E-mailový marketing
Jak získat a udržet zákazníky restaurací? Jednou z nejjednodušších a nejefektivnějších metod je e-mailový marketing.

Restaurační byznys prochází v současné době vážnou krizí kvůli koronaviru Covid-19. Tato krize však nepotrvá věčně a jakmile opadne, měli byste být připraveni nastartovat svůj restaurační byznys co nejrychleji.  Štěstí v tomto případě bude rozhodně přát připraveným. Jedním z nejefektivnějších nástrojů na propagaci restaurace je e-mailový marketing. Pokud budete propagovat obnovenou činnost vaší restaurace právě prostřednictvím tohoto marketingového kanálu, zajistí vám to náskok před vašimi konkurenty.

Důvody, proč využít e-mailového marketingu

  • E-mail marketing je jedním z nejúčinnějších způsobů propagace a je také jedním z nejefektivnějších. Za každou investovanou korunu můžete získat klidně i 40 korun zpět.
  • E-mailový marketing je rychlý a snadný. Odesílání e-mailů se dá automatizovat a se správnou e-mailingovou platformou můžete vytvořit kampaně, které jsou téměř bezúdržbové.
  • Pomocí e-mailingu cílíte na lidi, kteří vám důvěřují. Svěřili vám svou e-mailovou adresu, takže jim pravděpodobně u vás chutnalo a rádi se k vám vrátí zpět, pokud je oslovíte správnou nabídkou.

Jak shromažďovat kontaktní informace

Nejdůležitějším a základním bodem v e-mail marketingu jsou pochopitelně e-mailové adresy. Jak je ale sehnat?
Upřímně řečeno, není to tak těžké. Můžete například na každý stůl v restauraci položit několik kartiček, na kterých požádáte zákazníky o poskytnutí zpětné vazby k jejich návštěvě. Jejich ochotu poskytnout svou adresu můžete podpořit například nějakou hezkou odměnou za poskytnutou zpětnou vazbu, například slevou na příští návštěvu a podobně.

Existují však i jiné způsoby, jak získat od svých zákazníků e-mailový kontakt:

  • Přidejte si nabídky na přihlášení k odběru novinek na své účtenky. Můžete zde také požádat o zaslání zpětné vazby.
  • Vytvořte na svém webu vyskakovací okno s nabídkou na odběr novinek. Registraci odměňte například slevovým kupónem.
  • Umístěte na vaše Facebook stránky formulář, který umožní zákazníkovi zaregistrovat se.
  • Umístěte adresu vašeho webu či facebookových stránek na vaše stoly, aby si je zákazníci mohli prohlédnout a případně se zaregistrovat během čekání na jídlo.

Samozřejmě, pokud žádáte lidi o jejich cenné osobní informace, což e-mailová adresa nepochybně je, musíte je motivovat. To znamená nabídnout jim nějakou slevu nebo odměnu výměnou za připojení k vašemu seznamu e-mailových kontaktů. Seznamte je také předem s tím, jaké e-maily jim po registraci budete zasílat. Zákazníci mohou ocenit například včasné upozornění na různé slevové a speciální akce.

E-mailový marketing

Vaše e-maily by měly mít správný obsah

Jakmile máte e-mailové adresy, zbývá otázka, co budete lidem posílat? Není samozřejmě možné je neustále bombardovat obchodními nabídkami. To by se asi z vašeho seznamu velice rychle odhlásili. Dobrý e-mailový marketing se skládá z 80 % z informací nebo zábavy a z 20 % z prodeje. Proto při vytváření e-mailingových kampaní pro vaši restauraci nejprve sdílejte informace a prodej odsuňte až na druhou kolej. Můžete například sdílet různé tipy na zdravé stravování, recepty na základní verze vašich nejprodávanějších koktejlů, novinky na vašem jídelním lístku, různé zajímavosti, například historické pozadí a původ některých vašich jídel a podobně.

Důležité je, aby adresát neměl pocit, že se mu jen snažíte něco prodat, ale aby se z vašich zpráv něco zajímavého dozvěděl.

Začněte úvodním e-mailem

Nejdůležitější zprávy z automatizované e-mailové kampaně jsou ty z vaší uvítací série. Pokud jde o e-mailový marketing pro restaurace, uvítací řada by měla obsahovat nejméně dvě zprávy.

Uvítání a poděkování

Tento první e-mail byste zákazníkovi měli odeslat okamžitě po jeho přihlášení k odběru vašeho e-mailového newsletteru. Měl by obsahovat poděkování za registraci a také lákavé obrázky vašich pokrmů. Pochopitelně by nemělo chybět vaše logo a firemní barvy, podle kterých zákazník vaši restauraci snadno identifikuje. Úvodní e-mail by měl ovšem obsahovat zejména to, co jste odběrateli před registrací slíbili. Pokud jste tedy zákazníkovi slíbili voucher na 10% slevu na večeři pro dva nebo cokoli, co pro něj bylo motivací připojit se k vašemu seznamu e-mailů, první e-mail musí tento slib splnit

Kromě splnění slibu by měl tento první e-mail také informovat vašeho nového odběratele o tom, co může očekávat do budoucna. Sdělte mu, jak často od vás může zprávy očekávat, a čeho se přibližně budou týkat.

E-mailing pro restaurace


Pozvánka ke spojení

Druhý e-mail ve vaší sérii by měl přijít několik dní po prvním. Jeho účelem by mělo být odběratelům nabídnout spojení s vaší restaurací i prostřednictvím jiných kanálů než jen e-mailu.

Kromě užitečných informací nabídněte svým odběratelům zapojení na vašich stránkách na sociálních sítích, na webu vaší restaurace nebo na webech s recenzemi restaurací. Je to nesmírně důležité, protože jakmile se s vámi vaši odběratelé spojí i na jiných platformách, získáte další možnosti, jak s nimi komunikovat.

Navíc, pokud se stanou vašimi fanoušky i na sociálních sítích, vaše restaurace se dostane i do povědomí jejich přátel, kteří se také mohou stát vašimi dalšími zákazníky.

Pokračujte v komunikaci se zákazníky

Pokud jde o e-mailový marketing pro restaurace, každá vaše zpráva by měla nejprve poskytovat relevantní informace, poté prodejní obsah a nakonec výzvu k akci. Důležité je neustále udržovat kontakt.

Jakmile se vaši zákazníci stanou odběrateli vašeho e-mailového zpravodaje, dávají vám tím najevo, že je zajímá, co děláte, byli spokojeni se službami vaší restaurace a chtěli by se dozvědět více.  V e-mailingu je velmi důležitá konzistentnost. Zasílejte zákazníkům nový obsah pravidelně, samozřejmě ne příliš často, abyste je neobtěžovali. Jeden e-mail za týden je tak akorát. Pokud pro ně bude obsah vašich zpráv přínosný a zajímavý, budou od vás dostávat e-maily rádi a vaše restaurace zůstane trvale v jejich povědomí.

Automatizace vám ulehčí práci

Pokud používáte kvalitní službu na rozesílání e-mailů, můžete mnoho úkonů při správě e-mailingu automatizovat, a tím ušetřit spoustu času. Můžete například rozdělit své publikum do několika segmentů a každému posílat trochu jiný obsah, například zaměřený na steaky, nebo naopak na vegetariánská jídla. Pokud získáte informace o demografických údajích svých zákazníků, můžete je například oslovovat jménem, nebo jim posílat přání a speciální nabídky k jejich svátkům či narozeninám.

Zůstaňte ve spojení

I v současné době, kdy jsou restaurace dočasně uzavřeny kvůli pandemii Covid-19, je důležité neztratit se svými zákazníky kontakt. E-mailový newsletter či příspěvky na sociálních sítích umožní vaší dočasně zavřené restauraci udržet se v povědomí publika, takže jakmile omezení pominou, vaši zákazníci se neomylně vrátí k vám.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp