Nejúčinnější reklamou je doporučení
Dosáhnout situace, kdy jsou zákazníci vaším produktem nadšeni a dále jej doporučují, je nejvyšší metou každé firmy.

Čím si jednotlivé značky získávají věrné fanoušky, kteří sami od sebe propagují jejich produkty mezi svými známými, rodinou a přáteli? Dosáhnout situace, kdy jsou zákazníci vaším produktem nadšeni a dále jej doporučují, je nejvyšší metou každé firmy. Dosáhnout tohoto nelehkého cíle je mnohem důležitější a účinnější než jakékoli jiné marketingové aktivity.

Nejúčinnější reklamou je doporučení

Doporučení od někoho, koho znáte, má mnohem větší účinek než jakákoli reklama. V současnosti je schopnost proměnit zákazníky v nadšené podporovatele značky jedním z nejdůležitějších úkolů každé firmy, která to myslí se svou propagací vážně. Nemělo by jít jen o doplňkovou funkci běžného marketingu, ale o jeho stěžejní část. Snaha udělat pro zákazníky to nejlepší musí prostupovat celou firmou, od návrhů obalů a balení zboží až po marketing a dodatkové služby.

Fanoušci propagují vaši firmu zadarmo

Finanční přínos fanoušků značky je obrovský. Statistiky dokazují, že tito lidé nejenže utrácejí u své oblíbené značky více peněz než běžní zákazníci, ale také nakupují častěji. Tím, že o svých oblíbených produktech mluví se svými přáteli a rodinnými příslušníky, vytvářejí nové zákazníky a zvyšují povědomí o vaší značce.

Důvod, proč to dělají, však není jen spokojenost s vaším produktem. Fanoušci cítí s oblíbenou značkou určitou sounáležitost, podobně jako fanoušci sportovních klubů. Milují pocit být součástí něčeho většího, než jsou oni sami, účastnit se trendu, být součástí týmu a chtějí mít pocit, že někdo naslouchá jejich názorům.

Pečlivě naslouchejte svým zákazníkům

Předtím, než začnete plánovat strategie pro získání co největší armády fanoušků, kteří by šířili slávu vaší značky, nalaďte se nejprve na jejich vlnu a naslouchejte jejich názorům. Jaká jsou jejich očekávání a přání? Co si slibují od vaší značky? Jakmile se naladíte na myšlení vašich zákazníků, aplikujte svá zjištění na všechny návštěvníky. Umožněte zákazníkům komentovat vaše produkty a psát recenze. Sdílejte novinky o vaší značce na sociálních sítích. Umožněte jim stát se součástí komunity a vyjádřit názor na směřování vašeho byznysu. Komunikujte s nimi. Zpětná vazba od fanoušků je neocenitelným pomocníkem při zlepšování vašich produktů.

Jak přimět zákazníka, aby se stal vaším nadšeným fanouškem?

Zkušenosti ukazují, že existuje několik klíčových faktorů, které dokážou proměnit zákazníka v nadšeného obdivovatele, často už od jeho prvního nákupu, a leckdy ještě dřív, než si produkt koupí poprvé. Mezi faktory, které přimějí zákazníka stát se fanouškem vaší značky, patří i tyto:

Unikátní obchodní nabídka (USP). Pokud nabízíte svým zákazníkům kvalitní produkt, který nenabízí téměř nikdo jiný, a navíc podáte nabídku dostatečně zajímavým způsobem, můžete téměř s jistotou říci, že tento postup vytvoří nové fanoušky, kteří budou dále šířit informace o vašem produktu. USP však může být krátkodobou záležitostí, stejně tak jako módnost. Měli byste proto tento způsob kombinovat ještě s dalšími postupy.

Vytváření komunity. Být součástí týmu, patřit ke skupině lidí, kteří určitým způsobem vyjadřují své postoje, mít k dispozici platformu, kde můžete sdílet s ostatními názory na vaše oblíbené produkty a značku je v dnešní době, kdy lidé tráví velkou část života na sociálních sítích, pro většinu zákazníků zcela přirozené.

Osobní přístup

Sdílení společných hodnot. Společné hodnoty mohou být velice užitečné při vytváření emočního pouta mezi firmou a zákazníky. Dejte svým zákazníkům najevo, že jste na stejné lodi jako oni a že vám záleží na jejich postojích a názorech. Ukažte jim, že zastáváte postoje, které jsou stejné jako ty jejich, a oni se rádi stanou vašimi propagátory.

Váš produkt i značka by měl být cool. Je samozřejmě velmi těžko popsatelné a uchopitelné, co to znamená být cool. Navíc jde o subjektivní záležitost, pomíjivou v čase. Přesto byste tento faktor neměli ve své strategii získávání fanoušků v žádném případě podceňovat. Stačí se podívat na Apple, který vybudoval obrovské impérium založené na pocitu, že vlastnit iPhone je cool.

Osobní přístup. Lidé, kteří se stávají fanoušky a propagátory značky, se cítí být její součástí. Proto byste s nimi měli zacházet jako s rodinou či přáteli. Snažte se naplnit jejich očekávání, naslouchejte jejich pocitům a přáním a zkuste je příjemně překvapit, abyste ukázali, že vám na nich záleží a že si jich vážíte.

Metod, jak zvyšovat oddanost zákazníků vaší značce, je samozřejmě mnohem více, ale těchto pět způsobů patří mezi nejúčinnější. Pokud se vám podaří navázat se zákazníkem vztah a dát mu to, po čem touží, budete po zásluze odměněni vyššími zisky.

Čím více cest k získání nových podporovatelů použijete, tím lépe

Při získávání fanoušků vaší značky byste se neměli soustředit pouze na jeden způsob. Čím více metod a způsobů použijete, tím efektivnější vaše činnost bude, a tím více podporovatelů získáte.

Dodávejte svým zákazníkům cool produkty za bezkonkurenční ceny a vybudujte okolo svých výrobků komunitu. Vaši zastánci si svou spokojenost s vašimi produkty nenechají pro sebe a budou šířit pochvalné ódy na vaši značku nejen mezi příbuznými, kolegy a přáteli, ale také mezi dalšími stovkami lidí na Facebooku, Twitteru či Instagramu. Získáte tak zcela nové zákazníky, a kromě toho vás to nebude stát ani korunu navíc.

Důležité je zákazníkům naslouchat a upravovat svou obchodní strategii podle jejich přání. Neomezujte se jen na to, co vám zákazníci napíšou do komentářů. Vytvořte podpůrnou skupinu na Facebooku, oslovte zákazníky pomocí dotazníků, umožněte jim hlasovat o některých záležitostech. O svých návštěvnících získáte mnoho cenných informací také pomocí programů, které měří návštěvnost, jako je Google Analytics. Ve spojení se Search console vám umožní mnohem lépe pochopit, co se na vaší stránce děje.

Pozornost a péče, kterou věnujete svým zákazníkům, se vám mnohonásobně vrátí ve virální propagaci, kterou vám na oplátku zcela zdarma poskytnou.

zdroj: searchengineland.com, marketingland.com, cpcstrategy.com

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp