Jedním z nejdůležitějších faktorů, které rozhodují o úspěchu či neúspěchu PPC reklamy, jsou správně zvolená klíčová slova, protože tento prvek určuje, kdo uvidí vaši reklamu a kdo ne. Pokud je váš rozpočet na PPC reklamu omezen, nemůžete jen tak investovat do různých klíčových slov, která nějakým způsobem souvisí s předmětem vašeho podnikání. Jelikož za každé kliknutí na vaši PPC reklamu musíte zaplatit, měli byste se předem dobře rozmyslet, které klíčové slovo bude pro vás přínosem, a které vám přinese pouze ztrátu.
Definováním správných klíčových slov, která nejvíce odpovídají nabídce vaší firmy a záměru vyhledávání kupujících, můžete oslovit přesně ty uživatele, u kterých je největší pravděpodobnost, že je vaše nabídka zaujme a něco si u vás koupí. Jak taková slova nalézt?
Definujte záměr vyhledávajících
Než přijdete s brilantními nápady na klíčová slova pro vaši PPC reklamu, je opravdu důležité, abyste si předem definovali záměr vyhledávání uživatelů, které se svou reklamní kampaní snažíte oslovit.
Firmy, jejichž cílem je generování konverzí prostřednictvím PPC kampaní, musí pro své reklamy vybírat klíčová slova, která vyhledávají lidé se záměrem nakupovat. Lidé totiž nehledají na internetu pouze v případě, že chtějí něco koupit. Jejich záměry mohou být různé - například shánění informací. Za takové lidi se ovšem příliš nevyplatí utrácet v PPC reklamě, jelikož si pravděpodobně nic nekoupí. Uveďme si příklad reklamy na sportovní potřeby:
Pokud návštěvník zadá při vyhledávání klíčová slova jako: "typy běžeckých bot" nebo "jak vybrat běžecké boty", pravděpodobně teprve hledá různé možnosti a na nákup zatím nepomýšlí.
Pokud však zadává klíčová slova typu "běžecké boty Adidas sleva", nebo "boty Adidas RunFalcon cena", projevuje tím větší záměr si výrobek skutečně koupit. Taková klíčová slova dosahují vysoké návratnosti a vyplatí se do nich investovat.
►Definování cílové skupiny zákazníků, které chcete PPC reklamou oslovit, a použití klíčových slov s vysokým nákupním záměrem, jsou prvním krokem k rentabilitě a úspěchu vašich reklamních kampaní.
Najděte klíčová slova s dostatečným potenciálem
S pomocí nástrojů, jako je například plánovač klíčových slov v Google Ads, můžete během chvilky získat stovky klíčových slov souvisejících s vaším podnikáním. Samozřejmě ne všechna jsou vhodná k použití. Vytvoření dobře fungujícího seznamu klíčových slov vyžaduje spoustu času a střízlivého výzkumu.
U klíčových slov z plánovače Google Ads vidíte i hodnoty měsíčních objemů vyhledávání, konkurenčnost daného výrazu, i průměrnou cenu, kterou zaplatíte za jedno kliknutí na vaši reklamu. Jak uvidíte, čím větší je objem vyhledávání, tím větší je i konkurenčnost a s ní roste i cena za proklik (CPC). Vaším cílem je najít optimální rovnováhu - klíčová slova, která mají dostatečně velký objem vyhledávání, ale zároveň co nejnižší konkurenčnost a cenu za proklik. Současně by však měla mít i dostatečný komerční potenciál, tj. výše zmíněný nákupní záměr.
Pravděpodobně zjistíte, že se příliš nevyplatí cílit na obecná klíčová slova, jako jsou například "sportovní boty". Tyto krátké a obecné výrazy sice mají obrovskou hledanost, ale také vysokou konkurenčnost a cenu za proklik. Navíc jejich komerční potenciál není příliš vysoký. Mnohem lepší je přesně definovat vaši nabídku pomocí takzvaných klíčových slov s dlouhým ocasem (longtail keywords).
Klíčová slova s dlouhým ocasem
Jde o výrazy sestávající z více slov, které mnohem přesněji specifikují vaši nabídku, například: "dámské červené funkční triko Adidas". Cílení na klíčová slova s dlouhým ocasem je strategie, kterou marketingoví pracovníci často používají jak pro SEO, tak pro PPC. Pro PPC kampaně je tento postup výhodný z několika důvodů:
• Nižší náklady a menší konkurence klíčových slov
• Vysoce cílená a relevantní klíčová slova
• Větší komerční potenciál
►Přestože tyto víceslovné výrazy nemají tak velký objem vyhledávání, obecně mají mnohem vyšší míry konverze ve srovnání s běžnými klíčovými slovy.
V nalezení správných klíčových slov vám pomůže vaše konkurence
Průzkum klíčových slov může být poměrně časově náročný. Pokud si chcete zkrátit cestu, zkuste se podívat, jak to dělají vaši úspěšní konkurenti. Na jaká klíčová slova se jejich reklamy zobrazují? Jaké výrazy obsahují jejich vstupní stránky? Co z toho byste dokázali udělat lépe?
Od svých přímých konkurentů se můžete na základě toho, jak a na jaká klíčová slova spouští své reklamy, hodně naučit. Nejjednodušší způsob, jak zkontrolovat své konkurenty, je následující:
• Vyhledejte v Googlu vaše hlavní klíčová slova
• Podívejte se na první tři výsledky hledání
• Zkontrolujte slova, která vaši konkurenti použili, a určete, zda je chcete také použít
Klíčová slova musí souviset se vstupní stránkou
Chcete-li překonat vaše konkurenty, budou vaše PPC kampaně vyžadovat víc než jen kvalitní klíčová slova. Potřebujete správnou vstupní stránku, na kterou by vaše reklama odkazovala. Pokud uživatel klikne na PPC reklamu a skončí na stránce, která s reklamou dokonale nesouzní, vyhodili jste peníze z okna, bez ohledu na to, jak kvalitní jsou vaše klíčová slova. Návrhy vašeho seznamu klíčových slov proto musí začínat na vstupních stránkách, na které mají vaše reklamy odkazovat. Ze všeho nejdříve byste si měli ujasnit následující:
• Definování jasných marketingových účelů reklamy. Jaký je záměr PPC kampaně, co je cílem reklamy, na koho je reklama zaměřena?
• Analýza vstupní stránky, na kterou vaše reklama odkazuje. Jaká relevantní klíčová slova obsahuje? Co je cílem vstupní stránky?
►Klíčová slova, která zákazník použil, text samotné PPC reklamy a obsah vstupní stránky spolu musí úzce souviset, aby PPC kampaň fungovala.
Ukážeme si to na příkladu. Pokud zákazník hledá klíčové slovo "běžecké boty Adidas RunFalcon cena", měl by text reklamy zmiňovat právě tento typ bot, a vstupní stránka, na kterou se po kliknutí dostane, by měla být stránkou tohoto konkrétního produktu, kde si jej zákazník může ihned koupit. Pokud zákazník hledající boty Adidas RunFalcon skončí po kliknutí na hlavní stránce e-shopu se sportovním oblečením, nebude tam boty znovu pracně hledat mezi stovkami ostatních - pravděpodobně naštvaně odejde a vy přijdete o konverzi. Ideálním případem proto je, když každá reklamní sestava cílí na konkrétní, velmi specifickou vstupní stránku, optimalizovanou na konkrétní klíčové slovo, které je zároveň obsaženo v textu reklamy a je použito k cílení. Sice budete pravděpodobně muset vytvořit větší množství reklamních sestav, ale získáte tím vysoce cílené zákazníky, u kterých je vysoká pravděpodobnost konverze.
Plaťte jen za klíčová slova, která skutečně zvyšují příjmy!
Pokud chcete uspět ve světě placených reklam, musíte najít způsob, jak odlišit vaši značku od konkurence. A optimalizace výzkumu klíčových slov je jedním z nejdůležitějších kroků, jak toho dosáhnout. Vhodná taktika výzkumu klíčových slov zajistí, že vaše placené kampaně budou vždy dobře cílené a relevantní pro cílové publikum.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com