online marketing
Přestaňte odrazovat své zákazníky. Usnadněte jim cestu od seznámení se s vaším produktem až po jeho konečný nákup.

Propagujete usilovně váš e-shop pomocí různých marketingových kanálů, ale vaše konverze stále nejsou takové, jaké byste si představovali? S největší pravděpodobností to bude tím, že vaše reklamy neoslovují ty správné lidi. To, že někdo zadá do vyhledávače dotaz obsahující vaše klíčové slovo, neznamená, že si chce váš produkt ihned koupit. Většina zákazníků, kteří vyhledávají vaše produkty na internetu, totiž prochází několika fázemi nákupního procesu, kterým se říká konverzní trychtýř. Oslovovat návštěvníky ze všech pater tohoto konverzního trychtýře pomocí stejné reklamy a nabízet jim stejný obsah je kontraproduktivní a zbytečné. Lidé v různých patrech trychtýře totiž vyžadují zcela odlišný přístup a hledají zcela jiný typ informací.

Co je to vlastně ten konverzní trychtýř?

Jedná se o cestu, kterou musí váš zákazník nebo uživatel urazit od příchodu na vaše stránky až po vložení zboží do košíku a dokončení nákupu. Existují 4 různé fáze této konverzní cesty a počty lidí v každé následující fázi postupně klesají, proto se tomuto modelu chování říká také konverzní trychtýř. Na začátku máme velký počet zájemců o produkt, z nichž nakonec produkt koupí jen pár. Způsob, jakým můžeme tuto cestu optimalizovat, je snížení úbytku potenciálních zákazníků v každé fázi cesty.

Za hlavní 4 fáze konverzního trychtýře můžeme považovat:

  1. Projevení zájmu (návštěva vstupní stránky)
  2. Úvaha o koupi produktu, hledání upřesňujících informací (návštěva stránky produktu)
  3. Nákupní rozhodnutí (vložení zboží do nákupního košíku)
  4. Nákup

Aby bylo možné z tohoto trychtýře vytěžit maximum, je nutné každou z těchto fází nějakým způsobem optimalizovat. V tomto článku se podíváme na doporučené postupy optimalizace konverzního poměru.

Co tyto jednotlivé fáze znamenají?

  • Většina zákazníků, kteří navštíví váš web, aniž by přesně věděli, co chtějí, začnou pravděpodobně vstupní stránkou. Toto je nejdůležitější krok na jejich cestě a také místo, kde odpadne největší počet lidí. V této fázi vaši zákazníci získají povědomí o vašich produktech či službách a o tom, kde je mohou získat. Chcete-li získat jejich zájem, budete jim muset poskytnout zajímavý obsah, který jim ukáže, že disponujete schopností vyřešit jejich problém pomocí vašich produktů.
  • Dalším bodem cesty, kam obvykle přichází již pouze 40 – 50 % lidí ze vstupní stránky, jsou stránky produktů. V tomto kroku jsou uživatelé zvědaví na vaše produkty, protože jste je navnadili zajímavou vstupní stránkou. Je to zásadní krok, kdy budoucí zákazník projevuje zájem o váš produkt. Měli byste mu proto nabídnout vizuálně přitažlivou produktovou stránku, kde se bude moci dozvědět i podrobné informace o produktu, které jej mohou podpořit v jeho rozhodnutí si produkt koupit.
  • Poté, co se zákazníci rozhodnou, že je stránka produktu dostatečně zaujala a zodpověděla jim všechny otázky o produktu, na které chtěli znát odpověď, vstoupí do fáze nákupního košíku. Jedná se o zcela zásadní krok na jejich cestě k nákupu, který může ovlivnit spousta věcí. Lidé totiž často zboží do košíku nevloží, nebo košík opustí kvůli nepřehlednosti a špatné ergonomii.
  • Posledním krokem je nákup, kdy se uživatelé rozhodnou koupit váš produkt. Jsou to lidé, kteří prošli celým trychtýřem, proto si to nepokazte a nákup jim co nejvíce usnadněte.

Pojďme se nyní podívat, jak jednotlivé kroky na konverzní cestě co nejvíce optimalizovat.

Přilákejte zákazníky prostřednictvím SEO, PPC reklamy a sociálních sítí

Přilákejte zákazníky prostřednictvím SEO, PPC reklamy a sociálních sítí

Marketing je součástí první fáze cesty, jejímž cílem je přivést uživatele na vaši vstupní stránku. Marketing na sociálních sítích zahrnuje nejen PPC reklamu, ale také komunikaci s vašimi fanoušky a potenciálními zájemci, poskytování poradenství ohledně problémů, které trápí vaši cílovou skupinu a podobně. Mimo jiné tak můžete rozšířit povědomí o vaší značce a získat více návštěvníků.

PPC reklamy ve vyhledávačích a na sociálních sítích jsou skvělé, ale to samo o sobě nestačí. Jde o to, vytvořit atraktivní reklamy, které dobře propagují vaše produkty, a poté jednotlivým reklamám vytvořit atraktivní vstupní stránky, které budou vaše návštěvníky inspirovat, aby pokračovali dolů v konverzní cestě.

Nabídněte na své vstupní stránce poutavý obsah

Účelem vaší vstupní stránky je potvrdit příchozím uživatelům, že se ocitli na stránce, kterou hledají, která jim pomůže vyřešit jejich problém či uspokojit jejich potřebu. Dejte jim najevo, že chápete jejich potřebu a máte to nejlepší pro její uspokojení.  Poskytněte jim informace o tom, jaké produkty by mohly pomoci v jejich situaci a ukažte jim, jak jednoduše je u vás mohou získat. Text by měl být co nejlépe čitelný, měl by být tudíž pomocí správně řazených nadpisů rozčleněn do menších odstavců (max. 2 - 3 řádky). Pokud je to možné, využijte různých odrážek a seznamů. Můžete zdůraznit důležitá slova tučným písmem a podobně. Samozřejmostí je i kvalitní obrázek, popřípadě video, které zákazníkům umožní se s produktem lépe seznámit.

Sociální důkaz

Vstupní stránku můžete doplnit i takzvaným sociálním důkazem, kterým mohou být například pozitivní recenze předchozích zákazníků, certifikáty a podobně.

Když prezentujete své produkty, je důležité předložit nějaký důkaz, potvrzení, že vaše produkty stojí za čas, peníze a možná i za úsilí zákazníků. Nejlepší způsob, jak to udělat, je zobrazit na stránce produktu sociální důkaz (pozitivní recenze předchozích zákazníků, příspěvky na renomovaných stránkách nebo užitečné komentáře). Díky sociálnímu důkazu budou vaše produkty vypadat důvěryhodněji a užitečněji.

Optimalizujte své produktové stránky

Další krok je zásadní a je třeba ho udělat, pokud jste tak ještě neučinili - optimalizovat stránky produktů.

Zákazník by zde měl získat veškeré potřebné informace o produktu, aby již nemusel hledat někde jinde.
Popisy produktů by neměly být nudné, to znamená, že byste neměli uvádět jen suché technické informace.

Zapojte emoce, popište zákazníkovi, jak skvěle se bude cítit při používání vašeho produktu, jak mu pomůže zlepšit jeho dosavadní život. Neměly by chybět ani praktické informace a poplatky týkající se dopravy a platby.

Pochopitelně nesmí chybět tlačítko s výzvou k akci, které by mělo být dobře viditelné a umožnovat zákazníkovi
rychlý nákup a pohodlné vložení zboží do košíku.

Snažte se zabránit předčasnému opuštění nákupního košíku

Občas se stane, že zákazník vloží zboží do košíku, ale nákup nedokončí. Může to mít mnoho příčin, například jej něco vyruší, a on se pak již k nákupu nevrátí. Jednou z věcí, jak toto číslo co nejvíce snížit, je použití vyskakovacích oken, které zákazníka po čase upozorní, že má v košíku zboží. Pokud máte k dispozici jeho e-mailovou adresu, není nic jednoduššího, než se mu připomenout a požádat jej o dokončení nákupu. Pokud adresu nemáte, můžete jej zařadit do remarketingového publika a následně jej oslovit prostřednictvím remarketingové kampaně.

Optimalizujte svou pokladnu

Jednou z nejdůležitějších částí konverzního trychtýře je váš pokladní systém. Až 7 z 10 návštěvníků opustí pokladnu, aniž by dokončili nákup. Na vině je často nepřehlednost některých systémů, nutnost zaškrtávat někde souhlas s obchodními podmínkami či GDPR, nebo příliš velký počet kroků během platby. Nutnost registrace dokáže snížit váš konverzní poměr až o 30 %.

Udělejte celý nákup tak jednoduchý, jak jen to jde. Nenuťte zákazníka k registraci, zkraťte celý pokladní proces ideálně na jedinou stránku, pokud zákazník musí na něco kliknout, mělo by to být dostatečně nápadné a velké, aby to nemusel někde složitě hledat.

Nabídněte dopravu zdarma

Zvažte úpravu cen produktu tak, aby zahrnovala i dopravu. Nic nepřesvědčí zákazníky ke koupi víc, než když k nákupu dostanou něco zdarma. A tato úprava, kterou nezapomeňte zdůraznit, vám dokáže zvednout tržby o desítky procent.

Použijte design vhodný pro mobilní zařízení

Použijte responzivní zobrazení, které přizpůsobí vzhled stránek tak, aby byly čitelné na všech velikostech displeje. Důkladně prověřte, zdali je stránka vždy čitelná a dobře ovladatelná. Akční tlačítka by měla být umístěna tak, aby byla klikatelná i bez nutnosti scrollování.

Nabídněte zákazníkům věrnostní program

Pokud se vám podařilo zákazníky přivést až ke konverzi, začíná další úkol - udržet si je. Čím déle si zákazníky udržíte, tím více vyděláte. Nabídněte jim speciální věrnostní program se slevami a speciálními nabídkami pro vracející se zákazníky.

Dejte vašim zákazníkům vědět už na vstupní stránce, jaký věrnostní program poskytujete, a kolik získají, pokud budou nakupovat opakovaně.

Závěr

Vylepšení konverzního trychtýře je jedním z nejdůležitějších úkolů každého online obchodníka. Nejde o jednoduchý proces, ale investovaný čas a peníze se vám mnohonásobně vrátí.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp