negativní seo
Tak jako existuje SEO, existuje i negativní SEO. A stejně jako SEO samotné je i negativní SEO opředeno řadou mýtů a nejasností.

Negativní SEO

SEO (Search Engine Optimization) – optimalizace pro vyhledávače představuje celý soubor technik, které usilují o co nejlepší hodnocení daného webu u vyhledávačů. V ryzím pojetí jde o uživatele/návštěvníky stránek, kterého se snaží vyhledávače uspokojit a mělo by o něho primárně jít i majiteli webu. Tak jako existuje SEO, existuje i negativní SEO. A stejně jako SEO samotné je i negativní SEO opředeno řadou mýtů a nejasností.

Přestože se dlouho polemizovalo nad tím, zda negativní SEO vůbec existuje, dnes o této oživlé noční můře nikdo nepochybuje. Tak jako mají SEO techniky a nástroje zlepšit hodnocení daného webu u vyhledávačů, mohou negativní SEO techniky a nástroje hodnocení daného webu u vyhledávačů zhoršit. Zásadním problémem je přitom to, že tyto techniky a nástroje lze využít zvenčí, tedy daný web mohou prostřednictvím negativního SEO poškodit třeba konkurenti.

Negativní SEO má za cíl:

  • poškodit danou webovou stránku z hlediska hodnocení vyhledávačů,
  • omezit indexaci stránky a/nebo jejích podstránek,
  • snížit pozice ve výsledcích vyhledávání
  • a tím i návštěvnost z vyhledávačů.

Pod negativním SEO se často rozumí zejména poškození odkazového profilu.

Přestože se o negativním SEO spekulovalo již předtím, otevřeně se o něm začalo hovořit v roce 2012 s příchodem Google algoritmu Penguin. Tento algoritmus důkladně analyzuje odkazový profil, aby webové stránky penalizoval za potenciálně umělé nebo nepřirozené odkazy. V linkbuildingu tak více než kdy předtím začalo jít o kvalitu, nikoli o kvantitu. Právě kvantita, tedy příliš mnoho nekvalitních odkazů (v řádech desetitisíců a statisíců) může být příčinou penalizace Google.

Tou nejjednodušší technikou negativního SEO je tedy vytvoření velkého množství nekvalitních odkazů, v krátkém časovém rozmezí, nejlépe s několika málo variacemi anchor textu. Bohužel, toto nemusí být pro konkurenci žádný problém. Nezbývá než se technikám negativního SEO bránit.

Jak proti negativnímu SEO bojovat?

Pravidelně analyzujte svůj odkazový profil

Pokud narazíte na potenciálně špatné odkazy (např. z link warem, warez stránek, některé patičky, site wide odkazy), pokuste se zajistit jejich odstranění. Případně využijte službu Google Disavow backlinks, která umožňuje se od konkrétních, potenciálně špatných zpětných odkazů distancovat.

Pracujte na přirozeně silném odkazovém portfoliu

Přirozený odkazový profil obsahuje kvalitní odkazy, které pocházejí z tematických webových stránek s různými IP. Přirozené, tedy kladně hodnocené odkazy vznikají postupně. Mají různé anchor texty, které nemusejí odrážet klíčová slova (uživatelé totiž přirozeně v anchor textu klíčová slova a fráze neužívají).

Přestože neexistuje žádná univerzální podoba přirozeného odkazového profilu, dá se charakterizovat pojmem diverzita. Přirozený odkazový profil obsahuje různé follow i nofollow odkazy (více o nofollow odkazech najdete v samostatném článku tady), z různých typů webů (magazíny, blogy, diskusní fóra, sociální sítě, významné katalogy aj.). Přirozené odkazy mají variabilní podobu, nejde jenom o různé anchor texty, často mohou mít také podobu obrázků (bannerů).

Významnou roli hrají také odkazy na podstránky. Pokud odkazové portfolio zahrnuje většinu odkazů na hlavní stranu webu, nikoli jeho podstránky, je to vyhledávačům podezřelé. Podezřelá je ostatně jakákoliv převaha (nebo naopak absence) některého typu odkazu nebo typu stránek, ze kterých se odkazuje.

Autor: Ing. Radka Křivánková a kolektiv

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp