Hackerský útok může poškodit SEO
SEO je pro většinu on-line firem naprosto klíčové. O to horší noční můrou je útok hackerů, který dokáže pracně budované pozice ve vyhledávání zničit.

Optimalizace pro vyhledávače je bezpochyby jedním z nejdůležitějších faktorů úspěchu pro většinu on-line podnikatelů. Většina firem investuje do SEO velkou část svého marketingového rozpočtu a za jejich úspěchem v on-line světě stojí léta tvrdé práce mnoha lidí. Optimalizace pro vyhledávače sestává z celé řady prvků, jako je například kvalitní obsah stránek a silné zpětné odkazy z oborově příbuzných webů, které vaší stránce dodají potřebnou autoritu.

Existují však také faktory, které mohou vaši pozici ve vyhledávačích poškodit, například špatný design stránek, nekvalitní texty nebo zpětné odkazy vytvořené za účelem manipulace s výsledky vyhledávání. Jedním z nebezpečí pro vaše SEO jsou útoky hackerů, kteří mohou změnit obsah vašeho webu, infikovat jej malwarem nebo zde umístit zpětné odkazy na ilegální stránky.

Podívejme se, jak mohou kybernetické útoky uškodit vaší nalezitelnosti ve výsledcích vyhledávání, jak těmto útokům předcházet a jak se proti nim bránit.

Změna obsahu stránek

Hackeři mají různé cíle a metody útoku. Kybernetická kriminalita je často zaměřena na krádeže dat, ale časté jsou také případy, kdy je cílem útočníků změnit obsah napadených stránek.

Důvodem, proč hackeři napadají stránky s cílem měnit jejich obsah, může být mnoho. Často se stává, že hackeři pracují pro různé teroristické skupiny s úmyslem šířit pomocí napadených stránek jejich propagandu. Častým úmyslem změny obsahu stránek je také zesměšnění cílové firmy, například velké nadnárodní korporace.

Některé hackerské útoky mají za cíl i umístění odkazů na ilegální stránky, šíření nevyžádané pošty nebo těžbu kryptoměn pomocí napadených serverů.

Ať už je způsob a důvod napadení jakýkoli, většinou dochází také k poškození vaší reputace v očích vyhledávačů. Vyhledávače mohou snížit hodnocení vaší stránky, nebo ji zcela vyřadit z výsledků vyhledávání, pokud na vašich stránkách naleznou odkazy na nebezpečné stránky, popřípadě škodlivý software, pokud závadný obsah co nejrychleji neodstraníte.

Google upozorní návštěvníky na hacknuté stránky

Pokud Google zjistí, že vaše stránka byla napadena hackery nebo obsahuje potenciálně škodlivý obsah, upozorní na to uživatele ve výsledcích vyhledávání. Kromě toho, že to nepochybně většinu lidí od návštěvy vašeho webu odradí, Google napadeným stránkám velmi rychle sníží hodnocení, takže se na předních místech vyhledávání přestanou zobrazovat.

"Jakmile zjistíte, že vaše stránky byly nějakým způsobem napadeny a jejich kód byl pozměněn, měli byste jednat co nejrychleji."

Obnovte ze záloh původní obsah webu a prostřednictvím Search Console požádejte Google o opětovnou kontrolu.

Google v některých případech zjistí napadení vaší stránky dřív než vy. Může se tak stát, že vaše stránka bude označena za nebezpečnou, aniž byste o tom věděli.

Čím déle bude vaše stránka označena jako potenciálně nebezpečná, tím větší škody utrpíte.

Nezapomínejte, že chování uživatelů se významnou měrou odráží v SEO. Návštěvníci nebudou na vaše stránky klikat ve výsledcích vyhledávání, a pokud ano, okamžitě stránku opustí. To je pro Google jasný signál, že stránka nenabízí návštěvníkům to, co hledají. Ztráta pozic ve vyhledávání na sebe v takovém případě nenechá dlouho čekat.

SEO ovlivňují i negativní uživatelské recenze

Je třeba zmínit i fakt, že pozici ve výsledcích vyhledávání mohou ovlivnit také uživatelské recenze a hodnocení vaší stránky na jiných webech (například srovnávačích zboží). Google totiž tyto recenze sleduje a používá je jako jeden z faktorů, které ovlivňují hodnocení vaší stránky. Pokud byla vaše stránka napadena hackery, mohou uživatelé udělit vaší stránce negativní hodnocení. Čím déle bude na vašem webu hacknutý obsah, tím více negativních recenzí nasbíráte.

„Zbavit se negativního hodnocení na stránkách třetích stran bývá obvykle velmi obtížné, v některých případech prakticky nemožné.“

Negativní uživatelské recenze

Kybernetický útok vyřadí vaše stránky z provozu

Dočasné vyřazení z provozu bývá v případě kybernetického útoku většinou nevyhnutelné. Jakmile zjistíte, že vaše stránka byla napadena, je naprosto nezbytné jednat co nejrychleji. Odstranění hrozeb a obnovení původního obsahu může však být časově náročné, obzvláště u větších webů. Pokud bude váš web určitou dobu nedostupný, znamená to nejen finanční ztráty pro váš business, ale i poškození SEO. Roboti vyhledávačů navštěvují weby velice často, a pokud bude váš obsah nedostupný, mohou jej i vyřadit z indexu. Čím déle budou vaše stránky off-line, tím toto riziko narůstá.

Google tvrdí, že i výpadek v délce 15 minut se začíná na hodnocení webu negativně podepisovat, a čím déle výpadek trvá, tím jsou následky horší.

Zvyšte zabezpečení svých stránek

Vybudovat si pozice ve výsledcích vyhledávání Googlu není nic jednoduchého. Většinou to stojí značné množství času, úsilí a peněz, než se dostanete na první místa, a čím konkurenčnější je segment trhu, ve kterém se snažíte prorazit, tím jsou náklady vyšší. O tom, jak zabezpečení internetových stránek ovlivňuje SEO, jsme psali již dříve.

Kybernetický útok vám způsobí značné škody nejen finanční, ale také poškodí vaši důvěryhodnost a zničí obrovské množství vaší práce.

Z těchto důvodů je extrémně důležité investovat do kvalitní ochrany, která dokáže útokům nejen účinně bránit, ale také předcházet.

  • Pravidelně prověřujte vaše stránky s ohledem na nalezení možných zranitelných míst. Tato nedostatečná obrana může zahrnovat chyby v konfiguraci, zastaralé nebo neaktualizované pluginy a redakční systémy nebo propadlé certifikáty zabezpečení.
  • Provádějte penetrační testy. Najměte si specialisty na internetové zabezpečení, kteří budou zkoušet proniknout vaší obranou a hledat slabá místa v zabezpečení.
  • Nainstalujte si programy či pluginy k zabezpečení webových stránek, které nabízí funkce, jako je ochrana proti spamu a kontrola integrity souborů.
  • Používejte protokol HTTPS pro šifrování a ověřování.
  • Nastavte si několikafázovou autentizaci při přístupu k redakčnímu systému nebo systémům, které mohou upravovat obsah stránky.
  • Pravidelně své stránky zálohujte.
  • Zajistěte pravidelné školení pro své zaměstnance v oblasti kybernetické bezpečnosti. Předmětem školení by mělo být zvýšení povědomí o metodách útoku, založených na sociálním inženýrství.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp