložené do tvorby potvrzovacího e-mailu se tak rozhodně bohatě vyplatí.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp