SEO
Pojďte se podívat na to, proč bylo vaše SEO v roce nestálé a mohli jste v něm zaznamenat několik propadů a naopak i růstů během krátké doby. Přinášíme vám řešení, jak výsledky v dalším období co nejlépe stabilizovat.

Velké množství aktualizací ze strany Google

Možná jste zaznamenali, že Google vydává každý rok hned několik aktualizací. V roce 2023 se jednalo dokonce o čtyři základní aktualizace, dále o aktualizace recenzí, spamu a užitečného obsahu. Základní aktualizace zlepšující chápání relevance a autoři ty společnosti Google na základě chování uživatelů.

Z hlediska SEO se vás pravděpodobně nejvíce dotkla aktualizace užitečného obsahu, která se zaměřuje na tzv. SEO-first obsah. Jedná se o obsah, který je zaměřeny na vysoké hodnocení klíčových slov a frází, které cílový trh vyhledává. To může vést k většímu počtu návštěvníků webu a vyššímu konverznímu poměru.

Změnou také prošla stránka s výsledky vyhledávání (SERP). Nyní zobrazuje přehledněji například podrobnosti o firmách, diskuzní fóra, kurzy či rekreační pronájmy. Google také vytvořil nové filtrování pro vyhledávání v nákupech a filtr Perspektivy, který zobrazuje výsledky vyhledávání v přehledné mřížce a pouze bez výsledků vytvořených AI.

Dopady aktualizací Google na výsledky vyhledávání

Záměr vyhledávacího dotazu

První, z reálných dopadů aktualizací společnosti Google, je posun záměru vyhledávacího dotazu. Google tak vylepšujete, zpřesňuje nebo mění chápání toho, co chtěl uživatel vyhledávacím dotazem zjistit. Tato funkcionalita dopadá zejména na krátké vyhledávací dotazy. Složitější je to v případech vyhledávacích dotazů, které jsou položeny prvně, pro vyhledávač jsou nové a musí se je tedy nejprve naučit chápat.

Posun typu webu

Nově se také můžete setkat s funkcionalitou, při které Google posuzuje zobrazené výsledky a posouvá je dle toho, zda se mu zdá některý z výsledků lepší než ten, který se v SERP nachází výše bez ohledu na hodnocení SEO. Existují výsledky vyhledávání, u kterých Google zrušil prioritu komerčních sdělení a naopak upřednostňuje informační webové stránky, které jsou přesunuty v SERP nad výsledky s komerčním kontextem.

Změny dopadů předchozích aktualizací

Některé z aktualizací mají dopad na aktualizace zveřejněné v minulosti. Nové funkce tak mohou narušovat funkce stávající a může dojít ke vzájemnému překonávání. V praxi se tomu tak stalo například, když říjnová a listopadová aktualizace překonala a ukončila negativní dopad, který vznikl zářijovou aktualizací. 

Zlepšení kvality výsledků vyhledávání

Hlavním cílem Google aktualizací je zlepšení kvality výsledků vyhledávání. V minulém roce proto výrazně vzrostlo SEO hodnocení webových stránek s vysokou hloubkou obsahu a doloženou zkušeností autora. Lépe hodnocené byly stránky, které jsou oproti ostatním jedinečné a disponují obsahem, který se jinde neobjevuje. Jestliže vaše stránky distribuují obsah, který je nový nebo předávají lepší informace, měly jste rovněž navrch oproti konkurenci.

Co ze zjištění vyplývá?

Aktualizace Google měli v roce 2023 účinnější dopad na výsledky vyhledávání. Mířily také na ochranu obsahu vytvořeného reálnými lidmi oproti výsledkům umělé inteligence. Předpokládá se, že v budoucnu bude umět vyhledávač odpovídat na vyhledávací dotazy samostatně s využitím vlastní umělé inteligence a stránky, které jsou generovány AI tak upadnou do hlubin SERP.

Google se musí bránit před svými konkurenty, jako je Amazon v elektronickém obchodování nebo TikTok v rámci místního vyhledávání. Proto vyvinul specializovanější aktualizace algoritmů, jako je systém recenzí, který zlepšuje kvalitu recenzí produktů.

Změnilo se také chování uživatelů na internetu. Mnoho lidí se přesunulo z blogů a diskuzních fór na sociální sítě, z čehož vyplývá, že ubývá obsah, který může Google hodnotit a zobrazovat ve výsledcích vyhledávání. Tuto změnu by mohla v budoucnu vyvážit aktualizace Hidden Gems, která by měla umět lépe hodnotit diskuzní a blogové příspěvky.

Jak reagovat na kolísání v SEO?

Kolísání výsledků vyhledávání nemůžete přímo aktivně ovlivnit, můžete však ovlivnit své reakce na něj. K tomu vám doporučujeme sledovat výsledky SERP kolísání u jednotlivých klíčových slov v průběhu času a vybrat si pro své webové stránky taková slova, která nezažívají velká kolísání. 

Důraz by měl být kladen také na konkurenci, která se nachází u vámi zvolených klíčových slov. Vysoká konkurence totiž může zvyšovat potencionální riziko kolísání.

Analyzujte dopad aktualizací Google napříč celým vaším webem. Odhalte místa, která jsou aktualizacemi nejvíce zasažena a pokuste se je vylepšit. Mějte přehled o tom, kde se vám daří a jaké stránky naopak díky aktualizacím zažívají propady. K tomu vám pomůže definovat si hypotézy, které následně systematicky pravidelně otestujete.

Přečtěte si i náš další článek, ve kterém se dozvíte, jak dosáhnout lepší pozice a zvýšit tak svou viditelnost ve výsledcích vyhledávání.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp