Každým rokem mění Google své vyhledávací algoritmy více než pětsetkrát. Těch nejzásadnějších je jen několik málo a mají dokonce svá jména. V posledních letech do vyhledávání podstatně zasáhly především Google Panda, Penguin a nejmladší Google Hummingbird. Tyto algoritmy mnohdy dramaticky ovlivňují výsledky vyhledávání a také převratně mění celé SEO. V tomto článku si je představíme…
Všechny Google algoritmy mají za cíl zkvalitnit vyhledávání tak, aby co nejlépe uspokojovalo hledající. Postupně se proto začal vyzdvihovat především kvalitní obsah a přirozený odkazový profil. Poslední na řadu přišlo chytré vyhledávání a sémantické SEO.
Google Panda – kvalitní obsah
Algoritmus Google Panda se objevil začátkem roku 2011 a znamenal velký obrat ve vyhledávání směrem ke kvalitnímu obsahu.
Panda oceňuje kvalitní webové stránky, tedy takové, které se snaží přinést uživatelům nějakou hodnotu. Zaměřuje se na on-page faktory a zejména obsah (content).
Postihem Panda hrozí webům s duplikovaným obsahem, bojuje proti obsahovému spamu.
Cílem algoritmu Panda je dát uživatelům kvalitní obsah, oceňuje kvalitní webové stránky. Ty se dají rozpoznat podle otázek definovaných samotným Googlem.
Jde například o otázky:
- Dá se věřit informacím, které daný web/článek prezentuje?
- Je autorem obsahu odborník nebo nadšenec, který dané téma skutečně dobře zná?
- Jde o webovou stranu, kterou budete rádi sdílet se svými přáteli a doporučíte ji dál?
Celý seznam otázek, které definují kvalitní webovou stranu, najdete tady.
Google Penguin – přirozený odkazový profil
Google Penguin zahýbal světem SEO poprvé v dubnu 2012.
Zatímco Panda míří na on-page faktory, Penguin je algoritmem cíleným na off-page faktory, zejména nepřirozené zpětné odkazy.
Odkazy jsou považovány za známku důvěryhodnosti a kvality webu, zvláště vedou-li z autoritativních stránek. Měly by však být co nejpřirozenější. Dle vyjádření Google je nežádoucí například:
- nákup a prodej odkazů
- nadměrná výměna odkazů
- užívání automatických programů a služeb, které zajistí externí odkazy
O tom, jak by měl dle Google vypadat odkazový profil se dočtete tady.
Přestože linkbuilding nadále zůstává jedním z klíčových SEO nástrojů, s Penguinem se stal důmyslnější. Algoritmus zásadně omezil bezhlavé odkazování ze všech možných stránek s cílem získat co nejvíce odkazů. Takový linkbuilding ztratil svůj význam, dokonce je možnou příčinou penalizace. V souvislosti s tímto algoritmem se také začalo hovořit o negativním SEO (více o negativním SEO).
Google Hummingbird – chytré vyhledávání
Google poprvé oznámil vypuštění algoritmu Hummingbird v září 2013, v té době však již kolibřík létal internetem asi měsíc a mnoho webů to pocítilo.
Hummingbird představuje úplně nový směr, který stojí bokem od Google Panda i Penguin. Byl vytvořen proto, aby dokázal lépe propojit vyhledávací dotaz a odpověď vyhledávače. Upouští od samostatných klíčových slov a frází, jeho cílem je dotaz hledajícího skutečně pochopit. Jedině tak může dát vyhledávač hledajícímu relevantní odpověď. Pochopení obsahu vyhledávačům umožňují strukturovaná data a sémantické SEO.
S chytrým vyhledáváním ztrácejí význam konkrétní klíčová slova, dříve v SEO tolik opěvovaná. Nadále a více než předtím se však vyzdvihuje obsah. Jde o obsah, který má co nejlépe odpovídat dotazu, zájmu, potřebám a preferencím hledajícího internetového uživatele.
Autor: Ing. Martina Rosenkrancová a kolektiv
foto: flickr.com