Na rychlosti webu záleží. Zařaďte vyšší stupeň pomocí vyzkoušených metod

Rychlost webu
Vylaďte rychlost a použitelnost svých webových stránek, aby vám neutíkali zákazníci okrádaní o čas. Získejte užitečné rady a tipy, jak na to.

Jednou z nejdůležitějších podmínek pro udržení konkurenceschopnosti webu v dynamickém on-line prostředí je rychlost načítání stránek. Přečtěte si, jak ji zvýšit, aby byli spokojení uživatelé i vyhledávače.

Běžet pomalu se vám nevyplatí

Pozitivní uživatelská zkušenost úzce navazuje na rychlost webu, což je zcela pochopitelné. Když se bude vaše webová stránka načítat neúměrně dlouho, uživatel odejde, protože nechce ztrácet svůj čas čekáním a koukáním na rotující kroužek uprostřed prázdné obrazovky.

Podle už dříve zveřejněných údajů společnosti Google opustí až 90 % uživatelů web bez jakékoliv interakce, pokud se stránka nenačte do 5 vteřin. To znamená, že i když se vaše stránky zobrazují vysoko v SERP, pomalost snižuje jejich výkon.

Když mají potenciální zákazníci s webem špatnou uživatelskou zkušenost kvůli jeho pomalosti, odchází bez nákupu, konzumace obsahu a jakéhokoliv jiného zapojení. Což znamená, že dopad rychlosti načítání je opravdu dalekosáhlý a zásadní vliv má také na metriky Core Web Vitals.

Core Web Vitals: Co to je?

Měření Core Web Vitals (CWV) používají vyhledávače k posuzování uživatelské zkušenosti. Za jejich pomoci v provozu počítačů i mobilních zařízení sledují:

  • rychlost načítání,
  • odezvu stránky,
  • vizuální stabilitu.

CWV analyzují údaje o používání v reálném světě (terénní data), na jejichž základě pak mohou SEO marketéři a vlastníci webů hodnotit použitelnost stránek.

Hlavní metriky Core Web Vitals

  • Largest Contentful Paint (LCP): Počítá, za jak dlouho se stránka kompletně načte až do vykreslení největšího obsahového prvku ve viditelné části. Za dobrý čas se považuje 2,5 s.
  • Cumulativ Layout Shift (CLS): Posuzuje míru změn rozvržení a přesunů jednotlivých prvků na webu po celou dobu jeho existence. Čím nižší je výsledné číslo, tím lépe.
  • Interaction to Next Paint: Měří rychlost reakce stránky na kliknutí, klepnutí do obrazovky nebo stisknutí tlačítka klávesnice během celé doby pobytu uživatele na webu. Mělo by to být do 200 ms.

Core Web Vitals řeší jednu z technických stránek SEO zaměřenou na celkový zážitek z návštěvy webové stránky a její příjemnou a bezproblémovou použitelnost.

Dojem ze stránky (prý) není důležitý

Jak uvádí Google, posuzování zkušenosti se stránkou, jejíž součástí jsou také CWV, nemá přímý vliv na hodnocení webu a umístění v SERP. Což by mohlo svádět k úvahám, že rychlost stránky vlastně není důležitá. Velký omyl! Proč? Protože vyhledávače se uživatelům snaží na jejich dotazy nabízet ty nejlepší výsledky, a když bude váš web pomalý, nefunkční na mobilu nebo špatně reagující, mezi nejlepší se určitě nedostane.

Dojem ze stránky vytváří hned několik podnětů, mezi nimi také:

  • Core Web Vitals,
  • mobilní přívětivost,
  • HTTPS,
  • nerušící vsunuté reklamy.

Jak Google uvádí, nejvýše hodnotí internetové stránky s komplexně nejlepšími informacemi. Ovšem v případě, že se vyskytne větší množství webů s podobnou relevancí, mohou pak zkušenosti se stránkou významně ovlivnit viditelnost ve vyhledávání.

Přesto, že dojem ze stránky není tím hlavním, na co se při ladění SEO zaměřujete, představuje další důležitý prvek s potenciálem zlepšit viditelnost vašeho webu v SERP. Rychlost načítání je významná z toho pohledu, že má vliv na všechny tři části Core Web Vitals.

9 kroků k optimalizaci rychlosti webu

Nepředáváte-li všechna skóre na CWV, zkuste podle následujících postupů vyladit rychlost stránky.

1. Minifikujte kódování

Minifikace znamená zmenšení všech nepotřebných elementů v kódování webu, díky kterému optimalizujete HTML, CSS či JavaScript. Do minifikace se můžete pustit sami, ale mnohem rychleji a s lepšími výsledky to za vás udělají nástroje jako HTML Minifier, CSSNano nebo Uglify JS.

Po dokončení minifikace nezapomeňte:

  • Provést kontrolu funkčnosti a zobrazení více stránek z webu.
  • Prověřit, zda se během procesu nepokazilo něco jiného.

Po dokončení minifikace je možné odstranit nepoužívané kódování.

2. Zbavte se přebytečných kódů

Když objevíte nepoužívané kódy CSS nebo JavaScript, zlikvidujte je. Odstraněním i malé zbytečnosti zmenšíte velikost souborů, a web pak bude rychlejší. Lze to provést několika cestami, ale tak jako v případě minifikace je po zrušení kódů každopádně nutné stránky důkladně zkontrolovat.

Nepoužívané kódování webu objevíte pomocí Google PageSpeed Insights. Ukáže vám také “zapomenutý“ JavaScript, ovšem před jeho odstraněním se raději poraďte s vývojářem. Ten vám řekne, jakých prvků se můžete zbavit, a jaké využijete na jiných stránkách webu.

Používáte-li WordPress, mohou vám v CMS pomoci některé pluginy jako:

  • WP Rocket,
  • Debloat,
  • další postupy pro ukládání do mezipaměti.

3. Využívejte mezipaměť

Rychlost stránky ovlivníte také ukládáním do mezipaměti na úrovni aplikace. WordPress i jiné verze CMS softwaru disponují moduly pro ukládání dat do mezipaměti. Ty dokážou zmírnit zatížení databáze webu a v konečném důsledku značně vylepšit metriky CWV.

Pro ukládání do mezipaměti ve WordPress lze využít:

  • WP Rocket,
  • WP Super Cache,
  • celkovou mezipaměť W3.

Pokud je váš web kvůli databázi stále pomalý, vyzkoušejte i jiná řešení, jako je systém Memcached udržující data v operační paměti.

4. Nezapomeňte na obrázky a videa

LCP jako součást Core Web Vitals posuzuje rychlost načítání obrázků a videí. Všechny soubory proto “prožeňte“ kompresí a používáte-li pohyblivé obrázky GIF, nahraďte je raději videem.

V případě, že vaše obrázky nebo videa mají příliš velký datový objem, můžete využít také hosting pro mediální soubory nebo sítě pro doručování obsahu. Možností, jak urychlit zobrazování obrázků a videí, objevíte celou řadu.

5. Nechte načítání, ať je líné

Lazy loading neboli líné načítání urychluje zobrazení stránek obsahujících velké množství obrázků. Jedná se o poměrně složitou operaci, která pomůže počátečnímu vykreslení webu tím, že zobrazení nepodstatných prvků odsune až na později.

Tato funkce je součástí zásuvných modulů pro ukládání do mezipaměti a v nápovědě vyhledávání Google najdete také návod, jak líné načítání vyladit v případě nějakých problémů.

6. Objevte výhody sítě pro doručování obsahu

Již výše zmíněná síť pro doručování obsahu (CDN) je navzájem propojená skupina výkonných serverů po celém světě, umožňující uživatelům uložení a následné používání obrázků, videa, Java Script, CSS a dalších statických souborů.

Díky tomu, že se servery ve většině případů nachází v některé z geograficky blízkých lokalit, zobrazují se soubory na vašem webu dostatečně rychle a v požadované kvalitě. Server s vaším webem tak není tolik zatížený a může pracovat rychleji.

Na výběr máte z množství dostupných CDN sítí, přičemž u většiny z nich najdete manuál k použití pro vaše CMS. Součástí sítí pro doručování obsahu bývají:

  • Cloud,
  • Amazon CloudFront,
  • Akamai,
  • Bunny,
  • Sucuri.

7. Prověřte přesměrování

Přesměrovávání stránek je veskrze dobrá věc, ale jak známo, všeho moc škodí. Zaměřte se proto na příliš dlouhé řetězce, kdy jedna stránka přesměruje na jinou, a ta zase na další a na další.

Tyto řady mohly vzniknout už během vývoje vašeho webu a dnes jej bez povšimnutí zpomalují. Odstraňte je, nicméně kvůli jejich užitečnosti se nejprve podrobně seznamte s tím, jak vlastně přesměrování fungují, a proč jsou důležitá.

8. Vyřaďte zbytečné pluginy

Provozujete-li svůj web na některém z volně dostupných populárních publikačních systémů, je dost pravděpodobné, že u sebe máte nainstalovány také desítky pluginů, které vůbec nevyužíváte.

Pečlivě zkontrolujte pluginy jeden po druhém a smažte ty, které nejsou používané nebo mohou být součástí jiného pluginu. Během této kontroly se ptejte:

Využívám funkce tohoto pluginu?

Jsou jeho funkce aktivní v některém z využívaných pluginů?

Vyřazením zbytečných pluginů dosáhnete očividného zvýšení rychlosti webu.

Zajistěte si lepší hosting

Pakliže žádné z těchto opatření nepomohlo a vaše stránky jsou pořád pomalé, zkuste se obrátit na svého provozovatele hostingu a chtějte upgrade na výkonnější úroveň. Může se stát, že hostitelé používají starší systémy, ale měli by vám umožnit navýšení objemu paměti RAM a CPU, díky čemuž bude web rychlejší.

Používáte-li Apache nebo Nginx, máte k dispozici modul PageSpeed přímo pro instalaci na váš server. Modul funguje jako další server pro zvýšení rychlosti a nijak nemění nastavení webu.

Důležitá poznámka: Pokud hodláte zapracovat na zvýšení rychlosti webu, nejspíš se budete muset na zavedení některých z výše uvedených opatření dohodnout se správci serverů, případně IT.

Další tipy, jak zvýšit rychlost webové stránky

Dostatečná rychlost načítání webu rovná se lepší uživatelský zážitek. Toho docílíte také díky následujícím doporučením.

Kamarádství s mobily

Bez optimalizace pro mobilní zařízení nemůže být v dnešní době úspěšný žádný web. Takzvaný responzivní design vylepšuje uživatelskou zkušenost, protože jeho prostřednictvím se web správně zobrazuje na PC i mobilech.

Při ladění webu pro telefony a tablety se zaměřte na:

  • omezení, případně úplné odstranění vyskakovacích oken,
  • tvorbu obsahu z pohledu čitelnosti.

Bezpečné návštěvy

Zabezpečení a bezpečné prohlížení webu je jistota, bez které se neobejdete. Věnujte svoji pozornost:

  • spuštění zabezpečeného webu pomocí HTTPS,
  • bezpečnostní kontrole webu,
  • prohlídce nahraných videí a odhalení virů, malware či jiných škodlivin.

Pokud váš web není bezpečný, bude v Googlu označený jako rizikový a mnoho potenciálních zákazníků se na něj ani nepodívá.

Reklamy, které nepřekáží

Vyrušení při návštěvě webových stránek nemá v oblibě snad žádný z uživatelů, nicméně v některých případech je nezbytné, protože reklama zkrátka generuje příjmy. Hodí se také, když potřebujete získat odběratele newsletteru či v podobných situacích. I tak ale zobrazování vyskakovacích oken a vsunutých reklam v co největší míře omezte.

Při zmenšeném prostoru displeje na mobilních zařízeních může vést “přeplácanost“ ke znesnadnění či přímo znemožnění zapojení uživatele, jehož zkušenost se stránkou tak bude především negativní.

Brzdicí reklamní sítě

Když zobrazujete na svém webu cizí reklamy, důkladně zkontrolujte jejich vliv na rychlost stránky. Pro přidání reklamy ze sítě stačí doplnit kód, ale pokud je síť pomalá, načítání trvá neúměrně dlouho a poškozuje tak dojem z webu.

Proveďte tedy kontrolu:

  • reklamních sítí z pohledu dopadu na rychlost vašich stránek,
  • pluginů a všech ostatních prvků třetích stran na webu.

Zabraňte zpomalování webu reklamami a vylepšíte uživatelskou zkušenost.

Sečteno a podtrženo

Vliv rychlosti stránky na SEO samozřejmě není jedinou a nejdůležitější veličinou, ale neoddělitelně patří k optimalizaci, kterou obvykle máte ve své režii.

Pokud k jejímu provádění využijete metriky Core Web Vitals, měli byste dosáhnout zvýšení rychlosti webu, a tím pádem i zlepšení dojmu, což může vést až k úspěšnějšímu hodnocení ve vyhledávači.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Martin Kulhánek

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Proč expandovat do zahraničí a jak zvýšit tržby?

Už dávno nemusíte prodávat jen v Česku. Pokud plánujete vstoupit na zahraniční trh, můžete tím např. získat nové zákazníky, snížit svoji závislost na domácím trhu ale i zvýšit obrat a povědomí o vaší firmě. K tomu ale potřebujete mít připravený plán na jaký trh a proč chcete expandovat.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp