Co v článku najdete
Vlastníte místní firmu nebo máte na starosti veškerý lokální marketing? Jedním z vašich nejdůležitějších marketingových i obchodních aktiv může být váš firemní profil Google (GBP). Tento zápis poskytuje spoustu možností, ve kterých však nemusí být jednoduché se vyznat. Podívejte se, kde začít, co je nejdůležitější, a které části naopak nevyžadují tolik pozornosti.
Obchodní informace
Aby vůbec byl váš firemní profil funkční, viditelný a důvěryhodný, musíte mít v pořádku především jeho nejzákladnější položky.
- Použijte pouze oficiální obchodní značku firmy a nevkládejte do názvu žádná jiná (klíčová) slova, která neodpovídají přesnému názvu firmy.
- Dbejte na to, aby stěžejní informace, tedy název, adresa a telefon, byly aktuální a stejné jako ve všech jiných záznamech, které jste o firmě v online prostoru vytvořili nebo vytvoříte.
- Do profilu uveďte co nejvíc užitečných podrobností včetně provozní či otevírací doby, vybavení podniku a podobně.
- Zvláštní pozornost věnujte lokalitám, ve kterých působíte, a kde se nacházejí vaši ideální potenciální zákazníci. Neuvádějte obce či oblasti, kam nemůžete z jakýchkoliv důvodů dosáhnout.
Buďte komplexní a přesní, vyplňte všechny relevantní formuláře a udržujte údaje stejné jako jinde na internetu.
Služby
Mějte pod kontrolou služby, které v GBP nabízíte. Pokud to neuděláte, může Google váš profil automaticky upravit na základě zpětné vazby od uživatelů nebo z jiných zdrojů. Pochopitelně chcete nabízet co nejvíc služeb, ovšem primární kategorie by měla být také vaší hlavní službou. To znamená, že když máte pokrývačskou firmu a zabýváte se také čištěním střech a okapů nebo montáží střešních oken, jako svou hlavní kategorii uvedete pokrývačství a zbytek dáte do ostatních služeb.
Když si z možností nabízených v GBP nevyberete, můžete si vytvořit vlastní kategorii. Nikdy do služeb nezahrnujte to, co opravdu neděláte. Pokud si nejste jistí, jaké služby do profilu uvést, máte několik možností:
- Inspirujte se u konkurence: Prozkoumejte výsledky vyhledávání a podívejte se, co nabízejí vaši největší konkurenti na nejvyšších příčkách.
- Proveďte průzkum klíčových slov: Zamyslete se nad tím, co vaši zákazníci chtějí a co pro ně můžete udělat.
- Využijte nástroje umělé inteligence: Asistenti jako ChatGPT vám vygenerují nápady na možné služby na základě profilů vaší firmy i konkurence.
Výstupy AI před jejich dalším použitím vždycky pečlivě zkontrolujte a prověřte, abyste si do firemního profilu nepřidali nějaké nepřesnosti.
Recenze a hodnocení
Recenze jsou pro váš GBP zásadním zdrojem. Stejně jako kvalitní externí odkazy vedoucí na váš web značí algoritmům Google, že stránky jsou autoritativní a důvěryhodné a měly by se zobrazovat vysoko ve výsledcích vyhledávání, tak pozitivní zákaznické recenze pomáhají tomu, že se váš firemní profil lépe zobrazuje na relevantní vyhledávací dotazy.
Hodnocení uživatelů hraje velmi důležitou roli při zlepšování pozice v žebříčku a zvyšování počtu návštěvníků, hovorů, leadů i prodejů prostřednictvím GBP. Vypracujte si strategii na získávání co možná nejvíce zákaznických recenzí na Google a na každou z nich bezprostředně reagujte, ať je dobrá nebo špatná.
Nastavte sobě nebo příslušnému členovi týmu e-mailová upozornění na nově přidaná hodnocení. Využívat můžete také službu Žádost o recenze poskytovanou Googlem. Zde je několik tipů, jak ji efektivně zapojit:
- Jakmile vy nebo váš tým dokončíte práci u zákazníka, nezdráhejte se vytáhnout mobilní telefon nebo tablet s otevřenou recenzní stránkou a hned po poskytnutí služby jej požádejte, aby vám napsal své hodnocení.
- Ještě předtím se ovšem ujistěte, že je váš klient opravdu spokojený. Pokud by měl nějaké pochybnosti nebo otázky, můžete případný problém hned vyřešit a zajistit tak, aby byla recenze co nejpozitivnější.
- Nabízení peněz nebo jiných odměn za poskytnutí recenze je v rozporu s pravidly společnosti Google, ale vždycky můžete zákazníkovi sami vysvětlit, že díky kladnému hodnocení zlepšujete svoje služby. Pomůže vám také případná motivace pracovníků soutěží o největší počet získaných recenzí, kdy je opět výhodné, aby měli s sebou mobil nebo tablet a mohli spokojeného zákazníka požádat před svým odchodem. Lidé obvykle rádi pomohou konkrétním jednotlivcům k výhře a navíc ušetří čas, který by později věnovali hledáním firmy na Google, když by vás chtěli ohodnotit.
Pakliže podnikáte už delší dobu a vedete si databázi informací o svých zákaznících, projděte seznamy a pošlete vhodným stávajícím i dřívějším zákazníkům žádost o recenzi e-mailem.
Otázky a odpovědi, obrázky a příspěvky
Častá aktualizace specifických prvků vašeho firemního profilu souvisejících s vašimi službami přispívá k lepšímu umístění GBP ve výsledcích vyhledávání na konkrétní fráze v konkrétních lokalitách. Snažte se přidávat něco nového do profilu pravidelně, nejlépe každý den.
Například:
- Poskytujete-li služby, přidávejte fotografie dokončené práce a jejího průběhu včetně informací o místě, kde jste ji provedli.
- Máte-li restauraci, foťte jídla, která připravujete, i hosty, jak si na nich pochutnávají (samozřejmě pouze s jejich svolením).
- Provozujete-li zubní ordinaci, nahrajte snímky vybavení a personálu nebo obrázky "před a po" i se šťastnými pacienty.
Zveřejňujte aktuální příspěvky o novinkách ve firmě, o místních podnicích, se kterými spolupracujete, a o zajímavých zakázkách. Přidat můžete profily zaměstnanců a jakýkoliv další obsah podporující vaše podnikání.
Vypracujte sekci otázek a odpovědí a průběžně ji vylepšujte o relevantní dotazy a jejich odborné užitečné zodpovězení. Všechny tyto prvky svého profilu přirozeně propojujte s poskytovanými službami (popisky fotek, zmínky o konkrétních činnostech), aby se firma lépe zobrazovala v souvisejících výsledcích vyhledávání.
Speciální nabídky a pořádané akce
Pokud spouštíte mimořádnou slevovou akci, zavádíte "šťastné hodiny" nebo třeba poskytujete listopadovou slevu na prohlídku auta před zimou, informujte o tom ve svém firemním profilu. Když pořádáte den otevřených dveří, zábavné odpoledne pro rodiny s dětmi, webinář i jakoukoliv jinou akci, přidejte ji do profilu také. Vyhledávací algoritmy mají rády přísun čerstvých dat zvyšující jejich důvěru ve vaši značku.
Výkonnostní metriky
Na monitoring celkového výkonu lokálního SEO své firmy máte nástroje jako Google Search Console, GA4, případně software pro sledování telefonních hovorů a potenciálních zákazníků, ovšem datové přehledy v GBP vám prozradí ještě něco navíc. Dostanete jedinečné údaje o dění v rámci vašeho profilu, zapojení uživatelů, hovorech a dalších událostech.
Snažte se na jejich základě pochopit, jak návštěvníci interagují s profilem, a získat představu o tom, jestli se vaše úsilí při optimalizaci GBP vyplácí a vede k požadovaným akcím (hovory, rezervace, prokliky na web).
Specifické funkce Google Business Profile
Výše uvedené možnosti GBP by měly využívat všechny lokálně zaměřené firmy a podniky, ovšem firemní profil Google nabízí ještě další zvláštní funkce určené pouze některým jejich určitým typům.
Rezervace
Prostřednictvím GBP si mohou zákazníci u vás zamluvit schůzku. Pokud se váš profil zobrazuje na prominentních místech a má stálý přísun zhlédnutí, usnadníte online rezervaci zájemcům, kteří se s vámi z jakéhokoliv důvodu nechtějí spojit telefonicky nebo přes webové stránky.
Důležité je vědět, že musíte být připraveni na dotazy ohledně rezervací okamžitě reagovat. Pokud při jejich správě využíváte systémy třetích stran, přesvědčte se, že jsou propojené s vaším profilem. Poskytovatele najdete v seznamu Integrace rezervací přes Google, a když tam není, požádejte o jeho přidání.
Produkty
V rámci svého GBP účtu můžete propagovat také nabízené produkty, když třeba provozujete kadeřnický salon a prodáváte přípravky na péči o vlasy. Produkty do GBP přidávejte optimalizované jako v jiných případech. To znamená, aby měly poutavé fotografie i popisky, byl u nich odkaz na váš web, kde si mohou zájemci zboží objednat, a informace o dostupnosti nebo ceně zůstávaly pořád aktuální.
API a nástroje pro více lokalit
Provozujete-li větší počet poboček, označte je ve svém profilu kódy nebo štítky. Jestli disponujete vlastním programátorským týmem, propojte prostřednictvím API firemní profil se svým CRM a softwarem.
V rámci ekosystému Google lze GBP propojovat i s dalšími platformami, jako je Google Ads. To se vám hodí, když zobrazujete placené PPC reklamy nebo potřebujete, aby se data z profilu načítala do vašeho analytického nástroje pro tvorbu reportů.
Aktualizace nabídky
Provozovatelé restaurací a jiných gastro podniků mohou do firemního profilu nahrávat svá menu a podle potřeby je aktualizovat. Což ocení jejich hosté, kteří se ještě před příchodem rozhodnou, co si dnes dají k obědu, ale také samotní restauratéři, protože díky údajům z jídelního lístku se mohou zobrazovat ve vyhledávání i na velmi specifické výrazy jako třeba Nejlepší svíčková na smetaně v mém okolí.
Jak se starat o firemní profil Google
Při správě GBP si můžete nechat posílat měsíční newsletter, ve kterém vás Google informuje o novinkách a vylepšeních funkcí. Firemní profil má také vlastní kanál na YouTube plný poučných videí s nejrůznějšími návody.
Vzhledem k neustálému vývoji a inovacím, jako jsou třeba asistenti psaní s umělou inteligencí, je dobré zapamatovat si několik věcí, abyste se mohli správně rozhodnout, který nástroj nebo funkce jsou pro vás opravdu užitečné.
- Buďte komplexní a čerství: Nejlepším způsobem jak zajistit, aby se váš profil zobrazoval ve vyhledávání co nejlépe a nejčastěji, je jeho neustálá aktualizace a co největší množství vyplněných údajů o firmě. Jakmile Google zavádí nějaké novinky platné i ve vaší lokalitě, vyplatí se věnovat jim čas.
- Přemýšlejte, co opravdu potřebujete: Přesto, že je obecně dobré využívat různé funkce GBP pro danou oblast, abyste zajistili přesnost a relevanci informací, nemusíte slepě sáhnout po každém nástroji řízeném AI, který vám Google nabízí. Vy nebo některý z členů vašeho týmu dokážete napsat "výživnější" popisky i přesněji vyplnit požadované informace než stroj. Automatizaci ponechte firmám, které by bez ní svůj profil ani nevyplnily.
- Sledujte novinky, ale s mírou: Neztrácejte čas studováním každé aktualizace, kterou Google vydá. Je skvělé mít přehled o funkcích a zobrazovat jejich prostřednictvím relevantní a lokalizované informace, ale pouze v případě, že opravdu souvisí s vaším podnikáním.
Berte svůj firemní profil Google jako webové stránky nebo dokonce fyzickou prodejnu. Je to aktivum, které představuje vaši značku a pomáhá vám spojit se s vašimi zákazníky, a to i s těmi potenciálními.
Zdroj: searchengineland.com, searchenginejournal.com, marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: AI, pixabay.com