Fazetová navigace a její vliv na SEO
Na většině moderních e-shopů tvoří fazetová navigace důležitý prostředek, který umožňuje zákazníkům rychle nalézt požadované zboží.

Na většině moderních e-shopů tvoří fazetová navigace důležitý prostředek, který umožňuje zákazníkům rychle nalézt požadované zboží.

Většina e-commerce stránek nabízí různé filtry, podle kterých si můžete zboží seřadit. Nejčastějším systémem navigace na e-shopech a e-commerce stránkách je takzvaná fazetová navigace.

Co je to fazetová navigace?

Jde o způsob třídění položek, který umožňuje zařazení položky do více tříd nebo kategorií, na rozdíl od taxonomické klasifikace, kde položka náleží jenom do jedné třídy nebo kategorie. Fazetová navigace umožňuje třídit položky například podle ceny, barvy, výrobce nebo požadovaných vlastností, což ji předurčuje pro využití právě v e-shopech. Můžete produkty třídit i podle několika kritérií najednou, takže můžete najít například trička od výrobce Adidas, v červené barvě, velikosti XXL. Pro každou variantu hledání se tak vygeneruje unikátní stránka. Díky tomu může zákazník pomocí fazetové navigace rychle najít přesně to zboží, které hledá.

Klady a zápory fazetové navigace

Z hlediska optimalizace pro vyhledávače jde o velice přínosný systém. Fazetová navigace vygeneruje unikátní stránku pro každou možnost třídění. Vytvoření speciální stránky pro každý typ třídění zvlášť dokáže mnohem lépe pokrýt „long tail“ klíčová slova a zajistit vám větší návštěvnost. Unikátní URL také poskytuje možnost snadnějšího sdílení informací o produktu například prostřednictvím sociálních sítí, nebo díky doporučování mezi přáteli.

Přes všechny klady, které tento způsob navigace přináší, unikátní stránka pro každou variantu produktu může přinést i určitá negativa. Pokud vytvoříte mnoho podobných stránek, na kterých se nacházejí různé výsledky třídění, nebo mnoho stránek stejného produktu, které se liší například pouze barvou nebo velikostí u oblečení, vyhledávače mohou nabýt dojmu, že jde o duplicitní, méně hodnotný obsah s nedostatečným přínosem pro návštěvníka, a penalizovat vás.

Klady a zápory fazetové navigace

Proč se Googlu nemusí líbit velký počet stránek

Představte si, že prodáváte oblečení. Máte na svých stránkách oblečení pánské i dámské, 20 kategorií od triček až po plavky, v 4 cenových kategoriích, od 20 výrobců, v 7 velikostech, 20 různých barvách. Jen takové kritéria vám vygenerují 2×20×4×20×7×20 to je 448 000 unikátních stránek, na kterých je téměř stejný nebo velmi podobný obsah.  Je logické, že vyhledávače v takovém případě nebudou jednotlivým stránkám přisuzovat moc velký význam.

Můžete si říci, proč by vyhledávač měl posuzovat podobné stránky negativně, vždyť například u alza.cz je tento způsob generování stránek naprosto běžný. Holt, život není fér a vy nejste Alza. Ve skutečnosti, od určité velikosti a popularity, začíná vaše autorita hrát roli ve způsobu, jakým vás vyhledávače posuzují. Stránky, které mají vysokou návštěvnost a autoritu, mohou mít vyšší počet stránek bez rizika penalizace.

zdroj: seo.com, marketingland.com, cpcstrategy.com

Autor: Martina Rosenkrancová a kolektiv

zdroj foto: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp