9 nejčastějších chyb při tvorbě e-shopů a webů

24.3.2017
0

Obrázek uživatele martina
Martina Rosenkrancová
Co je a není potřeba k rozjetí prosperujícího e-shopu nebo webu? Podívejme se blíže na 9 nejčastějších chyb, kterými si možná i vy zavíráte dveře k webu či e-shopu, který zákazníci milují.

Mezi zkušenými obchodníky i začínajícími internetovými podnikateli vládne mnoho polopravd a mýtů o tom, co je a není potřeba k rozjetí prosperujícího e-shopu nebo webu, ze kterého chodí relevantní poptávky. Podívejme se blíže na 9 nejčastějších chyb, kterými si možná i vy zavíráte dveře k webu či e-shopu, který zákazníci milují.

1. Otevřu si e-shop a ten začne hned vydělávat bez dalších investic

Každý si může založit e-shop, blog či web v dobré víře, že si ho fanoušci a zájemci sami najdou. Stane se tak ale opravdu jen ve výjimečných případech, a proto počítejte s počáteční investicí do vybudování povědomí o své značce a přivedení relevantní návštěvnosti - tedy takové, která má potenciál nakoupit (jde o vaši cílovou skupinu). Vytvoření, spuštění a počáteční nezbytná propagace e-shopu s celorepublikovými ambicemi začíná na 100 000 a více.

2. Otevřu si e-shop, investuji pro začátek 5000 Kč a obratem získám objednávky za 100 000 Kč

Neříkáme, že to není možné, ale muselo by jít o opravdu geniální marketingový tah. Většinou se efekt investovaných peněz např. do SEO a dalších kanálů projeví po 1-3 i více měsících. A pokud nemáte správně nastavené vyhodnocování svých kampaní, těžko doměříte, která konkrétní investice zapříčinila raketový nárůst v objednávkách. Stanovujte si proto realistické marketingové cíle, zkoušejte, co vám nejlépe funguje a podle toho svou strategii neustále revidujte.

3. Koupím zázračný e-book od infopodnikatelů, který mi zaručí, že můj e-shop vydělá miliony

Zázračné recepty často nefungují a platí to dvojnásob o zázračných e-mailingových kurzech a předražených e-boocích. Není nic špatného na tom se vzdělávat, ale věřit podobným infoproduktům v tom smyslu, že vám sami přinesou miliony, je přinejmenším bláhové a rozhodně škoda peněz, které byste mohli investovat efektivněji.

4. Otevřu si e-shop, všechny marketingové aktivity svěřím agentuře a dám si nohy na stůl

Nezáleží na tom, zda si pro svůj internetový marketing vyberete známou agenturu, menší tým lidí, nebo freelancera. Vždy počítejte s tím, že budete i vy muset přiložit ruku k dílu. Vždyť, kdo zná váš byznys a vaše cíle lépe, než vy sami? Copywriteři budou potřebovat podklady, analytici budou potřebovat přístup k vašim datům, grafici potřebují schválit kreativy… Bez vás to jednoduše nepůjde.

5. Otevřu si e-shop ve velice konkurenčním segmentu

Nejen, že Česká republika je rájem e-shopů, kde o vaši peněženku bojuje takřka 38 000 internetových obchodů, navíc je mnoho segmentů online podnikání vysoce konkurenčních. Bude tedy velice těžké prorazit např. v oblasti černé a bílé techniky, v IT nebo výrobcích pro dům a zahradu. Pokud se navíc v ničem od konkurentů neodlišujete (sortimentem, nebo zajímavou komunikací) a nemůžete bojovat cenou, nečekejte žádný raketový start, ale trnitou a pomalou cestu přibližování se zákazníkům.

6. Během měsíce chci za 5000 Kč být tam, kde za 8 let konkurence

S předchozím bodem související i nerealistická očekávání od internetového marketingu nebo podnikání formou e-shopu obecně. Pokud je konkurence na trhu 8 let a průběžně investovala každý měsíc 20 000 Kč do marketingu, je jasné, že před vámi bude mít pořádný náskok.

7. Jednou „zapneme to SEO” a pak jen sbíráme ovoce

Stejně jako svět byznysu, i svět internetového marketingu a lidé kolem nás se proměňují. Žádnou marketingovou aktivitu tedy nemůžeme nechat běžet léta beze změny. Právě naopak - naši strategii musíme neustále pozměňovat a vylepšovat - reagovat na rozšíření smartphonů, na změny v algoritmu Google a Adwords a další novinky, které se na nás valí. Pro majitele e-shopu bude hodně těžké všechny novoty sledovat, pochopit je a správně implementovat. Konzultace s odborníkem je tedy více než namístě.

8. Spustíme e-shop a vše vsadíme na 1 kartu

Za úspěchem e-shopu není jen dobré SEO, nebo PPC. Stojí za ním celý marketingový mix včetně offline aktivit a péče o zákazníky. Web či e-shop, na který vedeme návštěvnost, musí být atraktivní a snadný na obsluhu (UX) a chlubit se vysokým konverzním poměrem (CRO). Do hry samozřejmě vstupuje kvalita i lákavost produktu, který nabízíte, jeho cena, možnosti dopravy a další. Zkušený tým specialistů na marketing vám pomůže nalézt díry, kterými vám zákazníci utíkají.

9. Myslíme jen na rychlý výdělek a zapomínáme na věrné zákazníky

Při neustálém honu za novými zákazníky často zapomeneme na ty, kteří už u nás nakoupili. Přitom právě stálí a vracející se zákazníci jsou podle známého Paretova pravidla 80/20 (nechme na chvíli stranou debatu o tom, zda opravdu platí) zdravým jádrem našeho byznysu. Nepodceňujte retenci zákazníků, mluvte k nim vlídným a zajímavým tónem, nabídněte jim dražší produkt, více komplementárních produktů nebo se jim postarejte o skvělou zákaznickou péči.

Ufff, snad jsme vás, aspirující úspěšné e-shopaře, příliš neodradili :-) Pokud si však uvědomíte, že za počátečním nápadem na e-shop se skrývá mnoho další práce a peněz, aby byl opravdu úspěšný, a obklopíte se týmem schopných specialistů, můžete postupně vybudovat prosperující internetový obchod, který vám a zákazníkům bude dělat jen samou radost.

Kam dál? Přečtěte si o nejnovějších SEO trendech roku 2017.

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

Doporučené články