online marketing
Optimalizace obsahu přímo ovlivňuje návratnost investic. Čím lepší je obsah pro uživatele a vyhledávače, tím lepší jsou jeho výsledky.

Správná optimalizace obsahu je víc než jen přidání několika klíčových slov a vytvoření sekce FAQ. Optimalizace obsahu přímo ovlivňuje návratnost investic. Čím lepší je obsah pro uživatele a vyhledávače, tím více vede k výsledkům, jako je viditelnost, návštěvnost, konverze a loajalita. V optimalizaci obsahu se však lidé často dopouštějí chyb. Pojďme se podívat na některé z nich, na chyby, kterých se možná nevědomky dopouštíte a ke kterým dochází přímo nebo nepřímo při plánování a realizaci optimalizace obsahu.

Neprovádíte průzkum publika

Největší chybou při optimalizaci obsahu je nezohlednění toho, pro koho má být tento obsah určen. Pokud publikum, které váš obsah čte, není to pravé, jak můžete očekávat návratnost investic? Každá firma a každé odvětví/segment má jiné publikum, které obsah čte. Například marketingová firma by se zaměřila na publikum, jako jsou např:

  • SEO specialisté na všech úrovních (začínající, středně pokročilí, zkušení, manažeři),
  • PPC profesionálové na všech úrovních (začínající, středně pokročilí, zkušení, manažeři),
  • majitelé firem, kteří chtějí prodávat své produkty související se SEO nebo PPC.
  • majitelé firem z oblasti SaaS, IT a B2B společností.
  • marketéři na všech úrovních (začínající, středně pokročilí, zkušení, manažeři), kteří se chtějí učit a inspirovat v oblasti marketingu.

Svůj obsah můžete optimalizovat pro konkrétní publikum a získat tak mnohem vyšší návratnost investic. Nezáleží na tom, jaká klíčová slova použijete, pokud jsou relevantní pro lidi, kteří je budou číst!

Neoptimalizujete pro záměr uživatelů při čtení

Jako SEO se hodně staráte o záměr uživatelů při vyhledávání; co vám uniká, je jejich záměr při čtení - "Proč" člověk čte obsah. Nesnažíte se mu předkládat například informace, které již zná?

Před optimalizací se zamyslete nad tím, proč by měl člověk pokračovat ve čtení vašeho obsahu, a zlepšete jeho kvalitu.

Neanalyzujete chování uživatelů

Většina optimalizací obsahu se drží pohledu na GSC a optimalizuje klíčová slova všemi možnými způsoby. Návratnost investic však nezůstává jen u hodnocení klíčových slov ale přesahuje rámec návštěvnosti a konverzí.

Přestože konverze jsou stále nejvýznamnější metrikou návratnost investic (ROI), většina SEO optimalizátorů opomíjí pohled na nástroje pro optimalizaci konverzí, aby zjistili, jak se lidé chovají na obsahu, který chtějí optimalizovat.

Na konverze zapomeňte, pokud jsou příliš vysoké. Zamyslete se nad metrikami obsahu, jako je míra zapojení, zapojené relace na uživatele a průměrná doba zapojení. Obsah, který optimalizujete, by měl zlepšovat i tyto metriky.

Musíte se podívat na to, co vaše publikum nutí obsah více číst, zda jsou pro ně obrázky zajímavé, zda je nějaká část obsahu neotravuje a mnoho dalšího.

Pokud tyto věci neznáte, optimalizujete pouze na klíčová slova, nikoli na konverze. A upřímně řečeno, lepší pozice na klíčová slova nezaručují obchody. Vyvarujte se takové chyby při optimalizaci obsahu.

Neanalyzujete důkladně své konkurenty

Často se setkáváme s tím, že SEO specialisté při analýze konkurence pro optimalizaci obsahu zvažují následující věci.

  • Kolik slov napsali
  • Jaké nadpisy použili
  • Na jaká klíčová slova se umisťují
  • Zpětné odkazy které získali
  • Jaká média přidali

Největší chybou, kterou zde děláme, je, že se díváme na to, co přidali naši konkurenti. Měli bychom se dívat na to, co nepřidali. Získat takový typ unikátního obsahu by vedlo k vynikajícím výsledkům. Přemýšlejte, jak váš obsah rozšířit, jaké informace přidat.

Nedefinujete strukturu optimalizace obsahu předem

Chyba, se kterou se běžně setkáváme napříč agenturami, vydavateli a weby s více než 1000 blogy, které je třeba optimalizovat. Každý web je jiný a stejně tak i jeho strategie optimalizace obsahu. Co však může být stejné, je struktura, kterou pro optimalizaci obsahu používáte. Stejně jako u jakéhokoli jiného úkolu i u optimalizace obsahu platí, že existence struktury eliminuje možnost opomenutí důležitého aspektu a zlepšuje efektivitu její realizace.

Vynecháváte technický audit obsahu

Co když má optimalizovaný obsah špatné uživatelské prostředí na mobilním webu? Nebo obsahuje média, jejichž načítání trvá dlouho či je problém najít, jak se dostat z jedné stránky na druhou? Myslíte si, že takové problémy udrží uživatele na webu delší dobu? Samozřejmě že ne.

Jak můžete očekávat, že takový obsah zlepší výkonnostní ukazatele? Nechte si udělat technický audit. Nebo alespoň web zkontrolujte dle následujícího seznamu.

  1. Ujistěte se, že je váš obsah v JavaScriptu plně přístupný a vykreslený pomocí softwaru SEO Spider.
  2. Proveďte audit dat Core Web Vitals (protože již máte přístup ke GSC) a optimalizujte rychlost stránek pomocí nástroje Page Speed Insights nebo rozšíření Chrome Web Vitals Extension (abyste ušetřili nějaký čas).
  3. Proveďte audit přebujelosti indexů a nadbytečných klíčových slov.
  4. Určete (a vylepšete) stránky, na kterých ztrácíte uživatele, pomocí nástroje Google Analytics.
  5. Využijte mezery v obsahu inspirované konkurencí a údaji o klíčových slovech pomocí SEO nástroje.
  6. Zohledněte segmenty mimo SEO a celkovou hodnotu konverze pomocí nástroje SEO Spider integrovaného s rozhraním API služby Google Analytics.

Optimalizace obsahu

Používáte irelevantní klíčová slova

Toto je jedna z nejčastějších chyb optimalizace obsahu, kterou jsem viděl. Pokud optimalizujete obsah vzdělávacího blogu, nevybírejte si klíčová slova podporující prodej a naopak. Tímto matete vyhledávače, které stránce mají přikládat důležitost pro hodnocení cílových dotazů, a také si zaděláváte na problémy s kanibalizací klíčových slov.

Díky těmto problémům nebude stránka blogu schopna vzdělávat publikum a prodejní stránka nebude konvertovat. V konečném důsledku by vaše úsilí o optimalizaci obsahu nevedlo k pozitivní návratnosti investic.

Aktualizujete pouze datum, rok a klíčová slova

Mnoho SEO specialistů si myslí, že optimalizace obsahu znamená aktualizovat pouze data, roky a klíčová slova.

Změna názvu z roku 2022 na 2023 není optimalizací obsahu, ale pouze optimalizací názvu. Stejně tak pouhé vložení několika klíčových slov neznamená optimalizaci obsahu. Pokud takto uvažujete, děláte obrovskou chybu, protože ani po optimalizaci obsahu neuvidíte žádnou návratnost investic.

Optimalizace obsahu totiž zahrnuje také např:

Přidání chybějících částí

Úvod článku pomáhá uživateli získat kontext a závěr mu objasní, co se dozvěděl a co by s tím měl dělat. A pokud takové potřebné informace chybí, je třeba je doplnit.

Přidání nové sekce

Novou sekci můžete přidat, pokud máte pocit, že obsah je neúplný, aby uživatel získal dostatečnou hodnotu. Zde je uveden způsob, jak je můžete navrhnout.

Odstranění nepotřebného nebo zastaralého obsahu

Optimalizace obsahu rozhodně není jen o přidávání nových věcí, ale i o odstraňování těch, které mohou bránit aktuální návratnosti investic. Podle našeho názoru může odstranění nevýkonného obsahu přinést skvělé výsledky.

Někdy se stane, že na blogu najdete několik příspěvků na stejné téma, ale všechny jsou průměrné, takže se žádný z nich neumístí. Pokud obsah chcete zachovat, spojte je do jednoho mnohem lepšího příspěvku a staré příspěvky přesměrujte na nový.

Přidání vizuálních prvků

Přidejte je, pokud máte pocit, že by pro vaše publikum bylo přínosné podívat se na videa, produktové GIFy, infografiky a další. Většina obsahu, pro který máme doporučené úryvky, má určitě nějaké vizuály.

Chybějící optimalizace obrázků

Přidání obrázků je jedna věc, ale optimalizace obrázků při optimalizaci obsahu znamená zajistit, aby tyto obrázky byly:

  • přidány kontextově (a ne jenom nerelevantní fotografie)
  • vhodně pojmenovány (a ne jen obrazek-1.jpg)
  • správně popsány pomocí správného atributu ALT (a ne jen obrazek-1)

Přílišná optimalizace obsahu

Tohle už naštěstí není častá chyba. Na hustotu klíčových slov se dnes nemusíte zaměřovat, ale klíčové slovo by mělo být přidáno přirozeně a ne v každé větě.

Čtenáři jsou dost chytří na to, aby rozpoznali, zda nepoužíváte klíčové slovo příliš často. Pokud tím uživatele naštvete a oni váš web opustí, ztratíte je navždy. Takže s tím přestaňte, pokud o tom náhodou uvažujete.

Nepřemýšlíte o budování odkazů

Můžete najít mnoho případových studií, kdy se web umisťuje na předních místech, aniž by budoval odkazy. Ale co konverze a autorita značky? To přichází až s budováním odkazů.

Ať už se jedná o jakýkoli podnik, většinou se zákazníci konvertují z opakovaných návštěvníků. Navštívili váš web, prozkoumali vaši firmu na různých platformách a pak přišli na váš web znovu, aby zadali poptávku. U veškerého obsahu, který vytvoříte a optimalizujete, byste měli myslet na jeho distribuci na správných platformách, abyste z něj vytěžili maximum. Opět platí, že pozice nezaručují konverze, ale autorita ano.

Nesledujete výkon

Poslední, ale neméně důležitou chybou optimalizace obsahu je nesledování výkonnosti optimalizovaného obsahu.

Jak přijdete na to, zda optimalizace zafungovala? Zda vede k většímu zapojení nebo konverzím? Na řadu přichází měření obsahu. Ke sledování výkonnosti obsahu můžete použít různé SEO nástroje, Google Analytics, Search Console a další.

Optimalizujte svůj obsah s rozmyslem

Výše uvedené chyby optimalizace obsahu vám pomůžou držet se toho, co je vhodné pro vaše publikum a značku více než pro vyhledávače. Vždyť publikování obsahu je jen 20 % úkolu. Zbytek, 80 %, je jeho optimalizace pro co nejlepší výkon.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp