
Na ekonomickém serveru svethospodarstvi.cz vyšel článek popisující zásadní změny, které se dějí na česko-slovenském trhu s e-commerce se v posledních letech, především kvůli silnému nástupu čínských internetových tržišť jako Shein a Temu. Podle Tomáše Čupra ze SEO Consult, jedné z předních firem v online marketingu, tyto obří obchody s agresivní cenovou politikou ukously českým e-shopům 10 až 15 % tržeb. Znepokojující je především trend u mladé generace, která na těchto mimoevropských platformách uskutečňuje téměř třetinu všech svých nákupů. Mladí zákazníci dávají přednost širokému výběru a nízkým cenám, přehlížejíce přitom otázky jako bezpečnost, ekologická stopa nebo lidská práva.
Tato situace by se navíc mohla v blízké budoucnosti ještě prohloubit. Současné kroky americké administrativy a hrozba celní války naznačují, že čínská tržiště mohou zesílit svou přítomnost v Evropě. Tomáš Čupr upozorňuje, že velká asijská tržiště stahují reklamu ze sociálních sítí v USA a místo toho se více zaměřují na evropský trh. Evropa bohužel není v tuto chvíli připravena na narovnání podmínek, což umožňuje těmto platformám těžit z nerovných podmínek hry.
Pro zajištění férového působení na evropských trzích je klíčové sjednotit podmínky a vymáhat dodržování evropských pravidel a zákonů. To se netýká jen daňové oblasti, kde u DPH unikají miliardy eur, ale i dalších podstatných aspektů. Tomáš Čupr zdůrazňuje, že je nutné řešit ekologickou stopu, nedodržování pracovních podmínek a lidských práv, bezpečnost výrobků, používání nebezpečných materiálů a nedostatek testování či manuálů odpovídajících evropským požadavkům.
Nástup těchto velkých agregátorů pravděpodobně povede ke konsolidaci českého e-commerce trhu. Česká republika se v současnosti pyšní zhruba 50 tisíci e-shopy, což je v přepočtu na obyvatele prakticky nejvíce v Evropě. Očekává se, že menší hráči budou pod tlakem a trh se zefektivní.
Zajímavé je, že navzdory výše zmíněným výzvám internetovým a zásilkovým obchodům v prvním čtvrtletí letošního roku tržby meziročně vzrostly o 16,1 %. Celkový růst maloobchodních tržeb přitom činil 3,3 %, což naznačuje pokračující přesun zákazníků k online nakupování. Tento růst však maskuje přesouvání tržeb od lokálních hráčů k zahraničním gigantům.