
Zvýšení vaší viditelnosti a pozic ve výsledcích vyhledávání je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak navýšit příjmy online.
Google neustále mění svůj algoritmus a každý den podniká kroky, aby byly výsledky vyhledávání pro uživatele co nejrelevantnější. To znamená, že „účinná“ SEO strategie se často mění. Co fungovalo v roce 2012, už nemusí fungovat v roce 2024, a to, co dělali SEO specialisté minulý měsíc, už může být zastaralé.
Náš průvodce níže v článku vám představí sedm SEO strategií, které byste měli přestat používat, protože je algoritmus Googlu učinil neefektivními.
7 zastaralých SEO taktik, kterým je dobré vyhnout se
Následujících sedm SEO strategií kdysi slavilo úspěchy, ale dnes už vašim stránkám k dobrému umístění ve výsledcích vyhledávání nepomohou. Dokonce vám mohou způsobit problémy, protože některé z nich mohou přimět Google, aby váš web penalizoval.
Přehnané používání klíčových slov
Představte si následující situaci: hledáte způsob, jak udržet svou terasu v teple během chladnějších měsíců, a narazíte na článek o typech ohnišť. Článek je plný klíčových slov, která se neustále opakují, a text mnohdy nedává smysl.
Někteří marketéři a tvůrci obsahu se stále domnívají, že čím vícekrát se klíčové slovo a jeho variace v článku objeví, tím větší je šance na lepší umístění ve vyhledávání.
Takové články už dnes často nečtete, protože Google dělá vše pro to, aby je posunul na nižší příčky. Dnešní vyhledávače upřednostňují relevantní a užitečný obsah.
Používání neupraveného AI obsahu
Ať už máte na využití umělé inteligence v marketingu jakýkoliv názor, zjednodušila tvorbu obsahu. Proč trávit hodiny psaním článku o stolech s ohništěm, když můžete zadat ChatGPT, aby vám během pár minut vytvořil 750 slov, která stačí jen vložit na blog?
Správný zadávací prompt může pomoci při brainstormingu nápadů na obsah.
Pokud jste to už někdy zkusili, asi víte, že výsledek často nestojí za moc. Nástroje pro tvorbu obsahu pomocí AI zatím bez důkladné úpravy nedokáží vytvořit dlouhý obsah, který je jedinečný, relevantní, užitečný a především lidský.
S dostatkem času a snahy můžete z AI dostat něco použitelného, ale pokud spoléháte výhradně na AI při tvorbě zapojujícího obsahu, narazíte na problémy. Google má přísné pokyny pro kvalitní obsah (známé jako E-E-A-T), které vyžadují, aby obsah byl napsán důvěryhodnými autory, kteří mají osobní zkušenost s daným tématem.
Určitě využívejte AI v marketingu. Je to skvělý nástroj a funguje! Ale používejte ho k tomu, k čemu je nejlepší – třeba při generování nápadů, vytváření osnov nebo zpracování velkých množství dat. Ovšem nečekejte, že vám AI vytvoří poutavý obsah, který se bude dobře umisťovat ve vyhledávačích.
Outsourcing obsahu
Jednou z věcí, které Google ve svých pokynech E-E-A-T jasně uvedl, je, že by měly mít přednost články od odborníků na dané téma (i když přehledy generované AI to mohou zpochybnit).
To ale neznamená, že pokud provozujete pokrývačskou firmu, musíte najímat autory s doktorátem ze střešních systémů, aby psali veškerý váš obsah. Měli by však být alespoň důvěryhodní a mít znalosti o střechách nebo prokázané zkušenosti s konkrétním podtématem, o kterém píšou.
Problém s outsourcingem obsahu tvůrců, kteří nemají odborné znalosti na dané téma, spočívá v tom, že obsah bude vytvářen pro kvantitu, nikoli kvalitu – což je přesně to, před čím Google varuje. Nemluvě o tom, že kontrola kvality může být velmi obtížná, pokud získáváte velké množství článků rychle a bez odbornosti.
To ale neznamená, že nemůžete outsourcovat tvorbu obsahu, pokud je to součást vaší strategie. Měli byste však ideálně vybírat autory nebo firmy se zkušenostmi ve vašem oboru.
Vytváření stránek pro každou variantu klíčového slova
V počátcích vyhledávačů Google neuměl rozpoznat složitější dotazy. Pokud jste chtěli zjistit, čím krmit svého psa, pravděpodobně byste jednoduše hledali „psí krmivo“ nebo „psí krmivo poblíž mě“.
Dnes? Spíš budete hledat něco jako: „Jaké je nejlepší přírodní krmivo pro mého aljašského malamuta?“ Google nejenže pochopí, co hledáte, ale také vám poskytne relevantní výsledek k tomuto dotazu.
Jak se Google algoritmus stal sofistikovanějším a lépe rozumí složitým dotazům, změnil se i náš způsob vyhledávání. Dnes očekáváme velmi relevantní výsledky na jakýkoli dotaz, který nám přijde na mysl.
Pro SEO odborníky a markeťáky je vytváření několika stránek zaměřených na mírné variace stejného klíčového slova zastaralou taktikou. Nemusíte vytvářet stránku pro „psí krmivo“ a další pro „krmivo pro psy“, protože záměr vyhledávání je stejný.
Pokud má však související klíčové slovo vysoký objem vyhledávání a přináší jiné výsledky než vaše základní klíčové slovo, pak si zaslouží vlastní stránku. Ve většině případů však Google rozumí tomu, že lidé, kteří používají podobná, ale ne přesně stejná slova, ve skutečnosti hledají totéž.
Jak zjistit, zda varianta klíčového slova potřebuje vlastní stránku? Vyhledejte ji a podívejte se, jestli jsou výsledky unikátní.
Používání nejednoznačných dat o klíčových slovech a doménách
SEO je dnes extrémně konkurenční oblastí. Časy, kdy stačilo napsat článek zaměřený na libovolné klíčové slovo, přidat pár interních odkazů a dostat se na první stránku výsledků vyhledávání, jsou pryč. Více firem a marketérů investuje více než kdy dříve do tohoto kanálu, takže bez strategie podložené daty bude těžké získat návštěvnost z vyhledávačů.
Abyste uspěli, musíte se ponořit do detailních dat. Minimálně to znamená porozumět měsíčnímu objemu vyhledávání a obtížnosti klíčových slov (tzv. „konkurenci“), na která cílíte.
Nákup odkazů
Tohle je trochu složitější téma. Pokud jste se někdy pustili do kampaně na budování zpětných odkazů, víte, že získat odkazy přes outreach je náročné a úspěšnost bývá poměrně nízká. Nákup hostujících příspěvků a zpětných odkazů od dodavatelů je o dost jednodušší. A navíc nákup odkazů není přísně proti pravidlům Google. Google ale doporučuje takové odkazy správně označit.
Obecně však nedoporučujeme kupovat odkazy, protože je obtížné ověřit jejich důvěryhodnost. Místo toho doporučujeme budovat odkazy přirozeně – vytvářet kvalitní obsah, na který stojí za to odkazovat, a propagovat jej na relevantních webech.
Ať už odkazy získáváte jakkoli, nesnažte se honit za spamovými nebo nerelevantními odkazy jen proto, abyste zvýšili autoritu své stránky a udělali dojem na Google. Například snaha získat odkaz na váš web o zdravotnictví z webu, který prodává toalety, vám spíše uškodí, než pomůže.
Zde je jednoduché pravidlo, jak to rozlišit: Pokud by čtenáři dané webové stránky měli skutečně prospěch z kliknutí na odkaz vedoucí na váš web, pak jde o relevantní odkaz, za kterým stojí za to jít. V opačném případě se takového odkazu raději vzdejte.
Spamování komentářů odkazy
V divokých dobách rané problematiky SEO často správci webů vkládali odkazy na své stránky do sekcí s komentáři, na fórech a diskusních nástěnkách, aby to vypadalo, že mají velké množství zpětných odkazů. Google si ale rychle uvědomil, že to není efektivní způsob pro budování důvěryhodnosti. Vyhledávač na to zareagoval tím, že tyto odkazy přestal zohledňovat při určování autority stránky.
Google tuto taktiku prokoukl, takže spamování komentářů po internetu s odkazy na váš web vám ve zlepšení viditelnosti ve vyhledávání nepomůže.
To ale neznamená, že byste neměli komentovat. Využijte zásady, které jsme uvedli na začátku článku, jako je kvalita nad kvantitou. Buďte užiteční, přínosní a relevantní. Nesnažte se manipulovat s algoritmem. Vkládání odkazů do komentářů vám body u Googlu nepřinese. Pokud ale přinášíte hodnotu a přispíváte do diskuze, můžete získat referral traffic a zvýšit povědomí o vaší značce, což může ve výsledku zlepšit vaše SEO úsilí.
Nemusíte se vzdávat zastaralých SEO taktik. Ale přizpůsobte je!
Pokud jste dočetli až sem, pravděpodobně jste si všimli hlavní myšlenky. Nikdy nezavrhujte taktiku jen proto, že je zastaralá. Místo toho se z ní poučte. Většina z těchto taktik nám přesně ukazuje, jak bychom měli přistupovat ke zvyšování viditelnosti a obchodní hodnoty prostřednictvím SEO.
Níže pro přehlednost uvádíme, jak k jednotlivým taktikám přistupovat:
Plnění textu klíčovými slovy: Používejte relevantní klíčová slova přirozeně.
Používání needitovaného AI obsahu: Používejte AI k vymýšlení témat nebo shrnování dat, nikoliv výhradně k tvorbě textů.
Vytváření stránek pro každou variantu klíčového slova: Tvořte obsah, který se zabývá souvisejícími tématy s jedinečným záměrem vyhledávání.
Používání negranulovaných dat o klíčových slovech a doménách: Využívejte nástroje pro analýzu klíčových slov, abyste našli data o objemu vyhledávání a konkurenci, která vám pomohou vybrat nejlepší klíčová slova.
Nákup zpětných odkazů: Hledejte způsoby, jak získat relevantní odkazy z důvěryhodných webů.
Spamování komentářů odkazy: Zapojte se smysluplně do komentářů a diskusních fór, odkazy přidávejte jen tehdy, když přispívají k diskuzi.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martina LeVeneur
Foto zdroj: pixabay.com