Proč se v době mohutného zapojení umělé inteligence a rostoucího poměru nulových prokliků ještě zabývat zvyšováním počtu kliknutí? Protože když se ponoříte až do hloubi vašeho SEO, může to vést k výraznému zlepšení výkonu webu.
Názvy stránek a jejich meta popisy samozřejmě nejsou pro SEO marketéra tou nejzábavnější a nejpodstatnější disciplínou, jenže to je právě ta příležitost k náskoku. Opravdu propracovaným SEO těchto nezbytných součástí každého webu se totiž může pochlubit jen málokdo.
Kliknutí z přeplněného SERP zkrátka potřebujete
Při pohledu na SERP vidíme spoustu produktů, obrázků, uživatelských dotazů, přehledů AI i dalších funkcí vyhledávání. Některé analýzy pak uvádí, že až 60 % vyhledávání nevede ke kliknutí.
Při tak silné konkurenci reklam, která snižuje počet kliknutí, nelze spoléhat jen na samotné hodnocení. Čelní umístění v pořadí už není zárukou úspěchu a nezbývá, než se pokusit maximalizovat počet kliknutí.
A k tomu vám pomohou propracované názvy stránek a meta popisy, které mohou být v konečném důsledku při tvorbě SEO strategie užitečnější než práce AI a představovat potřebný rozdíl mezi vámi a konkurencí.
Připomeňte si: Meta title a meta description
Co je název stránky?
Název stránky (meta title) je jedním z prvků HTML určující jméno webové stránky. Zobrazuje se na třech důležitých místech:
- Výsledky vyhledávání (SERP): Titulek, na který je možné kliknout.
- Karty prohlížečů: Text, který vidíte na kartě vašeho webového prohlížeče.
- Sdílení na sociálních sítích: Meta title je zobrazený jako hlavní nadpis při sdílení webu prostřednictvím platforem sociálních médií.
Název stránky je důležitý pro:
- Hodnocení ve vyhledávání: Roboti jej používají pro pochopení obsahu vašeho webu.
- Míru prokliku (CTR): Vyladěný název se správnými klíčovými slovy může zvýšit počet kliknutí.
- Uživatelskou zkušenost: Díky jasnému a přesnému názvu uživatelé vědí, co mohou na vaší stránce najít.
Co je popis stránky?
Popis stránky (meta description) je nedlouhý text (150 až 160 znaků) vystihující obsah webu. Přidává se do HTML stránky a nezřídka je zobrazený v SERP pod názvem stránky.
Přesto, že popis stránky nemá přímý vliv na hodnocení, je důležitý pro:
- Lepší CTR: Kvalitní popis může přimět uživatele aby upřednostnili váš výsledek v SERP před ostatními. Díky tomu se zlepší i vaše hodnocení.
- Komunikační hodnotu: Máte-li vybroušené shrnutí obsahu webu, pomáháte uživatelům s rozhodnutím, zda stránka odpovídá jejich potřebám při vyhledávání.
Propracované meta popisy pomáhají získat více kliknutí i v současném on-line světě, kde umělá inteligence neustále vytváří nové příležitosti pro marketing a SEO.
Proč věnovat pozornost názvům a popisům?
Title a description jsou první informace, které uživatelé dostanou v SERP o vašem webu.
I když se jedná o nevelké prvky, můžete díky nim “vyniknout v davu“, odlišit se a získávat větší návštěvnost webu i zapojení uživatelů.
Kvalitní provedení základů webových stránek může znamenat posun od pouhého zobrazení ke kýženému kliknutí.
Poznejte metodu ATOM - analyzujte, teoretizujte, optimalizujte, měřte
Vzhledem k tomu, že názvy a popisy stránek jsou malé a v očích řady marketérů nepříliš významné, používají se na jejich tvorbu různé šablony a automatizace. Ty ovšem zdaleka nejsou dokonalé a nechávají vám spoustu možností, jak je vylepšit.
Stejně jako u jiných SEO operací vám tuto práci usnadní strukturovaný proces, a to metodou ATOM:
- analýza
- teoretizování
- optimalizace
- měření
1. Analyzujte
Začněte důkladným prověřením názvů vašich aktuálních webových stránek a jejich popisů, a to stejné proveďte i u konkurence. K procházení stránek a shromažďování názvů a popisů použijte nástroje, jako je Screaming Frog, nebo jiné.
- Procházení webu: Identifikujte meta title a meta description u všech stránek. Zaměřte se na duplikované texty, chybějící názvy a popisky i na ty, které jsou příliš krátké či dlouhé.
- Posouzení konkurence: Projděte si názvy a popisy webů, které se zobrazují na základě vašich cílových vyhledávacích dotazů. Všimněte si, jakou mají strukturu, tón sdělení a klíčová slova.
- Varianty vyhledávání: Kontrolujte změny ve výsledcích vyhledávání pro různé varianty klíčových slov a záměry vyhledávání.
- Strukturované úryvky: Pakliže konkurence používá ke zlepšení svých výsledků strukturovaná data, zvažte, zda mohou být přínosná i pro vás.
2. Teoretizujte
Po prostudování vytvořené analýzy se zamyslete nad vylepšením názvů stránek a meta popisů. Pomoci vám s tím může postup zvaný SCAMPER:
- Nahrazení (S): Můžete používaná slova a fráze vyměnit za zajímavější?
- Kombinace (C): Je možné různé nápady a formáty spojit?
- Adaptace (A): Dokážete úspěšné konkurenční strategie přizpůsobit svému obsahu?
- Modifikace (M): Lze upravit délku, tón nebo strukturu textů, aby byly přitažlivější?
- Další využití (P): Dá se použít již existující slogan nebo některý z prvků značky jako součást názvu?
- Eliminování (E): Můžete odstranit nepotřebné výrazy, aby bylo sdělení stručnější?
- Reverz (R): Je možné obrátit strukturu naruby a vytvořit nové perspektivy?
Chcete vyniknout? Zapojte do tvorby názvů a popisů jedinečné prvky vaší prodejní nabídky. Může jít třeba o bezplatné doručování nebo splátky s nulovým navýšením, které upoutají pozornost hledajících uživatelů. Ti vidí rozdíly v nabídkách a díky jedinečnostem se s větší pravděpodobností zapojí a provedou konverzi.
3. Optimalizujte
Jakmile máte hotové hypotézy, začněte provádět změny.
- Zaměřte se na hlavní klíčová slova: Zajistěte, aby v názvech stránek a popisech figurovala jen relevantní klíčová slova a fráze. Díky nim uživatelé při procházení výsledků vyhledávání přesně vědí, co od vás mohou očekávat a snadněji se “chytí“.
- Buďte srozumitelní: Méně je někdy více, což platí i v tomto případě. Srozumitelným sdělením dáváte okamžitě najevo, co váš web nabízí.
- Zvýrazněte hodnoty: Používejte slova zaměřená na provedení akce uživatelem (objevte, získejte, naučte se…).
- Dodržujte předepsané limity: Hlídejte si, aby vaše názvy stránek nebyly delší než 60 znaků a meta popisy neměly více než 160 znaků. Vyjadřujte se stručně a jasně.
Nepodlehněte klamu dokonalosti. I když si myslíte, že vaše nápady jsou ty nejlepší, jejich (ne)úspěch se ukáže až po získání dostatečného množství dat.
4. Měřte
Po provedení změn sledujte důležité ukazatele, abyste mohli měřit míru úspěchu nových názvů a popisů.
- Klíčová slova: Hlídejte zobrazení a hodnocení cílových klíčových slov.
- CTR: Porovnávejte míru prokliku před změnami a po nich.
- Provoz: Zaměřte se na jakékoliv pozitivní i negativní následky na provoz webu.
- Konverze: Všímejte si odlišností v organickém konverzním poměru i celkových konverzích.
Originální vs. upravené texty
Poměrně často se stává, že Google sám přepíše vaše meta popisy a někdy také názvy stránek. Aby texty zůstaly jen vaše, můžete si pomoci značkou data-nosnippet. Zabalením všech textových prvků použitých k vytvoření zápisů lze vynutit zobrazení vámi vytvořeného textu.
Díky tomuto jednoduchému testu získáte také další data použitelná pro měření výsledků.
ATOMic SEO
SEO je dynamickou disciplínou, která musí neustále reagovat na změny v SERP, hodnocení webů nebo mírách prokliku. Vzhledem k tomu ji nelze úspěšně provozovat za pomoci momentálních nápadů a unáhlených závěrů, ale musíte neustále experimentovat, testovat a zdokonalovat se.
Používáním metody ATOM bez potíží zvládnete optimalizovat názvy stránek i meta popisy, díky čemuž budete dál zlepšovat viditelnost webu, organickou návštěvnost a míru prokliku.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Martin Kulhánek
Foto zdroj: pixabay.com