Doorway pages a microsites – jak to vidí Google?

Google
Google neustále pracuje na tom, aby výsledky vyhledávání co nejlépe odpovídaly dotazu hledajících. Primárním cílem je, aby byl hledající s výsledky spokojený.

Doorway pages a microsites – jak to vidí Google?

Weby, které se zobrazují ve vyhledávání, by měly být kvalitní. V nepřetržitém vývoji a aktualizaci vyhledávacích algoritmů se Google snaží tuto kvalitu webu nějak definovat. Vedle toho také otevřeně podává zprávy o svém pohledu webmasterům. V březnu 2015 jsme se dočkali zprávy o tzv. doorway pages. Ty dle Google snižují kvalitu vyhledávání a nemilosrdně se tak zařazují mezi nekalé SEO techniky, tzv. black hat SEO.

Brzy bychom se měli dočkat razantního znevýhodnění těchto doorway pages. To by se však mohlo dotknout i tzv. microsites a minisites, které vznikají jako podpůrné stránky webu a mohou představovat významný marketingový kanál.

Co jsou to doorway pages?

Definici poskytuje i Google prostřednictvím Webmaster Tools.

Dle Google jsou doorway pages: „weby nebo stránky vytvořené s cílem získat vysoké hodnocení pro konkrétní vyhledávací dotazy.

Doorway pages nezřídka vedou k tomu, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazí několik podobných stránek, které směřují do stejného cíle. Tím omezují nabídku výsledků a z uživatelského hlediska jsou špatně. Ve výsledcích vyhledávání se mohou objevit také jako jakési mezistránky, které nemají takovou hodnotu jako konečné cílové strany. Zdroj: /1/

A zde jsou některé příklady těchto nežádoucích doorway pages:

  • stránky vygenerované proto, aby přesměrovaly návštěvníky na jinou část webu nebo zcela jiný web
  • velmi podobné stránky, bez jasně definované hierarchie, vazeb mezi sebou
  • několik názvů domén nebo stránek, které cílí na konkrétní geografické oblasti, města nebo památky a přesměrovávají uživatele na tutéž stránku /1/

Co jsou to microsites?

Microsites, jinak také minisites, představují podpůrné stránky, které se detailně zaměřují na určitou část hlavního webu nebo prezentaci konkrétního produktu či služby. V marketingu se uplatňují také při spotřebitelských soutěžích a speciálních akcích.

Z určitého pohledu by tak microsites mohly být specifickým typem Googlem neoblíbených doorway pages. V online světě na ně často natrefíme v rámci rádoby výhodných nabídek, za „výhodnou cenu“ několika set korun. Za takovou cenu lze vytvořit doorway pages, užitečné microsites však ne. Aby microsites měly žádoucí efekt a neskončily na černé listině Googlu, měly by se od klasických doorway pages odlišovat.

I microsite je webem, který usiluje o dobrou pozici ve výsledcích vyhledávání. Také microsites a minisites by proto měly splňovat parametry kvalitních webových stránek.

Jak vypadá kvalitní microsite?

  • má unikátní obsah, přináší nové informace
  • obsahuje poutavé, originální obrázky, nabízí další multimediální formáty
  • je přínosná a zajímavá pro uživatele, kteří ji rádi šíří dál
  • je postavena na neotřelém nápadu
  • umožňuje operativní aktualizace a změny na webu

Z hlediska marketingu nejsou microsites jen zdrojem návštěvnosti hlavního webu, ale mají i další marketingové funkce.

Přínosy kvalitních microsites

  • představují další obchodní a komunikační kanál
  • podporují značku, budují brand firmy nebo produktu
  • lépe se přizpůsobují požadavkům a chování návštěvníků
  • poskytují data o chování cílové skupiny

Jak rozpoznat doorway pages a kvalitní microsites?

Pomoci můžou otázky, které předkládá Google:

  • Je daný web vytvořen pouze pro vyhledávače, aby přesměrovával návštěvníky na hlavní web? Nebo je nezbytnou součástí hlavního webu a má pro návštěvníky skutečný přínos?
  • Přestože je obsah podpůrného webu optimalizovaný pro specifické klíčové fráze, směřuje pouze na hlavní web s obecnými tématy?
  • Je podpůrný web pouze duplikátem informací (jakkoli užitečných a unikátních) z hlavního webu?
  • Vznikl web pouze proto, aby generoval návštěvnost pro affiliate weby a přeposílal návštěvníky dál bez přidané hodnoty v obsahu nebo použitelnosti?
  • Existuje daný web nebo stránka samostatně? Nedá se na ni dostat z jiných části webu nebo jsou odkazy na ně vedoucí očividně vytvořené jenom pro SEO efekt? Je tato osamocená strana odlišná od ostatních částí webu, neodpovídá struktuře a navigaci celého webu? 

Na závěr zbývá doplnit ještě jeden parametr, který odlišuje kvalitní weby od nekvalitních doorway pages. Doorway pages totiž nedefinuje jenom nepřirozený textový či multimediální obsah, ale také nepřirozené odkazy. Zatímco odkazů z doorway pages je přespříliš a navíc často vedou pouze na jednu webovou adresu, externí odkazy na doorway pages zcela chybí. Na nekvalitní weby totiž nikdo přirozeně neodkazuje.

Autor: Ing. Radka Křivánková

Zdroje:

/1/ https://support.google.com/webmasters/answer/2721311

/2/ webmasters.googleblog.com/2015/03/an-update-on-doorway-pages.html

Více článků z blogu