Lokální SEO
Podnikáte-li v oboru, kde potřebujete cílit také na zákazníky ve vašem okolí, neobejdete se bez SEO pro lokální zákazníky.

Pokud totiž neposílíte svou značku online, můžete ztrácet příjmy i v offline prostředí – tedy například na vašich pobočkách/provozovnách. Co vše lokální SEO znamená a jak jej dotáhnout k dokonalosti? O tom více v dnešním článku.

Lokální SEO má možná větší váhu, než jste si dosud mysleli. Proč tomu tak je? Odpověď je v podstatě jednoduchá – každý den zadají uživatelé internetu prostřednictví vyhledávače Google přibližně 8,5 miliardy vyhledávacích dotazů. A 46 % procent z nich je zadáváno právě s lokálním záměrem. Tito lidé touží najít produkty, služby nebo informace v místní oblasti – tedy v oblasti, ve které buď žijí, nebo se v ní právě nacházejí. Rozhodně to nemusí být jen místní obyvatelé, ale například i turisté. Tento typ vyhledávání nejčastěji vypadá tak, že lidé zadají hlavní klíčové slovo a k němu přidají výraz „v mém okolí“, případně přímo konkrétní zeměpisnou polohu (město, čtvrť, ulici). A proč je to důležité? Protože když lidé hledají například výraz „čerstvé kozí sýry“, není z toho jasné, že by si je chtěli koupit – možná je jen zajímá složení, cena atd. Pokud však zadají „čerstvé kozí sýry Praha 4“, pravděpodobně hledají místo, kde by je mohli zakoupit. A přesně proto je lokální SEO tak důležité.

Pokud se vaše firma nesnaží používat lokální SEO, aby se dostala do širokého povědomí, můžete se vsadit, že vaši konkurenti to dělají a převálcují vás!

Lokální SEO je možná více, než si myslíte

Definovat lokální SEO je poměrně snadné, nicméně obsah této definice jde do mnohem větší hloubky, než by řada lidí čekala. Jak tedy definovat lokální SEO? Je to marketingová technika, která zahrnuje optimalizaci přítomnosti vaší firmy v online prostředí pro lepší viditelnost v rámci místních výsledků vyhledávání. Této lepší viditelnosti je dosaženo prostřednictvím různých úkolů, mezi které patří například správa vašeho firemního profilu Google, optimalizace vašich webových stránek, sledování vašeho konkurenčního vyhledávacího prostředí, sledování a využívání změn v Google, místní linkbuilding či rozvíjení dobré pověsti vaší firmy.

Hodnocení ve čtyřech oblastech

Jakmile se pustíte do vytváření lokálního SEO, budou vaše úspěchy hodnoceny na čtyřech úrovních – v local packu, local finderu, lokalizovaných organických výsledcích a mapách Google. Co si před tím představit? Pojďme si je blíže představit.

Local pack s organickými výsledky

Co se týká local packu, je to soubor výsledků, který se zobrazí v horní části stránky s výsledky vyhledávání (SERP) pro zadané lokální vyhledávání. Většinou je tvořen třemi organickými výsledky, které se nacházejí nad výsledky vyhledávání, a jsou doplněny mapou se špendlíkem pro každou hodnocenou firmu (současně se může objevovat i reklama). Je důležité vědět, že zde se umisťuje firemní profil Google Business Profile (GBP), nikoli webové stránky – bez GBP tedy není možné se v local packu objevit. Pořadí výsledků je pak v tomto packu primárně založeno na blízkosti k hledajícímu, relevanci k vyhledávacímu dotazu a nápadnosti profilu.

A proč je důležité mít umístěnu firmu v local packu Google? Asi není moc třeba zdůrazňovat, že se jedná o jeden z nejdůležitějších cílů vyhledávání pro každou místní firmu. Tyto tři výsledky s nejvyšším hodnocením se přirozeně těší největšímu počtu kliknutí – a tedy největší návštěvnosti webu – což může vést k vyšším tržbám a ziskům.

Local finder rozšiřuje GBP

Důležitost local packu je tedy všem jasná. A local finder je vlastně jakýsi rozšířený seznam GBP pro relevantní lokální firmy. A kde ho najdete? Stačí kliknout na tlačítko „Další místa“ ve spodní části local packu a objeví se vám local finder.

Lokalizované organické výsledky jako základ rozhodování

Lokalizované organické výsledky jsou ty, které většina lidí zná z výsledků vyhledávání na Googlu – jsou to ty, u nichž zvažujete, na který kliknout, tedy seznam modrých odkazů na webové stránky, které se zobrazují pod local packem. A na základě jaké metriky se tyto výsledky objevují? Pořadí webových stránek uvedených v lokalizovaných organických výsledcích je určeno lokálním vyhledávacím algoritmem, který bere v úvahu faktory hodnocení, jako je optimalizace na stránce, odkazy a signály chování.

Google mapy pro širokospektrální rozsah

Vyhledávač Google bere data výsledků vyhledávání z GBP pro výsledky Google map stejným způsobem jako pro local pack a Finder, avšak s tím rozdílem, že v Mapách Google přináší mnohem rozsáhlejší seznam výsledků, protože zobrazuje výsledky ze širší oblasti. Při generování výsledků z Map pro lokální vyhledávání zobrazí Google výsledky v seznamu vlevo se zvýrazněnými místy na mapě vpravo. Tuto mapu můžete posouvat a využít i filtry v horní části pro zobrazení výsledků, které nejvíce odpovídají vašim požadavkům.

Google mapy

Lokální SEO je potřebné napříč nejrůznějšími obory

Pokud si teď kladete otázku, pro koho je lokální SEO vhodné, odpověď je poměrně snadná – jedná se o přínosnou strategii pro všechny typy podnikání, které potřebují, aby o nich lidé věděli. Může se jednat o:

  • Místní podniky, které potřebují upoutat pozornost každého, kdo v dané oblasti hledá využití firmy, jako je ta jejich – může jít o oblast pohostinství, realit, právních služeb, fitness a rekreačních zařízení, veterinárních služeb, zdravotních služeb atd. Pokud se vaše firma nezobrazuje v místních SERP, přicházíte o obrovský potenciál.
  • SEO agentury pracující s místními klienty, u kterých je nesmírně důležité, aby znaly rozdíly mezi tradičním SEO a lokálním SEO a dokázaly zavést specifickou strategii na lokální úrovni, aby dosáhly svých konkrétních cílů.
  • Značky a franšízy s více pobočkami, pro něž je situace z hlediska SEO složitá, jelikož potřebují umístění na mnoha různých místech. Aby byly v SEO úspěšné, musí zavést komplexní strategii.
  • Firmy podnikající v oblasti služeb – ať už se jedná o instalatéry, elektrikáře, stavitele, zámečníky, deratizátory atd., kteří nabízejí služby přímo v domovech či kancelářích zákazníků, je pro ně lokální SEO nezbytným nástrojem pro zviditelnění služeb na všech místech, kde poskytují služby.

Zavedení lokálního SEO umožňuje oslovit více lidí, získat více konverzí a vybudovat si skvělou pověst. Pokud se vám podaří dosahovat těchto výsledků, můžete očekávat, že vaše podnikání poroste.

Lokální SEO posune váš byznys vpřed

Pokud se vám podaří nastavit strategii lokálního SEO správně, můžete se těšit na úspěch v různých oblastech. Mezi ně patří především:

  • Oslovení většího množství lidí – lepší viditelnost v místních výsledcích vyhledávání povede k tomu, že se o vaší značce dozví více lidí. Z výsledků vyhledávání může hledající navštívit vaše GBP, prokliknout se na váš web nebo se rozhodnout navštívit vaši firmu osobně. Pokud se tedy budete zobrazovat v local packu, je to jeden z nejlepších způsobů, jak oslovit potenciální místní zákazníky – snaha o úspěšné umístění by tedy měla být prioritou SEO. Lepší viditelnost v mapových aplikacích, jako jsou Google Maps a Apple Maps, může také zlepšit celkový dopad na vaši firmu, jelikož vás najdou i ti, kteří se v dané oblasti standardně nevyskytují, například turisté.
  • Získání většího množství konverzí – pokud se vám povede zlepšit viditelnost ve vyhledávání, přirozeně to povede k tomu, že vaše webové stránky navštíví více lidí, takže můžete dosáhnout většího množství konverzí, ať už z hlediska prodeje produktů/služeb, zaregistrování účtu, přihlášení se k odběru newsletteru, odeslání formuláře nebo vyzkoušení bezplatné zkušební verze.
    Vezměte také v potaz, že online spotřebitelé mohou najít požadované informace ve vašich GBP, proto nemusí vždy kvůli konverzi navštívit váš web. Tím se zvyšuje hodnocení v local packu a i firmy s weby, které mají nízkou autoritu pro organické vyhledávání, mohou fungovat dobře.
  • Dosažení lepší pověsti – chcete-li dosahovat dlouhodobého úspěchu, je nezbytná vaše dobrá pověst – a to bez ohledu na to, v jakém oboru podnikáte. Některé strategie lokálního SEO přispívají k budování vaší reputace a stanovují vás jako lídra ve vašem oboru. Aby tomu tak mohlo být, potřebujete získávat na vašem profilu recenze, které potenciálním zákazníkům jasně sdělují, proč by si měli vybrat právě a ne vaše konkurenty. Umožňují také spotřebitelům sledovat, jak jednáte s nespokojenými zákazníky, když odpovídáte na negativní recenze.

Věděli jste, že kombinace pozitivních a negativních recenzí zvyšuje vaši důvěryhodnost mezi spotřebiteli? Vysoký počet pětihvězdičkových recenzí sám o sobě může způsobit, že jak potenciální zákazníci, tak společnosti Google, budou vnímat vaši firmu jako podezřelou. S podobnými fakty přišel i průzkum provedený v roce 2022, který tvrdí, že 89 % spotřebitelů by se „s velkou pravděpodobností“ nebo „pravděpodobně“ rozhodlo pro firmu, která odpovídá na všechny recenze – bez ohledu na to, zda jsou recenze pozitivní nebo negativní. Oproti tomu 57 % uživatelů uvádí, že by „nepravděpodobně“ nebo „vůbec“ nezvolili firmu, která vůbec nereaguje na recenze.

Při budování lokálního SEO využívejte osvědčené taktiky

Abyste byli na poli lokálního SEO úspěšní, je třeba zaměřit se na osvědčené taktiky a strategie, které vám pomohou dostat se vpřed. Které to jsou?

Bez správy firemního profilu Google se neobejdete

Nastavení firemního profilu Google by mělo být jedním z prvních kroků každé lokální SEO strategie. Pokud vaše firma nebo firma, se kterou spolupracujete, nemá GBP, nebude možné ji propagovat v local packu, Local Finderu nebo v Google mapách.

Jakmile si nastavíte profil, musíte provést některé počáteční optimalizační aktivity, jako je přidání fotografií a popisku firmy optimalizovaného pro klíčová slova. Nadále se pak musíte zaměřit také na to, aby byly informace vždy aktuální, abyste pravidelně přidávali nové příspěvky, fotografie a videa, interagovali s publikem prostřednictvím často kladených otázek, odpovídali na zprávy a žádali své zákazníky o udělení recenzí.

Dobrá pověst je základem úspěchu

Jak už jsme zmínili výše, budování dobré pověsti je klíčovou součástí silné lokální SEO strategie. Vaši dobrou pověst můžete podpořit získáváním recenzí či prostřednictvím vašich aktivit na sociálních sítích a e-mailového marketingu. Vždy byste měli nabízet vynikající zákaznické služby, abyste si zasloužili ty nejlepší recenze. A jakmile je začnete dostávat, je důležité, abyste na ně reagovali včas a profesionálně. Při interakci s vaší online komunitou vždy zachovávejte profesionální, ale přátelský tón.

SEO

Myslete na to, že obsah je král

Strategická optimalizace vašeho webu pro algoritmus lokálního vyhledávání je zásadní a je to činnost, kterou byste měli upřednostnit hned na začátku. Chcete-li optimalizovat svůj web, budete se muset soustředit na následující:

  • Bez kvalitního obsahu se neobejdete – vytváření vysoce kvalitního a relevantního obsahu pro váš web je nezbytnou součástí lokálního SEO. Váš obsah může mít mnoho podob, ať už jde o blogové příspěvky, videa, podcasty, animace a další. Zásadní však je, aby byl tento obsah pro vaše publikum hodnotný a přínosný, a proto je důležité nejprve provést průzkum klíčových slov. Kvalitní obsah navíc kromě informativní hodnoty slouží také ke generování odkazů na váš web, což je zásadní pro vaše úsilí v oblasti SEO. Když se lidem váš obsah líbí a ocení jej, budou na něj odkazovat ze svých vlastních stránek. Tyto odkazy jsou důležitou součástí vyšších konverzí a udržování nejvyšších pozic.
  • Pomáhejte Googlu, aby vám lépe rozuměl – a to pomocí interních odkazů. Jedná se o jednoduchou a navíc velmi účinnou strategii, kdy směrujete návštěvníky z jedné části vašeho webu na druhou, což pomáhá i Googlu lépe porozumět vašemu webu. Když však přidáváte interní odkazy, je nezbytné ujistit se, že vždy ukazují na relevantní části vašeho webu a že propojení dává smysl. Ideální je, pokud je odkaz relevantní k obsahu, na který odkazuje.
  • Nezapomeňte na návštěvníky z mobilních zařízení – pamatujte na to, že spousta potenciálních zákazníků nepřichází z počítače, ale z mobilního telefonu. Proto je nesmírně důležité, aby se váš web zobrazoval responzivně, tedy aby se přizpůsobil nejrůznějším velikostem obrazovek a byl na nich přehledný a čitelný.
  • Vizualizujte – nedílnou součástí vašeho webu by měly být obrázky. Díky nim budou vaše webové stránky vizuálně přitažlivé. Nejen, že byste měli vybírat kvalitní a relevantní obrázky, ale měli byste je také optimalizovat pro vyhledávače. Co to znamená? Optimalizace obrázků zahrnuje použití klíčových slov v názvu souboru, jakož přidání užitečného alternativního textu a popisu – ten vám pomůže k tomu, aby vás prohlížeč našel, a také pomáhá s dostupností webu. Myslete také na to, aby vaše obrázky měly optimální velikost a formát, aby nedošlo ke zpomalení vašeho webu.
  • Myslete na své publikum – základem všeho, co na svém webu děláte, by mělo být poskytování pozitivní uživatelské zkušenosti. Vaše stránky by měly být navrženy s konzistentním barevným schématem a měly by být snadno ovladatelné. Pokud někdo na vašem webu nemůže najít to, co hledá, protože je rozvržení matoucí, bude hledat jinde. Ujistěte se také, že všechny vaše informace jsou snadno použitelné a poskytují uživateli skutečnou hodnotu.

Propojte se s ostatními

Aby se o vás dozvědělo co nejvíce lidí, je také při budování účinné strategie pro lokální SEO budovat takzvané místní citace. To jsou zmínky o názvu vaší firmy, adrese, telefonním čísle a webových stránkách (NAPW) na jiných webech, než jsou vaše vlastní. Nejoblíbenějším místem pro vytváření místních citací jsou online adresáře firem. Velmi dobrým krokem je, pokud se zaregistrujete do adresářů firem specifických pro odvětví, ve kterém podnikáte. Google pak nachází zmínky o vaší firmě na řadě důvěryhodných webů, což vede k tomu, že vás považuje za důvěryhodnou firmu.

Využít však můžete i takzvané nestrukturované citace, které často pocházejí ze zpravodajských článků nebo blogových příspěvků. Tyto zmínky o vaší firmě v příspěvcích jiných firem jsou velmi cenné, protože budují povědomí o vaší značce a pomáhají Googlu důvěřovat informacím o vaší firmě.

Neusněte na vavřínech a hlídejte si konkurenci

Sledovat své konkurenty je rozhodně úkol, kterému stojí za to věnovat čas. Díky monitorování konkurence můžete pochopit, jakým způsobem kráčejí po cestě k úspěchu, a můžete zhodnotit, zda není třeba provést úpravy ve vaší vlastní strategii. Při sledování vašich konkurentů věnujte pozornost druhu obsahu, který vytvářejí, klíčovým slovům, na která cílí, a odkud získávají zpětné odkazy. Je také dobré podívat se, kde mají citace a jak vypadá jejich profil recenzí – k tomu vám skvěle poslouží nástroj BrightLocal.

Prověřujte chování Googlu

Google neustále provádí změny ve svých vyhledávacích algoritmech, což znamená, že musíte bedlivě sledovat své hodnocení. Schopnost předvídat a chápat jakékoli změny – a podle toho reagovat – může mít velký vliv na váš úspěch ve vyhledávání. Nejlepšími faktory hodnocení lokálního vyhledávání pro local pack jsou GBP, recenze a optimalizace na stránce. Pro lokalizované organické výsledky je nejdůležitější optimalizace na stránce, odkazy a behaviorální signály. Proto nezapomeňte monitorovat volatilitu v SERP a využijte například nástroj LocalRank Flux, který vám přinese informace o všech potenciálních aktualizacích algoritmu vyhledávání.

Propojujte, co to jde

Další nedílnou součástí úspěšné SEO strategie je budování odkazů aneb lokální linkbuilding, což je proces získávání odkazů od jiných podniků a organizací v rámci místní komunity. Ten pomáhá vyhledávačům porozumět místnímu významu podnikání a zároveň ukazuje, že obsah, na který je na webu odkazováno, je ostatními považován za hodnotný. Chcete-li začít s budováním lokálních odkazů, je dobré zkontrolovat, odkud čerpají vaši konkurenti, a oslovit podniky souvisejíc s vaším oborem a navrhnout jim možnost spolupráci.

Vytvářejte přehledy a dávejte o sobě vědět

Jestliže chcete pracovat se zákazníky na lokální úrovni, je důležité informovat je o vašem pokroku. Jedná se o jednoduchý způsob, jak informovat klienty o vašich akcích a také demonstrovat svou hodnotu. Vytvářejte proto přehledy, které budou obsahovat klíčové metriky, jako je návštěvnost webu, konverzní poměr, hodnocení ve vyhledávání, nové odkazy a míra okamžitého opuštění. Údaje, které sledujete a hlásíte, se však budou u jednotlivých klientů lišit v závislosti na tom, jaké jsou jejich konkrétní cíle. Naučíte-li se vytvářet relevantní a poutavé přehledy, pomůže vám to vytvořit pro vaše klienty fantastické statistiky, které prokážou vaši hodnotu.

Rada na závěr

Výše uvedený podrobný průvodce vás seznámil se základními nezbytnostmi, které byste měli dodržovat, pokud se chcete prosadit na lokální úrovni. Jestliže výše uvedené strategie a taktiky nezačleníte do vašeho lokálního SEO, nepodaří se vám dostat na špici. Proto se zaměřte na optimalizaci a rozvíjejte své strategie tak, abyste posunuli své podnikání na novou úroveň.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp