Co to je a k čemu slouží mapa stránek
SEO nejsou jen kvalitní zpětné odkazy a dobře napsaný obsah. Jednou z důležitých součástí budování organické návštěvnosti je také mapa stránky v souboru sitemap.xml.

SEO nejsou jen kvalitní zpětné odkazy a dobře napsaný obsah. Jednou z důležitých součástí budování organické návštěvnosti je také mapa stránky v souboru sitemap.xml. V současné době, kdy algoritmy vyhledávačů posuzují stovky faktorů, má na SEO vliv prakticky cokoli, co na stránkách uděláte. Jedním z nedoceněných nástrojů, který vašemu webu umožní získat kladné body, je mapa stránek. Dobře udělaná mapa stránek umožní robotům vyhledávačů lépe se orientovat ve struktuře webu, a navíc zajistí, že se roboti okamžitě dozvědí o jakékoli změně obsahu na vašem webu. Indexace vaší stránky se tak velice urychlí.

Co to je a k čemu slouží mapa stránek

Mapa stránek je dokument, převážně ve formátu XML, který obsahuje adresy všech souborů na webu, které je možné indexovat.Mapa stránek je většinou vytvářena přímo redakčním systémem, jako soubor sitemap.xml. Soubor obsahuje informace o všech indexovatelných souborech, a to včetně času vytvoření a času poslední změny

Jakmile napíšete nový článek, změna se okamžitě zapíše do souboru sitemap.xml a vyhledávače dostanou zprávu o tom, že se soubor změnil.

Mapa stránek je velmi důležitá zejména pro:

• Weby, které nemají dostatečně kvalitní vnitřní prolinkování.
• Stránky, které mají velké množství obsahu. Například e-shopy s velkým počtem položek, portály, diskusní fóra.
• Nově založené weby.

Výhody, které přináší mapa stránek, však ocení i ostatní weby. Vyhledávače pomocí souboru sitemap.xml lépe pochopí obsah vaší stránky a umožní jim to lepší a rychlejší indexaci.

Mapa stránek je důležitá pro SEO

Mít mapu stránek s sebou přináší nezanedbatelné výhody. Kvalitní a rychlá indexace umožňuje větší viditelnost ve vyhledávačích. Čím více stránek vám vyhledávač zaindexuje, tím větší je pravděpodobnost, že získáte hodnotnou organickou návštěvnost.

Lepší indexace stránky

Jakmile spustíte nový webový projekt nebo uveřejníte nový článek na svém blogu, jistě nechcete čekat celou věčnost, než si roboti vyhledávačů vašeho nového obsahu všimnou.

Pokud odešlete adresu vaší sitemap.xml prostřednictvím GoogleSearch Console, indexaci stránek tím velmi urychlíte. V mapě stránek můžete také označit stránky, které jsou důležitější než ostatní. Roboti vyhledávačů se tak primárně soustředí na stránky, které jsou označeny jako důležité.

Pokud na svých stránkách soubor sitemap.xml nemáte, vyhledávače je budou procházet a indexovat i bez toho. Pokud však mapu stránek na web umístíte, indexace obsahu se tím velmi urychlí.

Automatické upozornění vyhledávačů na nový obsah

Abyste dokázali udržet obsah stránek aktuální, je občas potřeba upravit či doplnit informace, které už neplatí, nebo přidat nové články. Pokud publikujete nový článek nebo změníte obsah některého textu, není nutné čekat, až vás roboti poctí svou návštěvou. Soubor sitemap.xml upozorní vyhledávače na nový obsah za vás.

Tím ušetříte hlavně čas, kterého při spouštění nového online projektu není nikdy nazbyt.

Pokaždé, když dojde na stránce k nějaké změně, mapa stránek automaticky zašle všem velkým vyhledávačům upozornění, takže budete mít jistotu, že vaši návštěvníci budou mít vždy přístup k těm nejčerstvějším informacím.

Zbavte se duplicitního obsahu

Duplicitní obsah znamená, že vyhledávači předkládáte dvě

nebo více stránek, které mají stejný nebo hodně podobný obsah. V případě duplicity vyhledávač neví, kterou z podobných stránek umístit do výsledků vyhledávání, a často dojde k vyřazení obou. Tato situace může poškodit SEO, a proto byste se měli snažit všechny duplicity z webu odstranit.

Duplicita obsahu je častým problémem větších webů, kde dochází k publikaci více článků s podobným obsahem nebo umísťování článků do více kategorií současně. Díky tomu, že mapa stránek obsahuje datum a čas změny souboru, poskytnete robotům jen ten nejčerstvější obsah a rozhodnete, co se má indexovat a co ne.

Zvyšte kvalitu svého webu

Při rozhodování, na kterou pozici ve výsledcích vyhledávání stránku umístí, Google využívá informací o celkové kvalitě webu. Některé weby obsahují kvalitní stránky, ale také mnoho pomocných stránek, jejichž kvalita a informační hodnota není nijak valná.

Zatímco tyto kvalitní stránky nabízejí uživatelům hodnotný obsah, ostatní stránky webu už na tom nejsou tak dobře. Pomocí mapy stránek řeknete vyhledávačům, které stránky by měly indexovat a které za to nestojí.  Pokud nabídnete vyhledávačům pouze obsah přínosný pro uživatele, celková kvalita webu v jejich očích vzroste.

Zvyšte kvalitu svého webu

Optimalizujte použití souboru sitemap.xml

• Použijte nástroje a pluginy pro automatické vytváření a editaci souboru sitemap.xml.
• Nahrajte mapu stránek do Google Search Console. Získáte tak nejen možnost rychlejší indexace, ale navíc budete mít přístup ke statistikám procházení a Google vás upozorní, pokud bude mít s indexací stránek problém.
• Označte stránky, které by měly mít prioritu. Měly by to být stránky s vysoce kvalitním, dobře optimalizovaným obsahem, stránky, které uživatelé kladně hodnotí v komentářích, nebo stránky, které přinášejí nejvyšší zisk.
• Vkládejte do mapy stránek pouze kanonické verze stránek. Pokud máte na webu množství  obsahu, který je hodně podobný, například stránky produktů v e-shopu, které se liší pouze barvou zboží, použijte značku „link rel=canonical“ pro označení, která z nich je hlavní a má být indexována.
• Snažte se o co nejmenší velikost souboru sitemap.xml. Limit na velikost souboru sitemap.xml je sice 50 MB, ale přesto se doporučuje držet velikost co nejmenší. Čím menší velikost souboru, tím menší bude zátěž pro váš server.
• Pokud vaše mapa stránek bude obsahovat více než 50 000 URL, vytvořte více souborů sitemap.

Pokud dosud na svých stránkách soubor sitemap nemáte, měli byste o tom rozhodně uvažovat. Nic to nestojí a jeho výhody pro optimalizaci webu jsou nepřehlédnutelné. Mapa stránek pomůže vyhledávacím robotům rychleji nalézt vaše stránky a efektivněji je indexovat. Pomocí Google Search Console se navíc dozvíte o eventuálních problémech s indexací webu jako první.

zdroj: seo.com, searchengineland.com marketingland.com

autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Co obnáší technický SEO audit?

Vyhledávače jsou stále lepší v rozpoznávání a porovnávání záměrů vyhledávajících uživatelů. Právě proto velkou část optimalizace pro vyhledávače (SEO) tvoří psaní skvělého obsahu, který odpovídá záměru vyhledávání pro konkrétní výrazy.
Přečíst článek

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp