Jak zlepšit míru okamžitého opuštění stránky
Jak správně vyhodnotit míru okamžitého opuštění a jak ji efektivně snížit? Co nám vlastně říká tato metrika v Google Analytics?

Míra okamžitého opuštění je jedním z těch důležitých KPI, kterým odborníci na SEO a digitální marketing věnují velkou pozornost, a snaží se o její zlepšení. Pokud však plně nerozumíte tomu, co to okamžité opuštění stránky vlastně je, můžete při pokusu o vylepšení této metriky udělat víc škody než užitku. Pojďme se tedy společně podívat na to, co nám míra okamžitého opuštění stránky ukazuje a jak tuto hodnotu snížit.

Definice okamžitého opuštění stránky

V kostce řečeno, okamžité opuštění je jednostránková relace na vašem webu. V Google Analytics se jako okamžité opuštění počítá relace, která na serveru Analytics spustí pouze jeden požadavek, například když uživatel otevře jednu stránku na vašem webu a poté během této relace odejde, aniž by proklikl na další stránku vašeho webu a spustil tak na serveru Analytics jakékoli další požadavky.

Okamžité opuštění stránky ovšem nemusí nutně znamenat něco negativního, co bychom se měli snažit omezit. Představte si následující scénáře:

  • Návštěvník přijde na blogový příspěvek, jeho obsah jej nezajímá, a proto opustí váš web.
  • Návštěvník přijde na vstupní stránku a poté klepne na výzvu k akci, což jej přenese na externí web v jiné subdoméně nebo doméně, kde jsou spuštěny různé účty Google Analytics.
  • Návštěvník přijde na článek z výsledku vyhledávání, kde se vaše stránka umisťuje na vysoké pozici, ale na výraz, který se nevztahuje k vašim produktům nebo službám. Stisknutím tlačítka Zpět v prohlížeči se vrátí k výsledkům vyhledávání.
  • Návštěvník přijde na článek, protože hledá konkrétní informaci. Tu nalezne hned na začátku článku a poté ihned odejde.

Jak vidíte, některé z těchto událostí nemusí být nežádoucí, ba právě naopak. Jak je od sebe odlišit?

Míru okamžitého opuštění mohou snížit či odstranit "Události"

Nakonfigurujte na stránce analytickou událost, jako je například stisknutí akčního tlačítka, nebo posouvání stránky. Díky událostem uvidíte, zda lidé skutečně opouštějí vaši stránku bez interakce, nebo zda přece jen se stránkou interagují. Události se počítají jako interakce, takže možná zjistíte, že míra okamžitého opuštění výrazně klesla.

Míra okamžitého opuštění vs. Míra odchodu

Nezaměňujte Míru odchodu (Exit Rate) s Mírou okamžitého opuštění (Bounce Rate). Míra odchodu představuje podíl případů, kdy byla konkrétní stránka vašeho webu poslední navštívenou stránkou, to znamená, že po její návštěvě uživatel nadobro opustil váš web, zatímco Míra okamžitého opuštění ukazuje podíl případů, kdy konkrétní stránka byla jedinou stránkou vašeho webu, kterou dotyčný navštívil.

Míra okamžitého opuštění vs. Míra odchodu

Pokus o snížení míry okamžitého opuštění může poškodit uživatelský dojem ze stránky

Jak bylo uvedeno výše, okamžité opuštění nemusí být něčím negativním. Představte si někoho, kdo vstoupí na stránku na vašem webu, přečte si váš obsah, který jej zaujme natolik, že se rozhodne vás kontaktovat a navázat s vámi výhodnou spolupráci. Aniž by na něco kliknul, přečte si funkce a výhody vašeho řešení a poté vás kontaktuje e-mailem. Technicky vzato, jde o okamžité opuštění, ale přitom nejde o nic negativního, právě naopak. Návštěvník shledal váš obsah natolik zajímavým, že se rozhodl nabídnout vám skvělý obchod.

Někteří provozovatelé webů uměle snižují míru okamžitého opuštění, aby vypadali lépe pro inzerenty a sponzory. Dělají to například pomocí rozdělení obsahu na více stránek. Pokud člověk musí kliknout na 6 stránek, aby si přečetl celý článek, webu se sníží míra okamžitého opuštění a zvýší se počet zobrazení stránky. Jedná se o nepříliš férovou taktiku, jak zvýšit sazby za reklamu, aniž by web poskytl inzerentovi jakoukoli další přidanou hodnotu. Pro vaše návštěvníky je navíc tato taktika velmi otravná a snižuje uživatelský dojem ze stránky.

Míra okamžitého opuštění by nikdy neměla mít přednost před uživatelským zážitkem vašich návštěvníků.

Zlepšení míry okamžitého opuštění

Pokud chcete efektivně snížit míru okamžitého opuštění, existuje několik způsobů, které jsou fér a uživatelský zážitek nepoškozují:

  1. Napište dobře organizovaný a optimalizovaný obsah, který je relevantní pro to, co vaše publikum hledá. Najděte klíčová slova, která přitahují návštěvníky na váš web, a poté je použijte v názvech stránek, názvech příspěvků a v obsahu. Tím zajistíte, aby se ve výsledcích vyhledávání váš web zobrazoval na relevantní klíčová slova, a snížíte pravděpodobnost, že se na váš web dostanou návštěvníci, kteří nemají zájem o váš obsah a okamžitě odcházejí.

  2. Využijte interní odkazy ve svém obsahu. Pokud se vaše publikum dostalo na váš web přes konkrétní vyhledávání, které ale obsah vstupní stránky nedokáže dokonale uspokojit, mohou vám odkazy na související témata pomoci udržet si některé čtenáře. Umístěte proto do boční lišty, záhlaví či na jiné viditelné místo přehlednou navigaci s odkazy, které návštěvníkovi pomohou najít obsah, který hledá.

  3. Automaticky generujte související příspěvky na základě tagů. Opatřete jednotlivé články nebo části obsahu tagy, díky kterým uživatel najde související obsah.

  4. Pomocí Správce značek Google můžete snadno spustit sledování událostí na stránce. Tímto způsobem můžete odfiltrovat okamžitá opuštění, která jsou ve skutečnosti pro váš web přínosem. Samozřejmě byste měli také sledovat čas, který návštěvníci strávili na webu a celkové metriky konverzí, abyste zjistili, zda je aktivita přínosem pro vaše celkové cíle.

Odstranění okamžitých opuštění, která jsou ve skutečnosti konverzemi

Jak bylo zmíněno výše, jedním z příkladů okamžitého opuštění je i kliknutí na akční tlačítko, směřující ke konverzi mimo váš web. Můžete však udělat několik věcí, abyste zajistili, že to na vašem webu nebude zaregistrováno jako okamžité opuštění stránky:

  • Přidejte do Analytics kliknutí na odkaz jako událost. Přidáním události odstraníte okamžité opuštění, jelikož návštěvník klikne tam, kam chcete.
  • Přidejte k akčnímu tlačítku přesměrování. Pokud se člověk, který klikne na akční tlačítko, dostane nejdřív na stránku na vašem webu, která sleduje kliknutí, a poté je automaticky přesměrován na externí stránku, bude se to počítat jako zobrazení další stránky, nikoli jako okamžitý odchod.

Mnohá okamžitá opuštění stránky jsou pouze špatně vyhodnocené interakce, nebo dokonce konverze. Pokud se budete řídit výše zmíněnými tipy, nejenže dramaticky snížíte hodnotu metriky okamžitého opuštění v Google Analytics, ale navíc získáte cenné informace o tom, jak návštěvníci váš web používají.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp