Facebook: Efektivní strategie obsahového marketingu

Facebook marketing
Obsahový marketing na Facebooku je cenným doplňkem vašeho marketingového úsilí. Zjistěte, jak jej dělat lépe než konkurence!

Součástí moderní marketingové strategie je působení na sociálních sítích. Pojďte se dozvědět více o tom, jak vytvořit úspěšnou strategii obsahového marketingu na Facebooku, která bude v souladu s vaší zastřešující marketingovou strategií.

Jak může Facebook přispět k zastřešující strategii obsahového marketingu vaší značky

Facebook je nejpoužívanější sociální platformou, která vám může pomoci oslovit nové zákazníky, přilákat návštěvníky na web a generovat prodeje. Obsahový marketing zde navíc můžete provádět zcela zdarma, což je minimálně v začátcích vašeho podnikání příjemná zpráva oproti cenám inzerce v časopisech, rádiu nebo televizi. 

Facebook navíc umožňuje okamžitou interakci s publikem, což vám usnadní budování vztahů s vašimi stávajícími či potencionálními zákazníky. Navíc poskytuje rozsáhlé analýzy dat, což vede ke snazší identifikaci úspěšných prvků a snadné úpravě vaší strategie na základě výsledků.

První krok: Vytvořte facebookovou firemní stránku

Jako první je zapotřebí vytvořit si stránku na Facebooku. Vytvořením facebookové stránky si vytvoříte firemní profil, který na rozdíl od osobního profilu umožňuje například sledovat již zmíněné statistiky příspěvků či vytvářet placenou reklamu. Firemní stránka navíc obsahuje tlačítko s výzvou k akci, které je možné uzpůsobit podle toho, co po návštěvnících firemního profilu požadujete.

Při zakládání facebookové stránky je zapotřebí vyplnit základní informace o vaší firmě včetně obchodního názvu, kategorie podnikání či vašich webových stránkách. Po vytvoření stránky a vyplnění informací v profilu je zapotřebí jí přidělit profilový i úvodní obrázek, díky čemuž bude stránku působit důvěryhodněji. Následně pozvěte své přátele ke sledování vaší stránky. Lidé, kteří stránku začnou sledovat, automaticky uvidí vaše příspěvky a budou s nimi moci interagovat. Udržujte proto vaši stránku optimalizovanou.

Vytvořte obsahovou marketingovou strategii

Příspěvky byste na facebook neměli přidávat jen tak, jak vás zrovna napadne. Měli byste si naopak vytvořit strategii, která bude v souladu s vaší zastřešující strategií obsahového marketingu. I přesto, že je Facebook nejpoužívanější sociální sítí, neměl by však svou obsahovou strategií zastínit váš web. Proto vám doporučujeme většinu obsahu, který na Facebooku sdílíte, propojovat pomocí odkazů s vašim webem, vstupní produktovou stránkou či e-mailovou stránkou pro přihlášení k odběru novinek.

Facebook by tak měl zaujímat zhruba druhé či třetí místo ve vašem obsahovém strategickém plánu, a to po webu či webu a e-mailingu.

Stanovte cíle pro obsahový marketing na Facebooku

Proč chcete vůbec vytvářet obsah na Facebooku? Co je vaším cílem? Tyto otázky by měly být prvním krokem při tvorbě obsahové facebookové strategie. Vaše cíle totiž budou řídit každou akci, kterou podniknete, když budete tvořit zbytek svého obsahového plánu. 

Cíle nemusí být definovány nikterak složitě, mohou být naopak velmi jednoduché, například:

  • Přivést návštěvníky na svůj web.

  • Budovat povědomí o značce.

  • Generovat potencionální zákazníky.

Dle stanovených cílů se dále rozhodněte, jak jejich dopad budete měřit. Přesun návštěvníků z Facebooku na web můžete sledovat pomocí Google Analytics.

Definujte své publikum

Důležité je provést průzkum publika. Pokud jste již provedli průzkum publika v rámci celostní marketingové strategie, stačí vzít vaše ideální publikum a ponořit se hlouběji do studia jeho specifik pro sociální síť Facebook. Má vaše publikum na Facebooku jiné preference či zvyky ve srovnání s jinými marketingovými kanály? Nebojte se si se svými zákazníky popovídat nebo jim zaslat dotazník a dozvědět se o nich více.

Pokud již nějaké publikum na Facebooku máte, použijte bezplatný nástroj Audience Insights a zjistěte o něm více.

Určete, co a jak často budete zveřejňovat

Když už víte, pro koho obsah tvoříte, Určete si, jaké typy obsahu budete zveřejňoval a jak často. Je to důležité především z hlediska konzistence obsahu a udržení vašeho úsilí.

Jaký obsah zveřejňovat? Nejsnadnějším způsobem, jak se dopátrat k tomu, jaký obsah zveřejňovat je, vžít se do role svého potencionálního zákazníka. Co ho trápí? Nad čím přemýšlí? Chtěl by si radši přečíst textový příspěvek nebo dává přednost jednoduchým infografikám či dokonce videím? Pokud si nejste jistí typem obsahu, experimentujte a sledujte statistiky. Podle nich následně proveďte vyhodnocení a rozhodnutí, čemu se budete dále věnovat.

Dále si vytvořte plán, který bude zahrnovat, jak často bude přispívat a v jaké časy. Facebook obecně doporučuje přispívat minimálně jednou za týden, většina odborníků však doporučuje přispívat 1–2x týdně a maximálně 7x týdně. Dejte si však pozor na to, abyste byli schopni konstantně přispívat ve zvolené frekvenci. Často se totiž stává, že se firma rozhodne přispívat příliš často nad rámec svých časových a kapacitních možností, což vede ke sníže kvality obsahu a tím úbytku zákazníků.

V případě časového plánování vám doporučujeme zveřejňovat příspěvky ve dnech od pondělí do čtvrtka v čase 8:00–13:00. Naopak nejhorším dnem pro zveřejňování firemního obsahu je neděle.

Vytvořte a dodržujte styl značky

Důležitým bodem je vytvoření osobního stylu pro vaši značku. Tento krok vede k lepší zapamatovatelnosti vaší značky a jejímu spojení s konkrétním stylem.

Styl značky by měl obsahovat následující:

  • preferovaný tón (vykání, tykání, formálnost, neformálnost),

  • pravidla pro používání smajlíků,

  • pravidla pro používání hashtagů,

  • pravidla pro používání a odkazování na název vaší značky v obsahu,

  • pravidla pro používání vizuálního obsahu včetně pravidel pro formátování titulků u videí a grafické jednotnosti,

  • pravidla pro zobrazování vašeho loga ve vizuálním obsahu,

  • zdroje inspirace.

Vytvořte kalendář sociálních sítí

Příspěvky byste si měli plánovat dopředu. K tomu vám skvěle poslouží kalendář sociálních sítí. Je na vás, jakou formu zvolíte. Některé firmy používají specializované nástroje, které jim umožňují zároveň plánovat zveřejnění příspěvků na Facebooku (jako Buffer, Loomly, Planoly, SocialBee či Sprout Social). Svůj speciální nástroj na plánování příspěvků včetně kalendáře má i Facebook. Naleznete ho v Meta Business Suite. Je možné, že si ale vystačíte i s excelovskou tabulkou či návrhem v Canvě. Je to pouze na vás, důležité je především to, že budete mít nad obsahem přehled.

Zaujměte a zapojte se

Jak už vyplývá ze samotného názvu, na sociálních médiích je zapotřebí budovat a posilovat sociální vztahy. 

Máme pro vás proto pár tipů:

  • Reagujte: Na komentáře, zprávy či označení se snažte zareagovat co nejrychleji (maximálně do 24 hodin).

  • Diskutujte: Nebojte se rozvést diskuzi do hloubky. Nezapomeňte být přátelští.

  • Poskytujte zákaznický servis: Velké množství (potencionálních) zákazníků vám raději napíše zprávu na Facebooku, než aby vám zavolalo. Buďte přátelští a odepisujte na dotazy.

  • Vytvářejte partnerství: Zapojujte se do obsahu ostatních a sdílejte jejich obsah na své stránce.

  • Nebojte si říct o pomoc: Pokud nestíháte nebo nevíte, jakým směrem se dál vydat, najměte si správce sociálních médii.

Sledujte a analyzujte výsledky

Bez ohledu na vaše cíle v oblasti obsahového marketingu na Facebooku, je klíčové pravidelně monitorovat relevantní statistiky, abyste mohli sledovat, jak se blížíte k jejich dosažení. Jestliže jste si stanovili za cíl vybudovat povědomí o značce, sledujte počet sledujících, počet zobrazení stránky, počet zobrazení příspěvků a počet interakcí.

Nejlepší typy příspěvků na Facebooku pro hvězdnou obsahovou strategii

Pokud je vaším cílem zasáhnout co nejvíce osob ve vašem publiku, bude zapotřebí zveřejňovat různé typy obsahu. Přinášíme vám přehled těch nejlepších typů příspěvků.

Textové příspěvky

Textové příspěvky jsou stále silným hráčem. Těší se nejvyšší míře zapojení ze všech možných příspěvků. Ideální je vytvářet krátké a jednoduché příspěvky, u kterých sledujících ihned pochopí, co je jejich sdělením. Použijte je především při sdílení rychlé a krátké novinky nebo položení dotazu směrem k vašemu publiku.

Odkazující příspěvky

Odkazující příspěvky odvedou sledující mimo Facebook, nejčastěji na váš web. Tento typ příspěvků je ideální pro sdílení nového produktu či služby, přihlášení do e-mailového newsletteru nebo sdílení článku na vašem blogu.

Foto příspěvky

Foto příspěvky obsahují jednu či více fotografií. Mohou obsahovat také krátký popisek, phashtagy a smajlíky a jedná se o druhý nejlepší typ příspěvků pro zapojení na Facebooku. Využít je můžete pro ukázku svých prací, momentek ze života (backstage), infografiky, citáty a další.

Video příspěvky

Videa jsou poutavá a umí předat sdělení tak, jako žádný jiný typ sdělení. 

Na Facebooku můžete zveřejňovat tři druhy videí:

  • Krátká vide a reels: Jedná se o krátká stručná informativní videa populární díky sociální síti TikTok.

  • Standardní videa: Jde o delší videa obsahující návody, rozhovory, ukázky či záznamy webinářů.

  • Živý vysílání: Streamujte videa živě a získávejte reakce od svých sledujících v reálném čase.

Facebook je ideální platformou pro obsahový marketing

Obsahový marketing na Facebooku je cenným doplňkem vašeho zastřešujícího marketingového úsilí. Facebook je nejpoužívanější sociální platformou na světě, je tedy velká pravděpodobnost, že na něm naleznete své sledující a nové zákazníky. 

Klíčem k úspěchu je začít nejprve obsahem na svém webu a blogu, a poté využít Facebook jako sekundární platformu pro rozšiřování dosahu.

Za pomocí promyšlené strategie obsahu budete schopni synchronizovat vaši obsahovou marketingovou strategii na Facebooku s obsahem na vašem webu a blogu, což umožní plynulou interakci mezi oběma kanály.

Vyzkoušejte různé typy obsahu, nebojte se experimentovat, zapojte se do komunikace se svými sledujícími a nezapomínejte udržovat svou obsahovou strategii aktuální.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp