SEO tipy
Bez přesvědčivého příběhu a správných dat nebudou vaše zprávy o SEO klientelou dobře přijaty. Zde je průvodce, který vám pomůže zjistit, jak na to.

Reportování a sledování SEO jsou hlavními kameny úrazu pro každého v oboru. Data, která považujete za důležitá, mohou být pro vedoucí pracovníky méně cenná. Nebo nemusíte mít dostatek dat, abyste mohli jasně a stručně ukázat růst, změny a významné události. Reporty musí vyprávět příběh. Bez správných dat skončíte se zmateným dějem, který nebude dobře přijat.

Než začnete reportovat a sledovat data, musíte je shromáždit, což bude vyžadovat použití správných nástrojů.

Nástroje pro reportování a sledování SEO

Většina SEO specialistů používá ke správnému shromažďování, sledování a vykazování dat kombinaci různých nástrojů.

Mezi několik hlavních patří např:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Adobe Analytics
  • Bing Webmaster Tools
  • Interní vyhledávání na webu

Ke sledování růstu klíčových slov, pozic a dalších údajů můžete použít také nástroje třetích stran, jako jsou např:

  • Ahrefs
  • Semrush
  • Moz

Existuje také mnoho dalších placených nástrojů třetích stran, které vám pomohou s reportováním a sledováním. Musíte si však být vědomi omezení jednotlivých nástrojů.

Například nástroj Google Search Console uchovává data pouze po dobu 16 měsíců, takže na to musíte myslet, pokud očekáváte, že budete poskytovat dlouhé reporty, které budou zobrazovat data po překročení této hranice.

Budu předpokládat, že tyto nástroje již používáte. Pokud však žádný z těchto nástrojů nemáte, projděte si je a přidejte na web všechny kódy, které potřebujete k zahájení sledování.


Pokud se rozhodnete vydat na cestu SEO bez přístupu k údajům, které tyto nástroje poskytují, jste v podstatě slepí. SEO (Search Engine Optimization) je proces optimalizace webových stránek pro zlepšení jejich viditelnosti ve vyhledávačích. Abychom mohli efektivně uplatnit SEO strategii, potřebujeme přesné informace o tom, jaké klíčová slova, fráze nebo témata jsou pro naši cílovou skupinu relevantní.

Nástroje poskytují důležité údaje o vyhledávacích dotazech, konkurenci, trendech a dalších faktorech, které ovlivňují umístění našich stránek ve výsledcích vyhledávání. Tyto informace nám umožňují lépe porozumět chování uživatelů a optimalizovat obsah našich stránek tak, aby odpovídal jejich potřebám a očekáváním.

Sledování událostí (i těch, které nesouvisejí s SEO)

Po zavedení nástrojů a analytiky budete chtít začít sledovat hlavní události. Cílem SEO je přivádět na web organickou návštěvnost a generovat příjmy, ale potřebujete také způsob, jak sledovat svůj pokrok.

Několik věcí, které doporučuji sledovat, je:

  • Hlavní aktualizace algoritmů vyhledávačů.
  • Umístění klíčových slov.
  • Návštěvnost na úrovni stránek.
  • Změny a aktualizace u konkurentů.
  • Konverze.

- atd.

Sledování změn a aktualizací u konkurence může prokázat hodnotu vaší práce a může být velmi přínosné, protože konkurence nikdy nespí.

Oddělení klíčových slov značky a neznačkových klíčových slov

Nyní, když už sledujete události, je čas pustit se do detailů separace klíčových slov.

Poskytnete-li klientům dlouhý seznam tisíců klíčových slov, nic jim to neřekne. Spousta těchto klíčových slov nemusí vůbec přinášet žádnou hodnotu.

Co byste měli udělat, je pokusit se segmentovat klíčová slova na:

  • značková klíčová slova
  • neznačková klíčová slova

Značková klíčová slova budou zahrnovat název společnosti a produktu, a to je něco, co chce mnoho společností sledovat, když se zaměřují na svou značku.

Dobrým příkladem silné značky je například Adidas, u které mohou lidé hledat "běžecké boty Adidas" (značkové klíčové slovo) nebo "běžecké boty" (neznačkové klíčové slovo), aby našli jejich produkty.

Při práci s velkými soubory dat klíčových slov však můžete začít klíčová slova dále rozdělovat na:

  • Informativní klíčová slova.
  • Transakční klíčová slova.
  • Obecná klíčová slova.

Tato klíčová slova pak můžete segmentovat podle stránek, adres URL nebo sekcí, pokud chcete data dále zpřehlednit a zobrazit v sestavě.

Práce se seznamy klíčových slov je časově náročná, ale tvoří většinu práce, kterou na svých reportech uděláte. Klienti chtějí vidět, na která klíčová slova se umisťují a kam na webu směřuje návštěvnost. Existuje však jeden bod údajů, který je při sledování důležitější než kterýkoli jiný - příjmy.

Sledování faktorů ovlivňujících příjmy

Příjmy jsou tím, co otevírá oči každé zainteresované straně a co v reportu přitahuje hlavní pozornost. Zde budete chtít udělat několik věcí, abyste příjmy ukázali způsobem, který každý pochopí a ocení.

Porovnání jednotlivých období

Srovnání jsou skvělým způsobem, jak ukázat růst za určité období.

Například společnosti získávají velkou část svých příjmů za 4. čtvrtletí na Černý pátek.

Všichni hledají výhodné nabídky a je to období, které je plné cenných údajů pro vaše reporty. Doporučuji se podívat na data za období dvou let, abyste mohli ukázat:

    • Týdenní nárůst (letošní data versus stejný týden z předchozích let).
    • Měsíční růst (letošní data versus stejný měsíc z předchozích let).
    • Čtvrtletní růst (letošní data versus stejný kvartál z předchozích let).
    • Roční růst.
    • Sezónní růst.

Ukázat, jak vyšší pozice ve vyhledávačích dokázaly zvýšit prodeje o 25 % tento Černý pátek ve srovnání s předchozím Černým pátkem, je při vytváření reportů k nezaplacení.

Dodávejte správné údaje správným zúčastněným stranám

Data jste shromáždili a smysluplně segmentovali. Ale zatímco některé datové body budou cenné pro vás a váš marketingový tým, nad jinými může klient pokrčit rameny.

Řekněme například, že jste vytvořili zprávu, která ukazuje:

    • Technické změny SEO.
    • Nárůst organické návštěvnosti o 10 %.
    • Vyšší rychlost webu.
    • Vyšší čas na stránce.

Marketingové týmy tyto údaje ocení, ale vedoucí pracovníky klienta bude zajímat, jak 10% nárůst návštěvnosti vedl ke zvýšení příjmů. Pokud tyto informace smysluplně nepropojíte s tržbami společnosti, nebudou mít členové vedení o váš reporting zájem.

Budete chtít vytvářet reporty, které se dotýkají klíčových údajů, které chtějí vidět konkrétní skupiny zainteresovaných stran.

Uložte si data o SEO pro budoucí použití

Na vaše dnešní reporty se bude někdo odvolávat v příštím roce nebo dvou a pomohou vám vyprávět příběh o růstu společnosti v oblasti SEO. Shromážděná data si uložte, protože obsahují cenné informace, které využijete v budoucnu.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

 

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp