
Podle současných prognóz bude v brzké době používat hlasové vyhledávání až polovina internetových uživatelů toužících po produktech nebo službách, které potřebují, a hledajících odpovědi na svoje otázky.
Díky mobilním telefonům má každý z nich celý svět takřka na dosah a hlasoví asistenti v chytrých zařízeních mu jej ještě více přibližují. Už nemusí vypisovat do vyhledávače, po čem touží, ale stačí se jednoduše zeptat.
Obliba hlasového vyhledávání tak pochopitelně neustále stoupá, a kdo chce uspět, nemůže tuto technologii ignorovat. Optimalizace obsahu pro hlas je proto nezbytnou součástí marketingové strategie nejen větších podniků či firem a přináší velkou výzvu zejména pro ty, kteří disponují velkým množstvím různého obsahu.
Zjistěte, jak s optimalizací pro hlas začít, a jaké konkrétní taktiky a postupy můžete využít pro podporu vaší hlasové strategie.
Vytvořte instrukce pro obsahový tým
Každý větší podnik má svůj marketingový tým řídící strategii SEO a úkolem jeho pracovníků je zformovat postupy a instrukce pro tvůrce obsahu, tak aby pochopili důležitost hlasového vyhledávání a začlenili do obsahu klíčová slova a protokoly pro úspěšné zajištění optimalizace.
Hned na jejím začátku je ovšem nutné provést celkovou revizi stávajících protokolů a procesů a najít případné chyby v obsahu z pohledu vyhledávání hlasem.
Není-li průzkum obsahu před jeho zveřejněním běžnou součástí vašich postupů, zajistěte:
- podrobnou kontrolu veškerého obsahu,
- optimalizační analýzu,
- srovnání obsahu s hledanými klíčovými slovy a otázkami.
Přesné instrukce ke tvorbě obsahu optimalizovaného pro hlasové vyhledávání by měly být nezbytnou součástí podnikového marketingu, protože pracovníci v jednotlivých týmech přichází i odchází a potřebují mít jasné pokyny.
Doplňte do seznamu klíčových slov dlouhé fráze
Dobrou zprávou je, že dnešní hlasoví asistenti jsou daleko sofistikovanější a chytřejší než kdykoli dříve, což otevírá další široké možnosti jejich využití pro marketing.
Moderní hlasoví asistenti rozumí svému uživateli, i když:
- jeho hlas ruší hluky v pozadí,
- mluví s přízvukem,
- používá nářečí.
Přizpůsobení všech detailů pro osobní a jedinečný zážitek uživatele z vašeho webu přímo ovlivňuje to, jak asistenti reagují na dotazy uživatelů. Proto musíte shromáždit co možná nejvíce údajů o trhu, na který cílíte, a snažit se plně pochopit své publikum, abyste mohli prostřednictvím hlasového vyhledávání jeho potřeby uspokojit.
Uživatelé si totiž zvykají mluvit k hlasovým asistentům podobně jako na své přátele a mnoho z nich už to tak běžně dělá. Tím pádem se neptají jednoslovně nebo dvouslovně, ale kladou asistentům podstatně delší a složitější dotazy.
Proto je nutné doplnit do seznamu klíčových slov delší fráze, takzvané longtaily. Ty doposud marketéři zejména ve větších společnostech zanedbávali, protože dlouhá slovní spojení vykazují ve výsledcích vyhledávání značně nižší objemy ve srovnání s klíčovými slovy s vysokou hledaností a hodnotou. Při vyhledávání hlasem je ovšem člověk většinou přirozený a neomezuje se na vyslovování jedno- nebo dvouslovných frází.
Váš web tak musí být přichystaný odpovídat na konkrétní dotazy podobně jako správně vyladěné vybrané úryvky v SERP. K základním otázkám patří:
- Kolik stojí výrobek (název)?
- Jak mám používat výrobek (název)?
- Jak opravím problém s produktem (název)?
Podobných dotazů si mohou uživatelé vymyslet bezpočet, a vy na ně dokážete uspokojivě odpovědět, když budete využívat longtailová klíčová slova a přidáte také klíčová slova ve formě otázek.
Začněte hned a vytvořte instrukce pro interní i externí SEO pracovníky, tak aby byly longtaily a otázky začleněné do tvorby aktuálního obsahu.
Optimalizujte multimodálně
Vizuální vyhledávání dnes už není žádnou novinkou. Stačí vyfotit snímek, nahrát jej do Google Lens a nástroj pro vás najde ideální shodu. Třeba když na návštěvě u souseda vidíte pěkný pelíšek pro psa, podle jeho snímku se vám okamžitě zobrazí stejné zboží v SERP.
Jenže Google jde ještě dál a v roce 2024 představil vyhledávání z vlastních videí. Jak to funguje?
- Nahráváte video.
- Přímo ve videu se ptáte.
- Po vložení videa do Google Lens dostáváte odpověď.
Dejme tomu, že nefunguje váš kávovar. Natočíte o něm krátké video, ve kterém se zeptáte, zda je možné přístroj opravit. Pokročilé funkce Google analyzují video a vzápětí vám odpoví.
Takzvané jazykové modely vidění (VLM) jsou stále rozšířenější, ovšem současně se k nim přidávají i další způsoby multimodálního vyhledávání:
- vyhledávání textu na obrázek,
- vyhledávání obrázků na text,
- vyhledávání mezi obrázky.
Představte si, že prodáváte oblečení pro ženy. Uživatelka vyfotí květinový vzor a ke snímku připojí dotaz: květinové šaty v tomto stylu s modrými chrpami. Máte-li náležitě zpracované jasné vizuální prvky s optimalizovanými popisky produktů, zobrazí se zákaznici v rámci tohoto typu multimodálního vizuálního vyhledávání právě vaše zboží.
Zrychlete web a zlepšete mobilní zážitek
Vzhledem k tomu, že naprostá většina hlasových vyhledávání pochází z mobilních telefonů a ze zařízení s hlasovými asistenty, je potřeba při optimalizaci vyladit:
- responzivní design webu,
- vysokou rychlost stránek.
Ke zjištění problémů vedoucích ke zpomalování webu a příliš dlouhé době načítání spouštějte pravidelně Google PageSpeed Insights.
Na výrazný nárůst multimodálního vyhledávání reagujte včas a optimalizaci multimédií věnujte zvýšenou pozornost už dnes. Zapracujte na kompresi fotek i videí, využívejte ukládání do mezipaměti prohlížeče a implementujte líné načítání. Díky tomu zrychlíte stránky a potěšíte uživatele mobilních zařízení procházející váš web.
Nepodceňujte místní vyhledávání
Podle průzkumů používá hlasové vyhledávání až 50 % uživatelů, kteří potřebují vyřešit svůj dotaz nebo potřebu v místě, kde se nachází.
Dotazy mohou být různé, jako třeba:
- Kde najdu nejbližší stanice metra?
- Kde se nachází nejbližší obchod s potravinami v mém okolí?
- Kde je dnes v okolí otevřená lékárna?
Zkontrolujte údaje ve firemním zápisu na Google i ostatních platformách či webech a doplňte je o kontakt, otevírací dobu a další důležité údaje. Přidejte také fotografie a krátké inzeráty. Díky kompletním výpisům působíte důvěryhodněji a usnadňujete potenciálním zákazníkům rozhodování.
Při optimalizaci klíčových slov pro hlasové vyhledávání je vhodné zařadit do seznamu také běžně používané výrazy z místního slangu nebo nářečí. Ty by měli členové vašeho týmu znát, zvlášť pokud pocházejí ze stejného místa či regionu.
Snažte se nasadit místní slova a fráze ještě před přechodem na nový trh. Členům obsahového oddělení mohou pomoci i další týmy, tak abyste naplno využili potenciál místního hlasového vyhledávání.
Za několik předchozích let se téměř zdvojnásobil počet hlasových asistentů, kteří jsou v Androidech i iPhonech a téměř všude jinde. Ti následně pracují s vašimi osobními preferencemi a polohou při odpovídání na vaše dotazy:
- Objevuj: Najdi instalatéra v Praze Michli.
- Konej: Zavolej Instalatérství Kropáček Michle.
- Odpověz: Proč teče z kohoutků v Michli hnědá voda?
Každá pobočka vašeho podniku by měla připravit příslušné konverzační fráze pro SEO, aby se vám z místního hlasového vyhledávání podařilo zachytit co největší část provozu.
Pro úspěšnou optimalizaci hlasového vyhledávání nestačí jen zkompletovat firemní zápisy, nutné je také zdokonalit průzkum klíčových slov, zařadit mezi ně longtailové fráze a přidat obsahu kontext.
Přidání kontextu obsahu - využijte schéma
Použití schématu neboli Master Schema Markup je důležité pro pochopení obsahu podnikových stránek vyhledávacími roboty. Pečlivé označování schématu pomůže zlepšit vaše výsledky v hlasovém vyhledávání.
Tipy pro práci se schématem:
- Využívejte Speakable Schema společnosti Google pro ty části textového obsahu, které nejlépe vyhovují asistentům a hlasovému vyhledávání.
- Zadejte analýzy, díky kterým lépe porozumíte klíčovým slovům a spojením používaným při hlasovém vyhledávání.
- Vyberte relevantní mluvitelné úryvky textu ze starého i nového obsahu a doplňte schéma.
- Pro celkové zlepšení kontextu uvažujte o svém obsahu konverzačním způsobem.
Při správném použití pomůže označení schématu k přidání kontextu pro obsah na každém webu a navýšení potenciálu hlasového vyhledávání.
Díky Speakable Schema získáte kontrolu nad tím, jak hlasoví asistenti zvýrazňují váš obsah. Pomocí formátu pro výměnu dat JSON pak přidáte také mluvitelná strukturovaná data, aby mohli správně vyslovit úvod a shrnutí.
Větších úspěchů lze docílit také přidáním strukturovaných dat pro:
- informace o produktech,
- ceny produktů,
- dostupnost produktů.
Z hlediska velkého podniku může v konečném důsledku znamenat už zvýšení návštěvnosti o 1 % až 2 % výrazný nárůst příjmů. Na stránkách Schema.org najdete několik příkladů, jak používat schéma pomocí struktury, RFDa, mikrodat nebo JSON-LD.
Pomozte si často kladenými otázkami
Způsoby, jak zařadit do seznamu klíčových slov otázky mohou být poměrně náročné, protože při jejich implementaci na stránky nechcete narušit dosavadní přirozenou návaznost vašeho obsahu.
Pomůžou vám často kladené otázky (FAQ). Jednak využijete jejich potenciál pro nastartování optimalizace hlasového vyhledávání a vaše stránky díky nim získají také větší hodnotu.
Jak postupovat při nasazení FAQ:
- Udělejte kompletní obsahový audit celého webu a všech jeho stránek.
- Vytipujte si stránky a blogy vhodné pro odpovídání na otázky.
- Přidejte často kladené otázky na hlavní stránky a stránky s největším potenciálem.
Důležité pro hlasové vyhledávání je také vytvořit následné odpovědi na dotazy ve srozumitelném konverzačním tónu.
Přejděte na konverzační tón komunikace
Konzistentní tón komunikace je od pradávna jedním z hlavních pravidel pro tvůrce úspěšného obsahu podnikových webů stejně jako to, že firmy a společnosti musí “mluvit hlasem zákazníka“.
Vzhledem k nárůstu hlasového vyhledávání je ovšem dnes nutné posouvat komunikaci více ke konverzačnímu tónu. Většina uživatelů nehovoří na svého hlasového asistenta strohou obchodnickou řečí a vaším úkolem je zajistit aplikaci těchto změn do obsahu webu.
Seznamte proto co nejdříve svůj tvůrčí tým s nutností posílení konverzačních tónů. Výbornou metodou pro posílení konverzačního obsahu je, když redaktoři veškerý obsah kontrolují a čtou si jej nahlas.
Jestli můžete, přidejte také mluvené slovo nebo slangové výrazy. Ty mohou přinést velký posun při tvorbě obsahu zaměřeného na konverzační komunikaci.
Přesto, že tradiční strojové vyhledávání bude samozřejmě fungovat i nadále, měly by podniky a společnosti ve vlastním zájmu v co nejbližší době začít plně využívat také možnosti hlasového vyhledávání.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com