SEO a HTTPS
Google již v srpnu 2014 oznámil, že kvůli bezpečnosti svých uživatelů upřednostňuje používání zabezpečeného HTTPS protokolu.

Internet je prostorem plným příležitostí, bohužel také příležitostí k nekalým aktivitám. Přenášená data se dají relativně snadno zneužít. Počet technicky zdatných hackerů, kteří to dokážou, je přitom alarmující a každým okamžikem narůstá. I proto se na internetovou bezpečnost klade stále větší důraz.

Otázku bezpečnosti přitom vyzdvihují i vyhledávače. Zatímco Google již v srpnu 2014 oznámil, že kvůli bezpečnosti svých uživatelů upřednostňuje používání zabezpečeného HTTPS protokolu, Seznam v tomto ohledu dost pokulhává. Přestože HTTPS oceňuje kvůli lepšímu zabezpečení webu, z praktického pohledu přechod z HTTP na HTTPS nedoporučuje, tedy alespoň prozatím.

Ještě než si představíme téměř protichůdný přístup dvou klíčových vyhledávačů k problematice HTTPS, popíšeme si, co to vlastně HTTPS vůbec je.

Co je to HTTPS?

Protokol HTTPS je bezpečnější variantou internetového protokolu HTTP, který slouží pro přenos webových stránek. Na bezpečnost ostatně ukazuje již samotný název HTTPS – Hypertext Transfer Protocol Secure.

Bezpečnost je zajištěna šifrováním veškeré komunikace mezi webovým prohlížečem a webovým serverem pomocí šifrovacích algoritmů SSL nebo TSL. Data přenášená mezi prohlížečem a serverem je tak možné zachytit, ale není možné je dešifrovat, číst a jakkoli zneužít. S protokolem HTTPS by nepovolané osoby neměly zjistit, jaké stránky si prohlížíte a jaká data si s nimi vyměňujete (včetně osobních údajů, hesel, čísel kreditních karet apod.).

HTTPS nabízí také důvěryhodnost, integritu a identifikaci pravé totožnosti serveru. Klient má jistotu, že opravdu komunikuje s daným serverem a žádným jiným (např. nezadává data do formuláře falešné webové stránky, která by je mohla zneužít). Důvěryhodnost je zajištěna tzv. certifikátem. Ten je v ideálním případě podepsaný certifikační autoritou, ověřující jeho pravost. HTTPS slouží i k autorizaci přístupu k danému webu.

Google a HTTPS

„Bezpečnost je hlavní prioritou Googlu,“ to zaznělo z oficiální zprávy společnosti Google v srpnu 2014. Google zmínil také velké úsilí, které vynaložil, aby protokolem HTPPS zabezpečil všechny své služby.

Současně však zaznělo, že Google usiluje o to, aby se HTTPS protokol začal užívat plošně a zajistil tak vyšší internetovou bezpečnost. Protokol HTPS má být pro Google jedním z faktorů, které příznivě ovlivňují hodnocení daného webu vyhledávačem. Jeho význam je zatím minoritní a zdaleka se nemůže rovnat například kvalitnímu obsahu, přesto svůj smysl má. Google navíc upozorňuje, že časem se může jeho důležitost pro SEO hodnocení ještě zvýšit.

Pro weby, které na HTTPS již běží, doporučuje test bezpečnosti a nastavení, který lze online realizovat prostřednictvím >Qualys Lab tool.

Přechod na HTTPS není technicky úplně jednoduchou záležitostí a vyhledávače se s ním vypořádávají po svém. Přestože Google přechod zvládá bez větších problémů, může to zabrat nějaký čas. Pokud to bude právě v sezóně, může to znamenat značnou finanční ztrátu, nehledě na to, že je nutné mít po technické stránce naprosto v pořádku veškeré přesměrování stránek. Bohužel, Seznam tento přechod prozatím úplně nezvládá.

Seznam a HTTPS

S počátkem letošních prázdnin vydala společnost Seznam zprávu, ve které se hovoří o tom, jak stále více webu přechází z HTTP na HTTPS. Slovy zprávy je přední český vyhledávač za tyto aktivity rád. Bohužel, současně však upozorňuje na problémy, které s tím souvisejí. Přechod na HTTPS může přinést výrazné ztráty pozic v Seznamu. Slovy jejích zástupců může přechod znamenat problémy v řazení výsledků hledání, a proto tento přechod doporučují prozatím odložit.

Jde o problém, který hodlá Seznam technicky vyřešit do konce prázdnin. Výsledkem má být stav, kdy se webové stránky budou ve výsledcích vyhledávání řadit podle hodnoty, kterou přináší uživateli. Protokol, na kterém běží, by přitom neměl mít na řazení vliv.

Aktuálně tedy asi nezbývá než vyčkat, zda a jak se vyhledávač Seznam s přechodem na HTTPS vyrovná. Vyčkávat je vhodné zejména v případě, že přechod na HTTPS plánujete jen z hlediska SEO. Prozatím nemá ani u Google takovou váhu, aby se čistě pro SEO hodnocení vyplatil. Vyplatí se však s ním počítat v dlouhodobé strategii, protože o jeho přínosu směrem k uživatelům není pochyb. A pořád platí, že SEO by se nemělo dělat kvůli vyhledávačům, ale kvůli uživatelům. Web by měl být prospěšný zejména pro ně, to znamená, že by měl být i bezpečný.

Autor: Ing. Radka Křivánková a kolektiv

Zdroje:

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp