SEO a SEM
Pravděpodobně jste již slyšeli o marketingové technice SEO, znáte ale i SEM? Víte, jaké jsou mezi nimi rozdíly a jaká z nich je účinnější?

Nejen na tyto otázky naleznete odpovědi v tomto článku.

SEO vs. SEM: Udělejte si jasno v pojmech

SEO (search engine optimization = optimalizace pro vyhledávače) Je o získávání návštěvnosti a potencionálních zákazníků s organických výsledků na stránkách vyhledávačů (SERP).

SEM (search engine marketing = vyhledávací marketing) je širší strategií pro získávání nových návštěvníků jak z organických výsledků (tedy pomocí SEO), tak z placených výsledků (prostřednictvím reklamy za platbu za proklik = PPC). SEM tedy pokrývá aktivity SEO i PPC zároveň.

Bližší pohled na SEO

SEO ukrývá aktivity, které by měly firmy podniknout, aby se jejich webové stránky umístěny ve výsledcích organického vyhledávání na předních pozicích. Nejedná se však o placené reklamy. Jak již vyplývá z uvedených informací výše, cílem SEO je zajistit, aby se vaše webové stránky zobrazily mezi prvními, když uživatelé vyhledávají produkt nebo službu, kterou poskytujete.

Jestliže se vaše webové stránky zobrazí na prvních pozicích, pravděpodobně u vás uživatel provede očekávanou konverzi. Téměř třetina všech vyhledávání místních firem totiž vede k nákupu do 24 hod. od vyhledávání.

SEO aktivit je hned několik. Pojďme si je postupně přestavit.

Průzkum klíčových slov

Abyste se mohli dostat na první příčky ve vyhledávání, je zapotřebí vědět, jaká klíčová slova uživatele používají, aby našli takové firmy, které jsou podobné té vaší. K tomu vám poslouží průzkum klíčových slov. Průzkum klíčových slov můžete provést nejsnadněji pomocí bezplatných nástrojů, jako je například Plánovač klíčových slov Google nebo Google Trends.

SEO na webu

Optimalizace vašeho webu znamená využití relevantních klíčových slov na různých místech vašeho webu. Vyhledávače se tak snadněji dozví, o čem váš web je, aby se vaše webové stránky mohly zobrazovat pro relevantní vyhledávací dotazy. Klíčová slova na svých stránkách využijete nejlépe v rámci článků na blogu, v URL adresách či v titulcích a meta popiscích jednotlivých stránek.

Ideálním způsobem je také přidávání interních odkazů (interní linkbuilding), které směřují z jedné stránky vašeho webu na druhou. To usnadní procházení stránek vyhledávačům, ale i návštěvníkům vašeho webu. Linkbuilding opět využijete ve článcích na blogu, ale i na dalších stránkách. Jedná se o tzv. on-page SEO.

Off-page SEO

Jestliže existuje on-page SEO, musí pochopitelně existovat i off-page SEO. Off-page optimalizace se týká všeho, co probíhá mimo váš web, ale pomáhá vyhledávačům sdělit, že jsou vaše stránky hodné prvních příček ve výsledcích vyhledávání.

Jedná se o externí linkbulding, neboli budování externích odkazů a rozšiřování vaší přítomnosti v obchodních adresářích nebo na sociálních sítích. Čím více budou vaše webové stránky zmiňované na hodnotných webech, tím více jim bude Google důvěřovat a bude je považovat za důvěryhodný zdroj, který si zaslouží získat přední pozice ve vyhledávání.

Technické SEO

Technické SEO zahrnuje optimalizaci webu pro mobilní zařízení a zvýšení rychlosti načítání, navigace a indexace webových stránek. Toto úsilí je zaměřeno na usnadnění práce vyhledávacím mechanismům při navigaci a rozpoznávání obsahu na vaší stránce. Technické jsou většinou začíná tzv. SEO auditem, který prověří funkčnost vašeho webu. SEO audit by měl být vždy 1. krokem vaší SEO strategie.

Bližší pohled na SEM

SEM pod sebe řadí vše, co bylo zmíněno o SEO a zároveň reklamní strategii s platbou za proklik (PPC). Jelikož SEO jsme se již věnovali, pojďme si nyní rozebrat detailněji PPC reklamu.

Co je to PPC reklama?

PPC reklama (pay per click) je reklamou, u které, jak už název napovídá, platíte pokaždé, když někdo klikne na vaši reklamu. PPC se ve vyhledávání objevuje nad organickými výsledky. Obsazuje tedy první místa ve vyhledávání. Jedná se však o placenou pozici. Organické (neplacené) výsledky podpořené kvalitní SEO strategií se zobrazují ve vyhledávání pod placenými výsledky (PPC reklamou). 

PPC reklama je ve vyhledávání označena. Podle jazyka vašeho systému má u sebe buďto nápis Sponzorováno či Ad. Jestliže uživatel klikne v rámci výsledků vyhledávání na placenou reklamu, inzerent (majitel webu) zaplatí za proklik.

I pro úspěšnou PPC reklamu je zapotřebí podniknout několik kroků. Pojďme si je podrobněji rozebrat.

PPC průzkum klíčových slov

Stejně jako při strategii SEO, je i při tvorbě PPC reklamy potřeba provést průzkum klíčových slov. V rámci PPC reklamy soutěžíte v aukčním systému o možnost zobrazit svou reklamu na stránkách s výsledky vyhledávání. Efektivita vaší nabídky závisí jak na výši peněžní částky, kterou jste ochotni zaplatit, tak na kvalitě a příslušnosti vašeho webu k zadanému klíčovému slovu. 

Průzkum klíčových slov v rámci PPC tak spočívá ve výběru takových klíčových slov, která jsou vhodná pro vaše nabídky, finančně dostupná a u kterých máte reálnou šanci na úspěch v aukci. K výběru klíčových slov vám opět poslouží bezplatné nástroje, jako je například Plánovač klíčových slov Google nebo Google Trends.

Strategie nabídek

Vaše nabídka určuje cenu, kterou zaplatíte za každé kliknutí na reklamu v placeném vyhledávání. Čím větší cenu nabídnete, tím dražší pro vás jedno kliknutí bude, ale zároveň máte větší šanci na výhru v aukci. V této době je naštěstí možné využít automatické nabízení cen.

Skóre kvality

Skóre kvality hraje roli v určení vaší ceny za proklik. V průměru platí, že čím vyšší je vaše skóre kvality, tím levnější budou vaše reklamy a i konverze. 

Skóre kvality zahrnuje několik faktorů:

  • míru prokliku,

  • relevanci klíčových slov,

  • relevanci a kvalitu vstupních stránek na váš web,

  • relevanci textu vaší reklamy,

  • váš historický výkon v rámci platformy Google Ads.

Obsah reklamy

Obsah reklamy ovlivňuje skóre kvality a také to, zda bude pro inzerenta nabízený text dostatečně atraktivní, aby ho přiměl ke kliknutí. Vaším cílem je zajistit, aby reklamy odpovídaly záměru klíčového slova s nabídkou a aby vynikly na přeplněných stránkách vyhledávání.

SEO vs. SEM: Náklady

SEO má vysoké počáteční náklady. Ze začátku je potřeba strávit spoustu času a utratit spoustu peněz, abyste vytvořili obsah a nastavili svůj web tak, aby se umístil na předních pozicích ve vyhledávačích. Optimalizovaný web vám však přinese výnosy po dlouhou dobu.

PPC vyžaduje stále náklady. Předem sice zaplatíte méně, ale je potřeba platit vyhledávacím platformám vždy, když bude vaše reklama spuštěna a uživatelé na ni budou klikat. Při vypnutí reklamní kampaně vaše reklama z vyhledávače zmizí. Ušetříte tak peníze, ale na druhou stranu žádné nevyděláte.

SEO vs. SEM: Rychlost

SEO je dlouhodobou aktivitou. Může trvat několik měsíců, než získáte významné množství výsledků z organického vyhledávání.

PPC přináší rychlé zvýšení návštěvnosti a rychlý nárůst tržeb. Jakmile ale reklamu zastavíte, nezískáte z ní žádné nové návštěvníky.

SEO vs. SEM: Co zvolit?

Nyní už víte, jaké jsou výhody a nevýhody obou strategií. Jakou strategii byste tedy měli zvolit? Opět to záleží na několika faktorech.

Reklamní rozpočet

Placení PPC reklamy může být drahé. Odvíjí se v rámci odvětví a sezónnosti. Jestliže se pohybujete v konkurenčně silném odvětví a nemáte vysoké prostředky na reklamu, doporučujeme vám se zaměřit na SEO (včetně off-page).

Návratnost investic

Návratnost investic (ROI) úzce souvisí s rozpočtem. Provedená investice musí vytvořit prostor pro zisk. 

Uveďme si reálný případ: Prodáváte produkt za 200 Kč, na každých 100 kliknutí z PPC reklamy provedete 1 prodej. Pokud je průměrná cena za proklik 20 Kč, bude vás prodej za 200 Kč stát 2000 Kč. V tom případě se nevyplatí investovat do reklamy. Věnovat byste se měli místo toho SEO.

Načasování

Jestliže nemáte čas a nemůžete si dovolit čekat na dlouhodobé výsledky SEO, bude pro vás ideální volbou PPC reklama. PPC reklama se hodí především v případě, kdy uvádíte na trh nový produkt nebo potřebujete podpořit růst ve vaší lokalitě. Získáte tak vysokou návštěvnost za krátké období. Jestliže máte čas na obojí, věnujte se SEM.

Cílená klíčová slova

Různá klíčová slova jsou vhodná pro rozdílné marketingové strategie v online vyhledávání. Pro SEO jsou efektivní informační klíčová slova, jelikož uživatelé, kteří je vyhledávají, mají zájem se dozvědět, nikoli nakupovat. Naopak, klíčová slova s nákupním záměrem jsou ideální pro PPC kampaně.

Jako příklad, v kadeřnickém světě, je výhodné být v SEO dobře vidět u dotazů jako „jak často si barvit vlasy“. Taková klíčová slova totiž oslovují zájemce o barvení vlasů, avšak tyto stránky obvykle neobsahují mnoho reklam, protože uživatelé nevyhledávají kadeřnické služby.

Na druhou stranu, klíčová slova jako „barva na vlasy Matrix“ přitahují zákazníky s konkrétním zájmem o nákup produktů či služeb, a proto jsou tyto výrazy vhodné pro PPC reklamy. Výsledky vyhledávání pro tato klíčová slova obsahují mnoho reklam. I když se pro tato slova objevují i organické výsledky, dosažení vysoké pozice může trvat dlouho, což zdůrazňuje výhodu investic do SEM strategie.

Shrnutí

Volba mezi SEO a SEM závisí na konkrétních cílech a potřebách vaší společnosti. SEO je efektivní pro dlouhodobou strategii s nižšími náklady, zatímco PPC reklama, která je součástí SEM, nabízí rychlé výsledky s možností přesného cílení. Efektivní digitální marketingová strategie vyžaduje v průběhu času kombinaci obou přístupů pro maximalizaci dosahu a ROI. Pro úspěch je klíčové, abyste porozuměli rozdílům mezi SEO a SEM a uměli správně využít jejich silné stránky.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp