Co je to marketing napříč kanály neboli cross channel marketing
Naučte se využívat účinků synergie mezi různými marketingovými kanály ve svůj prospěch. Různé reklamní platformy se totiž dokážou skvěle doplňovat.

Éra, která se před námi otevírá, je érou digitálního nakupování a online reklamy. Lidé jsou stále méně oslovováni reklamou v tištěných médiích, na billboardech či v televizi. Je to zcela pochopitelné, jelikož stále více času tráví online. Většina podnikatelů proto dobře ví, že pokud chtějí se svým byznysem uspět, musejí své budoucí zákazníky oslovit tam, kde se zdržují nejvíce – v online prostředí.

Jako inzerenti, kteří se snaží dostat svůj produkt či značku k co největšímu počtu zákazníků, máte na výběr z obrovského množství reklamních platforem, kanálů a sociálních sítí, kde se vaši zákazníci vyskytují. Je to pravděpodobně více možností, než můžete zvládnout – to znamená kritickou potřebu zjistit, které z médií nebo kanálů fungují lépe než ostatní, a to na základě analýzy dat a výsledků z jednotlivých médií.

Co je to marketing napříč kanály neboli cross channel marketing?

Jak už z názvu vyplývá, cross channel marketing je marketing napříč různými kanály. Bezproblémový a efektivní marketing napříč kanály by měl zajistit, aby se marketingová sdělení plynule pohybovala napříč různými kanály, zařízeními a postupovala marketingovým trychtýřem, aby se nakonec vše spojilo v jedno. Jednotlivé marketingové kanály se vzájemně posilují a jejich synergie při správném použití vytváří ucelený marketingový přístup.

Předpokládejme, že si potenciální zákazník přečte na vašich webových stránkách článek, týkající se účinnosti konkrétního produktu při řešení určitého problému. Později téhož dne obdrží marketingový e-mail týkající se tohoto konkrétního produktu, který obsahuje svědectví lidí, kteří díky používání produktu vyřešili stejný problém. Druhý den ráno uvidí při procházení svého Facebooku reklamu na tento produkt, další se mu zobrazí ve vyhledávání Google a tak dále. Různé kanály fungují ve vzájemné harmonii, aby přiměly zákazníka ke koupi.

Jaký je rozdíl mezi marketingem napříč kanály a multikanálovým marketingem?

Než se ponoříme do složitostí marketingu napříč kanály, pojďme nejprve pochopit, co přesně marketing napříč kanály je a jak se liší od multikanálového marketingu. Vícekanálový neboli multikanálový marketing znamená použití jednoho nebo více kanálů - řekněme například SEO, PPC reklamy v Googlu a PPC reklamy na Facebooku. Naproti tomu marketing napříč kanály je o něco pokročilejší a umožňuje vzájemnou podporu jednotlivých kanálů. Poskytuje tak lepší výsledky i lepší zážitek uživatelům.

Jak začít s přesvědčivým marketingem napříč kanály

Chcete-li získat úspěch v cross channel marketingu, musíte nově definovat svůj přístup při práci s různými marketingovými strategiemi. Shromážděním údajů z různých kanálů týkajících se zákaznické zkušenosti budete moci získat významné poznatky o tom, co všechno je třeba pro zlepšení vašeho marketingu udělat.

Vytvořte zákaznické persony

Zákaznické persony jsou fiktivní reprezentace vašich ideálních zákazníků, které jsou odvozeny z průzkumů a dat. Jakmile si definujete personu vašeho zákazníka, pochopíte lépe jeho motivace a potřeby a budete schopni přizpůsobit vaše nabídky jednotlivým personám tak, aby dosahovaly maximální efektivity. Hlubší porozumění zákazníkovi je zásadní pro všechny aspekty týkající se udržení a získávání zákazníků.

Sledujte vaše sociální sítě, recenze vašich produktů či služeb, komunikujte se zájemci o vaše produkty i se zákazníky. Snažte se porozumět tomu, kdo vaši zákazníci jsou, z jakého sociálního prostředí pocházejí, jaké sociální sítě navštěvují, jaké problémy musejí řešit a podobně. Nechte je vyplnit například dotazník spokojenosti, výměnou za slevu na příští nákup. Čím více informací o svých zákaznících získáte, tím lépe jim budete moci připravit nabídku šitou přímo na míru.

Investujte čas do zákaznických person, abyste lépe porozuměli tomu, co se vašim zákazníkům líbí a nelíbí. Čím lépe znáte své publikum, tím většího úspěchu v marketingu dosáhnete.

Položte si tyto otázky:

• Kdo jsou vaši zákazníci?
• Jak probíhají nákupy?
• Co nakupují?
• Jaká je frekvence jejich nákupů?

Pochopíte-li tyto základní informace, budete schopni poskytnout jim jedinečný personalizovaný zážitek a posílit tak jejich interakci s vaší značkou napříč mnoha kanály.

e-shop

Sjednoťte svá data

Klíčem k vyhodnocení úspěchu každé marketingové strategie napříč kanály je mít všechna data sjednocená v rámci jedné platformy. Je důležité abyste věděli, že například člověk klikl na vaši reklamu ve vyhledávání, posléze viděl reklamu na stejný produkt na Facebooku, přišel do e-shopu kde vložil zboží do košíku, nákup nedokončil, posléze byl osloven retargetingovou reklamou v Googlu a produkt konečně koupil. To zahrnuje např: sledování adres URL nebo souborů cookie, aby bylo možné vytvořit vazbu mezi jednotlivými potenciálními zákazníky a jejich online akcemi. Je potřeba měřit a analyzovat veškeré akce, které lidé prostřednictvím vašich reklam a vašeho webu vykonají.

Zefektivněte svůj obsah s ohledem na konkrétní cestu kupujícího

Cesta kupujícího je jedinečná a ke každému z nich je třeba přistupovat jinak. Proto byste měli obsah koncipovat přesně tak, aby odpovídal zvyklostem zákazníka. Například, pokud zákazník opustí košík, můžete mu poslat e-mail s nabídkou slevového kuponu spolu se seznamem podobných produktů, o jejichž koupi by mohl mít zájem. To samé můžete udělat formou "děkovných e-mailů" po zakoupení produktu. Spolu s tím můžete použít personalizaci pro zlepšení konverzního poměru. Zákaznické průzkumy uvádějí, že oslovování potenciálních zákazníků jejich jménem působí velmi pozitivně na jejich ochotu nakupovat.

Využijte sílu sociálních médií

Sociální média jsou jedním z nejsilnějších komunikačních kanálů mezi zákazníky a firmami. Téměř všechny společnosti mají v rámci svých marketingových strategií vyhrazený kanál pro publikaci na sociálních médiích, aby si se zákazníky vybudovaly osobní vztah. Využitím síly sociálních sítí, jako jsou Facebook, Twitter, Instagram nebo Pinterest, mohou obchodníci více zapojit své publikum pomocí vizuálně poutavých obrázků, videí a dalšího obsahu. Vyšší zapojení pomůže následně zvýšit povědomí o značce a zvýšit počet konverzí.

Používejte PPC remarketing

Retargeting stávajících zákazníků je vynikající možností, pokud jde o udržení zákazníků i zvýšení prodeje. Pomůže to také vytvořit povědomí o vaší značce. I když zákazník po zhlédnutí vaší reklamy nepůjde okamžitě nakupovat váš produkt, nevadí. Může jej například sledovat na Facebooku či Instagramu a koupit si jej v den speciální akce nebo při další slevě.

Své zákazníky můžete opětovně oslovovat pomocí reklamy na sociálních sítích, v Google Ads nebo v jiných reklamních sítích.

Investujte do zákaznické podpory

Zákaznická podpora je jedním z nejdůležitějších kroků, které je třeba podniknout, abyste si udrželi zákazníky. Přesto je však tento způsob služby zákazníkům pohříchu mnoha obchodníky ignorován. Dvacet sedm procent zákazníků přiznalo, že jsou frustrovaní z nedostatečného nebo neefektivního zákaznického servisu. Je proto třeba věnovat náležitou péči tomu, aby jakýkoli zákazníkův problém či nejasnost ohledně produktu byly vyřešeny co nejdříve.

Jakmile shromáždíte všechna data z marketingových kampaní napříč kanály, je nezbytné tato data důkladně analyzovat a vyvodit z nich závěry. Položte si tyto otázky:

• Zaměřuji se na správné publikum?
• Je moje marketingová strategie účinná?
• Podařilo se mi udržet si zákazníky?
• Předává kampaň stejné sdělení na všech různých platformách?

Výhody marketingu napříč kanály

Zde jsou některé z výhod cross channel marketingu:

• Budování silného pocitu identity značky: Díky působení na více kanálech můžete lépe budovat povědomí o značce a oslovit tak maximální počet lidí. Tento krok nakonec pomůže zlepšit pověst a povědomí o vaší firmě, čímž se stane mezi zákazníky důvěryhodnější.
• Využití širšího spektra zákazníků: Pokud se zaměřujete pouze na jeden marketingový kanál, zbytečně se tak okrádáte o velké procento návštěvnosti a zákazníků. Hlavním problémem při použití jediného marketingového kanálu je, že vám unikne velké procento zákazníků. Naopak marketing na více kanálech vám pomůže dosáhnout plného využití vašeho potenciálu.
• Snížení nákladů: Díky efektivní vícekanálové strategii a správnému řízení svých kampaní mohou majitelé firem najít správnou kombinaci kanálů, která zajistí nejnižší CPA.
• Se zákazníky se můžete spojit vícekrát: Dobrou vlastností marketingu napříč kanály je to, že můžete navázat kontakt se svými zákazníky vícekrát. Je známým faktem, že čím vícekrát se firma se zákazníkem spojí, tím větší je pravděpodobnost, že zákazník nakoupí.
• Díky marketingu napříč kanály zvyšujete šanci, že se vaše reklama dostane ke správnému zákazníkovi ve správný čas.

Můžete se zaměřit na kanály, které jsou pro vaši firmu nejefektivnější

Marketing v různých médiích vám umožňuje identifikovat, které kanály jsou pro vaše podnikání nejužitečnější. Budete moci efektivně změřit počet interakcí v jednotlivých médiích, a díky tomu  určit, které z nich přináší nejvyšší návratnost investic. Ve výsledku se můžete zaměřit pouze na ty konkrétní marketingové kanály, které přinesou nejlepší výsledky vašim kampaním.

Začněte využívat marketing napříč kanály ještě dnes

Používání různých marketingových kanálů a využíván jejich společné synergii vám umožňuje lépe cílit na konkrétní demografické skupiny. Někteří lidé jsou lépe oslovitelní pomocí e-mailového marketingu, jiní prostřednictvím PPC reklamy ve vyhledávání, zatímco pro jiné lépe fungují sociální média, jako je Facebook, Instagram atd. Je třeba také počítat s tím, že lidem trvá někdy déle, než se rozhodnou dokončit konverzi a během této doby mohou být v kontaktu s vaší nabídkou několikrát prostřednictvím různých marketingových kanálů, které je postupně přesvědčí, že se jim nákup vyplatí. Se zavedením marketingu napříč kanály se proto nevyplatí váhat. Výhody pro váš byznys jsou naprosto nepopiratelné.

Zdroj: marketingland.com, facebook.com, cpcstrategy.com
Autor: Vlastimil Malík
Foto zdroj: pixabay.com

Více článků z blogu

Používáme tyto nástroje

WordPress
PrestaShop
WooCommerce
Shoptet
Upgates
FastCentrik
GA4
Google Merchant
Google Tag Manager
Collabim
Marketing Miner
ahrefs
Ecomail
Mailchimp