SEO
Knowledge Graph, česky Diagram znalostí, je inovativní funkcí, kterou Google v Česku oficiálně představil v létě 2013. Vyhledávač má prostřednictvím Diagramu znalostí (stejně jako klasického vyhledávacího okénka) nabízet relevantní informace.

Knowledge Graph, česky Diagram znalostí, je inovativní funkcí, kterou Google v Česku oficiálně představil v létě 2013. V duchu základního principu vyhledávání má vyhledávač prostřednictvím Diagramu znalostí (stejně jako klasického vyhledávacího okénka) nabízet relevantní informace. Dle vyjádření společnosti Google má být Diagram znalostí dokonce mnohem snadnějším způsobem, jak získat relevantnější informace./1/

Diagram znalostí posouvá vyhledávání na tzv. chytré vyhledávání. Vyhledávač Google se svým uchopením vyhledávacího dotazu a zobrazenými výsledky díky Diagramu znalostí přibližuje tomu, jak funguje lidský mozek.

Jak informace Diagram znalostí zobrazuje?

Diagram znalostí předkládá hledajícím potřebné informace přímo. Během okamžiku vrátí jako výsledek vyhledávaného dotazu relevantní informace, bez toho, aby se uživatel musel někam proklikávat. Nabízí však také související informace a zcela nové informace, na které by uživatele vůbec nenapadlo se vyhledávače zeptat.

zjednodušit a zefektivnit vyhledávání, také tím, že uživatelům zodpoví jejich dotaz již v SERPu. Předloží informace, které hledající právě potřebují – v přehledném panelu, doplňujícím výsledky vyhledávání v podobě odkazů na webové strany. Tím také podstatně mění filosofii vyhledávání a SEO.

Pokud hledající dostane odpověď na svůj dotaz přímo od vyhledávače v Diagramu znalostí, nemusí se již proklikávat na nějakou webovou stránku. Posiluje se tak význam vyhledávače na úkor webových stran zobrazených v SERPu.

Jaké informace Diagram znalostí obsahuje?

Diagram znalostí zobrazuje souhrnné informace o významných osobnostech současnosti i minulosti, známých místech, památkách, uměleckých dílech, filmech i dalších oblastech.

V roce 2013 se chlubil obsahem více než půl miliardy různých objektů (osobností, míst, uměleckých děl aj.) a také téměř dvaceti miliardami atributů a propojení. Jeho rozsah se však rozrůstá každým okamžikem. Diagram znalostí se stále vyvíjí. Přizpůsobuje se tomu, co a jak lidé na internetu vyhledávají a jak zacházejí s konkrétními výsledky vyhledávání.

Využívá také data z veřejných zdrojů. Čerpá informace zejména z Wikipedie, ale významný podíl na obsahu tvoří také otevřená databáze Freebase, kterou Google získal akvizicí se společností Metaweb. Jde o sémantickou databázi, která pracuje s reálným významem slov. Freebase čerpá například z Wikipedie, ale tvoří ji i vlastní data definovaná jejími uživateli. Přidat se k Freebase přitom (prozatím) může každý. Každý uživatel má možnost vytvořit záznam o své osobě, značce, společnosti nebo produktu.

Nová SEO výzva

Obsah konkrétního Diagramu znalostí Google vytváří z několika zdrojů a tímto zdrojem se může stát i váš vlastní záznam ve Freebase. Samozřejmostí by měl být také aktivní profil na Google Plus a zápis na Google Places. I ty se mohou stát podkladem pro Diagram znalostí, i ty se mohou zobrazit jako přímý výsledek konkrétního vyhledávacího dotazu. Mezi nejvýznamnější zdroje dat nadále patří i Wikipedie, kde by neměl chybět zápis o žádné osobnosti, stejně jako značce nebo významné společnosti.

Diagram znalostí však může čerpat data z jakékoliv webové stránky, pokud mu daný web tato data předá. Způsobem, jak vyhledávači poskytnout data relevantní pro chytré vyhledávání, je standard schema.org, který má na webu podobu tzv. strukturovaných dat. Strukturovaná data jako součást webové stránky mohou být zdrojem informací pro konkrétní Diagram znalostí. Jejich implementace z hlediska SEO je proto nesporná.

Další zdroje:

Autor: Ing. Radka Křivánková a kolektiv

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp