Fenomén dnešní doby: Marketing na sociálních sítích

sociální sítě
Marketing na sociálních sítích je v dnešní době téměř nezbytným doplňkem Vaší marketingové strategie. Jak na to?

Jistě jste už slyšeli o tom, že je možné promovat své výrobky a služby na sociálních sítích. Pojďte se dozvědět více o tom, proč této možnosti využívat a jak prostřednictvím sociálních sítí zviditelnit Váš web.

Co představuje marketing na sociálních sítích?

Abyste pochopili, proč je marketing na sociálních sítích nezbytnou součástí Vaší marketingové strategie, je zapotřebí nejdříve pochopit, co vůbec marketing na sociálních sítích znamená.

Marketing na sociálních sítích probíhá skrze sociální média. Sociální média jsou univerzálním pojmem pro sociální sítě, které původně sloužili pro sdílení informací či fotografií s přáteli. Například Twitter je platformou navrženou pro sdílení krátkých zpráv a mediálních odkazů. Instagram slouží především pro sdílení fotografií a videí. Facebook je plnohodnotnou sociální sítí, na které je možné kromě textů, fotografií či videí sdílet, se také připojovat do skupin lidí se společnými zájmy či vytvářet pozvánky na kulturní, sportovní a jiné společenské události. 

Doba se však mění a na sociálních sítích je spoustu prostoru pro inzerci a komunikaci s (potencionálními) zákazníky. Sociální sítě je možné používat pro spojení s Vaší cílovou skupinou a propagaci Vašich produktů či služeb.

Pro porozumění marketingové strategii na sociálních sítích je zapotřebí připomenout si marketingový mix cíleného marketingu, tedy tzv. 4P. Vzpomeňte si na product (výrobek/služba), price (cena), place (distribuce) a promotion (propagace). Marketingový plán pro sociální sítě je sloučením distribuce a propagace. Propagace představuje různé způsoby, jak vzbudit zájem o Vaše produkty či služby, včetně PR, přímého prodeje, reklamy v TV či rádiu, ale také v online prostředí, kam se řadí i reklama na sociálních sítích. Distribuce představuje cestu, jak dostat Vaše zboží či služby k těm správným zákazníkům.

Marketing na sociálních sítích je funkční 24 hodin, 7 dní v týdnu

Marketing na sociálních sítích můžete využívat téměř pořád. Můžete díky němu rozšířit povědomí o Vaší značce, vytvořit a rozšiřovat autentická sdělení a zároveň podpořit loajalitu Vašich zákazníků. Sociální média spousta lidí vnímá jako nadstavbu offline života. Vytváří si na nich vlastní digitální identitu, kterou spojují skrze sociální média přes elektronickou počtu až po placení bankovní kartou prostřednictvím mobilního telefonu.

Marketing na sociálních sítích skvěle funguje na mladší generace

Cílíte svými produkty či službami na mladší generace? Propagace na sociálních sítích je pro Vás téměř nutností. Je to místo, kde se mladší generace denně pohybují a tráví zde značnou část volného času. Zacílit na mladší generace jinak než prostřednictvím online médií je poměrně složité. Značná část tohoto publika totiž již nekouká na televizní reklamy, neposlouchá reklamy v rádiu ani si neprohlíží reklamní letáky.

Sociální média navíc fungují dvěma způsoby. Můžete v jejich rámci vytvářet placené reklamy, ale otevírá se Vám také Váš vlastní prostor pro komunikaci novinek, sdílení zajímavých faktů, informací o Vaší firmě, ale také například pro tvorbu soutěží či sběr zpětné vazby.

Marketing na sociálních sítí zlepšuje Vaši pozici ve vyhledávání (SEO)

Díky marketingu na sociálních sítích můžete lépe optimalizovat svůj web pro internetové vyhledávače. Můžete na nich totiž sdílet optimalizovaný obsah a doporučení. Zamyslet byste se však měli nad tím, že má každá sociální síť trochu jiný účel. Jak je správně využít?

  • Facebook: B2C, masový trh, generace 30+

  • Instagram: mobilní, vizuálně poutavé, sdílení fotografií či videí

  • LinkedIn: B2B, diskuze, ankety, výměna znalostí

  • Snapchat: krátká videa dostupná omezený čas, mladší publikum

  • TikTok: krátká zábavná, inspirativní či vzdělávací videa, mladší publikum

  • Twitter: rychlá krátká sdělení

  • YouTube: krátká i dlouhá videa

Hlavní důvody, proč je marketing na sociálních sítích zásadní

Marketing na sociálních sítích je v současné době zásadní. Jak jsme si představili v předchozím odstavci, každé sociální médium nabízí trochu jiný prostor, který byste však měli naplno využít. Zde jsou hlavní důvody, proč tomu tak je:

Rostoucí vliv sociálních sítí na výsledky vyhledávání

Lidé většinou nechodí na sociální sítě pracovat, chodí tam, aby se práci vyhnuli. Existuje zde potenciál pro náhodu. Uživatelé na nich mohou objevit doporučení na něco, co původně nehledali, ale mohlo by se jim to hodit na základě jejich demografických charakteristik či zájmů. 

Vyhledávání je stále více přetvářeno pomocí obsahu, který sdílíte na sociálních sítích. Veškeré výsledky vyhledávání jsou personalizované. Ovlivňuje předchozí návštěvnost webových stránek, sledovaných videí a vyhledávaných dotazů, což je vše spojeno prostřednictvím digitální identity.

Stačí zadat vyhledávací dotaz do Google vyhledávání, např. Liverpool vs. Manchester City a projet si výsledky. Vyhledávač Vám nabídne kromě webů s výsledky zápasu také videa, rozhovory, ale i související příspěvky ze sociálních sítích, které stále více ovlivňují výsledky vyhledávání.

Uživatelsky vytvářený multiformátový obsah

Dřívější podoba stránky s výsledky vyhledávání (SERP) byla jiná než dříve. Obsahovala deset odkazů, někdy pár reklam nad nimi a to bylo vše. Nyní tomu je jinak. Google poskytuje okamžité odpovědi na vyhledávací dotazy, takže se uživatelé nemusejí obtěžovat s proklikáváním odkazů a složitějším hledáním.

Google si uvědomil, že chtějí uživatelé informace v reálném čase. Chtějí si přečíst diskuze a dozvědět se více z videí, což Vás obojí vede na sociální média. Ještě efektivnější tento postup je, pokud o Vaší značce mluví další vlivní lidé, tedy tzv. influenceři, kteří ručí za kvalitu Vašich produktů nebo služeb svým jménem.

Zákaznická data zvyšují návratnost investic (ROI)

Kampaně na sociálních sítích bohužel nejsou zadarmo, avšak vychází stále mnohem levněji než venkovní billboardy nebo reklamy v televizi. Jedním z důvodů, proč mohou být levnější je to, že je možné zacílit přímo na ty skupiny uživatelů, po kterých toužíte. Nebudete tak zbytečně utrácet peníze za ty, kterým Vaše produkty nebo služby nejsou určené.

Pokud chcete například spustit reklamní kampaň na profesní síti LinkedIn, můžete přesně zacílit na věkovou skupinu, geografickou polohu, povolání a určité zájmy. Vaše reklama tak doputuje přímo k těm, na které cílí. 

Nákupní chování je dnes řízeno kontextem. Lidé trápí konkrétní problémy, které se snaží vyřešit. Reklamy na sociálních sítích Vám umožňují zacílit přímo na ty uživatele, jejichž problém umíte vyřešit. Pro ně je Vaše reklama relevantní, a tak je mnohem větší pravděpodobnost, že se stanou Vašimi zákazníky, než když umístíte svou reklamu do časopisu, rádia či televize. Další výhodou je také to, že můžete mířit na ty zákazníky, kteří už Váš obsah někdy viděli či navštívili Váš web. 

Kontext je důležitý, a Vy, jako inzerenti, můžete díky němu doručit správná sdělení správnému publiku ve správný čas. Vaše tržby tak porostou a zároveň ušetříte peníze.

Proaktivní a reaktivní budování publika

V rámci marketingu na sociálních sítích můžete rozdělit svou činnost na proaktivní a reaktivní. 

Proaktivní publikování Vám umožní zvýšit povědomí o Vaší značce a produktech či službách u cílového publika. Díky tomu si udržíte přehled pro každého, od příležitostných návštěvníků Vašeho profilu až po Vaše skalní fanoušky. 

Trikem není chrlit neorganizované příspěvky jeden za druhým, je zapotřebí postupovat podle předem vytvořené obsahové strategie. Vytvořte si pro svůj web obsah založený na vyhledávání, upravte ho, spojte ho či sestříhejte a recyklujte ho na sociálních sítích. 

Reaktivní správa komunity Vám může pomoci v zapojení, podpoře a rozšíření sdělení u rostoucího publika. Diskutujte s Vašimi sledujícími pod svými příspěvky, reagujte na osobní zprávy a zmínky na jiných profilech. Dostaňte se ze hranice povrchových předstíraných metrik ke skutečnému myšlenkovému vedení  marketingových KPI.

Výsledky Vaší aktivity na sociálních sítích můžete měřit za pomocí Google Search Console. Zkontrolujte počet zobrazení a kliknutí a porovnejte je se stejným obdobím předchozího roku. Dalšími metrikami, které můžete sledovat jsou také přihlášení k odběru newsletteru či registrace na události.

Závěr

Marketing na sociálních sítích je v dnešní době téměř nezbytným doplňkem Vaší marketingové strategie. Jeho výhodou je, že kombinuje hned dva prvky z marketingového mixu 4P, propagaci a distribuci, a je jedním z nejlepších příkladů, jak docílit co nejlepší návratnosti investice do reklamy (ROI). Na co ale nesmíte zapomenout je, že si každá marketingová platforma žádá jiný přístup. Na každém platformě totiž naleznete jiné zákazníky.

Chcete se vyvarovat nejčastějším chybám, které firmy dělají na sociálních sítích? Přečtěte si náš další článek, ve kterém se dozvíte, čemu se na sociálních sítích vyvarovat.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com

Autor: Gabriela Soukupová

Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp