Seznam Jalapeňo - nový algoritmus zbrojí proti webspamu

15.10.2015
0

Obrázek uživatele martina
Martina Rosenkrancová
Již několik let je SEO, potažmo koncepce webových stránek z velké míry ovlivňována updaty algoritmů vyhledávacích nástrojů. Je třeba sledovat zprávy, novinky a updaty vyhledávačů pro představu o trendech ve vyhledávání a SEO.

Již několik let je optimalizace pro vyhledávače (SEO), potažmo koncepce webových stránek z velké míry ovlivňována updaty algoritmů vyhledávacích nástrojů. Chtě nechtě je třeba sledovat zprávy, novinky a updaty vyhledávačů pro představu o trendech ve vyhledávání a SEO. V praxi se tak  potýkáme s updaty algoritmů Google Penguin nebo Google Panda.

Tak jako je vyhledávač Seznam českou alternativou globálního vyhledávače Google, je nový Seznam Jalapeňo alternativou algoritmu Google Panda.

Zatímco v posledních letech jsme slyšeli zejména o nových algoritmech Google, Seznam zůstával v pozadí. Jedničce českého vyhledávání je také vytýkáno, že se zaměřuje na kvantitu nikoli kvalitu, například v užívání klíčových slov nebo externích odkazů. Na rozdíl od Google Seznam údajně nerozlišuje kvalitní weby od webů vytvořených především na základě nekalých SEO technik. Přesto v Česku (spolu s Googlem) zodpovídá naprostou většinu vyhledávacích dotazů a minimálně v počtu uživatelů Googlu důstojně konkuruje. V květnu 2015 vypustil Seznam nový update nazývaný pracovně Jalapeňo.

  • Jalapeňo má po vzoru Google Panda bojovat s webovým spamem.
  • Měl by zlepšit hodnocení webů s hodnotným obsahem a zkvalitnit vyhledávání.

Zatímco nyní se Jalapeňo soustředí zejména na webový spam (definice níže), v další fázi se plánuje zaměřit na nekvalitní obsah.

Nové úpravy vyhledávacího algoritmu by pak měly zasáhnout i weby, které využívají nekalé optimalizační techniky, obsahují texty optimalizované pro vyhledávače nikoli čtenáře, mají nepřirozené odkazy. Měl by pojmout i weby s nepřirozeným odkazovým profilem.

Seznam Jalapeňo

  • penalizuje webový spam tak, že ho řadí na nižší pozice
  • upřednostňuje hodnotný webový obsah

Co je to webový spam?

Seznam odhaduje, že se nový update zaměřený na webový spam dotkne až celé čtvrtiny přirozených vyhledávacích výsledků na Seznamu. Údajně by mělo také až u 2 % hledání dojít ke změně prvních pozic.

A co že to vlastně webový spam je? Obecně jsou to weby, které nejsou primárně orientovány na přínos pro návštěvníky. Mají návštěvníky přesměrovat jinam, klamou uživatele. Jejich účelem je vydělat peníze, například prodejem odkazů nebo reklamního prostoru.

Příklady webspamu popsal Radovan Šesták, produktový manažer služby Seznam takto: „Typickými příklady jsou obsahové farmy, weby agregující čistě PR články, MFA (Made for Ads/MFM (Made for Money) či doorway stránky.“

 

Tento webový spam většinou spojuje přílišná snaha o optimalizaci. V textech se nadmíru objevují klíčová slova, nadměrný je i důraz na tato klíčová slova, nepřirozeně rozsáhlé je i množství odkazů. Takový web se dá označit jako přeoptimalizovaný.

Co je to hodnotný webový obsah?

V kontrastu oproti nekvalitním webům jsou weby s hodnotným obsahem zaměřeny na čtenáře, jejich priority, zájem a očekávání.

Hodnotným obsahem webu se rozumí kvalitní, čitelný, dobře zpracovaný text, doplněný vhodnými grafickými a multimediálními prvky. Hodnotný obsah webu je původní autorský text či jiný obsah, který návštěvníkům stránky dává přidanou hodnotu v podobě nových informací nebo zábavy.

Hodnotný obsah je už dlouho vyzdvihován nejenom v SEO, ale v celkovém pojetí internetového marketingu. Ať již bude nový algoritmus Jalapeňo jakkoli úspěšný, v dlouhodobém horizontu je právě kvalitní obsah klíčem úspěchu každého internetového podnikání.

Autor: Ing. Radka Křivánková a kolektiv

Zdroj: seznam.seznamblog.cz

Doporučené články