Co znamená marketing na sociálních sítích?

sociální marketing
Sociální média jsou velmi účinnou marketingovou platformou, která umožňuje získat větší publikum a navázat dlouhodobé vztahy se současnými i budoucími zákazníky. Jak na to?

Je těžké si vzpomenout na život před sociálními médii, přestože Facebook začal fungovat teprve před necelými 20 lety. Pokud jste v určitém věku, jistě si pamatujete na skupinové chaty Yahoo! a MySpace. Postupem času se sociální média vpletla do každodenní struktury našich životů a dnes má většina z nás alespoň jeden profil na sociálních sítích. Mezi oblíbené platformy pro firmy patří například Facebook, Instagram, TikTok, YouTube a LinkedIn. Samozřejmě, že v době, kdy čtete tento článek, jich může být ještě víc! Sociální média se neustále vyvíjejí, což činí pro majitele firem náročné držet krok a efektivně je využívat ve prospěch svých zisků. S chytrou a promyšlenou strategií však můžete s marketingem na sociálních sítích dosáhnout značného úspěchu.

Marketing sociálních médií je, zjednodušeně řečeno, využívání sociálních médií podniky k propagaci svých produktů a služeb a k získání povědomí mezi publikem. Lidé používají sociální média ke komunikaci a sdílení, takže pokud je vaše společnost na těchto platformách aktivní, můžete efektivně šířit povědomí o své značce, posilovat vztahy s cílovou skupinou, zlepšovat zákaznické služby, realizovat prodeje a dosahovat mnoha dalších obchodních cílů. Aktivní přítomnost na sociálních médiích umožňuje firmám přiblížit se svým zákazníkům, rychle reagovat na jejich potřeby a využívat zpětnou vazbu k neustálému zlepšování svých nabídek.

Jakmile začnete zdokonalovat své marketingové postupy v sociálních médiích, je dobré porozumět jejich přínosům a také nejlepším postupům, které marketingoví profesionálové používají k optimalizaci výkonnosti strategie. To vám pomůže pochopit, jak může přítomnost na sociálních sítích proměnit obyčejná přátelství v cenný přínos pro vaše podnikání. 

Co je marketing na sociálních sítích a proč je důležitý

Profil na Facebooku mají samozřejmě miliardy lidí - ale ani tato statistika není tak působivá jako fakt, že většina uživatelů se na tuto platformu sociálních médií přihlašuje alespoň jednou denně, přičemž 49 % se přihlašuje několikrát denně.

I když je Facebook v současnosti nejoblíbenější platformou, každá sociální síť má svou demografickou skupinu, kterou přitahuje. Víme to, protože každá stránka shromažďuje údaje o svých uživatelích - což je důležitá informace pro majitele firem a marketingové odborníky, kteří mají zájem pochopit, co je to marketing na sociálních médiích.

Koneckonců marketing sociálních médií využívá tyto sociální sítě k přímému kontaktu s konkrétní cílovou skupinou. Hlavní zásadou marketingu je setkat se s publikem tam, kde se již nachází - a dnes většina spotřebitelů prochází své zpravodajské kanály na sociálních sítích. 

Chtějí se dozvědět více o světě, a to včetně toho, jak jim vaše produkty nebo služby mohou pomoci s jejich potřebami. Když zjistíte, proč a jak vytvořit strategii sociálních médií, můžete následně realizovat svůj plán a sledovat úspěch, který přichází s dosažením vašich cílů v oblasti oslovování zákazníků. Dobře promyšlená strategie vám umožní efektivně komunikovat s cílovou skupinou, budovat povědomí o značce a posilovat vztahy se zákazníky. Díky pravidelnému vyhodnocování výsledků a přizpůsobování vašeho přístupu můžete maximalizovat dosah a efektivitu vašich marketingových aktivit na sociálních médiích. To vám pomůže nejen dosáhnout vašich obchodních cílů, ale také udržet krok s neustále se měnícím digitálním prostředím.

Hlavní výhody využití sociálních médií pro marketing

Stejně jako všechny druhy marketingových kampaní může i marketing v sociálních médiích vyžadovat čas na naplánování a realizaci. Začněme tedy s ohledem na cíl. Když znáte měřitelné přínosy, které jsou spojeny se sociálními platformami, můžete začít vytvářet jasné cíle, kvůli kterým se vyplatí sociální média pro podnikání využívat. 

Zvýšené povědomí o značce

Prvním krokem v každé mapě zákaznické cesty je jednoduše to, aby se zákazník o vaší značce dozvěděl. Pokud někdo neví, že vaše produkty nebo služby existují, nikdy nedokončí prodej. Ale samozřejmě jde o víc než jen o to, aby se o vaší existenci dozvěděli. 

Zavedení značky na sociálních sítích znamená vysvětlit hodnoty vaší společnosti a ukázat, čím se odlišujete od konkurence. Vytváření značky malého podniku znamená vytvořit identitu vaší společnosti a sociální média jsou k tomu ideálním prostředkem.

Lepší přehled o vaší cílové skupině

Všechny kanály sociálních médií shromažďují údaje o uživatelích, takže je snadné zjistit, které demografické skupiny se zajímají o vaše příspěvky. Ale to není všechno - když komunikujete s lidmi na svých stránkách nebo ve skupinách, máte možnost do hloubky poznat, co vaši cílovou skupinu zajímá. Můžete tak získat cennou zpětnou vazbu, která může výrazně prospět vašemu podnikání.

Zlepšení služeb zákazníkům

Spotřebitelé dnes očekávají, že vaše firma bude dostupná na všech významných platformách sociálních médií. To znamená, že můžete poskytovat služby zákazníkům v aplikaci Facebook Messenger, v přímých zprávách na Instagramu, v aplikaci WhatsApp a na jakékoli další platformě, kterou si vyberete. Být k dispozici v době, kdy jsou vaši zákazníci, není vždy reálné, proto zvažte integraci automatizace sociálních médií, kdykoli je to možné.

Zvýšená návštěvnost webových stránek

I když ne každý příspěvek na sociálních sítích by měl souviset s prodejem, vždy můžete své sledující povzbudit, aby klikali na odkazy, které vedou zpět na vaše webové stránky. Vytvářejte na sociálních sítích příspěvky propagující produkty a služby, stejně jako příspěvky, které obsahují přehled vašich odborných znalostí prostřednictvím užitečných rad a kousků obsahu vašeho blogu. 

Lepší umístění ve vyhledávačích

Integrujte klíčová slova do svých sociálních kanálů a zlepšíte si pozici ve vyhledávačích, jako je Google. SEO neboli optimalizace pro vyhledávače je kromě profilů v sociálních médiích důležitým aspektem i pro vaše firemní webové stránky. 

Zvýšení prodeje

Když zvýšíte povědomí o své značce a nasměrujete více uživatelů sociálních médií na své webové stránky, zvýšíte své šance na prodej a udržení věrných zákazníků. Chcete-li získat lepší představu o tom, kolik zákazníků vám marketingové aktivity v sociálních médiích přinášejí, sledujte konverze prodejů tak, že na svých webových stránkách vytvoříte vstupní stránky pro konkrétní kampaně a budete je sledovat prostřednictvím služby Google Analytics.

Lepší efektivita nákladů

Díky organickému marketingu nebudete muset platit za to, co zveřejníte na svých firemních stránkách sociálních médií, nad rámec toho, co zaplatíte tvůrcům obsahu. Možná však budete chtít investovat do placeného marketingu na sociálních sítích, který zahrnuje nákup placených reklam na platformě. Když se úzce zaměříte na publikum, kterému chcete reklamu na sociálních sítích nabídnout, budete mít větší šanci, že ho zaujmete. To povede k dobré návratnosti investice. 

Organické i placené marketingové kampaně v sociálních médiích můžete také porovnat s tím, kolik by stála tradičnější reklama v novinách, časopisech, televizní reklama a rozhlasové spoty. Nárok na místo v těchto omezených spotech může být mnohem dražší bez využití dat k zacílení na nejzajímavější publikum. 

Tipy pro využití sociálních médií pro marketing

Využít sociální média pro marketing bude jednodušší, pokud se budete řídit osvědčenými postupy marketérů sociálních médií. V první řadě je třeba vědět, že nemusíte být aktivně přítomni na každé sociální síti. Pro dosažení největšího úspěchu začněte pomalu a realisticky.

Vyberte si správné platformy sociálních médií pro své podnikání

Když důkladně poznáte své cílové publikum, budete vědět, kterým sociálním médiím dává přednost. Vaše podnikání se může hodit spíše k vizuálně orientovaným sítím, jako je Instagram, nebo můžete tíhnout k vytvoření video marketingové strategie na YouTube. Začněte s jedním kanálem a rozšiřujte svou prezentaci, až budete připraveni.

Vytvářejte a sdílejte vysoce kvalitní obsah

Vysoce kvalitní obsah je zajímavý a relevantní pro vaši cílovou skupinu. Zveřejňujte informace o produktech a službách, odpovídejte na dotazy, poskytněte pohled do zákulisí svého podnikání, sdílejte odborné rady a zvyšujte návštěvnost svých webových stránek. 

Váš obsah by měl být kromě poskytování cenných informací vašemu publiku také vizuálně přitažlivý. U fotografií a videí proto používejte dobré osvětlení a kvalitní zvuk. Překontrolujte, zda v textu nejsou překlepy, a ujistěte se, že je v souladu s hlasem vaší značky a že rezonuje s vaším publikem. Udržujte vizuální prvky značky konzistentní tím, že budete dodržovat barvy, písma a prvky grafického designu své značky. Pokud věnujete více času sdílení vysoce kvalitního obsahu, vyplatí se vám to s růstem vaší značky. 

Zveřejňujte příspěvky důsledně

Zveřejňujte příspěvky důsledně, protože vaši současní i budoucí sledující neustále procházejí své sociální sítě a vy chcete zůstat v jejich povědomí. Snažte se dodržovat pravidelný a konzistentní plán zveřejňování příspěvků místo náhodných a nepravidelných aktualizací. K tomu vám pomůže kalendář obsahu, který vám umožní předem naplánovat a organizovat vaše příspěvky. Tip: Vytvářejte kurátorský obsah z celého webu, který budete sdílet se svými sledujícími. Tímto způsobem nabídnete hodnotný a rozmanitý obsah, který udrží vaše publikum angažované a posílí váš vztah se zákazníky.

Interagujte se svým publikem

Interagujte se svým publikem, protože silnou stránkou všech marketingových nástrojů sociálních médií je možnost zapojit současné i potenciální zákazníky v reálném čase. Pamatujte, že sociální sítě jsou obousměrná ulice: ptejte se svých sledujících na otázky, které je přimějí mluvit, a pak jim naslouchejte. Pokud má někdo problém, odpovězte mu co nejrychleji. Považujte to za způsob, jak navázat smysluplné vztahy s věrnými zákazníky. Tímto přístupem nejen posílíte svou značku, ale také zvýšíte důvěru a loajalitu mezi vašimi sledujícími.

Používejte analýzu sociálních médií ke sledování výsledků

Při nastavování účtů na sociálních sítích objevíte robustní zázemí plné dat, grafů a dalších analytických nástrojů. Využijte je ve svůj prospěch, zejména pokud chcete použít PPC reklamy (placené za kliknutí). Můžete porovnávat metriky zapojení mezi jednotlivými kanály sociálních médií a zjistit, kam umístit peníze pro budoucí kampaně.

Jak nastavit základní marketingovou strategii sociálních médií

Jako majitelé firmy jste si pravděpodobně na začátku podnikání vytvořili podnikatelský plán. Pokud jeho součástí byl i komplexní marketingový plán, máte náskok. Zde se dozvíte, v něm využít marketing na sociálních sítích. 

Definujte si své cíle

Pro růst vašeho podnikání je nejlepší zaměřit se na jeden nebo dva velké cíle najednou. Zapište je do plánu tak, abyste si mohli rozdělit akční kroky neboli měřitelné cíle určené k dosažení daného cíle. 

Vytvořte si cíle, které jsou konkrétní, měřitelné, dosažitelné, relevantní a časově omezené. To znamená, že stanovte časový rámec pro kampaň v sociálních médiích a kontrolujte její úspěšnost na základě údajů přímo souvisejících s cílem. 

Řekněme, že chcete do příštího čtvrtletí zvýšit počet svých sledujících na sociálních sítích o 10 %. Zvažte uspořádání soutěže na sociálních médiích na Instagramu, abyste zvýšili dosah a získali nové sledující.

Určete své cílové publikum

Poznejte svou cílovou skupinu, abyste zjistili, kam vložit prostředky na marketing v sociálních médiích. Pokud například vaši zákazníci žijí převážně v centrech pro seniory, nebudete potřebovat přítomnost na TikToku nebo Snapchatu. Pokud jsou vaší cílovou skupinou teenageři, LinkedIn vám pravděpodobně nepřinese skvělé výsledky.

Své zákazníky však chcete znát na hlubší úrovni, než jsou jednoduché demografické údaje jako věk a pohlaví. Zejména pokud máte rozpočet na placenou reklamu na sociálních sítích, budete chtít, aby vaše cílová skupina byla co nejužší.

Při upřesňování cílového publika zkoumejte skupiny, ke kterým se připojili, a hashtagy, které sledují. Možná objevíte influencery, s nimiž vaši zákazníci rezonují.

Mějte na paměti, že vaše značka může mít několik různých publik. Pokud se tak stane, zaměřte se postupně na jedno z nich pomocí různých krátkých kampaní. Pomocí A/B testování experimentujte s obsahem, dokud nebude splňovat vaše cíle.

Vytvořte si kalendář obsahu sociálních médií

Jakmile si stanovíte cíle a určíte své publikum, dalším krokem je vytvoření realizovatelného dokumentu, který nastíní postup a výsledky pro každou část vaší strategie. Zkuste si vytvořit tabulku s následujícími údaji:

  • Datum zveřejnění
  • Čas zveřejnění
  • Platforma sociálních médií
  • Obrázek
  • Text
  • Odkazy/CTA
  • Klíčová slova
  • Tvůrce obsahu
  • Manažer sociálních médií 
  • Poznámky

Správce sociálních médií je osoba odpovědná za kontrolu obsahu a jeho nahrání na správnou platformu (platformy) sociálních médií v plánovaném čase. Dobrým způsobem, jak předem naplánovat příspěvky, jsou bezplatné nástroje pro sociální média, jako je HootSuite, které umožňují vytvářet budoucí příspěvky najednou.

Kalendáře obsahu pomáhají zajistit, abyste s nápadem na příspěvek nečekali do poslední chvíle. Místo toho můžete mít kreativní strategie, jako jsou výzvy, soutěže nebo měsíční témata. Bavte se a získávejte zpětnou vazbu, abyste příští kampaň udělali ještě lepší. 

Využití marketingu na sociálních sítích pro vaše podnikání

Plánování cílené kampaně v sociálních médiích pro vaši firmu vám může pomoci dosáhnout vašich obchodních cílů - a navíc se u toho pobavíte.

Nyní, když víte, co je to marketing v sociálních médiích, jste připraveni na další krok. Proveďte inventuru současné digitální prezentace vaší společnosti. Použijte kritický pohled na potřebná vylepšení vašich webových stránek nebo procesu provozu elektronického obchodu. Poté analyzujte data a zjistěte, na kterou sociální platformu jste připraveni se zaměřit při rozšiřování své prezentace. 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp