Internet je zdrojem nepřeberného množství informací. Dá se tady najít také mnoho rad a návodů na optimalizaci pro vyhledávače. Narazíte zde na řadu kontaktů na SEO agentury, SEO specialisty, SEO mágy nebo SEO šamany. Bohužel můžete mít smůlu a potkat i rádoby SEO odborníky praktikující techniky, které v dlouhodobém horizontu vaše pozice ve vyhledávačích spíše poškodí.
I přesto, že je k dispozici řada aktuálních, relevantních a přínosných informací o SEO problematice, v praxi bývá nešťastně zjednodušována. I kdybychom předpokládali, že existuje jedna nejlepší SEO technika, ani ta nebude fungovat osamoceně.
Obecně platí, že SEO je komplexním souborem technik přizpůsobených danému webu, businessu, marketingové strategii a cílové skupině.
- Stačí se zaměřit na vhodná klíčová slova a vložit je, kde se dá?
- Stačí si koupit dostatek zpětných odkazů?
- Stačí si nechat ověřit validitu kódu?
Nestačí. To vše jsou časté omyly, které můžeme zaznamenat u neznalých majitelů webových stránek nebo dokonce eshopů. Daly by se shrnout takto:
1. SEO je jedna technika nebo nástroj. SEO je rychlé a nenáročné. Není.
Pojďme se podívat i na další omyly, které zejména v českých internetových vodách plavou. Plavou, aby potápěly internetový business a přiváděly ho ke dnu výsledků vyhledávání.
2. Nejhledanější klíčová slova jsou ta nejlepší. Nejsou.
Největší hledanost mají zpravidla obecné fráze, které jsou silně konkurenční. Obecná fráze navíc často nesouvisejí s nákupním rozhodováním nebo nákupním procesem. Lidé jednoduše hledají obecné fráze jen ze zajímavosti, nudy, pro zábavu nebo v úplném začátku rozhodování o nákupu. To je přitom jen velmi malá pravděpodobnost, že budou nakupovat ihned.
Nejhledanější klíčová slova tak mají mnohem nižší obchodní potenciál než slova a fráze méně hledaná, ale konkrétnější.
3. Web je není třeba optimalizovat.
Web je složen z dílčích webových stránek a každou z nich je třeba optimalizovat. Pokud se mluví o webu, často se myslí úvodní strana. Ta je však jen jednou z řady dalších stran, stran jednotlivých kategorií a produktových stran v případě eshopu, stran s jednotlivými články, stran s dalšími důležitými informacemi. Každá z nich má svoji hodnotu, svůj význam a může být vstupní stranou pro návštěvníky z vyhledávačů. Každá z nich by tedy měla být optimalizovaná.
4. Texty přeberu od partnera nebo jednoduše vytvořím jako směs klíčových slov. Ne, texty na web se nedají vytvořit jednoduše.
Přebírání podkladů od výrobců, dodavatelů nebo dokonce konkurence patří k největším nešvarům českých eshopů. Vznikají tak duplicity, které se nelíbí zákazníkům ani vyhledávačům (tématice se věnuje více článek Popisky produktů v eshopu).
Texty by měly být originální, také čitelné, přehledné a zajímavé. Jsou určeny primárně pro návštěvníky webu, nikoli roboty. Obsah by měl odpovídat potřebám zákazníků a jejich preferencím. Přínosem jsou také komentáře, příspěvky, hodnocení nebo recenze přímo návštěvníků webu.
Texty přitom zdaleka netvoří celý obsah, měly by je doplňovat obrázky a další vizuální a multimediální prvky. Není to jednoduché, ale v dlouhodobém horizontu může přinést úspěch jen kvalitní content.
5. Důležité je hodnocení vyhledávačů. Opravdu?
Vyhledávače u vás nakoupí, přečtou si vaše články nebo budou sdílet vaše sdělení? Děláte web pro vyhledávače nebo pro návštěvníky, potenciální zákazníky? Přestože se SEO překládá jako optimalizace pro vyhledávače, dnes se díky pokročilým vyhledávacím algoritmům weby optimalizují především pro návštěvníky.
I vyhledávače totiž mají zájem předložit ve výsledcích takové weby, které uživatelům dají odpověď na jejich dotazy. Všechny metriky a nástroje vyhledávačů směřují k tomu, aby s výsledky vyhledávání byli spokojení uživatelé. Právě uživatelé jsou totiž na začátku i na konci celého SEO.
Autor: Ing. Radka Křivánková a kolektiv