Máte skvělý produkt, který dokonale vyplňuje mezeru na trhu, ale zatím nevíte, komu ho prodávat? Tato otázka trápí mnoho začínajících obchodníků, bez ohledu na to, v jakém oboru působí. Mají skvělý produkt, ale nejsou si zcela jisti, kdo je jejich cílové publikum. Určení správného publika je přitom velice důležité a rozhodující pro úspěch vašeho byznysu – pokud budete nabízet skvělý produkt nesprávným lidem, pravděpodobně příliš úspěšní nebudete. Každé publikum totiž preferuje jiný styl komunikace a slyší na jiné argumenty. Také důvody, proč by měli chtít váš produkt koupit, mohou být u různých lidí rozdílné.
Pojďme se podívat, jak najít skupinu či lidi, kteří mohou z vašeho produktu vytěžit maximum, a zajistit, aby se o vašem podnikání dozvěděli. Pokud chcete najít nejvhodnější publikum pro vaše produkty či služby, měli byste se sami sebe zeptat na několik otázek:
• Komu chcete, aby váš produkt sloužil?
• Jaký je hlavní problém vašich zákazníků, který chtějí vyřešit, nebo přání, které chtějí naplnit?
• Kde tráví svůj čas online?
• Jakou hodnotu jim můžete nabídnout zdarma?
Komu slouží váš produkt?
Ať už prodáváte běžecké boty, kompaktní cvičební stroje či tréninkové kurzy, musíte zjistit, kdo je vaše cílová skupina. Každý typ produktu je vhodný pro jinou skupinu lidí. Běžci vyžadují jiný přístup než kulturisté nebo lidé, kteří chtějí sportovat pouze kondičně kvůli zhubnutí.
►Produkt nebo služba, které poskytujete, vám napoví, na koho byste se měli zaměřit. Například cvičební kurz může být vhodnější pro určité úrovně kondice.
Typičtí zákazníci produktů pro zdraví a fitness nejsou jen svalnatí chlapíci z posilovny, což je stereotyp, který asi napadne každého nejdříve. Pokud například nabízíte online tréninkový kurz, může být vaším zákazníkem kdokoli – od důchodců po ženy na mateřské dovolené, které se chtějí dostat do lepší kondice.
Tito lidé jsou vaším cílovým trhem – nemůžete je ovšem oslovovat stejným způsobem. Identifikujte proto typy vašich zákazníků a rozdělte je do konkrétních skupin, které můžete oslovit způsobem ušitým přímo na míru. Zamyslete se nad demografickými skupinami, do kterých spadá vaše ideální publikum, včetně skupin:
• geografických (kde žijí)
• psychografických (sdílené chování a preference)
• sociografických (sdílené společenské názory)
• ekonomických (výše příjmu)
►Cílené oslovení úzce zaměřeného publika má obvykle mnohem větší úspěch, než snaha zavděčit se všem naráz.
Co nejužšího zaměření můžete dosáhnout například tak, že svou cílovou skupinu rozdělíte na ještě menší části. Pokud například prodáváte cvičební kurz či aplikaci, můžete sestavit reklamní kampaně pro několik různých úrovní fitness, od začátečníků po pokročilé. Každé skupině pak můžete posílat jiná reklamní sdělení cílená přímo na ně.
Jaký je hlavní problém nebo přání vašich zákazníků?
Lidé většinou hledají na internetu, pokud je momentálně trápí nějaký problém, který potřebují co nejrychleji a nejefektivněji vyřešit. Možná právě začali s kondičním běháním a potřebují najít ideální běžeckou obuv pro začátečníky, nebo začali posilovat a shánějí zdravý doplněk stravy, který jim pomůže nabrat svalovou hmotu. Tito lidé mají potřeby, které chtějí naplnit, což vám může pomoci předvídat jejich jednání.
Některé firmy si vytváří takzvané zákaznické persony, fiktivní osobnosti svých typických zákazníků, které jim pomohou řídit jejich marketingové úsilí. Persony jsou v podstatě fiktivní verze vašich ideálních zákazníků, doplněné o příběh. Tento příběh zahrnuje jejich osobní motivace, včetně problému, který potřebují vyřešit, nebo přání, které si chtějí splnit.
Kde vaši potenciální zákazníci tráví svůj čas online?
Jakmile víte, komu chcete váš produkt prodat, a co je jeho hlavním problémem, který potřebuje vyřešit, musíte zjistit, jak jej oslovit. Nejjednodušší způsob, jak to udělat, je zjistit, kde tráví nejvíce času online.
Tráví vaše cílová skupina hodně času na Facebooku, nebo patří do věkové skupiny, která denně používá Instagram, baví ji výzvy na TikToku, nebo chodí na YouTube kvůli videím o zdraví a fitness? Odpovědi na tyto otázky budou vodítkem pro vaši marketingovou kampaň. Pokud vaši ideální zákazníci tráví hodně času například v běžeckých skupinách na Facebooku, možná se vyplatí investovat do reklamy typu PPC na této platformě, abyste je dokázali oslovit.
►Jakmile zjistíte, v jakých komunitách se vaši zákazníci nacházejí, zjistíte, jakým způsobem je nejlépe oslovit.
Jakou hodnotu mohu nabídnout zdarma?
Nabízet lidem určitou hodnotu zcela zdarma a bez jakýchkoli závazků je jedním z nejlepších způsobů, jak si rychle vybudovat důvěru. Zamyslete se nad tím, jaké informace nebo produkty, které pomohou vyřešit lidem z vaší cílové skupiny jejich hlavní problém, můžete nabídnout zdarma.
Například člověku, který shání běžecké boty pro začátečníky, můžete nabídnout krátké video o technice rozcvičení před během. Osoba, která se snaží zhubnout, zase určitě ocení třeba příspěvek na blogu s pěti nápady na zdravou snídani. Kvalitní a užitečný obsah zadarmo, který lidem poskytnete, mohou pak sdílet se svými přáteli, což dále rozšíří povědomí o vaší značce. Pokud například poskytujete cvičební kurz, můžete poskytnout jednu úvodní lekci zdarma, aby zákazník viděl, že se mu koupě vašeho kurzu vyplatí.
►Zveřejňování krátkých užitečných videí poskytuje potenciálním zákazníkům hodnotu zdarma a buduje loajalitu ke značce, kterou můžete zužitkovat při prodeji vašich výrobků či služeb.
Obsah, který svým potenciálním zákazníkům poskytnete, by měl splňovat tyto podmínky:
• Být krátký a snadno pochopitelný
• Být snadno a rychle použitelný
• Poskytovat skutečnou hodnotu
Poskytování kvalitního obsahu zdarma pomůže posílit povědomí o vaší značce – uvede vás jako autoritu v oblasti zdraví a fitness. Lidé uvidí, že víte, o čem mluvíte, a s větší pravděpodobností si od vás něco koupí.
Oslovte správné lidi ve správný čas
Najít lidi, kteří mohou mít z vašeho produktu nebo služby skutečný prospěch, je klíčové pro každé podnikání, a trh se zdravím a fitness není rozhodně výjimkou. Zjistěte, komu váš produkt přinese největší užitek. Jiné produkty jsou vhodné například pro zkušené sportovce a jiné zase pro začínající běžce – zjistěte, co vaši potenciální zákazníci již používají a zda váš produkt dokáže uspokojit potřebu, kterou nemohli naplnit jinde.
Vytvořte vysoce kvalitní obsah, který poskytne důležité a hodnotné informace lidem z vaší cílové skupiny. Pokud cílíte na více než jedno publikum, vytvořte obsah přizpůsobený každému z nich. Ať už se obracíte na kohokoli, měl by být schopen snadno pochopit a využít informace, které mu poskytnete.
Segmentace publika na menší dílčí skupiny vám pomůže ještě více zúžit a zpřesnit zaměření reklamy. Čím více úsilí vynaložíte na vyhledání správného publika, tím lépe se vám bude dařit. Jakmile si vybudujete základnu věrných zákazníků, lidé vás možná najdou i bez toho, abyste je museli hledat.
Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com