Základem SEO je měření a analýza
V rámci SEO kampaní musíte detailně sledovat, zaznamenávat a analyzovat provoz a chování návštěvníků vašich stránek, abyste viděli, jak vaše SEO činnost ovlivňuje návštěvnost. Pomůže vám Google Search Console.

Pokud budete chtít zlepšit své umístění v Google, zjistíte, že jde většinou o poměrně obtížnou a časově náročnou záležitost. Někdy je těžké vůbec zjistit, od čeho se odpíchnout a jak pokračovat k relevantním výsledkům. Spravování SEO kampaně není nic jednoduchého a vyžaduje evidenci a měření mnoha údajů. Musíte detailně sledovat, zaznamenávat a analyzovat provoz a chování návštěvníků vašich stránek, abyste viděli, jak vaše SEO činnost ovlivňuje návštěvnost, CTR, pozice na jednotlivá slova, míru opuštění stránky a mnoho dalších údajů.

Základem SEO je měření a analýza

Každé spuštění nových stránek by měla následovat instalace Google Analytics a nastavení SearchConsole (dříve známé jako Webmaster Tools). SearchConsole je nástroj Google, který vám zdarma a profesionálně umožní monitorovat to, jak vaši stránku vidí vyhledávač. Umožňuje sledovat zobrazení, CTR a návštěvnost jednotlivých klíčových frází a oznámí vám, pokud někde děláte něco špatně. Google SearchConsole je poměrně komplexní nástroj, seznámíme se tedy s některými jeho funkcemi podrobněji.

Kontrolní panel - – Dashboard

V kontrolním panelu SearchConsole najdete spoustu důležitých informací o vašem webu. Zobrazují se zde informace o tom, jak robot Googlu prochází a indexuje vaše stránky, o chybách, které zaznamenal během procházení, a také o souborech "„sitemap". “. Vidíte zde také graf návštěvnosti za poslední měsíc.

Zprávy - – Messages

Pokud je s vaší stránkou něco v nepořádku, dostanete od týmu Google zprávu, která se zobrazuje právě v této sekci. Dozvíte se, co se vyhledávači na vašich stránkách nelíbí, a také návrh možného řešení. V této sekci se také objevují zprávy s radami a tipy, které vám pomohou zlepšit umístění vaší stránky ve výsledcích vyhledávání. Pokud si s problémem, který vám Google hlásí, nevíte rady, nevěšte hlavu. Pravděpodobně nejste první, takže není problém pomocí Google najít informaci o tom, jak si s daným problémem poradili jiní webmasteři.

Google search console

Vzhled vyhledávání

Najdete zde informace o tom, jak si vaše stránka stojí ve výsledcích vyhledávání. Oddíl je rozdělen do několika sekcí.

Strukturovaná data - – informace Informace o strukturovaných datech na vašem webu. Strukturovaná data umožňují zobrazení "„Richsnippet", “, rozšířeného výsledku ve vyhledávání, který kromě běžného popisu stránky nabízí například hodnocení uživatelů, cenu produktu, odkazy na podstránky a podobně.
Informační karty - – Souvisí se strukturovanými daty. Umožňují přidat pomocí HTML do výsledků vyhledávání data o vašich produktech. Data z informačních karet se zobrazují různě, podle toho z jakého typu zařízení návštěvník přistupuje, a pomohou vám zvýšit návštěvnost vašeho webu a zlepšit uživatelský dojem.
Zvýrazňovač dat - – Pomocí zvýrazňovače dat umožníte Googlu rozeznat strukturu dat na vašem webu. Nemusíte přitom zasahovat do zdrojového kódu stránky. Stačí jen označit ve zvýrazňovači dat textová pole, která chcete zvýraznit, a robot vyhledávače již udělá vše potřebné.
Vylepšení kódu HTML - – tento Tento nástroj vás upozorní na problémy a chyby ve vašem HTML kódu, jejichž odstranění může zlepšit indexaci, zvýšit hodnocení vašeho webu a současně i spokojenost jeho návštěvníků.
Accelerated mobile pages - – speciální Speciální Open source kódování, které umožní mnohem rychlejší zobrazování vašich stránek na mobilních zařízeních.

Návštěvnost z vyhledávání

Tento oddíl obsahuje velmi užitečné informace o návštěvnosti z organického vyhledávání. Dozvíte se zde také, jaké linky vedou na váš web, informace o vnitřním prolinkování a o přístupnosti pro mobilní zařízení. Velmi důležitá je sekce "„ruční zásahy", “, kde se objeví zpráva, pokud Google použil proti vaší stránce ruční penalizaci. V takovém případě byste měli bez otálení začít daný problém řešit.

V podsekci "„Analýza vyhledávání" “ si můžete v přehledném grafu zobrazit, jak se jednotlivé stránky zobrazovaly na jednotlivá klíčová slova v průběhu času. Pro každou stránku a klíčové slovo jsou k dispozici údaje jako počet zobrazení, počet kliknutí, pozice nebo CTR. Data můžete třídit a filtrovat i podle země původu, zařízení a typu vyhledávání.

Index Google

V této sekci najdete informace o tom, kolik stránek vašeho webu Google indexuje a zdali nemá s indexováním nějaké potíže. V grafu také zjistíte, jak probíhalo indexování stránky v průběhu času. Najdete zde také i upozornění, pokud něco brání indexaci. Je zde také možnost odstranit některé vaše URL z indexu Google.

Procházení

V této části najdete přehledné statistiky Google bota, který procházel vaše stránky. Dozvíte se, kdy vás navštívil naposledy, kolik stránek zaindexoval, kolik stáhl kilobytů, jak dlouho mu trvalo načítání stránek, jestli během indexování zaznamenal nějaké chyby a mnoho dalšího. Můžete si také stránky zobrazit tak, jak je vidí Google. Upozorní vás takérovněž, pokud na vaší stránce vedou interní odkazy na neexistující stránky. V této sekci také můžete nahrát svůj soubor sitemap.xml, který Googlebotovi umožní snadnější a rychlejší procházení vašich stránek. Je zde také nástroj na testování stránky robots.txt, která říká vyhledávacím robotům, které stránky webu by neměly být indexovány.

Bezpečnostní problémy

Kybernetická kriminalita je v současnosti stále rostoucím problémem. V této záložce vás Google upozorní na možné bezpečnostní potíže na vašich stránkách. Hacking je nebezpečný problém, který může sice vypadat docela nenápadně, (vlastník ani uživatelé si nemusí ničeho všimnout), ale může znamenat nebezpečí pro každého z vašich návštěvníků. Pokud vás Google upozorní na možný bezpečnostní problém, měli byste urychleně jednat. K odstranění problému je často nezbytné vyžádat si odbornou pomoc.

Web tools

Pod záložkou Web tools najdeme další užitečné nástroje, jako nástroj na měření rychlosti webu Page speed insights, přehled spokojenosti se zobrazovanými reklamami, nástroje na testování strukturovaných dat, pomocník při práci se značkami, testování značek pro e-mail a mnohé další.

Google Search Console je skvělý a výkonný nástroj pro webmastery. Nabízí zdarma mnoho užitečných informací ohledně provozu vaší stránky. Jednoduché nastavení a snadné ovládání umožní lépe porozumět procesům ve vyhledávání, díky čemuž se budete moci posunout ve výsledcích výše a získat více zákazníků.

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp