Google vs. ChatGPT: Přichází nová éra vyhledávání?

Google vs ChatGPT
Uživatelé internetu ve stále větší míře využívají schopnosti umělé inteligence. Může AI ovládnout tradiční vyhledávání a ohrozit giganta Google?

Takzvanému chatbotu ChatGPT uvedenému do provozu společností Open AI na podzim roku 2022 se za dvě léta podařilo to, co nedokázali konkurenti Googlu za celé dvě dekády. Stát se pro světového internetového obra opravdovým soupeřem a výzvou.

Podle nejnovějších studií se na něj při vyhledávání obrací čím dál větší procento lidí, místo aby použili některý z tradičních vyhledávačů. Což dokazuje i fakt, že návštěvnost ChatGPT před nedávnem předstihla v celkových objemech Bing a jeho návštěvnost z doporučení se zvýšila o trojciferné číslo.

Hloubkový průzkum platformy Dialog

Podle informací z Googlu působení ChatGPT nijak neovlivňuje jeho objemy vyhledávání a nesnižuje podíl na trhu. Což může být dáno malým rozsahem a dopadem AI, který zatím nelze hodnověrně zaregistrovat. Pokud tomu tak je, jak dlouho to ještě Googlu vydrží?

Doposud provedené průzkumy mezi spotřebiteli se soustředily především na hodnocení kvality vyhledávačů a (ne)přijetí umělé inteligence mezi uživateli. Studie společnosti Dialog jde ovšem hlouběji a zkoumá, jestli umělá inteligence mění postoje lidí ke Googlu a ovlivňuje jejich způsoby vyhledávání.

Otázky, na které respondenti (obyvatelé USA) odpovídali:

  • Najdete na Googlu to, co hledáte, snadněji, nebo obtížněji než před třemi lety?
  • Jaký je váš oblíbený AI nástroj, a jak často jej využíváte?
  • Co se vám na umělé inteligenci zamlouvá?
  • Jsou nástroje AI a tradiční vyhledávače stejné nebo rozdílné?
  • Změnilo se vaše používání Google se začátkem používání AI?
  • Máte lepší uživatelský zážitek z umělé inteligence nebo při klasickém vyhledávání?
  • Vyberte si právě teď jen jednu z možností (Search vs. AI). Která to je?
  • Budou tradiční vyhledávače do tří let nahrazeny nástroji AI?

Oslovení respondenti byli vybráni podle dvou podmínek:

  • Alespoň jednou týdně na internetu aktivně vyhledávají,
  • Znají a používají minimálně jednu aplikaci AI.

Tazatelům se podařilo shromáždit 1 000 odpovědí uživatelů, jejichž složení zhruba odpovídalo průměrnému vzorku společnosti.

Zásadní poznatky z výzkumu

Nejdůležitější výsledky, které vzešly z ankety:

  • Přes dominanci Googlu využívají spotřebitelé při nákupním procesu více různých webů.
  • Některou z aplikací AI použilo alespoň jedenkrát 44 % dospělých v USA.
  • Každý den pracuje s AI 57 % respondentů, několikrát denně přibližně půlka z nich.
  • Polovina z dotázaných uvedla, že jim tradiční vyhledávání a umělá inteligence přijdou téměř zaměnitelné.
  • Přes tři čtvrtiny účastníků má vyhledávání na Googlu za snadnější.
  • To, že AI za tři roky nahradí vyhledávače, si myslí 67 % respondentů.

Vyhledávání se drobí

Velmi důležitou informací z průzkumu je skutečnost, že uživatelé před nákupem navštíví hned několik webů, aby získali co nejvíce relevantních informací. Příkladem může být sociální síť TikTok, na které až překvapivé množství Američanů hledá spotřebitelské recenze a doporučení produktů.

Google je sice stále nejpoužívanější, z jeho dominance ovšem pomalu, ale jistě ukrajují další platformy či weby. A není jich zrovna málo.

Hledání je ”o mnoho jednodušší”

Navzdory tomu, že experti na SEO i další odborníci se shodují v tom, že kvalita vyhledávání na Googlu jde už nějakou dobu dolů, respondenti si myslí opak. Jak z výsledků vyplývá, pro valnou většinu z nich je dnes mnohem snadnější něco vyhledat než před časem.

Vysvětlení tohoto rozporu není zcela zřejmé, jedna z možností naznačuje, že velké množství hledání dnes souvisí se značkou nebo navigací, a s těmi umí Google pracovat velmi dobře. Dalším aspektem může být také to, že se lidé zkrátka naučili lépe hledat.

Přestože pocity uživatelů až tak nevypovídají o opravdové kvalitě vyhledávání, může Google těšit alespoň příznivá uživatelská zkušenost.

Zaměnitelnost Search s AI

Přibližně polovina dotázaných v průzkumu sdělila, že klasické vyhledávání a nástroje AI považuje za podobné a totožným způsobem je také používá.

Z těchto informací lze vyčíst, že značná skupina uživatelů, kteří tráví vyhledáváním poměrně dost času, by se nebránila nahrazení Googlu umělou inteligencí. Tu u nich nejvíce zastupuje ChatGPT, ovšem Gemini si také nevedl špatně.

Na AI se účastníkům ankety nejvíce líbí:

  • Možnost klást doplňující otázky,
  • Přímé odpovědi,
  • Kvalita odpovědí,
  • Interakce pomocí konverzace,
  • Ucelenější informace,
  • Méně reklamy.

Respondenti většinou považují obsah AI za hodnověrný, ale část z nich se stále obává ztráty soukromí nebo nepravdivých informací.

Google poráží ChatGPT - nebo ne?

Spotřebitelé dostali v průzkumu seznam různých situací a případů použití, u kterých měli uvést, zda jim poskytl lepší uživatelský zážitek vyhledávač, nebo nástroj umělé inteligence.

Ve většině případů zvítězil Google Search, nicméně velké procento uživatelů je toho názoru, že AI odvede lepší práci.

Stejně tak si mohli účastníci vybrat pouze jeden nástroj pro celý nákupní proces. I tady dostal zdaleka nejvíce hlasů Google, ale když se sečetly výsledky druhého ChatGPT a třetího Gemini, rozdíl už byl jen velmi malý.

Je ofenziva AI nevyhnutelná?

To, že umělá inteligence během tří let nahradí tradiční vyhledávání, mají za pravděpodobné nebo velmi pravděpodobné více než dvě třetiny dotázaných.

K tomu ovšem nedojde, nicméně přesvědčení lidí, že to možné je, dokáže mít vliv na jejich chování a očekávání. Výsledek ukazuje na potenciální náklonnost uživatelů ke změně, přičemž až doposud byl Google považován za zcela neohrožený.

Gigant ovšem začíná pociťovat konkurenční tlaky, a proto postupně upravuje SERP tak, aby připomínal uživatelskou zkušenost s umělou inteligencí. Podle zpráv vydaných firmou můžeme čekat, že internetové vyhledávání se bude i v letošním roce “nadále zásadně měnit”.

Co víme je, že budoucnost vyhledávání bude výrazně odlišná od toho, jak jej známe dnes. Dosavadní podoba online byznysu končí a marketéři se musí připravit na další převratné změny.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp