Bannerová reklama od A do Z

Co je to bannerová reklama?
Bannerová reklama je efektivním doplňkem marketingového mixu a ve vaší výzbroji by proto rozhodně neměla chybět. Jak ji dělat co nejefektivněji?

Způsobů, jak informovat veřejnost o vašich produktech a službách a získat nové zákazníky je mnoho. Mezi nákladově nejefektivnější z nich patří i bannerová reklama. Jde o snadný způsob, jak informovat lidi o své firmě, generovat potenciální zákazníky a inspirovat je k interakci. Jelikož v současné době panuje na online trhu vysoká konkurence, neměli byste vynechat žádný způsob, jak propagovat vaši firmu, a bannerová reklama by proto rozhodně neměla ve vašem marketingovém arzenálu chybět.

Bannerové reklamy jsou totiž výrazně levnější, snadněji se vytvářejí a snadněji se spouštějí než většina tradičních forem reklamy.

Co je to bannerová reklama?

Bannerová reklama je forma grafické propagace zpravidla ve formátu reklamního proužku – obdélníkového či čtvercového obrázku, animace či interaktivní grafiky, která se zobrazuje v horní, dolní nebo boční části webové stránky. Podobně jako billboardy podél dálnice vytvářejí i bannerové reklamy povědomí o značce, ale navíc mají za cíl také generovat prokliky a nákupy.

Inzerenti platí reklamním sítím, jako je například Google Display Network nebo Facebook, za zobrazení těchto reklam na různých webových stránkách. Reklamní síť je pak na základě kontextu nebo historie prohlížení propojí s reklamním prostorem na různých webových stránkách napříč internetem, kde se zobrazí návštěvníkům, u kterých je vysoká pravděpodobnost, že je tato reklama zaujme.

Úspěšná bannerová reklama by měla být hlavně poutavá. Většinou proto sestává z nápadných obrázků či animací, doplněných úderným textem s jasnou výzvou k akci. Animace či video mohou výrazně zvýšit pravděpodobnost, že diváci budou reklamě věnovat pozornost nebo na ni dokonce kliknou.

Jaký formát, velikost a styl byste měli použít pro reklamní bannery?

Ačkoli Google umožňuje přizpůsobit velikost reklam pomocí široké škály možností, existují tři hlavní formáty pro zobrazování reklam:

Leaderboard: horizontální reklama v horní části stránky.
Skyscraper: svislá reklama, která se obvykle zobrazuje v postranním panelu nebo v nabídce.
Čtverec: čtvercová reklama, která se zobrazuje někde v obsahu nebo v postranním panelu.

Jak velké by ale měly být jednotlivé reklamy? Dobrou zprávou je, že responzivní zobrazování reklam, výchozí nastavení společnosti Google, se automaticky přizpůsobuje dostupnému prostoru, takže nemusíte být posedlí každým pixelem.
Měli byste však reklamy navrhnout tak, aby se přizpůsobily jedné ze tří nejběžnějších velikostí:

• Střední banner: 300×250
• Leaderboard: 728×90
• Široký Skyscraper: 160×600

Tyto velikosti dohromady tvoří 90 % všech zobrazovaných reklam, takže je snadné je umístit.

Online reklama

Jsou bannerové reklamy účinné?

Odpověď je stejná jako u jakéhokoli jiného digitálního marketingového nástroje – ano, pokud jsou dobře navrženy a strategicky použity. V některých ohledech můžete o bannerových reklamách uvažovat stejně jako o reklamě v televizi. Když uvidíte zajímavou reklamu v TV, pravděpodobně nepoběžíte okamžitě do nejbližšího obchodu, abyste si produkt koupili. Nicméně až budete příště v obchodě procházet mezi regály a produkt zde uvidíte, možná si jej koupíte s větší pravděpodobností než podobný produkt od jiné značky. Někdy totiž stačí, aby reklama zvýšila povědomí o značce.

Na rozdíl od reklamy v TV ovšem u bannerové reklamy můžete kliknout a okamžitě se o produktu dozvědět více, či jej dokonce koupit. Ačkoli míra prokliků může být u bannerových reklam v obsahové síti nižší než u reklam ve vyhledávání, lidé klikají a kupují – zejména, když je reklama dobře udělaná.

Jakou reklamní síť byste měli používat?

I když ve skutečnosti existuje více reklamních sítí, ze kterých si můžete vybrat, má pravděpodobně smysl uvažovat pouze o největších dvou – Google a Facebook/Instagram. Za předpokladu, že se pro začátek chcete zaměřit pouze na jednu z nich, kterou byste si měli vybrat?

Každá z těchto platforem má odlišný přístup k tomu, jaké reklamy a kterým lidem zobrazit. Zatímco Google se zaměřuje na kontext navštívené stránky, historii vyhledávání a nákupů, Facebook uplatňuje sociální přístup a zohledňuje faktory, jako např:

• poloha
• demografické údaje
• zájmy
• chování

Který z těchto přístupů má pro vaši firmu největší smysl? Vyhledávají lidé často zboží nebo služby, které nabízíte? Nebo nabízíte něco, o čem lidé buď ještě nevědí, že to potřebují, popřípadě to kupují rutinně – například toaletní potřeby?

Při rozhodování může hrát roli také váš rozpočet, jelikož reklamy v obsahové síti Google jsou obecně levnější než reklamy na Facebooku.

Kolik zaplatíte za zobrazení reklamního banneru?

Existují dva hlavní způsoby, jak se bannerová reklama oceňuje:

CPM (cena za tisíc zobrazení) – cena za to, že se vaše reklama zobrazí 1000krát.
CPC (cena za kliknutí) – cena, kterou zaplatíte za každé kliknutí návštěvníka na vaši reklamu.

Můžete také platit za akci – zaplatíte pouze za každé kliknutí diváka a provedení určité akce na vašich webových stránkách, tyto reklamy však bývají velmi drahé.
Cenu reklamy ovlivňuje mnoho dalších faktorů, včetně oboru, konkurence, velikosti banneru a jeho umístění na stránce. Z tohoto důvodu není možné přesně říct, kolik za reklamu zaplatíte, v průměru se však ceny pohybují v následujícím rozmezí:

• Google CPM: 40–60 Kč za 1000 zobrazení
• Google CPC: okolo 20 Kč za kliknutí
• Facebook CPM: 200-250 Kč za 1000 zobrazení
• Facebook CPC: 20–60 Kč za kliknutí

Ve srovnání s náklady na tradiční reklamu v tisku, televizi či na billboardech jde o docela nízké ceny.

Bannerové reklamy nebo reklama ve vyhledávání?

Na tuto otázku neexistuje jednoznačná odpověď. O tom, která reklama bude pro vaši firmu účinnější, totiž rozhoduje řada faktorů.

Placené reklamy ve vyhledávání umístí vaši nabídku na začátek stránky s výsledky vyhledávání (SERP), kde ji uvidí lidé, kteří váš produkt právě aktivně hledají. Protože se PPC reklamy ve vyhledávání zaměřují na okamžitý zájem uživatelů, mají mnohem vyšší míru konverze než bannerové reklamy v obsahové síti, ale jsou také adekvátně dražší. 

Bannerové reklamy v obsahové síti však mohou být účinné při získávání nových zákazníků, vytváření povědomí o značce a připomínání produktů, o které uživatel dříve projevil zájem.

Pokud s PPC reklamami na Googlu teprve začínáte, věnujte část rozpočtu na experimentování s oběma typy a zjistěte, co vám přináší nejlepší výsledky.

Jak vytvářet efektivní bannerové reklamy

V závislosti na vašem oboru a typu podnikání vám některé z těchto strategií mohou fungovat lépe než jiné. Při vytváření vlastní bannerové reklamy byste však měli zvážit následující tipy.

1. Používejte poutavé obrázky – aby vaše reklama vynikla a přitáhla pozornost, měly by být obrázky dostatečně poutavé.

2. Použijte animaci k překonání bannerové slepoty – jak potvrzují zkušenosti, reklam je na internetu tolik, že je uživatelé začnou ze zvyku ignorovat. Po určité době je už téměř vůbec nevidí. Animace dokáže tento stav narušit a přitáhnout pozornost.

3. Nabídněte slevu, bezplatné stažení nebo bezplatné vyzkoušení produktu – lidé milují, když něco dostanou se slevou či zdarma – reklamní bannery vám tak mohou pomoci generovat nové potenciální zákazníky.

4. Upozorněte na svůj produkt – někdy méně znamená více. Není třeba nad věcmi příliš přemýšlet. Pokud máte atraktivní produkt, věřte, že se prodá sám.

5. Vzbuzujte naléhavost – reklama na časově omezenou akci s odpočítáváním času vzbuzuje v divákovi pocit, že musí jednat ihned, jinak přijde o výhodu.

6. Dodejte reklamním bannerům profesionální vzhled.

Vaše reklama bude soutěžit o pozornost s ostatním obsahem stránky a měla by proto vypadat co nejlépe. Rozhodně se pro její tvorbu vyplatí oslovit profesionálního grafika či reklamní agenturu.

Začněte vytvářet vlastní reklamní bannery

I přesto, že nemívá tak vysoký konverzní poměr jako reklama ve vyhledávání, umožní vám bannerová reklama oslovit s nízkými náklady zcela nové publikum, ke kterému by jinak vaše nabídka možná nepronikla. Zvýšíte povědomí veřejnosti o vaší značce a uvědomíte potenciální zákazníky o existenci vašeho produktu a ve formě remarketingu oslovíte uživatele, kteří již vaše stránky možná navštívili, ale pro koupi produktu se zatím nerozhodli. Bannerová reklama je zkrátka užitečným doplňkem marketingového mixu a ve vaší výzbroji by proto rozhodně neměla chybět.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp