11 nejčastějších chyb při tvorbě e-shopů a webů

Nejčastější chyby při tvorbě webů
Co je a není potřeba k rozjetí prosperujícího e-shopu nebo webu? Podívejme se blíže na 9 nejčastějších chyb, kterými si možná i vy zavíráte dveře k webu či e-shopu, který zákazníci milují.

 

Mezi zkušenými obchodníky i začínajícími internetovými podnikateli vládne mnoho polopravd a mýtů o tom, co je a není potřeba k rozjetí prosperujícího e-shopu nebo webu, ze kterého chodí relevantní poptávky. Podívejme se blíže na 11 nejčastějších chyb, kterými si možná i vy zavíráte dveře k webu či e-shopu, který zákazníci milují.

1. Otevřu si e-shop a ten začne hned vydělávat bez dalších investic

Každý si může založit e-shop, blog či web v dobré víře, že si ho fanoušci a zájemci sami najdou. Stane se tak ale opravdu jen ve výjimečných případech, a proto počítejte s počáteční investicí do vybudování povědomí o své značce a přivedení relevantní návštěvnosti - tedy takové, která má potenciál nakoupit (jde o vaši cílovou skupinu).

Vytvoření, spuštění a počáteční nezbytná propagace e-shopu s celorepublikovými ambicemi začíná na 100 000 a více.

2. Vytvoření webu bez jakékoliv přípravy

Stejně jako u stavby či rekonstrukce domu, je i u tvorby webu či e-shopu velmi důležitá prvotní příprava. Vytvoření webu bez přípravy patří mezi nejzásadnější chyby, kterých se můžete dopustit. Než se tedy pustíte do realizace vašich nových webových stránek, doporučujeme ujasnit si, co od webu očekáváte, jaké by měl mít funkcionality, kdo je vaše cílová skupina a co svému publiku chcete sdělit. S developerem vašeho webu byste si pak měli schválit jeho strukturu, navigační menu atd. Po takovém schválení by měly být dodány wireframy, s jejichž pomocí si ujasníte, že se s developerem chápete a jdete správným směrem. Výstupem webu bez předchozích schválených wireframů totiž často bývá nemilé překvapení, kdy se web od vaší původní představy velmi liší a absolutně neodpovídá vašim požadavkům.

V případě, že potřebujete vytvořit vlastní web či e-shop, ale nemáte na něj dostatek financí, nabízí se také již hotové řešení. I v tomto případě však dbejte na výběr vhodné šablony s tím, že by minimálně měla být přizpůsobena vašemu grafickému manuálu.

3. Otevřu si e-shop, investuji pro začátek 5000 Kč a obratem získám objednávky za 100 000 Kč

Neříkáme, že to není možné, ale muselo by jít o opravdu geniální marketingový tah. Většinou se efekt investovaných peněz např. do SEO a dalších kanálů projeví po 1-3 i více měsících. A pokud nemáte správně nastavené vyhodnocování svých kampaní, těžko doměříte, která konkrétní investice zapříčinila raketový nárůst v objednávkách. Dokonce i PPC reklamy, jejichž efekt se dostavuje poměrně rychle, je třeba optimalizovat na základě dostatečného vzorku dat. Pokud web nemá žádnou historii a PPC kampaně jsou nastavovány od nuly, minimálně v prvních týdnech bude neustále co zlepšovat a systém se teprve bude učit, jací uživatelé na vašem webu skutečně provedou konverzi. U webů, které nemají žádnou historii, nejsme zpravidla schopni odhadnout konverzní poměr ani cenu, za kterou jsme schopni získat konverzi v jednotlivých placených kanálech.

Objednávka v e-shopu

►Stanovujte si proto realistické marketingové cíle, zkoušejte, co vám nejlépe funguje a podle toho svou strategii neustále revidujte.

4. Koupím zázračný e-book od infopodnikatelů, který mi zaručí, že můj e-shop vydělá miliony

Zázračné recepty často nefungují a platí to dvojnásob o zázračných e-mailingových kurzech a předražených e-boocích. Není nic špatného na tom se vzdělávat, ale věřit podobným infoproduktům v tom smyslu, že vám sami přinesou miliony, je přinejmenším bláhové a rozhodně škoda peněz, které byste mohli investovat efektivněji. Navíc, v posledních letech se zejména na Facebooku objevuje čím dál více možností „školení zdarma“, nebo přinejmenším za pár korun, které často majitelům webů bez zkušeností spíše zamotají hlavu nepravdivými či nepřesnými informacemi s cílem prodat vlastní služby. Je tedy vhodné zvolit pro tvorbu webu vhodného partnera, který se bude snažit pochopit váš byznys a vytvoří pro vás web dle nejnovějších trendů, které reflektují požadavky vyhledávačů a zaměřují se také na uživatelskou přívětivost, která je v dnešní době zcela klíčová.

5. Otevřu si e-shop, všechny marketingové aktivity svěřím agentuře a dám si nohy na stůl

Nezáleží na tom, zda si pro svůj internetový marketing vyberete známou agenturu, menší tým lidí, nebo freelancera. Vždy počítejte s tím, že budete i vy muset přiložit ruku k dílu. Vždyť, kdo zná váš byznys a vaše cíle lépe, než vy sami? Copywriteři budou potřebovat podklady, analytici budou potřebovat přístup k vašim datům, grafici potřebují schválit kreativy… Bez vás to jednoduše nepůjde.

6. Otevřu si e-shop ve velice konkurenčním segmentu

Nejen, že Česká republika je rájem e-shopů, kde o vaši peněženku bojují desítky tisíc internetových obchodů, navíc je mnoho segmentů online podnikání vysoce konkurenčních. Bude tedy velice těžké prorazit např. v oblasti černé a bílé techniky, v IT nebo výrobcích pro dům a zahradu.

►Pokud se navíc v ničem od konkurentů neodlišujete (sortimentem, nebo zajímavou komunikací) a nemůžete bojovat cenou, nečekejte žádný raketový start, ale trnitou a pomalou cestu přibližování se zákazníkům.

7. Během měsíce chci za 5000 Kč být tam, kde za 8 let konkurence

S předchozím bodem související i nerealistická očekávání od internetového marketingu nebo podnikání formou e-shopu obecně. Pokud je konkurence na trhu 8 let a průběžně investovala každý měsíc 20 000 Kč do marketingu, je jasné, že před vámi bude mít pořádný náskok. Úspěch vašeho online podnikání se také bude odvíjet od konkurenčních výhod produktu, jeho poptávky a možností substitučních produktů.

8. Jednou „zapneme to SEO” a pak jen sbíráme ovoce

Stejně jako svět byznysu, i svět internetového marketingu a lidé kolem nás se proměňují.

Žádnou marketingovou aktivitu tedy nemůžeme nechat běžet léta beze změny. Právě naopak - naši strategii musíme neustále pozměňovat a vylepšovat - reagovat na rozšíření smartphonů, na změny v algoritmu Google a Google Ads a další novinky, které se na nás valí. Pro majitele e-shopu bude hodně těžké všechny novoty sledovat, pochopit je a správně implementovat. Konzultace s odborníkem je tedy více než namístě.

SEO pro e-shop

 

9. Spustíme e-shop a vše vsadíme na 1 kartu

Za úspěchem e-shopu není jen dobré SEO, nebo PPC. Stojí za ním celý marketingový mix včetně offline aktivit a péče o zákazníky. Web či e-shop, na který vedeme návštěvnost, musí být atraktivní a snadný na obsluhu (UX) a chlubit se vysokým konverzním poměrem (CRO). Do hry samozřejmě vstupuje kvalita i lákavost produktu, který nabízíte, jeho cena, možnosti dopravy a další.

"Zkušený tým specialistů na marketing vám pomůže nalézt díry, kterými vám zákazníci utíkají."

10. Myslíme jen na rychlý výdělek a zapomínáme na věrné zákazníky

Při neustálém honu za novými zákazníky často zapomeneme na ty, kteří už u nás nakoupili. Přitom právě stálí a vracející se zákazníci jsou podle známého Paretova pravidla 80/20 (nechme na chvíli stranou debatu o tom, zda opravdu platí) zdravým jádrem našeho byznysu.

►Nepodceňujte retenci zákazníků, mluvte k nim vlídným a zajímavým tónem, nabídněte jim dražší produkt, více komplementárních produktů nebo se jim postarejte o skvělou zákaznickou péči.

Ufff, snad jsme vás, aspirující úspěšné e-shopaře, příliš neodradili :-) Pokud si však uvědomíte, že za počátečním nápadem na e-shop se skrývá mnoho další práce a peněz, aby byl opravdu úspěšný, a obklopíte se týmem schopných specialistů, můžete postupně vybudovat prosperující internetový obchod, který vám a zákazníkům bude dělat jen samou radost.

11. Spuštěním webu či e-shopu často práce na stránkách končí

Velmi častou chybou je, že spuštěním e-shopu či firemního webu práce na stránkách v mnoha případech končí a už nedochází k dalšímu rozvoji. Webovým stránkám byste se však měli dlouhodobě věnovat. Je nutné testovat funkčnost a efektivitu jednotlivých stránek, případně aktualizovat web v souvislosti s technickými požadavky. Měl by zde být neustále aktualizován obsah, k čemuž je potřebná spolupráce majitele webu.

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

Více článků z blogu