PPC reklama
Výběr vhodných klíčových slov je základním stavebním kamenem pro tvorbu a správnou funkčnost vašich reklamních kampaní. Jak na to?

Jednou z hlavních problémových oblastí PPC reklamy ve vyhledávání jsou klíčová slova. Jak vybrat ta pravá pro vaše podnikání a kolik by jich mělo být? Nejen na tyto otázky naleznete odpovědi v tomto článku.

Kolik klíčových slov byste měli mít?

Možná vás zklameme, když vám řekneme, že neexistuje žádné správné číslo, kolik klíčových slov byste ve svých PPC reklamách měli využívat. Správný počet je tolik, kolik je potřeba.

Jak zjistit, kolik klíčových slov je potřeba?

Důležité je provést důkladný průzkum klíčových slov. Vytvořte si seznam klíčových slov. Využít k tomu můžete některý z chytrých nástrojů, jako je Plánovač klíčových slov Google Ads, Microsoft Keyword Planner či další nástroje pro plánování klíčových slov. Nejdůležitější je ale použít selský rozum, díky kterému vymyslíte spoustu klíčových slov sami.

Ukažme si situaci na příkladu, kdy se snažíte inzerovat dámskou běžeckou obuv. 

Prostřednictvím výzkumu klíčových slov naleznete následující výrazy:

  • běžecké bot

  • dámské běžecké boty

  • běžecké boty pro ženy

  • běžecké boty nike pro ženy

  • běžecké boty adidas pro ženy

  • běžecké boty asics pro ženy

  • nejlepší běžecké boty pro ženy

  • dámské běžecké boty nike

  • dámské běžecké boty adidas

  • dámské běžecké boty asics

  • dámské běžecké boty adidas vhodné do terénu

Když máte seznam klíčových slov, je na čase je probrat a zjistit, které z nich jsou ty pravé, které použijete ve svých reklamách.

Varianty klíčových slov, variabilita a nadbytečná klíčová slova

Spousta klíčových slov je si velmi podobná, čehož si můžete všimnout v našem příkladu. Zdá se, že dámské běžecké boty a běžecké boty pro ženy mají rozdíl jen ve slovosledu, a tak by mnoho lidí mohlo namítnout, že se jedná o stejné klíčové slovo. Ve vašem Google Ads účtu se může zobrazit hláška, která vám doporučí nahradit klíčové slovo jiným. Problémem je ale to, že tato hláška nebe v úvahu skutečný výkon Googlem označených nadbytečných klíčových slov, které ale ve skutečnosti fungují zcela odlišně. 

Pokud takováto situace nastane, měli byste sami vyhodnotit, zda jsou obě varianty klíčového slova (tedy dvě klíčová slova) minimálně tak výkonné, jako je váš stanovený cíl. Často se stává, že v případě zvolení pouze jednoho ze dvou podobných klíčových slov, dosáhne zvolené klíčové slovo nižšího výkonu, než kdyby byla v reklamní kampani nasazena obě varianty klíčových slov.

Pokud mají obě varianty klíčových slov podobný předpokládaný výkon, doporučujeme vám nasadit obě klíčová slova a jedno z nich následně v průběhu kampaně pozastavit, pokud nebude dosahovat vámi stanových cílů. Pokud klíčové slovo nedosáhne očekávaných cílů, v další reklamní sestavě ho vynechejte.

Hlavní klíčová slova vs. longtailová klíčová slova

Čím užší jsou klíčová slova, tím levnější jsou vaše náklady, ale zároveň dosáhnete nižších objemů. Opakem úzce zaměřených (longtailových) klíčových slov, která obsahují čtyři či více slov jsou hlavní klíčová slova.

Šíři klíčových slov si můžeme představit následovně:

  • hlavní klíčové slovo: běžecké boty

  • běžné klíčové slovo: dámské běžecké boty

  • longtailové klíčové slovo: dámské běžecké boty adidas vhodné do terénu

Zmíněné klíčové slovo „běžecké boty“ se může vzhledem k vašemu podnikání zdát jako ideální varianta, ale není tak konkrétní, jak je chtěné. Pravděpodobně na něm bude velká konkurence, a tak u něj nebudete dosahovat takových objemů, jako byste si představovali. Jestliže se snažíte cílit jen na dámské běžecké boty, nemělo by být klíčové slovo „běžecké boty“ na vašem seznamu, jelikož při jeho zadání do Google vyhledávání dostanete velké množství výsledků včetně výsledků zaměřených na pánské běžecké boty. Pro rozšíření klíčového slova volte slova jako „pro“ či „nejlepší“ nebo „nejpohodlnější“. 

Delší výrazy bývají obvykle levnější, ale jak již bylo zmíněno, dosahují nižších objemů. Ideální strategií je tedy kombinace hlavních i longtailových klíčových slov.

Volná, frázová nebo přesná shoda

Klíčová slova mohou být dále specifikována šíří vyhledávacího dotazu:

  • Volná shoda: Klíčová slova s volnou shodou dovolují reklamám zobrazovat se při vyhledáváních, která souvisejí s vaším klíčovým slovem. Jde o nejširší možnou variantu. Zapisují se následovně: běžecké boty.

  • Frázová shoda: Pokud zvolíte frázovou shodu, reklamy se mohou zobrazit při vyhledáváních, která zahrnují význam vašeho klíčového slova. Zapisují se následovně: „běžecké boty“.

  • Přesná shoda: U klíčových slov s přesnou shodou se reklamy zobrazí pouze v případě, kdy má vyhledávací dotaz stejný význam jako vámi zvolené klíčové slovo. Zapisují se následovně: [běžecké boty].

V závislosti na zvoleném typu shody můžete zaznamenat úspěch či naopak neúspěch klíčového slova v reklamní kampani ve vyhledávání. Jako nejvhodnější varianta se na první pohled jeví volná shoda, která však může cílit na řadu vyhledávacích dotazů, která nejsou pro vaše podnikání relevantní, a tak nebude dosahovat takových výsledků, jako by tomu bylo v případě jiného typu shody.

Doporučujeme vám proto začínat vždy nejprve s klíčovými slovy ve frázové a přesné shodě. Jde sice o jakési omezení, ale zvýšenou relevanci. Pokud budou tyto typy klíčových slov po delší dobu (několik měsíců) úspěšné, můžete vyzkoušet přechod z přesné a frázové shody na shodu volnou.

Udržujte klíčová slova aktuální

Vymyslet seznam klíčových slov, spustit reklamy a více se o klíčová slova nezajímat rozhodně není správnou strategií, kterou byste se měli vydat. V průběhu času je zapotřebí klíčová slova postupně aktualizovat, odstranit ta, která nefungují a nahradit je novými. Jak již bylo řečeno, vyzkoušejte také změnit typ jejich shody.

Pokud chcete revidovat svá klíčová slova, zamyslete se nad následujícím:

  • Jsou všechna používaná klíčová slova stále relevantní?

  • Neexistují nové verze klíčových slov, které byste měli zařadit do svých reklam?

  • Která klíčová slova dosahují nejlepších/nejhorších výsledků a co můžete udělat pro jejich zlepšení?

Závěr

Výběr vhodných klíčových slov je základním stavebním kamenem pro tvorbu a správnou funkčnost vašich reklamních kampaní. Postupujte proto podle výše zmíněných rad a udržujte svá klíčová slova neustále aktuální. 

 

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp