Připravte stránky pro zobrazování na mobilních zařízeních
Jedním z nejdůležitějších faktorů, podle kterých vyhledavače posuzují stránky, je jejich schopnost korektního zobrazení na mobilních zařízeních. Od loňska totiž Google indexuje weby pouze z pohledu mobilních uživatelů. Co z toho plyne pro majitele stránek?

V současné době, kdy většina uživatelů přistupuje na internet pomocí mobilních telefonů, je schopnost webu korektně se zobrazovat na nejrůznějších mobilních zařízeních naprostou nutností. Abyste se ale dostali před vaši konkurenci, není to stále dost. Na vašich stránkách toho budete muset upravit mnohem více. Zkontrolujte si tento seznam technických SEO faktorů, a případně na vašem webu opravte nalezené chyby, které vám brání dostat se až na vrchol vyhledávání.

To, že je přístupnost stránky pro mobilní telefony již nějakou dobu jedním z klíčových hodnoticích faktorů Googlu a jednou z hlavních podmínek pro úspěšné SEO, není již dnes žádné tajemství. Loni na jaře totiž Google ohlásil takzvaný „Mobile First“ index. Co tento výraz znamená?

Mobile First Index

Na rozdíl od toho, co si někteří myslí, Google nevytváří samostatný index pro mobilní vyhledávání. Bez ohledu na to, zda je vaše stránka přístupná pro mobilní zařízení, či ne, nebo zdali uživatel na stránku přistupuje z telefonu, nebo z desktopu, Google používá jeden a ten samý index. V podstatě se opravdu mění jen jedna věc: Namísto procházení webových stránek s user agentem, který vidí stránku jako v prohlížeči na obrazovce počítače:

(Mozilla/5.0 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html),

prochází nyní Google webové stránky s user agentem, který se tváří jako mobilní prohlížeč:

(Mozilla/5.0 (Linux; Android 6.0.1; Nexus 5X Build/MMB29P) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/41.0.2272.96 Mobile Safari/537.36 (compatible; Googlebot/2.1; +http://www.google.com/bot.html)

a který posuzuje stránku tak, jako by se zobrazovala na mobilním telefonu.

Tento řetězec ukazuje, že se Googlebot tváří jako zařízení se systémem Android, takže očekává, že obsah tohoto webu bude optimalizován pro sledování na tomto typu zařízení.

Jedním z nejdůležitějších hodnoticích faktorů je UX

Díky tomu, že Google posuzuje stránky také podle toho, jaký uživatelský zážitek (UX) poskytují uživatelům mobilních telefonů, velmi záleží na tom, jak jsou vaše webové stránky nakonfigurovány pro používání na mobilních zařízeních. Můžete to udělat jedním ze tří způsobů.

Stránka by na mobilu měla být čitelná

Responzivní design

Při tomto způsobu optimalizace pro mobilní zařízení zůstávají texty na stránce stejné, mění se pouze design, který se automaticky přizpůsobuje velikosti displeje, na kterém se zobrazuje. Díky tomu poskytuje mobilním uživatelům stejný zážitek, ať je rozlišení obrazovky jejich zařízení jakékoli.

Google responzivní design doporučuje, jelikož jde o nejjednodušší řešení, které nevyžaduje žádný další kód k indexování ani žádné další URL adresy k procházení.

Dynamické zobrazování

Principem dynamického zobrazování je zobrazování různého obsahu stránky podle označení user agenta. Kód webové stránky detekuje user agenta během načítání stránky a v závislosti na typu používaného zařízení zobrazí uživateli (nebo robotovi) na stejné URL adrese jiný kód HTML.

Jde o stejnou adresu, ale jiný obsah, jeden optimalizovaný pro uživatele desktopů a druhý pro mobilní uživatele.

Samostatná mobilní verze stránek

V tomto případě budou uživatelé přistupující z mobilních telefonů přesměrováni na mobilní verzi stránek, která se nachází na odlišné adrese a může samozřejmě obsahovat odlišný obsah.

Mobilní verze obsahu se většinou umisťuje na samostatnou subdoménu, jako je "m.vasestranka.cz", nebo do podsložky, například "www.vasestranka.cz /mobil/".

Který způsob optimalizace zvolit?

Pro účely SEO představuje responzivní design nejméně potíží, zatímco dynamické zobrazování a samostatné mobilní adresy URL způsobují spoustu problémů jak se SEO, tak i se správou webu. V případě, že poskytujete mobilním uživatelům odlišný obsah, znamená to obrovskou zátěž, jelikož vám nebude stačit jedna mobilní verze. Typů smartphonů a tabletů je totiž obrovské množství a téměř každý má jinak velikou obrazovku. Design optimalizovaný pro osmipalcový tablet je zcela jiný než pro pětipalcový mobil. Pokud vytvoříte pro každou velikost displeje speciální verzi stránky, vznikne chaos, obzvláště v případě, kdy budete potřebovat obsah aktualizovat na desítkách různých verzí současně.

Responzivní design těmito problémy netrpí. Obsah je pouze jeden a nastavení zobrazení jednotlivých elementů stránky se řídí jediným CSS souborem, který lze snadno upravovat, v případě se objeví nový typ telefonu s odlišným rozměrem displeje. Proto se responzivní design používá ve většině případů.

Mít stránky optimalizované pro zobrazování na mobilních zařízeních ale neznamená, že je vše hotovo. I přesto, že se váš web správně zobrazuje v mobilních zařízeních a získáte zelenou značku v Mobile Friendly Testu od Googlu, neznamená to, že se „Mobile First“ indexu nemusíte obávat. Je potřeba zkontrolovat a zajistit ještě některé další aspekty technického SEO, abyste se ujistili, že vše funguje, jak má. Pokud vaše stránky používají dynamické zobrazování nebo samostatné URL adresy pro mobilní zařízení, je možné, že vás čeká ještě spousta práce, abyste zajistili, že vaše stránky budou i nadále fungovat správně.

On-page SEO

Pokud používáte speciální mobilní verzi stránek, budete muset zkontrolovat vaše on-page SEO. U webových stránek, které používají responzivní design, se nejedná o žádný problém, protože obsah stránek pro mobilní zařízení a pro počítače je stejný. Pokud však vaše stránky používají dynamické zobrazování nebo samostatné adresy pro zobrazení na mobilních telefonech, je důležité, abyste na stránkách zkontrolovali, zda máte optimalizované tagy title a description, správně napsané nadpisy a zda je váš mobilní obsah stejně kvalitní jako obsah pro desktopy. Webmasteři, kteří využívají odlišného obsahu pro mobilní zařízení, totiž často předkládají mobilním uživatelům jednodušší nebo kratší verzi obsahu. To je ale dnes problém.

Google indexuje pouze obsah pro mobilní zařízení, takže pokud vaše stránky pro mobily nemají stejnou úroveň SEO jako stránky určené pro počítače, můžete očekávat, že vaše pozice ve vyhledávání citelně utrpí.

Strukturovaná data

Kromě základních prvků on-page SEO budete muset pamatovat také na strukturovaná data. Strukturovaná data poskytují velkou výhodu ve výsledcích vyhledávání, jelikož jsou zdrojem takzvaných „Rich Snippets“, rozšířených výsledků vyhledávání. Pokud tato strukturovaná data v mobilní verzi vašeho webu chybí, můžete přijít o výhody, které plynou z vysokých prokliků (CTR), a tím i o značnou část zisku. Ujistěte se proto, že všechny potřebné tagy, které jsou ve vaší verzi pro desktopy, jsou také ve verzi pro mobilní zařízení.

Správnou funkci tagů si můžete ověřit pomocí nástroje pro testování strukturovaných dat od Googlu. Přehled strukturovaných dat můžete sledovat i v Google Search Console, kde získáte i včasné varování v případě chyb.

Tagy hreflang

Pokud vaše stránky cílí na mezinárodní publikum, můžete používat tagy hreflang k označení alternativních verzí vašeho obsahu, určeného pro různé země a jazyky. Pokud se jedná o tento případ, budete možná muset aktualizovat tagy hreflang i pro mobilní verzi svých stránek. Pokud tedy máte webovou stránku, která používá oddělené URL adresy pro mobilní telefony, ujistěte se, že vaše hreflang tagy v mobilní verzi webu odkazují na správné verze stránek.

Stránkování

Někdy se u mobilních verzí stránek používá odlišného stránkování než u verzí pro počítače. Namísto odkazů na podstránky mohou vaše mobilní stránky používat nekonečné rolování, nebo se mohou stránkování vyhnout úplně a zobrazit pouze omezenou část obsahu. Pokud se jedná o podobný případ, je třeba tento problém opravit, jelikož absence stránkování nebo nesprávné provedení by mohly znamenat, že Googlebot nebude procházet ostatní stránky webu, který nakonec může zcela vypadnout z indexu.

Ujistěte se proto, že je celý obsah vašich mobilních stránek plně prohledávatelný.

Struktura vnitřního propojení

Když Googlebot prochází webovou stránku, v podstatě hledá pouze odkazy, které lze následovat a procházet. Odkazy jsou způsob, jak lidé webem procházejí, to znamená, že stejným způsobem zpracovávají web i vyhledavače.

Všichni víme, že odkazy jsou klíčové pro hodnocení kvality jednotlivých stránek. Google stále používá sílu odkazů k vyhodnocení kvality a autority webové stránky a vnitřní odkazová struktura je tím pádem nesmírně důležitá. To se kvůli mobilnímu indexování rozhodně nezmění. Odkazy budou i nadále velice důležité a to znamená, že struktura interních odkazů vaší mobilní stránky musí být stejně kvalitní jako u stránky pro počítače. Často tomu však tak není. Mobilní verze stránek často obsahují méně odkazů, kvůli lepší orientaci uživatelů.

Mobilní zařízení mají menší obrazovky a používají jiný model interakce (dotykový displej oproti myši a klávesnici), takže je zde méně místa pro odkazy na podstránky. Nedostatek interního prolinkování však může negativně ovlivnit optimalizaci mobilní verze vašeho webu.

Vzhledem k tomu, že odkazy jsou pro umístění vaší stránky ve vyhledavačích jedním z nejdůležitějších faktorů, znamená to, že menší počet odkazů v mobilní verzi vašich stránek znamená rozdílnou distribuci Page Ranku. To by mohlo znamenat, že některé z vašich podstránek ztratí autoritu, jelikož na ně nepovede tolik odkazů jako ve verzi pro počítače.

Dobrým způsobem, jak zkontrolovat strukturu interních odkazů na webu, je procházení pomocí nástroje Sitebulb.

Nakonfigurujte Sitebulb tak, aby procházel vaše stránky pomocí user agenta desktopu, a poté znovu projděte vaše stránky pomocí user agenta mobilního zařízení. Následovně porovnejte vizuální mapy procházení pro obě verze a podívejte se, jak se liší. Podobnou službu pro vás udělá i nástroj DeepCrawl.

Namísto vizuální mapy procházení používá DeepCrawl metriku nazvanou DeepRank k označení hodnoty interního odkazu pro každou URL adresu na vašem webu. Porovnáním skóre DeepRank vaší verze pro počítače a pro mobilní zařízení zjistíte, jestli a jak se jejich hodnota liší.

Vizualizace odkazové struktury v Sitebulb

"Možná zjistíte, že některé podstránky mají v mobilní verzi mnohem menší autoritu, a budete se muset zabývat vylepšením interní odkazové struktury."

Rozumný uživatel

Dalším aspektem vnitřního prolinkování je hodnota každého odkazu, která je ovlivněna jeho umístěním v rámci obsahu. V roce 2004 si Google nechal patentovat hodnocení váhy odkazu, založené na přístupu tzv. „rozumného uživatele“. Stručně řečeno, jde-li o odkaz, u kterého je vyšší pravděpodobnost, že na něj běžný uživatel klikne, měl by tento odkaz nést větší váhu než odkaz, na který pravděpodobně tolik lidí neklikne.

Pozice odkazu v rámci obsahu je proto hodně důležitá. Odkazy, na které pravděpodobně nebudou uživatelé klikat, například odkazy v patičce, mají menší hodnotu než odkazy, na které uživatelé pravděpodobně kliknou, například odkazy přímo v hlavním obsahu.

Není důvod se domnívat, že by Google tuto logiku v mobilním indexování přestal používat. Pokud tedy vaše mobilní stránky používají různé triky vylepšující UX, jako je například sbalený (collapsed) obsah a skryté divy, může to mít zásadní dopad na hodnotu interních odkazů vaší webové stránky.

Ujistěte se proto, že nehodnotíte pouze počet interních odkazů, ale také to, kde se tyto odkazy na vašem mobilním webu nacházejí. Jsou umístěné viditelně, tak aby na ně mohl uživatel kliknout, nebo jsou skryté a je nepravděpodobné, že by si jich někdo všiml, natož na ně klikl?

"Pokud jsou interní odkazy nenápadné, nebo dokonce skryté, očekávejte, že budou mít menší hodnotu než ty nápadné a viditelné."

Konfigurace webu

V neposlední řadě může být výkon webu v organických výsledcích vyhledávání ovlivněn také některými aspekty technické konfigurace. Tato oblast nastavení mobilního webu bývá často zanedbávána, protože se vztahuje především na vyhledavače a nemá téměř žádný vliv na uživatele. Vyplatí se ale každý z těchto aspektů na vašich mobilních stránkách pořádně zkontrolovat, abyste měli jistotu, že vyhledavačům nic nebrání v indexování mobilní verze vašeho webu.

Robots.txt

Soubor robots.txt na vašem webu obsahuje pravidla pro roboty vyhledavačů, která by měly dodržovat při procházení vašich stránek. Máte-li samostatný mobilní web, který se nachází na jiné subdoméně, jako je například "m.vasestranka.cz", můžete mít pro tuto mobilní verzi jiný soubor robots.txt.

Ujistěte se, že soubor robots.txt vašich mobilních stránek obsahuje stejná pravidla jako verze pro počítače. Pokud například v robots.txt používáte pravidla, která zakazují robotům procházení interního vyhledávání na vašich webových stránkách, měli byste stejná pravidla nastavit i na vašem mobilním webu.

Přesměrování

Některé stránky obsahují větší počet různých přesměrování, která přenášejí uživatele na požadovaná místa webu. Přestože je lepší kvůli rychlosti načítání vyhýbat se zbytečnému přesměrování, leckdy se bez něj neobejdeme, například při změně obsahu nebo jeho odstranění. U verze pro počítače máte pravděpodobně přesměrování optimálně vyladěna, ale můžete totéž říci i o vašem mobilním webu?

Chybějící nebo nesprávné přesměrování na vašem mobilním webu by mohlo způsobit všemožné problémy s optimalizací pro vyhledavače, takže se raději dvakrát ujistěte, že přesměrování na mobilní verzi jsou nastavena stejně jako u verze pro počítače.

Rychlost načítání

Jedním z nejdůležitějších hodnoticích faktorů u mobilních stránek je rychlost načítání. Pokud se vaše stránky načítají déle než tři sekundy, přicházíte o více než polovinu návštěvníků, kteří nevydrží čekat a odejdou dříve, než se stránka načte. Zrychlit stránky na maximum je proto jedním z nejdůležitějších úkolů, které před vámi stojí. Od komprimace obrázků, cachování a minifikace skriptů až po zajištění dostatečně rychlého hostingu byste měli udělat vše pro to, aby se vaše stránky načítaly co nejrychleji.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co obnáší technický SEO audit?

Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp