SEO
Sháníte odbornou agenturu pro správu svého SEO? Poradíme, jaké tipy při prověřování potenciálních agenturních partnerů zvážit.

Pokud si do vyhledávače zadáte SEO agenturu, ve vteřině se vám objeví desítky firem. Jenže SEO agentury se od sebe z hlediska kvality nabízených služeb hodně liší. To znamená, že velké množství firem a organizací bylo během některé ze spoluprací nespokojeno.

Největším problém je, že mnoho agentur zní a vypadá hodně podobně, ne-li stejně. Stačí vyměnit logo a značku. Jenže každá nabízí jiné úrovně hloubky odbornosti a zkušeností. SEO agentury v žádném případě nejsou univerzální a dostat se do špatného pracovního vztahu pro vás může být nákladné nejen z hlediska financí, ale také ztráty času.

Na tomto procesu jsem se dlouhou dobu podílel jako vedoucí agentury. Možná to zní samoúčelně, že píši tento článek, ale dovolte mi jako první říci, že nechci pracovat za každou cenu s každou značkou a naše agentura není pro každého. S využitím dlouholetých zkušeností jsem připravil devět tipů, které vám pomohou projít jednoduchým procesem výběru vhodné agentury pro vaši organizaci.

Kdy, jak a podle čeho vybrat správnou agenturu:

 

  1. Rozvíjejte a definujte své cíle

Stále jste si nesedli k tomu, abyste si předvedli své organizační, prodejní a marketingové cíle, konkrétně do SEO? Nyní nastal ten správný čas, o tom začít hlouběji přemýšlet.

Dobré agentury se vás celkem rychle zeptají na to, jaké vaše cíle jsou. Zda jsou propojeny s návratností investic, konverzemi nebo jakýmikoli jinými měřítky, zvyšující váš úspěch. Dejte si pozor na SEO agenturu, která za vás chce udělat SEO a nedostala se do hloubky tématu. To nemůže nikdy fungovat!

Je fér nevědět, co lze od SEO očekávat, aniž by agentura s výzkumem nějakým způsobem pomohla. Udělejte co můžete, abyste věděli, jak pro vás vypadá ROI. To může být ve formě počtu konverzí, které potřebujete nebo konkrétních akcí. Jako referenční body se také můžete podívat na libovolné oborové benchmarky a své vlastní základní linie výkonu.

Nemusíte být odborník na SEO. A bez ohledu na to, co víte a co ne, mějte jasno v tom, jak vypadá úspěch při vydělávání peněz a dosahování vašich vytyčených cílů. Než se pustíte do vyhledávání SEO agentury, mějte jasnou představu o tom, co přesně chcete.

  1. Vyhodnoťte vnitřní zdroje

Nejspíše hledáte SEO agenturu, protože zatím nemáte interní SEO expertízu nebo časové zdroje potřebné pro váš úspěch. Ať už je vaše situace jakákoli, vy nebo váš tým budete chtít mít určitou úroveň spolupráce nebo úsilí o úspěšném partnerství s agenturou.

Možná si od své vybrané SEO agentury necháte udělat vše. Ale budete také potřebovat určité časové závazky a dostupnost pro schválení, zpětnou vazbu, dohled a kontrolu výkonu. V mnoha případech se organizace a značky drží dalších aspektů. Nebo mají jiné parametry, aby pokryly celé spektrum věcí, které SEO potřebuje, včetně obsahu UX, IT a dalších prvků spolupráce.

Pečlivě si naplánujte, co by váš interní tým mohl nebo měl vlastnit. Buďte vždy k dispozici pro spolupráci nebo využití agentury nebo externích partnerů. To vám pomůže vyhodnotit, zda je SEO agentura vhodná pro všechny nebo jen některé vámi vybrané aspekty, které budete nakonec v rámci zlepšení SEO potřebovat.

  1. Zvažte svůj rozpočet

Obvykle není na začátku spolupráce jasné, kolik přesně za spolupráci se SEO agenturou zaplatíte. Doufejme, že můžete najít alespoň nějaké rozpočtové parametry, ze kterých můžete pracovat, když vezmete kombinaci cílů a budete vědět, jaká bude návratnost investic, plus inzertní zdroje nebo stávající parametry, o které se můžete opřít.

I když budete chtít od SEO agentury znát první cca částku, znalost parametru vašeho rozpočtu vám pomůže rychleji se kvalifikovat a vyfiltrovat ideální agentury z hlediska velikosti, vhodnosti a rozsahu. Získáte-li alespoň hrubý nástřel cenového rozpočtu, můžete se rozhodnout, zda do spolupráce jít nebo ne, podle vašeho rozpočtu.

V mnoha případech je lepší mít vše svázané s poměrem ROI, než s pevným číslem. Dívat se na SEO spíše jako na investici nebo výdajovou položku. S těmito informacemi se seznamte předem a zeptejte se, jaká agentura vám v počáteční strategii pomůže, nebo jak vám pomůže postupovat v jednotlivých krocích auditu, abyste pochopili cesty k dosažení vašich cílů a rizika pro různé úrovně rozpočtu a investice.

SEO

  1. Proveďte svůj výzkum

Vždy záleží na konkrétních dimenzích. Ty zahrnují například velikost agentury ve srovnání s vaší firmou. Nebo, co je důležitější, jak jsou v agentuře schopni sloužit vaší společnosti. Dalším důležitým faktorem, který je nutné zvážit, je fáze růstu a životního cyklu vaší společnosti.

Agentury mohou být tzv. generalisty. To znamená, že převezmou všechny klienty, kteří mají na zaplacení. Několik z nich pak zvažuje různé faktory, které pomáhají trochu zúžit věci, jako je zaměření na konkrétní niky nebo odvětví, cenové minimum, publikum, typy konverzí nebo dokonce složení či strukturu vašeho týmu.

Ušetřete si energii a čas hledáním správných oblastí, které odpovídají tomu, kdo jste a co chcete. Odolávejte lákavým nabídkám SEO, které se zdají být úplně mimo vaši ligu nebo nejsou v souladu s vaším zaměřením.

 Skvělé způsoby, jak toho dosáhnout, zahrnují:

  • Hledání případových studií, pověření, odkazů a myšlenek vedoucích obsah kusů.
  • Při pohledu na směs klientů, se kterými aktuálně pracují. 

Udělejte si domácí úkol, ve kterém si připravíte všechny důležité otázky, na které se chcete zeptat. Nebojte se zeptat na rozpory a chtějte vědět konkrétní odpověď na vaši konkrétní otázku. Nenechte zpochybnit své

  1. Připravte si plán pohovoru

Velmi často se setkávám s dost dobrými otázkami od potenciálních zákazníků, se kterými mluvím. Jindy se mě neptají dostatečně, takže nakonec jsem to já, kdo udržuje konverzaci a odpovídám na otázky, které si přeji, nebo předpokládám, že právě tohle chtějí moji potenciální zákazníci vědět. Čím více budete v otázkách, které kladete, organizovaní, tím objektivnější může být na konci vaše srovnání agentur, které zvažujete.

Naplánujte si otázky týkající se čehokoli a všeho, co je pro vás důležité, ať už to souvisí s:

  • Jejich zaměření (nebo aspekty č. 4 výše).
  • Jejich přístup.
  • Způsoby, jak byste spolupracovali.

Buďte připraveni, zvláště pokud máte některé interní zdroje, které budou vlastnit kopii či obsah, vývoj či jiné věci, které vyžadují těsné přátelství a spolupráci. Také budete vědět, s kým pracujeme a jak se vaše vize shodují nebo také neshodují.

Připravte si tedy pevný seznam otázek. Plánujte, kdo se na co ptá. Nakonec můžete být objektivní a také se vrátit ke svému finalistovi (finalistům) s hlubšími úrovněmi detailů, které se snažíte postupně upevnit.

  1. Vyhodnoťte přizpůsobení

Shodují se vize mezi vámi, vašeho týmu a týmem agentury, kteří budou odteď spolupracovat? Zhodnoťte soulad mezi týmy. Přečtěte si o míře udržení zaměstnanců a stabilitě. Uvědomte si, jakou míru transparentnosti můžete očekávat. Jak praktické budou?

Tyto aspekty a shoda na přístupu agentury jsou klíčové. Nechcete narazit do zdi nebo vypadnout hned po podepsání smlouvy nebo jen pár měsíců po tom, co probíhá vaše spolupráce.

  1. Proveďte kontrolu 

Máte-li obavu ohledně toho, jak se s vámi vybranou SEO agenturou shodujete, ověřte si jejich práci. Průběžně se ptejte na těžké otázky. Chtějte vědět, zda je někde nějaký zádrhel nebo to k němu spěje. Nechtějte se posouvat kupředu, pokud věci nefungují tak jak mají, nebo se necítíte dobře. To je varovné znamení a měli byste důvěřovat svému instinktu, že se zastaví a hlouběji.

Neříkám, že máte utíkat. Možná jste právě vy jejich první klient, kterého mají ve vašem oboru. To mohlo být v počátku v pořádku se správnou úrovní transparentnosti, výzkumným přístupem a tolerancí k riziku. V některých případech může být skvělé jít s někým novým oproti strategii vykrajování sušenek, kterou používají všichni ostatní v oboru.

  1. Pochopte proces

Kromě nedostatečného pochopení strategie SEO a omezení zdrojů, komunikace a špatně spravovaná očekávání, patří mezi největší překážky k úspěchu. Každý klient má jinou úroveň znalosti SEO, povědomí o procesech SEO a pochopení pohledů agentury na tyto věci. My z agentur považujeme za samozřejmé, že ne každý má znalosti jako my. Zeptejte se a ptejte se znovu a znovu, pokud vám něco není jasné.

Jak to bude vypadat z hlediska kroků strategie, optimalizace, reportingu, komunikace, načasování a zodpovědnosti za výsledky? Mějte ve všem jasno. Stále se ptejte a pokud nechápete, nebojte se nechat si celý dotaz znova vysvětlit.

  1. Ujasněte si podmínky smlouvy

Nikdy nepodepisujte něco, co jste si důkladně nepročetli. Pokud nerozumíte obsahu, nechte si raději poradit od právníka nebo od poradce, obeznámeného se SEO. Dejte si pozor na dlouhodobé smlouvy, zvláštní pozornost věnujte storno položkám a nároky na vlastnictví díla. Žádná z těchto věcí není špatná, ale jen ve chvíli, pokud víte, do čeho jdete. Dlouhodobě vám může smlouva přinést úspory nákladů a závazek z obou stran ve vztahu. SEO vyžaduje čas. Chcete se však určitě vyhnout následujícím scénářům:

  • Pracovat spolu pár měsíců jen proto, abychom byli zasaženi změnami.
  • Za předpokladu, že jsou pokryty další oblasti (jako je obsah, aktualizace pro vývojáře, CRO atd.) a jsou součástí odpovědnosti agentury, jen abychom zjistili, že tomu tak není. 

Ideální situace je ta, že váš vtah je postaven na důvěře a odpovědnosti, kde fakturace a hodnota zůstávají v průběhu času vyrovnané. Po podpisu už na smlouvu nemusíte dál myslet.

Závěr

Vybrat si správnou SEO agenturu je v dnešní době opravdu velmi obtížné. Může být náročné projít znění tolika podobně znějících. Najít způsoby, jak zhodnotit zkušenosti a odbornost jednotlivých SEO agentur. Nebo zmapovat, zda se k agentuře hodíte. Doufejme, že tipy, které jsem vám nyní řekl, vám pomohou připravit se na důležitý proces, abyste zajistili, že najdete tu pravou SEO agenturu pro váš projekt. A uspějete.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Kristýna Franclová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp