Shanghai
V poslední době došlo v Asii k výrazným změnám v tržních podílech vyhledávačů. Podíváme se na vyhledávače Naver, Yahoo a Baidu.

V Asii došlo k velkým změnám v tržních podílech vyhledávačů. Společně se nyní podíváme na vyhledávače, které jsou v Asii dominantní. Jsou to vyhledávače Baidu, Yahho! a Naver.

Hlavním cílem marketingového úsilí většiny webových stránek byl po mnoho let Google. Ve skutečnosti, když se řekne optimalizace pro vyhledávače, většina společností si vybaví právě a jen Google.

Jenže v některých zemích převyšují jiné vyhledávače, které je třeba vzít v úvahu. Jsem si jistý, že mnoho čtenářů slyšelo Baidu v Číně, Naver v Jižní Koreji a Yahoo! v Japonsku, kde jsou tyto zmíněné vyhledávače oproti Google, populárnější.

Tyto vyhledávače jsou skvěle zaměřené na místní publikum a není snadné s nimi pracovat, pokud nerozumíte tomu, jak jsou nastaveny jejich služby, nebo pokud nemáte jazykové schopnosti. Z tohoto důvodu vyděsily mnoho majitelů webových stránek mimo své země.

Ačkoliv je asijský trh nesrovnatelně největším online trhem na světě, informace o trhu nejsou tak viditelné, jako u evropských nebo amerických trhů. Díky tomu je asijský trh tajemnější, než by měl být.

Docela nedávno došlo k některým výrazným změnám v tržních podílech vyhledávačů a uživatelských aktivitách, které mohly poskytnout příležitosti k podnikům, které se ostýchaly zacílit na tyto země. Ze všeho nejdříve pojďme pochopit trochu více o lokálně jedinečných vyhledávačích Yahoo! Japonsko, Baidu a Never.

Baidu.com

Baidu je od svého spuštění v roce 2000 nejrozšířenějším vyhledávačem v Číně. Abyste mohli cílit na čínské publikum pomocí Baidu, potřebujete mít webové stránky v čínském jazyce, splňující požadavky čínské vlády na zobrazení registračního čísla webu. Mít ccTLD „.cn“ a/nebo hostovat webové stránky v Číně nejsou požadavky, ale určitě vám hodně pomohou s hodnocením a indexováním.

Naver.com

V Jižní Koreji byl Naver spuštěn v roce 1999. Na rozdíl od Google je Naver spíše takovým portálem s mnoha nehledacím obsahem a funkcemi. Výsledky vyhledávání na Naveru jsou zcela unikátní.

Obsahuje několik bloků různých typů obsahů. Najde tu také zprávy, nakupování, videa, obrázky a webové stránky. Výsledky organické webové stránky nejsou výrazné a reklamy jsou tu hodně viditelné. Z tohoto důvodu se zahraniční společnosti snaží často získat jeho organickou návštěvnost.

Yahoo.co.jp

Yahoo! Japonsko nejdříve začínalo jako japonská stránka Yahoo! Ale v roce 2018 se stalo společností vlastněnou Japonci. Stále je to jedna z nejpopulárnějších webových stránek v Japonsku.

Stejně tak jako je Naver, je i Yahoo! Japonsko portálem s četným obsahem a službami bez vyhledávání. Najdete tu i aukce, cestovní rezervace, časté dotazy a e-maily. Zatímco společnost Yahoo! Japonsko sama poskytuje své vlastní reklamní služby, Google zajišťuje výsledky organického vyhledávání od roku 2010.

Posuny v popularitě vyhledávačů

I když jsou výše uvedené stránky pořád hodně oblíbené, vyhledávací aktivity se v poslední době posunuly. Zejména za uplynulých dvanáct měsíců se vytvořily nové příležitosti pro podniky, jak využít jiné vyhledávače pro přístup na trh.

Nejnovější tržní podíly vyhledávačů

Čína

V Číně dominance Baidu v oblasti vyhledávání za uplynulých několika čtvrtletích klesá. Ze 76 % v červnu roku 2022 kleslo na pouhých 49 % v březnu 2023.

Baidu je stále silné, s více než 64.39 % podílem v mobilním vyhledávání. Je to především díky tomu, jak dobře je integrováno do infrastruktury mobilních telefonů, prostřednictvím svých četných služeb a aplikací.

Sogou a Bing kanibalizovali podíl Baidu na trhu stolního vyhledávání. Podíl Bingu na vyhledávání v počítači v Číně za poslední měsíce vzrostl. A od nasazení nových funkcí umělé inteligence vzrostl o 28 %.

Naši B2B klienti v posledních několika měsících dokonce zaznamenali měřitelný nárůst vyhledávání a návštěvnosti z Číny přes Bing, což samozřejmě logicky zvýšilo úsilí o maximalizaci dosahu Bingu.

Západní podniky by proto také měly využít této příležitosti a rozšířit svůj dosah v Číně pomocí Bingu. Na rozdíl od problémů s přístupem k Nástrojům pro webmastery Baidu, můžete snadno sledovat problémy v anglickém rozhraní Nástrojů pro webmastery Bingu a odesílat soubory Sitemap.

Jižní Korea

V roce 2021 došlo u Naver k jistým změnám, které podpořily významný posun v chování při vyhledávání v Jižní Koreji, které se stalo „průzkumnějším“. Uživatelé šli mnohem hlouběji do témat, která jsou v souladu s jejich zájmy a záměrem vyhledávání.

Společnost Naver zaznamenala významný nárůst těchto průzkumných vyhledávání, která atakovala téměř 65 % všech dotazů.

Následovalo spuštění aplikace Naver AirSearch „Smart Block Innovation“. Ta využívá analýzu obsahu, hlubokých uživatelských poznatků a dat, pomocí umělé inteligence ke generování bloků vysoce relevantních výsledků. To eliminuje potřebu více vyhledávacích výrazů, aby bylo dosaženo optimálního výsledku.

I když Naver prošla inovacemi, zpráva o podílu vyhledávačů na trhu z března 2023 uvádí, že společnost Google získala v Jižní Koreji významnou pozici. Získala 59 % podíl proti 35 % podílu společnosti Naver. Podle Statista je rozdělené podílu ještě větší. Google získal 71 % proti Naverovým 24 %. Protože Google roste, vytváří si tak skvělou příležitost k přímému spojení s korejskými hledači způsobem, který dříve nebyl ani myslitelný.

Japonsko

Právě nyní je důležitější než kdy jindy zajistit, aby váš japonský obsah byl dobře indexován a optimalizován pro Google. Ten má totiž více jak 80 % podíl na trhu, zejména v mobilních zařízeních, díky organickému vyhledávání v Yahoo! Japonsko. A jeho vlastní růst jako vyhledávač v Japonsku je Google rozhodující pro spojení s japonskými spotřebiteli.

Společnost Google Japan nasadila všechny nákupní funkce k tomu, aby firmám pomohla oslovit zákazníky, ale často za výrazně nižší průměrnou cenu za proklik (CPC) než v Evropě nebo USA.

Podíl společnosti Bing se v posledních letech na japonském trhu pohyboval na úrovni 3 %. Zdá se však, že nová data od společnosti Statcounter naznačují, že jeho nové funkce AI si získaly zájem japonských uživatelů. Zvýšily svůj podíl na trhu na 7 % a kanibalizovaly provoz z Yahoo!.

Co to znamená pro vlastníky webových stránek (SEO/PPC)

Tyto posuny v růstu nelokálních vyhledávačů určitě zvyšují příležitost pro společnosti, aby dosáhly na tyto trhy pomocí technik a aktiv, které již mají.

Nyjí je důležitější implementovat technické opravy SEO, aby se zvýšilo indexování Bing i Google, ale také se zajistilo, že vaše internetové stránky budou vhodné pro mobily. Tudíž je důležité zajistit, aby se načítaly co nejrychleji. Tak se vám podaří poměrně snadno zaujmout uživatele, kteří na těchto trzích vyhledávají primárně na mobilních zařízeních.

Růst společnosti Bing a nedávná umělá inteligence a technologický pokrok si zaslouží nový vzhled, abyste zajistili, že pokryjete všechny základy a budete dobře indexování a optimalizování tak, abyste měli prospěch.

SEO příležitosti v jihovýchodní Asii

Kromě Koreje, Japonska a Číny se významné příležitosti objevují v Jihovýchodní Asii. Region se skládá z 11 zemí s celkovou populací 600 milionů lidí na různé ekonomické úrovni. Ale s rostoucím disponibilním příjmem.

Trhy jihovýchodní Asie představovaly v roce 2022 polovinu z 10 největších maloobchodních růstových trhů elektronického obchodu. Předpokládá se, že v roce 2023 se vygeneruje přes 100 miliard USD z maloobchodních tržeb.

Ochromení světa díky pandemii Covid donutilo spotřebitele nakupovat online, čímž se rozšířilo přijetí elektronického obchodu a logistická infrastruktura v regionu. Proto národní vlády významnou měrou investovali do digitálních plateb, platforem elektronického obchodu, konektivity a změn zásad, aby podpořili růst a přijetí elektronického obchodu v regionu.

Také se hodně změnilo chování spotřebitelů. Více než 40 % spotřebitelů vyzkoušelo od Covidu minimálně jednu novou značku, ve srovnání s 23 % v USA. Také ve Vietnamu se ekonomický obchod na sociálních sítích výrazně rozrostl. Influenceři řídili přijetí produktů v oblasti krásy a módy. Cena je tu zde až na druhém místě.

Tento region nabízí nové možnosti pro značky, jak oslovit zainteresované spotřebitele, přímo prostřednictvím vlastním několika rostoucích tržišť, jako je Tokopedia, Lazada nebo Shopee, prodávající širokou škálu produktů a zpracovávají transakce a logistiku, nebo prostřednictvím jejich vlastních iniciativ elektronického obchodu.

Shopee se rychle stal čtvrtým největším tržištěm po e-Bay, Amazonu a Rakutenu. Navzdory svému zaměření na jihovýchodní Asii. V regionu vzrostly výdaje na digitální reklamu o 64 %, což ještě více podtrhlo schopnost a nákladovou efektivitu digitální platformy spojit se a zapojit spotřebitele. Růst byl napříč kategoriemi módy, elektroniky a CPG.

Závěr

Na závěr je důležité říct, že během několika posledních let byl v Asii digitální převrat významný díky přijetí elektronického obchodu, technologickým posunům a požadavkům spotřebitelů. To vytvořilo zbrusu nové příležitosti pro ty společnosti, které byly dříve znevýhodněni jazykem a zdroje, aby se na tento trh mohly zaměřovat.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Vlastimil Malík

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp