webdesign
Důležité rozhodnutí při navrhování webových stránek: jednostránkové, nebo vícestránkové? Odpovědi naleznete zde.

O významu firemní webové prezentace dnes už nikdo nepochybuje – bez profesionálních webových stránek se neobejde ani ten nejmenší podnik či živnostník. Je naprosto zásadní, aby web byl stoprocentně funkční a přizpůsobený případným budoucím změnám, a proto je potřeba přistupovat k jeho návrhu a realizaci velmi odpovědně.

Při navrhování webových stránek je potřeba učinit celou řadu strategických rozhodnutí. Nejde jen výběr hostingu, použité technologie, strukturu, barevnou škálu, obsah či funkčnost webu. Jedno z důležitých rozhodnutí se týká také toho, zda mají být webové stránky jednostránkové, nebo vícestránkové. A není to vůbec snadné rozhodnutí. Obojí má totiž svoje pro a proti.

Otázka, zda zvolit jednostránkové, nebo vícestránkové provedení webu, bývá jedním z prvních rozhodnutí, která webdesignéři při návrhu nového webu zvažují. Někdy je odpověď na otázku nasnadě, jindy je to složitější. V takovém případě musí webdesignéři ve spolupráci se zástupci firmy vyhodnotit obchodní cíle a potřeby uživatelů a na základě získaných poznatků určit, zda bude optimálním řešením jednostránkový, nebo naopak vícestránkový design.

Jednostránkový design webových stránek

Jak vyplývá ze samotného názvu, jednostránkový design znamená, že veškerý obsah webu – včetně formulářů – se nachází na jedné stránce. Případné navigační odkazy umožňují odskoky na jiné části domovské stránky. To znamená, že nedochází k prodlevám v důsledku načítání dalších stránek webu, což má pozitivní dopad na svižnost webu. A to dnešní uživatelé rozhodně ocení, protože neradi ztrácejí čas.

Jednostránkové weby odrážejí minimalistický přístup k marketingu a jsou skvělou volbou pro stránky s minimálním obsahem, proto jsou ideálním řešením pro menší firmy nebo třeba e-shopy s jedním produktem. Rozhodně není radno jednostránkové weby podceňovat. Zdánlivě jednoduchý web totiž může poskytovat vysokou hodnotu. Jak se říká, v jednoduchosti je síla. A minimalistický vzhled může být skutečnou výhodou, protože zákazníci poselství webu snáze pochopí.

Výhody jednostránkových webových prezentací

Jednostránkové weby mají celou řadu výhod, a to jak pro webdesignéry a vývojáře, tak pro uživatele. Webdesignéři se nemusejí zabývat informační architekturou a dalšími charakteristikami vícestránkových webů, vývojáři zase mají s jednostránkovým webem výrazně snadnější práci. K vývoji jim stačí jazyky HTML, CSS a Javascript – velikost webu se zmenší, výkon se naopak zvýší.

Návštěvníci naproti tomu ocení, že mohou celou prezentaci procházet pouhým posouváním a nemusejí se zdržovat překlikáváním mezi spoustou stránek. To má své nepopiratelné výhody i pro uživatele mobilních zařízení, kde je primární navigace obvykle skrytá. Jednostránkové weby navíc lépe motivují návštěvníky k provedení konkrétní akce, ať už jde o nákup produktu či služby, o vyjádření zájmu o odběr novinek, eventuálně o přímé kontaktování firmy. A pracovníci z oddělení marketingu zase mohou díky jedinému vstupnímu bodu, kterým je domovská stránka, lépe kontrolovat uživatelskou zkušenost.

Nevýhody jednostránkových webových prezentací

Na druhé straně je potřeba uvědomit si, že i při vytváření jednostránkového webu se webdesignéři mohou pořádně zapotit. Není totiž úplně snadné učit priority a strukturovat obsah tak, aby zajistil perfektní soulad mezi požadavky návštěvníků a obchodními cíli firmy. Je také nutno mít na vědomí, že negativem jednostránkových webů je omezení SEO a strategie klíčových slov. Dalším úskalím, které může mít vliv na kvalitu jednostránkového webu, je množství mediálních prvků na webu. Příliš velký počet obrázků a videí může vést k delšímu načítání stránky – a výhoda v podobě rychlosti rázem zmizí v nenávratnu. Vývoj jednostránkové webové prezentace tedy také může být oříškem, a proto je potřeba věnovat mu pozornost, kterou si zaslouží.

Vícestránkový design webových stránek

Typickou charakteristikou vícestránkových webů je větší počet stránek s vlastní navigací. To znamená, že web nabízí jednu hlavní stránku plus určitý počet podstránek. Je to oblíbená forma prezentace u firem, které potřebují publikovat velké množství obsahu. Vícestránkové weby jim totiž umožňují logicky oddělit obsah, produkty a témata.

Více stránek může znamená, že uživatelé mají k dispozici široké spektrum vstupních bodů a mohou web snáze objevit prostřednictvím vyhledávačů, sociálních médií a jiných webových stránek. Vícestránkové rozvržení využívají zejména e-shopy s více produkty, blogy a zpravodajské weby, které používají různé stránky k oddělení kategorií a obsahu.

Výhody vícestránkových webových prezentací

Pracovníci marketingu spatřují hlavní přednost vícestránkového rozvržení v tom, že je vhodnější pro SEO a umožňuje zaměřit se na různá klíčová slova a témata. Uživatelům zase vícestránkové weby umožňují přejít rovnou k informacím, které jsou pro ně důležité, namísto aby rolováním procházeli jednu dlouhou stránku a zdlouhavě hledali to, co potřebují. A v neposlední řadě je zde výhoda v podobě snadného přidávání nových stránek a postupného rozšiřování webu podle potřeby.

Nevýhody vícestránkových webových prezentací

Jednou z nevýhod je větší pracnost spojená s návrhem a vývojem webu, která sama o sobě přispívá ke zvýšení nákladů na vytvoření webu a má dopad i na dobu uvedení webových stránek na trh. Proto je potřeba, aby si firma na vývoj webu alokovala dostatečný čas a ještě před realizací řádně zvážila informační architekturu. Faktory, jako jsou soubory s větší velikostí a potřeba zpracovávat větší množství požadavků na server, se zase promítají do vyšších nákladů na hosting. Další nevýhodou vícestránkových webových prezentací je delší doba aktualizace designu a obsahu, což platí obzvlášť pro responzivní design. Existují sice různé nástroje a techniky, které mohou webdesignéři a vývojáři použít k překonání problémů s vícestránkovými webovými stránkami, ty ale nevyřeší vše, takže se vývojáři musí i tak funkčností webu hodně zabývat, aby zajistili jejich řádnou použitelnost, bezproblémový chod a vyhledatelnost obsahu.

Když dojde na rozhodování o rozvržení webu…

S rozhodováním ohledně jednostránkového nebo vícestránkového designu může firmě pomoci zamyšlení nad třemi hlavními faktory:

  • obchodní cíle,
  • množství obsahu,
  • SEO.

Obchodní cíle:

Jednostránkové rozvržení je ideální volbou pro firmy, které mají zaměřený obchodní cíl, jako je získávání kontaktů, podpora stahování aplikací nebo prodej jednoho produktu. Vícestránkový web je zase optimálním řešením pro firmy, které mají více CTA (call to action), tj. nabízejí více produktů nebo služeb. Rozdělení webu na více stránek pak umožňuje navrhovat různé kampaně pro cílené publikum a směrovat je na jedinou výzvu k akci. Více CTA na jedné stránce může mít za následek zmatek a může vést ke sníženému počtu konverzí.

Množství obsahu:

Množství a typ obsahu, který potřebujete zobrazit, je při rozhodování o rozvržení webu velmi významným faktorem. Velký počet videí nebo obrázků totiž má dopad na výkon stránky, což mohou negativně vnímat zejména uživatelé mobilních zařízení, ale i ti, kteří se z různých důvodů potýkají s pomalým připojením k internetu. I přes masivní reklamy a výběr operátorů totiž i dnes existují odstíněné lokality, kam se rychlý internet ještě neprobojoval. Webdesignéři proto musí dobře vyhodnotit, jaký vliv bude mít obsah na uživatelskou zkušenost a přístupnost webových stránek.

SEO:

Dalším zásadním faktorem, který má vliv na rozhodnutí o výběru jednostránkového a vícestránkového webového designu, jsou obsahové cíle digitálního marketingu. Jednostránkový design je vhodný, pokud potřebujete cílit pouze na jedno hlavní klíčové slovo, vícestránkový design je zase lepší volbou pro diverzifikovanou strategii SEO.

Tipy, které vám pomohou při rozhodování o jednostránkovém a vícestránkovém designu

  • Zaměřte se na obsah. Zjistěte, jaký obsah uživatele zajímá, a podle toho navrhněte rozvržení. Nedávejte na web žádné zbytečné informace. Vždy se omezte jen na obsah, který je opravdu potřeba. Zvažte, zda se celý váš web vejde na jednu stránku. Pokud máte s vměstnáním celého obsahu na jednu stránku problém, zvolte raději vícestránkový design.
  • Zaměřte se na snadnou navigaci a ovladatelnost webu. U vícestránkových webů je potřeba vytvořit adekvátní vizuální hierarchii pro každou webovou stránku a naplánovat informační architekturu, která bude optimálně řešit potřeby uživatelů.
  • Jestliže je vaší prioritou SEO , měli byste zvolit raději vícestránkové rozvržení. Na druhou stranu, jednostránkové weby vykazují lepší výkonnost v placených reklamních kampaních. Absence rozptylujících prvků a navigace totiž snižuje tendenci uživatelů opustit stránku, což má pozitivní vliv na počet konverzí.
  • Na každé stránce byste měli mít jen jednu CTA (call to action), jinak riskujete, že uživatelé budou zmatení. Pokud potřebujete více CTA, měli byste dát přednost vícestránkové webové prezentaci.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp