Doorway pages a microsites – jak to vidí Google?

3.6.2015
0

Google neustále pracuje na tom, aby výsledky vyhledávání co nejlépe odpovídaly dotazu hledajících. Primárním cílem je, aby byl hledající s výsledky spokojený.

Doorway pages a microsites – jak to vidí Google?

Weby, které se zobrazují ve vyhledávání, by měly být kvalitní. V nepřetržitém vývoji a aktualizaci vyhledávacích algoritmů se Google snaží tuto kvalitu webu nějak definovat. Vedle toho také otevřeně podává zprávy o svém pohledu webmasterům. V březnu 2015 jsme se dočkali zprávy o tzv. doorway pages. Ty dle Google snižují kvalitu vyhledávání a nemilosrdně se tak zařazují mezi nekalé SEO techniky, tzv. black hat SEO.

Brzy bychom se měli dočkat razantního znevýhodnění těchto doorway pages. To by se však mohlo dotknout i tzv. microsites a minisites, které vznikají jako podpůrné stránky webu a mohou představovat významný marketingový kanál.

Co jsou to doorway pages?

Definici poskytuje i Google prostřednictvím Webmaster Tools.

Dle Google jsou doorway pages: „weby nebo stránky vytvořené s cílem získat vysoké hodnocení pro konkrétní vyhledávací dotazy.

Doorway pages nezřídka vedou k tomu, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazí několik podobných stránek, které směřují do stejného cíle. Tím omezují nabídku výsledků a z uživatelského hlediska jsou špatně. Ve výsledcích vyhledávání se mohou objevit také jako jakési mezistránky, které nemají takovou hodnotu jako konečné cílové strany. Zdroj: /1/

A zde jsou některé příklady těchto nežádoucích doorway pages:

  • stránky vygenerované proto, aby přesměrovaly návštěvníky na jinou část webu nebo zcela jiný web
  • velmi podobné stránky, bez jasně definované hierarchie, vazeb mezi sebou
  • několik názvů domén nebo stránek, které cílí na konkrétní geografické oblasti, města nebo památky a přesměrovávají uživatele na tutéž stránku /1/

Co jsou to microsites?

Microsites, jinak také minisites, představují podpůrné stránky, které se detailně zaměřují na určitou část hlavního webu nebo prezentaci konkrétního produktu či služby. V marketingu se uplatňují také při spotřebitelských soutěžích a speciálních akcích.

Z určitého pohledu by tak microsites mohly být specifickým typem Googlem neoblíbených doorway pages. V online světě na ně často natrefíme v rámci rádoby výhodných nabídek, za „výhodnou cenu“ několika set korun. Za takovou cenu lze vytvořit doorway pages, užitečné microsites však ne. Aby microsites měly žádoucí efekt a neskončily na černé listině Googlu, měly by se od klasických doorway pages odlišovat.

I microsite je webem, který usiluje o dobrou pozici ve výsledcích vyhledávání. Také microsites a minisites by proto měly splňovat parametry kvalitních webových stránek.

Jak vypadá kvalitní microsite?

  • má unikátní obsah, přináší nové informace
  • obsahuje poutavé, originální obrázky, nabízí další multimediální formáty
  • je přínosná a zajímavá pro uživatele, kteří ji rádi šíří dál
  • je postavena na neotřelém nápadu
  • umožňuje operativní aktualizace a změny na webu

 

Jak vypadá kvalitní microsite reálně? Třeba jako prezentace konkrétní výstavy v Louvru ze sekce LEARNING ABOUT ART.

Microsite_learning about art

Zdroj: /3/

 

Z hlediska marketingu nejsou microsites jen zdrojem návštěvnosti hlavního webu, ale mají i další marketingové funkce.

Přínosy kvalitních microsites

  • představují další obchodní a komunikační kanál
  • podporují značku, budují brand firmy nebo produktu
  • lépe se přizpůsobují požadavkům a chování návštěvníků
  • poskytují data o chování cílové skupiny

Jak rozpoznat doorway pages a kvalitní microsites?

Pomoci můžou otázky, které předkládá Google:

  • Je daný web vytvořen pouze pro vyhledávače, aby přesměrovával návštěvníky na hlavní web? Nebo je nezbytnou součástí hlavního webu a má pro návštěvníky skutečný přínos?
  • Přestože je obsah podpůrného webu optimalizovaný pro specifické klíčové fráze, směřuje pouze na hlavní web s obecnými tématy?
  • Je podpůrný web pouze duplikátem informací (jakkoli užitečných a unikátních) z hlavního webu?
  • Vznikl web pouze proto, aby generoval návštěvnost pro affiliate weby a přeposílal návštěvníky dál bez přidané hodnoty v obsahu nebo použitelnosti?
  • Existuje daný web nebo stránka samostatně? Nedá se na ni dostat z jiných části webu nebo jsou odkazy na ně vedoucí očividně vytvořené jenom pro SEO efekt? Je tato osamocená strana odlišná od ostatních částí webu, neodpovídá struktuře a navigaci celého webu? /2/

 

Na závěr zbývá doplnit ještě jeden parametr, který odlišuje kvalitní weby od nekvalitních doorway pages. Doorway pages totiž nedefinuje jenom nepřirozený textový či multimediální obsah, ale také nepřirozené odkazy. Zatímco odkazů z doorway pages je přespříliš a navíc často vedou pouze na jednu webovou adresu, externí odkazy na doorway pages zcela chybí. Na nekvalitní weby totiž nikdo přirozeně neodkazuje.

 

Autor: Ing. Radka Křivánková

 

Zdroje:

/1/ https://support.google.com/webmasters/answer/2721311

/2/ webmasters.googleblog.com/2015/03/an-update-on-doorway-pages.html

/3/ http://alexandre-le-grand.louvre.fr/en/exposition/macedoine-antique.html

Doporučené články