Hloubková SEO analýza
Předtím, než přikročíte k optimalizaci webu, byste měli provést hloubkovou SEO analýzu, která odhalí nejen chyby, které vám brání v lepším umístění ve vyhledávačích, ale i příležitostí ke zlepšení vašeho obsahu a nalezení nových možností odkazů a klíčových slov.

Existuje spousta možností, jak provádět hloubkovou analýzu SEO. Ať už jste malý podnik, který se snaží optimalizovat své stránky pro organické vyhledávání, nebo SEO agentura, která dělá totéž pro klienta, může být obtížné se rozhodnout, kde začít, jak by měla hloubková analýza probíhat a které SEO nástroje vám pomohou získat nejužitečnější informace. Abychom vás zbytečně nemátli, sepsali jsme 10 klíčových elementů hloubkové analýzy SEO. Ať už jste zkušený SEO mág, nebo majitel malého e-shopu, který se snaží posunout svůj web ve výsledcích vyhledávání, těchto 10 kroků vám pomůže k úspěchu v organickém vyhledávání.

Předtím, než se pustíte do SEO auditu, není na škodu si opatřit některý z kvalitních SEO nástrojů, jako jsou Ahrefs, Moz Pro nebo SEMrush, které vám umožní procházet vaše webové stránky a určit nejen jejich celkový zdravotní stav, ale také odhalit běžné chyby, které brání vašim stránkám v lepším výkonu. Tyto SEO nástroje jsou také doplněny dalšími funkcemi pro výzkum klíčových slov, zjištování zpětných odkazů a podobně. Před pokusem o kompletní SEO audit vašich stránek si tedy obstarejte alespoň bezplatnou zkušební verzi jednoho z těchto nástrojů. Zároveň byste měli mít vaši stránku přidanou i ve službě Google search console, která je zdarma.

Najděte příležitosti pro vytváření interních a externích odkazů

Vytváření odkazů je důležitou součástí optimalizace webových stránek a žádný SEO audit nemůže být kompletní bez doporučení pro vytváření interních a externích odkazů.

Vytváření interních odkazů

Interní (vnitřní) odkazy jsou hypertextové odkazy v rámci vašeho vlastního webu, které jsou nezbytné pro vytváření autoritativních hierarchií. Jednoduchý a časem prověřený způsob budování interních odkazů je tento: když vytváříte nový obsah, najděte na webu stránky se starším kvalitním obsahem, který je tematicky podobný novému obsahu. Poté z tohoto staršího článku odkazujte na nový obsah. Jako zdroj vnitřních odkazů vybírejte stránky s co nejvyššími hodnotami Page Authority (PA). Při vytváření interních odkazů byste měli také mít na paměti UX a informační architekturu webu (IA).

Stejně jako Domain Authority (DA), ani v případě Page Authority nejde o oficiální metriky Google, a tudíž nejsou zohledňovány při řazení a indexování stránek. Byly vyvinuty softwarovou společností Moz, aby poskytly odhady autority stránky nebo domény. Díky tomu jsou užitečné při určování, které weby nebo stránky by měly být propojeny.

Vytváření externích odkazů

Získávání zpětných odkazů z autoritativních domén je základem a podstatou zvyšování autority vašeho vlastního webu.

Jedním z obvyklých způsobů vytváření externích odkazů je hledání webů, které obsahují obsah, tematicky příbuzný obsahu na vašem webu. Poté je třeba oslovit majitele stránek a požádat jej o odkaz. Většinou to však nebývá zadarmo. Jedním z nejjednodušších způsobů, jak rychle a levně získat externí odkazy, je hledání zmínek o vaší značce, ze kterých zatím nevede odkaz na váš web. Všechny dobré SEO nástroje obsahují průzkumný nástroj, který vám umožní vyhledávat místa na webu, kde byla zmíněna vaše značka., Po zjištění Domain Authority stránky a poté co zjistíte, zda na vás stránka již neodkazuje, můžete oslovit jejího správce a požádat jej o odkazy na váš web. Jako odměnu mu můžete nabídnout například sdílení jejich článku na vašich sociálních sítích.

Zjistěte, jak můžete vylepšit informační architekturu webu

Informační architektura webu neboli IA je poměrně rozsáhlý pojem, který v podstatě znamená pouze způsob, jakým jsou informace na webu uspořádány nebo strukturovány.

Pro účely SEO auditu to znamená přerozdělení struktur interních odkazů na vašich webových stránkách, tak aby bylo možné převést autoritu na stránky, které ji potřebují. Znamená to také úzkou spolupráci s vývojáři a designéry na vývoji uživatelsky přívětivých řešení, která zlepší autoritu stránky bez kompromisů s UX (User Experience).

Možná že hlavní stránka vašeho blogu zobrazuje pouze deset příspěvků najednou, což znamená, že starší příspěvky jsou odsunuty i několik desítek kliknutí od vaší domovské stránky, která má většinou největší autoritu. Pouhé zvýšení počtu příspěvků na stránce přenese tyto starší příspěvky mnohem blíže domovské stránce a přinese jim vyšší autoritu. Někdy také například „související příspěvky“ a „oblíbené příspěvky“ obsahují překrývající se odkazy, stejně tak jako záhlaví a zápatí.

Nahrazení těchto duplicitních odkazů odkazy na jiné stránky, kterým chcete předat více autority, vám umožní lépe využít tento odkazový prostor.

Struktura informační architektury by měla záviset také na cílech vašeho projektu. Na které stránky potřebujete posílat uživatele? Je cílem uživatele informovat, nebo mu něco prodat? Obchodní cíle jsou rozhodující pro to, jakým způsobem byste měli strukturovat a organizovat váš obsah.

Identifikace slabého obsahu

Panda, aktualizace algoritmu Google z roku 2011, se postarala o to, že stránky se slabým obsahem (Thin content) nemají ve výsledcích vyhledávání příliš mnoho šancí. „Slabý“ obsah je takový, který nesplňuje očekávání uživatelů a neposkytuje jim to, co hledají. Lze jej identifikovat jako stránky s nízkou kvalitou, které čtenáři nic nepřinášejí. Příklady takového obsahu zahrnují duplicitní stránky, automaticky generovaný obsah nebo takzvané „doorway pages“. Není samozřejmě reálné mít 2000 slov na každé stránce webu, ale stránky, které jsou pro vás důležité, by slabý obsah obsahovat neměly.

Většina výše zmíněných nástrojů pro SEO audit webu obsahuje nástroje pro procházení vašich stránek a nabízí široký přehled o délce a kvalitě obsahu. Můžete pak stránky s malým nebo žádným obsahem exportovat a vymyslet, jak tyto informace rozšířit. Posílení slabého obsahu na stránce má dvě velké výhody:

• Více příležitostí pro interní odkazy.
• Více příležitostí pro umístění hlavních a pomocných klíčových slov, která pomohou s nalezitelností stránky.

Identifikace duplicitního obsahu

Pokud se obáváte, že vás Google penalizuje za neúmyslný duplicitní obsah, buďte v klidu. Google je dost chytrý, aby věděl, zda záměrně duplikujete obsah na svých stránkách, abyste tapetovali stránku s výsledky vyhledávání odkazy na vaše stránky. Ví, že s největší pravděpodobností to neděláte záměrně. Možná že váš systém CMS (Content Management System) dynamicky generuje nové stránky, které se obsahem podobají a které nebyly v Search Console ručně kanonizovány. WordPress to často dělá s archivními stránkami.

Kontrola optimalizace klíčových slov

Pokud je to možné, měli byste se ujistit, že všechny vaše stránky jsou co možná nejvíce optimalizovány pro klíčová slova, která jim pomohou dostat se na první místa v organickém vyhledávání. Prvním krokem této optimalizace je provedení výzkumu klíčových slov.

Jak dělat výzkum klíčových slov

Použití jednoho z výše uvedených SEO nástrojů nebo jiného nástroje pro výzkum klíčových slov vám umožní vyhledat klíčová slova související s vaším tématem, která mají vysokou hledanost (počet měsíčních vyhledávacích dotazů) a nízkou obtížnost (úroveň konkurence v SERP pro dané klíčové slovo):

Pokud je to možné, hlavní klíčová slova by měla být umístěna v adrese URL, meta tagu title, meta tagu description, v H1 (nadpis vašeho příspěvku), H2 (podtitul v rámci příspěvku) a samozřejmě také v textu stránky. Doplňková klíčová slova by měla být, pokud je to možné, použita v H2 a v textu.

Samozřejmě, pokud vytváříte nový obsah, bude optimalizace snadnější. Pokud aktualizujete staré stránky, stačí, když uděláte to nejlepší, co můžete. Nemělo by smysl například změnit adresu URL, pouze kvůli optimalizaci na nová klíčová slova.

Ujistěte se, že máte optimalizované meta tagy

Meta tagy se skládají z meta title a meta description. Pomáhají robotům vyhledávačů určit obsah stránky, kterou procházejí. Pomáhají také uživatelům všimnout si vaší stránky ve výsledcích vyhledávání, jelikož obsah title a description se zde zobrazuje jako popisek stránky. Pomáhají tak uživatelům zjistit, jaký je obsah vaší stránky, upoutat jejich pozornost a přesvědčit je k návštěvě.

Title i description by měl obsahovat hlavní klíčové slovo, ale nepřežeňte to s množstvím. Bohatě stačí jednou v title a jednou v description.

Zde jsou některé osvědčené postupy pro meta tagy:

Title: Google zobrazí pouze prvních 50–60 znaků vašeho title tagu. Nejenže to může způsobit, že uživatelé důležitá klíčová slova neuvidí, ale také to nevypadá hezky. Udržujte své titulky pod 60 znaků, abyste se tomuto krácení vyhnuli. Title by měl na první pohled zaujmout návštěvníka, neuškodí tedy, když bude napsán poutavě.

Description: Optimální délka popisu je 155–160 znaků. Pokud jde o obsah, zde je příklad: hlavní klíčové slovo + doplňková klíčová slova + nějaký text + výzva k akci. Takže například: „Vybrat běžecké boty není snadné. Proto jsme se rozhodli usnadnit vám výběr jarní slevou. Přijďte si vybrat z naší nabídky zlevněných běžeckých bot.“

Identifikujte příležitosti k aktualizacím stránky

Pravidelné, i malé aktualizace stránky signalizují vyhledávacím robotům, že by měli tuto stránku procházet častěji. Pravidelné aktualizace obsahu pomáhají udržet vaše stránky v očích vyhledávače čerstvé a relevantní.

Existují dva typy obsahu, které by měly být pravidelně aktualizovány. Prvním z nich je hlavní stránka, na kterou většinou míří největší návštěvnost. Druhým typem jsou perspektivní stránky, které by v případě, že by se v rámci SERP mírně posunuly nahoru, mohly získat významný nárůst návštěvnosti. Jde hlavně o stránky, které se nacházejí těsně mimo 10 nejlepších výsledků. Tyto stránky by měly být pravidelně aktualizovány, aby měly šanci přesunout se až mezi první desítku. Podobně byste měli přistupovat ke stránkám, které stojí těsně mimo top 3. Od čtvrtého místa totiž návštěvnost z vyhledávání prudce klesá a mimo první stránku je téměř zanedbatelná.

Jak aktualizovat stránky

  • Jedním ze způsobů, jak aktualizovat stránky, je přidávání nových informací. Pokud máte například na blogu příspěvek o novém softwaru, kterému právě vyšel nový update, je ideální čas na aktualizaci. Aktuální obsah zajistí, že návštěvníci najdou to, co hledají, nebudou se vracet zpět na stránku s výsledky vyhledávání a klikat na jiný výsledek (což by mohlo poškodit hodnocení vašeho webu).
  • Druhým způsobem, jak aktualizovat obsah, je najít související, doplňková klíčová slova a přidávat tato klíčová slova do textu stránky.
  • Třetím způsobem, jak aktualizovat obsah, je provádět běžný úklid stránek. Komprimujte velké obrázky a odstraňujte nebo opravujte nefunkční odkazy. náprava těchto chyb může zlepšit vaše SEO hodnocení.
  • Čtvrtý typ aktualizace je odstraňování obsahu z vašich stránek. Může se to sice zdát kontraproduktivní, ale pokud se na vašem webu nacházejí stránky, které nemají žádnou návštěvnost, může to poškodit vaše celkové hodnocení v očích Google.

Použijte službu PageSpeed Analytics

Rychlost načítání stránky je životně důležitá – zejména poté, co Google oznámil, že rychlost webu považuje za významný hodnoticí faktor. Příčinou je hlavně mobilní internet. Nikdo, kdo používá k připojení na internet chytrý telefon, nebude čekat několik sekund, než se stánky načtou. Ve skutečnosti více než polovina návštěvníků odejde, pokud načítání trvá déle než tři sekundy. To znamená, že čím rychlejší jsou vaše stránky, tím menší budete mít okamžité opuštění stránek, což se projeví nejen lepším konverzním poměrem a vyššími tržbani, ale i lepším hodnocením ze strany  Google.

Pomocí nástroje PageSpeed Insights, který je zdarma, získáte podrobné informace o rychlosti stránek a také návrhy na zlepšení. Můžete také analyzovat mobilní i stolní verze svých stránek.

Návrhy na zlepšení rychlosti stránky se většinou týkají změn backendu, jako je odstranění JavaScriptu a CSS v prvcích nad ohybem nebo jednoduché komprese obrázků.

Zjištění rychlosti načítání stránky

Kontrola chyb webu

Nejběžnější chyba, se kterou se můžete na webu setkat, je chyba 404 „stránka nenalezena“, která je obvykle způsobena nefunkčními odkazy na vašem webu. Pokud například stránka na vašem webu odkazuje na obsah, který byl mezitím odstraněn, každému, kdo klikne na tento odkaz, se zobrazí chyba 404.

To ale bohužel také znamená, že nefunkční odkazy v nevhodných místech mohou vážně poškodit informační strukturu webu a mohou významně zhoršit uživatelskou zkušenost (UX). Nástroje pro SEO audit mají možnost identifikovat všechny nefunkční odkazy na vašem webu.

Pokud jde o stránku, která již neexistuje nebo která byla přesunuta na novou URL adresu, je dobré se ujistit, že všechny odkazy na tuto stránku byly řádně přesměrovány na novou stránku pomocí stavového kódu 301 (moved permanently).

Přepněte stránky z HTTP na HTTPS

V dnešním prostředí digitálního marketingu není žádný důvod, proč provozovat web na protokolu HTTP. HTTPS je rychlejší, bezpečnější a je jedním z hodnoticích signálů Google.

Při přechodu na HTTPS je nezbytné přesměrovat všechny stránky HTTP kódem 301 z HTTP adres na HTTPS, včetně obrázků, JavaScriptů, CSS, multimédií, PDF atd. Pravidlo pro přesměrování na HTTPS musíte dát do souboru .htaccess před všechna ostatní přesměrovávací pravidla tak, aby se každá URL z http verze webu přesměrovala na HTTPS verzi. Nezapomeňte také na změnu odkazů v sitemap.xml na https:// a upravte odkaz na sitemapu v souboru robots.txt.

Hloubková analýza SEO není exaktní věda

Vyhledávače jsou velmi nepředvídatelné. Téměř denně mění své algoritmy a jen zřídka veřejnosti sdělují jak, proč a kdy. I z tohoto důvodu univerzální recept na SEO neexistuje. Výše uvedených 10 kroků je však prověřeno časem a jde o základní prvky úspěšného SEO auditu. Odstraňte chyby, které pomocí této analýzy odhalíte, a vaše pozice v organickém vyhledávání se výrazně zlepší.

Více článků z blogu

Co obnáší technický SEO audit?

Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp